Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 aug 2008 12:44

Ik vind het juist weer raar als mensen doodstil wachten tot de dienst begint.
Bij ons lopen er zo vaak mensen nog even de kerk door, om even iets aan elkaar af te geven of even te vragen hoe het is.
Ik zie de kerk als gebouw in de eerste plaats al niet als huis van God (het huis van God is de plek waar je als gelovigen samenkomt), en in de tweede plaats is de dienst juist een samenkomst van de gemeente, waarin het goed is om elkaar te ontmoeten, elkaar bij te staan, te vragen hoe het is.
Ik zie mijn ouders altijd in de kerk weer, en dan babbelen we echt wel even de week door hoor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2008 12:58

Ja precies... volgens mij is het opbouwender om naar elkaar te luisteren dan naar het orgelspel van de organist :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 aug 2008 14:21

Misschien een goed compromis: Voordat het orgel gaat spelen met elkaar praten, de kerk doorlopen en zo voort, nadat de organist gaat spelen graag stilte.(het orgelspel is bedoeld om mensen voor te bereiden op de dienst, tot rust te brengen en in de juiste stemming en het lijkt me dat dat doel niet wordt gehaald als iedereen blijft kletsen bovendien niet leuk voor de organist)
Bij ons begint het orgel +/- 7 minuten voor aanvang te spelen dus lijkt me dat een prima regeling.
Baksteen

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 aug 2008 14:24

appelflap schreef:Misschien een goed compromis: Voordat het orgel gaat spelen met elkaar praten, de kerk doorlopen en zo voort, nadat de organist gaat spelen graag stilte.(het orgelspel is bedoeld om mensen voor te bereiden op de dienst, tot rust te brengen en in de juiste stemming en het lijkt me dat dat doel niet wordt gehaald als iedereen blijft kletsen bovendien niet leuk voor de organist)
Bij ons begint het orgel +/- 7 minuten voor aanvang te spelen dus lijkt me dat een prima regeling.

Bij ons 20 minuten van te voren... en de kerk is een half uur van te voren open, dus dat wordt een snel praatje en vroeg uit de veren

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2008 14:32

Ik vind het trouwens wel raar dat in heel veel kerken helemaal geen moment van stilte is tijdens de dienst.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 aug 2008 14:39

actieve organist dan....
In sommige kerken heb ik dat wel eens vaker meegemaakt(gg genemuiden bijvoorbeeld) maar de meesten kerken 5 a 10 minuten van te voren.
Op zich vind ik het ook een mooi gebruik zo wordt het orgel tenminste gebruikt, maar voor mijn idee is het niet het meest handige inderdaad.
Baksteen

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 aug 2008 15:00

appelflap schreef:actieve organist dan....
In sommige kerken heb ik dat wel eens vaker meegemaakt(gg genemuiden bijvoorbeeld) maar de meesten kerken 5 a 10 minuten van te voren.
Op zich vind ik het ook een mooi gebruik zo wordt het orgel tenminste gebruikt, maar voor mijn idee is het niet het meest handige inderdaad.

om bij te wauwelen niet handig, maar om te mediteren wel.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 22 aug 2008 16:05

Wij hebben af en toe wel eens een moment dat de dominee na het gebed nog even een ogenblik stilte geeft voor een persoonlijk gebed.
Bij ons begint het orgel een kwartier van tevoren te spelen denk ik.
Ik vind het ook wel prettig dat er voor de dienst nog even gepraat wordt e.d.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 22 aug 2008 19:03

ronald1980 schreef:
pol schreef:
ronald1980 schreef:.

En met kakelhok bedoelde ik dat voor de dienst niet rustig wordt gewacht tot de dienst begint maar eerst lekker met elkaar over elkaar wordt geroddeld. En je maakt mij niet wijs dat dat in de hemel ook zo gaat of wel?

is kakelen gelijk aan roddelen? Bij ons in de kerk word ook heel wat afgekakeld, ook ik bep mee, maar roddelen nee.

Ik ben van mening dat het een goede gewoonte is om je in stilte voor te bereiden voor de dienst. En soms mag het wel iets meer doordringen dat je wel in het huis van God bent. (tenminste denk ik dan)

als je je voor de dienst nog voor moet bereiden, ben je misschien wel wat laat. Ik heb er iig geen problemen mee als er voor de dienst gepraat wordt in de kerk. Ik vind de zondag de fijnste dag van de week, omdat ik weer naar de kerk mag gaan. Onderwezen wordt uit de bijbel, maar ook om mijn medegemeenteleden te ontmoeten. Persoonlijk heb ik niks met een kerk waar je elkaar niet groet als je bij elkaar in de bank schuift of waar iedereen gelijk weer naar huis snelt als de kerk uit is. In zo'n gemeente zijn wij ook een tijdje gegaan (nog in verkeringstijd).

Bij ons hebben we ook een moment voor stil gebed in de dienst.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 22 aug 2008 19:47

Zo heeft iedereen iets waar deze zich prettig bij voelt. Gelukkig is niet ieder mens hetzelfde de 1 voelt zich prettig bij dit en de ander weer bij dat.

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 22 aug 2008 20:01

Race406 schreef:
ronald1980 schreef:
pol schreef:
ronald1980 schreef:.

En met kakelhok bedoelde ik dat voor de dienst niet rustig wordt gewacht tot de dienst begint maar eerst lekker met elkaar over elkaar wordt geroddeld. En je maakt mij niet wijs dat dat in de hemel ook zo gaat of wel?

is kakelen gelijk aan roddelen? Bij ons in de kerk word ook heel wat afgekakeld, ook ik bep mee, maar roddelen nee.

Ik ben van mening dat het een goede gewoonte is om je in stilte voor te bereiden voor de dienst. En soms mag het wel iets meer doordringen dat je wel in het huis van God bent. (tenminste denk ik dan)

Klopt, maar helemaal stil hoeft toch ook niet? Je hoeft niet n een "grafstemming" in de kerk te zitten lijkt mij. Dankbaar, dat je er nog MAG zitten! Maar je mag ook blij zijn dat je je broeders en zusters weer ziet. Niet dan? En als je een half uur van tevoren gaat zitten, wat doe je dan dat half uur? Alleen maar voorbereiden of wat om je heen kijken. Dan bereidt je je ook niet echt meer voor. En kun je dus best een praatje maken... :lol:
Maar hoe kom je erbij dat bij de huidige predikant de gemeente naar links trekt? De beste man is er net. En misschien was de vorige predikant wel wat te "zwaar" voor de gemeente. Ik ken mensen die daar wegkomen, en dan zie je wel eens wat van de gemeente. En die gemeente lijkt mij nu niet echt een BWP gemeente. Eerder een middengemeente, en ik denk dat de huidige predikant aan de kwalificatie "middenvelder" goed voldoet. Alleen: Als er in een gemeente dingen gebeuren die je zelf niet fijn vindt, denk dan niet dat de gemeente ineens naar links trekt. Als de prediking goed is, duidelijk de 2 wegen aangeeft, en mensen vertelt hoe ze bij Christus kunnen komen, dan is het toch goed? :wink:

Het gevoel dat wij hebben over het naar links trekken (dus van iets meer de rechterkant (de gemeente is geen BWP geweest idd) naar het midden) heeft in eerste instantie natuurlijk met de prediking die gehouden wordt te maken. Ik ga hier niet inhoudelijk op in omdat ik hiermee de dominee beschadig en dit met hem ook elke keer bespreek met hem en onze wijkouderling en dat past wat mij betreft niet op dit forum.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 22 aug 2008 21:25

appelflap schreef:actieve organist dan....

In gg Genemuiden is er geen orgelspel en geen gezang bij de begrafenisdienst.

Bij ons begint het orgel te spelen nadat een kwartier voor de dienst de klok heeft geluidt.
Na de handdruk is voor de preekstoel het moment van stil gebed.
Dat gebruik ik zelf om persoonlijk te vragen om een zegen te vragen over de dienst en om kracht, voor de predikant om te spreken en voor mij om te luisteren.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 aug 2008 22:08

Ik ben ooit begonnen om voor de kerkdienst te bidden als variant op het etensgebed: Heere, zegen deze kerkdienst, in het bijzonder de preek, amen.
Nu doe ik dat eigenlijk nog steeds, alleen plak ik er een paar persoonlijke beden aan vast, waar ik op dat moment mee zit zeg maar en voor een paar andere mensen.

Meestal is het dus ongeveer hetzelfde en gaat er af en toe een af of een bij.
Baksteen

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 23 aug 2008 09:32

Wij hebben dat niet bij ons in de kerk. Maar soms geeft de dominee na het gebed nog even een moment stilte.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2008 10:04

Wj hebben de 'standaard' liturgie, dus stilte voor de dienst begint.
Onze organist begint 10 minuten van tevoren te spelen, maar dan ben ik nog niet inde kerk, ik kom 5 minuten van tevoren. En dan ga ik niet stil zijn. Orgelmuziek vind ik sowieso zelden mooi.
Bij ons zingen wel verschillende mensen mee na de dienst, als een organist bekende (kinder)liedjes speelt. Dat vind ik wel weer leuk, maar ik blijf niet naar orgelmuziek luisteren, omdat het mijn smaak helemaal niet is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”