Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 aug 2008 17:06

tante-tortel schreef:Dan hebben jullie toch niet goed de nieuwsfeiten over adoptie gevolgd.
Ook in nederland zijn er kinderen die via een gerenomeerd adoptiebureau geadopteerd zijn die achteraf gestolen bleken te zijn.

Ik heb het verhaal gezien van een meisje wat op zoek ging naar haar biologische ouder(s). En toen ze uiteindelijk gevonden waren bleek ze helemaal niet te zijn afgestaan maar gestolen van uit het ziekenhuis waar de ouders het meisje hadden gebracht i.v.m. een ernstige ziekte. Toen ze na een aantal dagen in het ziekenhuis kwamen om het weer op te zoeken ( het was i.v.m. de afstand niet mogelijk om eerder te komen) bleek het meisje weg te zijn. De moeder heeft er jaren en jaren naar gezocht. Heeft er enorm veel verdriet van gehad. En schrok zich bijna dood toen ze hoorde dat haar dochter naar haar op zoek was.
En dat meisje was gewoon geadopteerd in nederland.
Na deze uitzending is er onderzoek gedaan en bleken er in nederland meerder kinderen op deze manier geadopteerd te zijn.

Maar er is ook nog een ander verhaal: ouders die hun kindje gaan ophalen in Sgrilanka. En een jongentje krijgen toegewezen. Daar moeten ze eerst twee weken voor zorgen in het hotel. De nog levende ouders moeten in die periode er goed over na denken of ze het kindje echt willen af staan. Huilende ouders die hun kind afstaan, vol verdriet. Omdat ze alleen zijn komen te staan er niet meer voor ze kunnen zorgen.
Als dan alles getekend is en de ouders de volgende dag zullen afreizen naar nederland sterft het kindje aan wiegedood. Maar de organisatie wil de adoptie ouders niet met lege handen naar nederland laten gaan. Dus wordt er snel een ander kind geregeld. Zonder de noodzakelijke voorgaande procedure van 14 dagen wachttijd.

Kijk dat is heel gewoon kinderhandel.

En ik vind het erg kortzichtig dat je deze uitwassen aanneemt als 'algemene handelwijze bij adoptie'.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 22 aug 2008 17:37

Oke ik zal er niet meer op in gaan, dat is natuurlijk het beste.

Maar TT als jij je niet in kan houden en zo ontzettend lelijk en eenzijdig hier dingen post. Post ze dan niet!!!!!! en hou ze voor jezelf.

Je doet hier veel mensen verdriet mee....

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 22 aug 2008 17:51

Mensen, beter is denk ik om gewoon niet meer te reageren op TT, het zijn vaak toch alleen maar kwetsende opmerkingen die pijn zullen doen bij bepaalde mensen hier.
Het zal toch wel steeds weer zo gaan met TT.
Lijkt me slimmer om er niet meer op te reageren en dit topic niet te laten verpesten door TT te beantwoorden want dat vind ik jammer van dit topic.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 aug 2008 18:29

Beste mensen, hoe je ook denkt over de manier waarop TT reageert, ze heeft wel een punt. Alleen belicht ze alles heel eenzijdig en lijkt ze alle adopties meteen over één kam te scheren. Dat is ook iets waar ik me aan erger, want dat getuigt van kortzichtigheid. Maar dat neemt niet weg, dat de voorbeelden die ze noemt echt zijn en - in elk geval voor mij - een nachtmerriescenario.

Ik wil er dus wel op in gaan. Om de andere kant te belichten en de ingewikkeldheid van de hele zaak. Laat ik beginnen met dat stel in Sri Lanka. Dat stel heeft zich bezig gehouden met kinderhandel, dat is hoe dan ook overduidelijk. Dit stel heeft de adoptie buiten de Nederlandse vergunninghouders om 'geregeld' in Sri Lanka zelf. Dat is namelijk ook altijd een mogelijkheid: zelf een contact zoeken in het buitenland. Dan krijg je dus te maken met die buitenlandse adoptie-bureaus die er soms simpelweg gewoon geld in zien. Dat is wat er in Sri Lanka is gebeurd. En dat zou niet moeten kunnen, maar toch lijkt het te gebeuren, ondanks de strenge wet- en regelgeving die ook met adopties buiten de vergunninghouders om gemoeid gaat. Ik ben zelf dan ook fel tegenstander van particuliere zelf-doen-procedures. En dat verhaal van tante tortel over dat stel in Sri Lanka lijkt me een goed argument.

Dan het andere punt van tante tortel, waarmee ze waarschijnlijk doelt op de adopties uit China, waarvan laatst nog in het nieuws was, dat er waarschijnlijk kinderen naar Nederland zijn gekomen, die bij hun ouders weggehaald zijn door de Chinese overheid, omdat hun ouders de boete voor het hebben van meer dan 1 kind niet konden betalen. Een nachtmerrie voor elke ouder, kind en elke adoptie-ouder. Maar dat is een (onaanvaardbaar) risico, dat gepaard gaat met adopties uit China. Nederlandse overheid en Nederlandse vergunninghouders hebben niets, maar dan ook echt niets, te zeggen over de adopties vanuit China. Daar heeft China een apart ministerie voor met een geheel eigen uitvoerend orgaan, kantoren, etc., het CCAA. Het CCAA regelt en beslist alles, vergunninghouders zijn slechts het medium waardoor het CCAA communiceert met adoptie-ouders. Wanneer er dus intern in China iets gebeurt, wat niet door de beugel kan, dan heeft eigenlijk niemand daar zicht op.

Recentelijk is door een vergunninghouder die bemiddelt voor China zelfs de vraag gesteld, of met dit kennelijk aanwezige risico, men wel door moet gaan met het bemiddelen (= waarbij ze dus niets meer doen dan dat het CCAA hen zegt te doen). Moeilijk. Want er zijn zoveel kinderen in China, die te vondeling gelegd worden. Een problematiek waar iedereen met een beetje interesse in de wereld van op de hoogte is. Een hele ingewikkelde problematiek ook. Die kindjes die te vondeling gelegd worden, hebben ook recht op een gezin. De moeder van zo'n kindje is zelden te traceren: daar zorgt zij wel voor, want te vondeling leggen van je kind is in China strafbaar, net zoals het naar een kindertehuis brengen van je kind. Maar goed. Problematiek, die zo ingewikkeld en zo schrijnend is, dat niemand daar een oplossing voor weet. Maar de kinderen zijn wel het slachtoffer. Die verdienen geen jeugd in een tehuis. En wat dacht je van alle kinderen met een medisch probleem? In China worden erg veel kinderen met een schisis geboren, of met een missend ledemaatje. Deze kinderen gelden in grote delen van het platteland als 'duivelskinderen' en voor deze kinderen is er echt geen andere mogelijkheid op een menswaardig bestaan, dan adoptie.

Ik denk, dat we vaak vergeten dat de grote vraag naar jonge gezonde baby's kinderhandel stimuleert. Want zodra een kindje ouder is (in adoptieland is 24 maanden een soort van magische grens) of een medisch probleem heeft, tja, dan is de 'waarde' op de markt niet zo bijzonder meer. En gezien de grote vraag naar jonge gezonde baby's zijn er aspirant-ouders die gekke dingen doen. Zo'n zelf-doen procedure vind ik zelf maar een gekke sprong met enorme risico's. Risico's waar mensen, die zo gericht zijn op zichzelf en hun eigen wensen, gewoon blind voor zijn. Vreselijk, maar waar. Wanneer je je nu inschrijft met je beginseltoestemming (waar je een jaar of 2 op moest wachten) bij een vergunninghouder en je geeft aan een jong en gezond kindje te willen adopteren, dan is de wachttijd ongeveer 4 tot 5 jaar. En dus doen mensen stomme dingen.

Het is allemaal zo ontzettend ingewikkeld. Maar wat tante tortel doet is een paar vreselijke gevallen, die ik heb geprobeerd toe te lichten, meteen als voorbeeld voor het hele begrip adoptie te stellen. En dat is natuurlijk niet waar.

Er zijn heel veel moeders die met pijn in hun hart afstand doen van hun kind(eren). Vaak zijn de redenen van afstand cultuurgebonden. In veel culturen heeft een vrouw zonder man geen bestaansrecht. Wanneer een vrouw met kinderen dan haar man verliest of door hem wordt verlaten, dan zoekt zij een nieuwe man. Deze man accepteert vaak de kinderen van een andere man niet. Om maar een voorbeeld te noemen. Die kinderen belanden dan op straat. Door afstand van ze te doen, bewijst ze haar kinderen een dienst. Want wanneer de afstand officieel is, hebben haar kinderen de kans geadopteerd te worden. Houdt deze moeder niet van haar kinderen? Jawel. Maar ze kan niks anders meer voor haar kinderen doen.

Een ander voorbeeld is verkrachting. In veel culturen is een kindje dat ontstaan is uit een verkrachting gedoemd om een bestaan buiten de maatschappij op te bouwen. Zo'n kind zal nooit door zijn dorp geaccepteerd worden. Zijn moeder draagt een eeuwige schande met zich mee. Houdt zo'n vrouw niet van haar kind? Jawel. Maar ze kan niet anders dan het kind afstaan. Dat is beter dan dat het kind op de vuilnisbelt belandt. Want dat gebeurt ook nog elke dag.

Of wat dacht je van de vele vrouwen die aan aids lijden en stervende zijn? Door officieel afstand te doen, geven ze hun kinderen een kans op geadopteerd te worden. Een kind waar geen afstand van gedaan is, kan niet geadopteerd worden (behalve dan uit China).

Ach. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar mijn verhaal is alweer veel en veel te lang. Maar ik hoop, dat het in elk geval iets van de gecompliceerdheid van adoptie laat zien. En dan heb ik het nog niet eens gehad over gevallen zoals dat geval van Michael: de moeder wilde het kindje het liefst aborteren. Laatst las ik zelfs het verhaal van een Afrikaans kindje, dat een abortus overleefde... zijn moeder had gelogen over haar zwangerschapsduur (26 wkn) en het knulletje overleefde de ingreep. Dan ben je dus door een moordaanslag op jezelf op deze wereld gekomen. Je kunt er dan best wel vanuit gaan, dat je moeder je echt niet meer wilde.

Maar ik laat het hierbij. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 22 aug 2008 21:51

Overduidelijk, tante tortel kan nog veel van je leren :wink:

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 23 aug 2008 10:06

@ LauraC

Hoe is het met de logees gegaan en de ontmoeting?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2008 12:29

Om even te reageren:
Dat stel heeft het niet buiten de regelgeving geregeld. Maar gewoon volgens de officiele weg. Via een nederlands-adoptiebureau.
Dus niets zelf ondernomen. Ik kan wel vertellen dat een ander stel wat daar ook was om een kindje te halen na deze praktijk zijn gestopt met adopteren van kinderen. Het heeft ze enorm aangegrepen dat de ouders van de kinderen zo intens verdrietig zijn bij het afstaan van hun kind.
Een ander stel heeft besloten om niet te adopteren maar is in kontakt gebleven met de vader die zijn kind aan hen wilde afstaan.
Is vervolgens een emigratie procedure gestart en is daar gaan wonen en werken en heeft de man met zijn drie kinderen in dienst genomen en op hun terrein laten wonen. Zodat hij gewoon voor zijn kinderen kon blijven zorgen. Want dat was de reden dat hij zijn kinderen moest afstaan, zijn vrouw overleden en geen inkomsten om hulp te betalen.

En ik scheer echt niet alle adoptie,s over één kam.
Ik zie ook kinderen waarvan de ouders overleden zijn. Die liefdevol worden opgevoed door hun adoptie ouders.
Maar dan spreek ik over wees kinderen. En dat vind ik toch altijd anders dan kinderen waarvan de ouder(s) nog leven.
Om die kinderen je eigen kinderen te gaan noemen. En er zullen inderdaad vaders of moeders zijn die graag van hun kind af willen, maar daar ligt dan een wereld van leed achter.
Want je kind afstaan doe je niet omdat je het niet wil, maar om dat je het niet kunt. Door vaak ellendige omstandigheden.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 25 aug 2008 12:55

@TT
Als je kinderen adopteerd en al leven de ouder(s) nog waarom mag je ze dan niet je eigen kinderen noemen.
Het zijn dan toch ook jouw kinderen, dat doet adoptie toch niks aan af?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 aug 2008 13:43

Fluitje schreef:@ LauraC

Hartstikke goed Fluitje, bedankt. Mijn familie is helemaal weg van hun eigen kleinkind/neefje. Ik denk dat hij het hele weekend geen minuut op de grond heeft gespeeld. Maar dat vond hij helemaal niet erg natuurlijk.
TT, mag ik je er wel even op wijzen dat wij een binnenlandse adoptie doen. Dus niks geen gedoe van geen geld of teveel kinderen om voor te zorgen of wat dan ook. Ik kan je dan ook adviseren om lekker je snaveltje te houden als je onze details niet weet. Dus als je in het vervolg helemaal over de rooie gaat over de praktijk van adoptie, denk ik gewoon: ze heeft het niet over ons wat ze weet niet hoe het hier gebeurt.
:mrgreen:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2008 14:18

LauraC schreef:
Fluitje schreef:@ LauraC

Hartstikke goed Fluitje, bedankt. Mijn familie is helemaal weg van hun eigen kleinkind/neefje. Ik denk dat hij het hele weekend geen minuut op de grond heeft gespeeld. Maar dat vond hij helemaal niet erg natuurlijk.
TT, mag ik je er wel even op wijzen dat wij een binnenlandse adoptie doen. Dus niks geen gedoe van geen geld of teveel kinderen om voor te zorgen of wat dan ook. Ik kan je dan ook adviseren om lekker je snaveltje te houden als je onze details niet weet. Dus als je in het vervolg helemaal over de rooie gaat over de praktijk van adoptie, denk ik gewoon: ze heeft het niet over ons wat ze weet niet hoe het hier gebeurt.
:mrgreen:

Ik ga niet over de rooie, dat ben jij!
Je wilt gewoon dat iedereen het eens is met jouw keuzes, maar als iemand dat niet is of het anders ziet dan wordt die gelijk voor rotte vis uitgemaakt.
Ik wijs op de achterliggende feiten die er aan ten grondslag liggen dat kinderen worden afgestaan.
Dat iemand ze afstaat is alleen al een ellendig genoeg en heeft altijd een verhaal.
Verder vind ik inderdaad dat kinderen die je adopteerd niet je eigen kinderen zijn, aangezien je ze niet hebt gebaard.
Dan pas kun je van eigen spreken, geadopteerd is je toe-eigenen. Ook al heb je ze wettig gekregen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 aug 2008 14:19

Poppenkontje, ik heb nooit gezegd dat ik een adoptiekind als een eigen kind zie...dat lees jij erin. Enne, ik zie een beetje een pot-verwijt-de-ketel als we het over meningen opdringen hebben hier....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2008 14:44

Ik dring mijn mening aan niemand op, alleen vatten veel mensen het hier zo op als je een eigen mening verteld. Niemand wordt gedwongen om te denken als een ander. Dat noemen we gewoon vrijheid van meningsuiting.
Zo mag ik zeggen hoe ik over bepaalde zaken denk, net zoals jij dat mag. Dat jij het opvat als zijnde een mening die jij ook zou moeten delen is aan jou. Dat jij je er door aangevallen wordt, is ook aan jou.
Dat je gelijk een mening over mij verkondigd die dus kant nog wal raakt is ook aan jou. Dat je mij voor leugenaar uitmaakt als ik zeg dat ik jullie oprecht kinderen gun, is ook gewoon aan jou.

Verder heb je het wel degelijk over JOU kind terwijl je het over je adoptiekind heb. Dat kun je niet ontkennen aangezien je het daar al regelmatig zo over hebt. En dat maakt mij niet uit, dat is aan jou.
Maar in principe zou het zelfs wettelijk pas je kind zijn als alle procedure's geweest zijn, en ik meen dat je pas over een jaar wettelijk de ouders mag heten van het kind wat je geadopteerd heb. Maar dat termijn kan ik mis hebben. Misschien is het verschillend, dat weet ik niet.

Zo krijg je b.v. misstanden als dat er een kind wat geadopteerd is, gedoopt wordt terwijl het wettelijk nog niet het kind mag heten van die ouders.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 25 aug 2008 14:45

Sjonge, wat kun jij mieren****.
Geen enkel kind is van jezelf. :roll: Alle kinderen zijn van God.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 25 aug 2008 14:50

Acire schreef:Sjonge, wat kun jij mieren****.
Geen enkel kind is van jezelf. :roll: Alle kinderen zijn van God.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 aug 2008 14:53

Kijk aan zulke reacties heb je helemaal niets. Dat geeft geen stof tot nadenken. Terwijl als ik een reactie lees als van Galateia dan denk ik:
he, daar kan ik wat mee, daar ga ik me toch eens nog meer in verdiepen.
Dan pas heb je een gesprek die mogelijkheden tot het nader tot elkaar komen geeft.
Als je alleen maar kun afgeven op iemand met een andere mening, dan zal die ander ook nooit een andere mening toegedaan worden dan die heeft. Dan heb je ook geen discussie maar een afzeiken want die anders denkt niet als jij dus heeft al bij voorbaat afgedaan.

Terug naar “Archief”