Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 aug 2008 14:22

Fluitje schreef:
mw schreef: Waarschijnlijk ga ik een andere gemeente hiervoor zoeken (hoeft niet perse CGK) omdat ik de eerste gastgemeente mij steeds minder thuisvoel.

Ook door de slag die deze gemeente langzaam maar zeker maakt?

onder andere. Maar meer omdat ik het volle evangelie mis. Het is er wel, maar er wordt meer om heen gepraat.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 aug 2008 18:45

Bij ons zijn de meeste ook stil. EN dat was ik niet gewend! In mijn oude gemeente was iedereen wel even met elkaar aan het praten, vooral na de dienst.
In de gemeente waar we nu zitten geven sommige even wat af, of gaan even kletsen maar dat is dan ook gewoon zo voorbij.
Ik vind het gewoon heerlijk om even naar orgelmuziek te luisteren, ik kan mij ook niet voorstellen wat MissF zegt (het orgelmuziek zelden mooi vinden) ik vind het juist prachtig om mij zo even voor te bereiden voor de dienst.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 aug 2008 08:35

Dat ligt natuurlijk ook ontzettend aan de organist!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 aug 2008 12:38

Precies.

In de gemeente waar we nu heengaan,
drinken we eerst een bakkie koffie/thee, praten met elkaar, groeten elkaar.
Soms wordt er wat muziek gespeeld, soms ook niet.
En als het dan tijd is, zegt de voorganger dat we gaan beginnen, en dan gaan we zitten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2008 17:22

Zo, als de organist altijd speelt zoals nu (deze speelt sowieso altijd best mooi), dan ga ik voortaan ook meer luisteren.
Het was VBW dienst, en bij bijna elke psalm deed hij voor-naspel een bekend kinderlied. Dus ik heb met de kids ook lekker meegezongen als we het liedje herkenden. Zo gaaf!
Maar toen hij overging op de piano, om het VBW lied mee te spelen, vond ik dat toch wel veel mooier dan het orgel!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2008 17:25

In drie van de vier kerken (allen protestants) waar ik speel, is het altijd een gekakel waar ik me als organist doorgaans behoorlijk aan erger. Het helpt wel eens als ik dan steeds harder ga spelen en dan plotseling heel zacht.

De (oud)-katholieke kerk waar ik speel is voor de dienst sereen en stil - mensen knielen, bidden in stilte - zo moet het zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2008 18:02

Waarom moet dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2008 20:09

Omdat die pokkeherrie voor de dienst de kerk tot een soort praathuis maakt, waarin het moeilijk bidden is en omdat je normaal ook niet door muziek heensnatert.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2008 20:42

bij ons kennen ze gelukkig geen orgel... JIPPIEEE....Klapt in de handen van vreugde... :mrgreen: :wink:

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 24 aug 2008 21:03

Optimatus, eens, daarom stelde ik dus voor om het praten te bewaren voor de tijd voordat het orgel begint.

In sommige zware kerken stopt het orgel tijdens het inleidend orgel steeds om de 2 minuten. Ik vraag me altijd af of de organist dan moet nadenken of dat hij de mensen er aan wil herinneren stil te zijn.
Baksteen

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 24 aug 2008 21:32

MissF schreef:Zo, als de organist altijd speelt zoals nu (deze speelt sowieso altijd best mooi), dan ga ik voortaan ook meer luisteren.
Het was VBW dienst, en bij bijna elke psalm deed hij voor-naspel een bekend kinderlied. Dus ik heb met de kids ook lekker meegezongen als we het liedje herkenden. Zo gaaf!
Maar toen hij overging op de piano, om het VBW lied mee te spelen, vond ik dat toch wel veel mooier dan het orgel!

Geweldig als een organist het zo aanvoelt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2008 07:08

Optimatus schreef:Omdat die pokkeherrie voor de dienst de kerk tot een soort praathuis maakt, waarin het moeilijk bidden is en omdat je normaal ook niet door muziek heensnatert.

Hm ja, maar doe dan ook geen orgelspel voor de dienst... als je niet tegen een beetje geluid kan leidt dat ook af. Maar ik vind het prima als het orgel speelt en mensen een beetje praten. Door het een hoor je van het ander ook niet veel. Ik vind het niet storend als is wil bidden of nadenken... en even praten met je gemeenteleden kan ook wel goed zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 aug 2008 09:35

Optimatus schreef:Omdat die pokkeherrie voor de dienst de kerk tot een soort praathuis maakt, waarin het moeilijk bidden is en omdat je normaal ook niet door muziek heensnatert.

Ik vind het altijd irritant, als organisten (en ja, mijn vader is een rasechte ;) ) vinden dat hun orgelmuziek zo mooi is. Ik vind het NIET mooi, en dus luister ik er ook niet naar. Of iig maar met een half oor.
Geef mij een piano voorin, en ik luister geboeid, naar een orgel echt niet.
Net als dat de meeste van die organisten niet zo snel naar mijn muziek zullen luisteren als het voor de kerkdienst gedraaid wordt.

Ieder heeft zijn smaak, en niet iedereen hoeft zich dan maar te voegen naar waar de kerkenraad voor gekozen heeft (zoals bij ons dus het orgel)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 aug 2008 09:45

Ik geloof trouwens niet dat als het wél stil is iedereen zich ook echt voor zit te bereiden op de dienst. Niet om negatief te doen hoor, maar als iedereen maar een beetje zit te zitten is dagdromen dichtbij...

Heb zelf geen hekel aan het orgel, maar ik vind het ook pirma als de band lekker aan het spelen is o.i.d.
pobody's nerfect

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 25 aug 2008 09:54

MissF schreef:Ieder heeft zijn smaak, en niet iedereen hoeft zich dan maar te voegen naar waar de kerkenraad voor gekozen heeft (zoals bij ons dus het orgel)

Dus de gemeente voor gekozen want de kerkenraad is door de gemeente gekozen.
Maar ook komt het voor uit traditie.

Terug naar “Archief”