Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Danthaman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Danthaman » 23 aug 2008 08:54

rai schreef:Dat word hier al duizend keer vertelt, en ik kan het wel begrijpen waarom je dat zegt. Maar je kan er niet onderuit dat men geen wetenschappelijk antwoord heeft op de vraag hoe alles hier is gekomen en hoe het gebeurt is.

Dat wetenschappelijk antwoord is er voor veel zaken wel. Hoe je je als creationist ook in bochten wringt om bijvoorbeeld de E.T. te ontkrachten, het zal je niet lukken. Evolutie is een feit, de evolutietheorie is de beste (maar zeker nog niet compleet) manier om de evolutie te beschrijven.

De oerknal theorie heeft al veel voorspellingen gedaan als het gaat om deeltjes en hun gedragingen, de aanwezigheid van achtergrondstraling en uitdijingsverschijnselen. Voorspellingen die later gewoon bleken te kloppen. Meer nog dan de evolutietheorie is de oerknaltheorie nog een werk in uitvoering, wat inhoudt dat we veel nog niet weten, ik zie daar echter nog steeds geen reden in om te geloven dat het Genesis verhaal meer hout snijdt.

Wat is precies het probleem aangaande wetenschap? De wetenschap is heus niet bezig om te bewijzen dat God niet bestaat, de wetenschap is bezig de wereld te beschrijven aan de hand van de dingen die we zien.
Het enige probleem dat ik kan zien is dat de wetenschap het steeds moeilijker maakt om een letterlijke lezing van de Bijbel vol te houden. Dat is echter niet het probleem van de wetenschap maar van degenen die vindt dat een letterlijke lezing van de Bijbel de enige manier is om die Bijbel te lezen. Talloze gelovigen hebben die letterlijke lezing niet nodig om in God te geloven, zij zien de Bijbel als leidraad en of de schepping nu zeven letterlijke 24 uursdagen of 13,7 miljard jaar geduurd heeft, het blijft voor hen God's mooie schepping die hen net zo zeer verwonderd. Zonder de noodzaak om feiten en solide theorieën glashard te blijven ontkennen...

Het cambrium verhaal, de tweede hoofdwet v/d thermodynamica die evolutie onmogelijk zou maken, de hydroplaattheorie, onherleidbare complexiteit, allemaal zaken die wetenschappelijk geen stand houden. Wil je dan echt opperen dat de reguliere wetenschap een wereldwijd atheïstisch complot is om het bestaan van God onwaarschijnlijk te maken?...

Ik zou zeggen; geloof in God, om wat voor reden je dat ook doet maar probeer niet vol te houden dat God wel moet bestaan omdat een naturalistische beschrijving van dit universum minder aannemelijk is dan de creationistische versie, die discussie ga je namelijk verliezen..
"Alles Is Simpel"

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 23 aug 2008 10:19

Helder.
Duidelijk.
Zo is t.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 23 aug 2008 10:22

rai schreef:Dat word hier al duizend keer vertelt, en ik kan het wel begrijpen waarom je dat zegt. Maar je kan er niet onderuit dat men geen wetenschappelijk antwoord heeft op de vraag hoe alles hier is gekomen en hoe het gebeurt is.

Kan t zijn dat jou duizenden keren is verteld "dat men geen wetenschappelijk antwoord heeft op de vraag hoe alles hier is gekomen en hoe het gebeurt is"?

antoon

Berichtdoor antoon » 23 aug 2008 10:52

Ik kom nog op Martien en de cambrische explosie terug
Jullie kunnen het gewoon zo zie..
Als je van je jongste jeugd geïndoctrineerd ben dat de ET. juist is , kan het jaren duren voordat je gedeprogrammeerd ben.
Net als dat Amerika de rechtvaardige politie agent van de wereld is, dat is ook ingeprent na de tweede wereldoorlog, daar kom je niet makkelijk vanaf.

Ik zou zeggen; geloof in God, om wat voor reden je dat ook doet maar probeer niet vol te houden dat God wel moet bestaan omdat een naturalistische beschrijving van dit universum minder aannemelijk is dan de creationistische versie, die discussie ga je namelijk verliezen..

hOOGMOED KOMT VOOR DE VAL

Danthaman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Danthaman » 23 aug 2008 10:56

Als je van je jongste jeugd geïndoctrineerd ben dat de bijbel juist is , kan het jaren duren voordat je gedeprogrammeerd ben.
Net als dat Christelijk Amerika de rechtvaardige politie agent van de wereld is, dat is ook ingeprent na de tweede wereldoorlog, daar kom je niet makkelijk vanaf.

antoon schreef:hOOGMOED KOMT VOOR DE VAL

Precies...
"Alles Is Simpel"

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 23 aug 2008 11:36

@Antoon:

Het gaat hier niet om indoctrinat ie door wetenschap, het gaat om indocrinatie door als uitgangspunt te kiezen dat een 2000 jaar oud boek per definitie letterlijk genomen moet worden en DUS al het andere daarop aangepast.

Maar misschien een aardig onderwerp, Antoon. Je stelt dat er aan wetenschappelijke zijde sprake is van indoctrinatie.

Zullen we om te beginnen afbakenen waar die indoctrinatie dan zit, volgens jou?

2x2=4. Is dat indoctrinatie? Of kunnne we er van uitgaan dat dat gewoon juist is, geen indoctrinatie.

Ben je het met me eens dat de gehele wiskunde geen indoctrinatie is maar exacte wetenschap en DUS gewoon waar? Zoniet, waar ligt dan de grens tussen 2x2=4 en de rest van de wiskunde?

Dezelfde vraag voor de natuurkunde. De valversnelling op aarde is 9.8 m/s*s. Is dat indoctrinatie of gewoon waar? En geldt dat dan voor de rest van het natuurkunde veld? Kun je anders aangeven waar de grens ligt?

De aarde draait om de zon. Indoctrinatie? En de rest van onze sterrekunde?

Waterstof reageert met zuurstof. Indoctrinatie? En de rest van de scheikunde?

Of zullen we hier gewoon vaststellen dat de exacte wetenschap gebaseerd is op waarneming en geen indoctrinatie is?

Danthaman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Danthaman » 23 aug 2008 11:43

Oh ja Antoon, zou je "for the record" dan even willen toegeven hier dat je gelooft dat de wetenschap een wereldwijd atheïstisch complot is?

Als je gelooft dat het geloof in de evolutietheorie een gevolg is van indoctrinatie moet er ook een indoctrinator zijn. Wie is/zijn dat dan?...

Wat zijn precies de drijfveren van zo'n complot?

Ik ben benieuwd...
"Alles Is Simpel"

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 23 aug 2008 11:54

antoon schreef:HOOGMOED KOMT VOOR DE VAL

Oh ja?

Je beloofde me op een ander forum een jaar of zo geleden "loodzware argumenten en bewijzen". Daar heb ik je telkens naar verwezen en het bleef stil, heel stil. Wel een hoop tekst, maar geen inhoudelijk argument. Dus op dat andere forum bleken de dreigementen in ieder geval niet tot iets te leiden. Dus kennelijk was het geen hoogmoed, als ik je uitspraak mag geloven.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 23 aug 2008 11:57

Cicero schreef:Daar ben ik het volledig mee eens.

Gelukkig :) Want er zijn genoeg christenen die evolutie gewoon als feit accepteren. Ik geloof dat de grote meerderheid dat in west europa gewoon doet. Alleen in de VS is dat want anders, daar gelooft 45% nog dat de aarde geschapen is zoals in genesis staat.
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 23 aug 2008 12:00

rai schreef:Tja je kunt in al die jaren gebrainwast worden door die theorie. Als je elke dag te horen krijgt dat de aarde miljoenen jaren zijn, en ze overspoelen je met zogenaamd bewijs dat het zo gebeurt is, dan snap ik wel waarom ze denken dat de ET goede papieren heeft.

Onzin. Want voor de bijbelse creatie is geen sprankeltje bewijs. Alle bewijzen richten zich naar de evolutietheorie. Wetenschap is er niet mee bezig om het bestaan van god te ontkrachten maar om de wereld beter te leren begrijpen. En de mens heeft daar vaak ook wat aan. Neem bijvoorbeeld het griepvaccin, dat is gemaakt doormiddel van evolutionaire kennis. Want zo'n virus muteerd. Als je geen kennis van evolutie hebt is je vaccian binnen no time compleet waardeloos.

Enig idee waarom er nog steeds geen medicijn voor aids is. Een van de redenen is dat het virus snel muteerd. Er zijn al een hoop zogenaamde aids remmers op de markt en er zijn mensen die aids hebben waarbij het virus resistent is geworden tegen een of meerdere aids remmers. Goh wat raar, ik heb een medicijn wat eerst prima tegen het hiv virus werkt en opeens werkt het niet meer. Komt simpelweg door de evolutie.
*onderschrift verwijderd door moderator*

antoon

Berichtdoor antoon » 23 aug 2008 12:23

Cambrium is zoals gezegd een aardlaag die volgens evolutionisten honderden miljoenen jaren oud, is ,opzich ook weer een aanname waar ik nog weleens op terug kom, onder die lagen komen zo goed als geen fossielen voor, maar, maar in het Cambrium worden als een crescendo verschillende fossielen naar boven gehaald.

Heel vervelend voor de evolutie theorie die wil aantonen dat het leven met een eenvoudig begin ontstond, een begin dat dan zou uitgroeien als een waaier, of een levensboom die alle soorten zou vertegenwoordigen, plus aan te tonen dat de species verwant zijn en uit elkaar gegroeid tot andere soorten. Een oplopende complexiteit van schepsels , die oplopende complexiteit van levende wezens kan in de prullenbak ,maar dat niet alleen….

De levende wezens ontstonden plotseling, zoals Richard Dawkins zo treffend formuleerde, het leek wel of iemand ze daar neerlegde, ja inderdaad Richard goed gezien de bron van het leven begon hier, en met de wetenschap in aanmerking genomen ontwerp vereist een ontwerper m, zijnwe hier aardig bezig genesis wetenschappelijk te verklaren, dank aan paleontologen en evolutionisten, ere wie ere toekomt.

Tsja voor die theorie opzicht is het natuurlijk minder leuk . Dat er geen zoogdieren opgegraven worden althans niet zozeer in de onderste geologische lagen is niet zo vreemd, zoogdieren worden gewoon niet opgegraven, alleen bij een ramp zoals een overstroming wat ik al eerder opmerkte.

Ten over vloede er worden er ook veel planten opgegraven, die in niets verschillen met de huidige soorten
Ik kan er nog meer over vertellen maar dat wordt een overdosis , ik kom er nog wel op terug
Ik volsta met enkele images om de twijfelende christenen een hart onder de riem te geven.

Afbeelding

als de moderators dit teveel ruimte vinden, dan zal ik het formaat van de image wijzigen?
dat doe ik toch wel hoor maar er is een storing bij mijn provider ,ik word er moe van
Laatst gewijzigd door antoon op 23 aug 2008 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Danthaman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Danthaman » 23 aug 2008 12:35

Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug
Ik kom er op terug

Ja Antoon, dat weten we nu wel, je komt overal op terug...

Je argument waarom er geen zoogdieren gevonden worden in de cambrische laag: omdat ze niet gevonden worden, sterk punt!...

De organismen die gevonden worden in de cambrische laag komen prima overeen met de evolutietheorie. Ook uit het pre-cambrium komen er vondsten al zijn het er een stuk minder. Dat (en dit is al zo vaak gezegd) we nog niet precies weten waarom het cambrium zo'n enorme explosie aan leven laat zien zegt helemaal niks over het waarheidsgehalte van Genesis, sterker nog, het weerlegt Genesis omdat volgens Genesis er ook kippen, wolven, haaien, slangen en kikkers gevonden zouden moeten worden in diezelfde laag. Dat dit niet het geval is wijst op het feit dat de evolutietheorie wel ondersteunt en het creationisme niet; omdat ze er nog niet waren!...
"Alles Is Simpel"

antoon

Berichtdoor antoon » 23 aug 2008 12:42

Je weet het beter dan veel evolutionisten, jouw mening is je eigen mening, en verder zonder van hoogmoed blijk te willen geven,
Je kunt het als zodanig dus ook niet weerleggen, je gebruikt alleen maar clichés
ik voor mij sluit vandaag de tent, morgen is er weer een dag, goede raad , probeer je vooroordeel naast je neer te leggen
met groet

Danthaman
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Danthaman » 23 aug 2008 12:44

antoon schreef:probeer je vooroordeel naast je neer te leggen
met groet

Graag, doe jij dat dan ook? Prettig weekend!..
"Alles Is Simpel"

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 aug 2008 13:19

antoon schreef:Ik kom nog op Martien en de cambrische explosie terug
Jullie kunnen het gewoon zo zie..
Als je van je jongste jeugd geïndoctrineerd ben dat de ET. juist is , kan het jaren duren voordat je gedeprogrammeerd ben.
Net als dat Amerika de rechtvaardige politie agent van de wereld is, dat is ook ingeprent na de tweede wereldoorlog, daar kom je niet makkelijk vanaf.

Ik ben vanaf mijn vroegste jeugd gehersenspoeld met de creationistische versie van het ontstaan van de wereld. Ik ben er zelf uiteindelijk achter gekomen dat Genesis nooit letterlijk opgevat kan worden en heb me vervolgens wat meer verdiept in de ET.
Zelfs op de middelbare school werd me nog verteld dat ik het aardrijkskundeboek niet moest geloven. Je hebt geen idee hoe moeilijk het is om in zo'n omgeving van wereldbeeld te veranderen.

Wat betreft het cambrium: Ten eerste vind het wonderlijk dat een creationist komt met argumenten uit de evolutietheorie. alsof je de evolutietheorie zo kun manipuleren dat ie niet meer bestaat.

Dat er uit een periode zoveel nieuwe levensvormen worden gevonden heeft verschillende oorzaken.
In de voorafgaande periode hadden organismen nog geen harde delen, dus fossiliseerden ze niet.
De opwarming van de aarde heeft een rol gespeeld bij de snelle evolutie en de ontwikkeling van seksuele reproductie. Dit alles heeft mogelijk geleid tot de zg. cambrische explosie,
het cambrium bestrijkt overigens nog altijd iets van 60 miljoen jaar hoor, we spreken nog altijd niet over een paar dagen.

In het cambrium ontstonden trouwens alleen zeedieren. het duurde nog wel 100 miljoen jaar voordat de eerste amfibieachtigen zich het land op waagden.

Het heeft m.i. geen enkele zin om evolutionistische informatie te misbruiken om het creationisme aannemelijk te maken. Zodra je het woord 'cambrium' noemt heb je het namelijk al over een periode van ruim 500 miljoen jaar geleden.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “Archief”