Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jul 2008 17:59

Wat is mijn kerk? Wat is een andere kerk?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jul 2008 18:58

Ik bedoel dus: de gemeente waar ik voor gekozen heb. Dus de gemeente waar ik belijdenis deed en waar we getrouwd zijn. En dan bedoel ik weer niet dat je pers‚ in die ene gemeente in die plaats moet blijven, maar ik vind voor mezelf wel dat ik sinds ik er bewust voor koos in deze gemeente te blijven, daarheen moet gaan, om die gemeente op te bouwen (en met trouwen e.d. is het allemaal anders, ik had de mazzel met een jongen uit dezelfde gemeente te trouwen en ook nog eens in dezelfde plaats te blijven wonen, maargoed)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 19 aug 2008 19:41

Wij zijn lid van CGK van Zeewolde. Verder kerken wij weleens in de CGK van Elburg.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 19 aug 2008 21:33

Is het verschil groot?

Zeewolde is middengemeente toch? Klopt dat?(al zal jullie dominee dat nooit willen toegeven ;)) Merk je verschil in de diensten, gebruiken, mensen enzovoort?
Baksteen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 18:20

Ik kom nogal eens in de HHK hier ter plaatse, steeds frequenter lijkt het wel. En dat bevalt me goed.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 20 aug 2008 20:22

Het verschil is groter dan een jaar geleden. De gemeente van Elburg komt statiger over ten eerste.

Ten tweede is de gemeente van Zeewolde met de nieuwe predikant toch veel meer opgeschoven naar het midden dan wij hadden gehoopt.

Je merkt dat niet alleen in uiterlijke kenmerken zoals kleding, hoeden, opkomst 2e dienst maar ook in hoe mensen denken over God en de Bijbel en hoe lichtvoetig ze er soms over praten.

Wij voelen ons daarom ook veel meer thuis bij een gemeente als Elburg omdat het Woord ten eerste wordt gebracht op een manier waarbij wij denken dat dit op de juiste manier wordt gebracht en verder de sfeer er omheen. (misschien raar gezegd maar als je de kerk binnenloopt proef je ook de sfeer van een kerk) en in Zeewolde is dat meer een 'kakelhok'.

Ik hoop niet dat ik te negatief ben geweest maar er zijn gewoon een aantal dingen in de gemeente waar ik gewoon echt moeite mee heb en in ons hart hebben we denk ik al afscheid genomen van deze gemeente. Omdat we ons gewoon in een BHP gemeente veel meer op onze plaats voelen. (kan ook een HHK gemeente zijn)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 20 aug 2008 22:02

Fijn dat jullie zulke goede ervaringen hebben in onze gemeente.

Ik heb een artikel gelezen van de hand van wullschleger waarin hij zegt dat hij dominee wil zijn voor de volle breedte van de kerk. Ik was benieuwd op welke manier hij dat gestalte geeft, maar blijkbaar doet hij dat door midder te zijn.

De sfeer in onze kerk vind ik inderdaad erg fijn. Statig inderdaad, een kerksfeer, maar ook weer niet zo'n oud gereformeerde sfeer zeg maar.
Baksteen

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 aug 2008 22:52

Het lijkt mij niet goed om hier namen te gaan noemen. Het is allemaal gebasseerd op eigen ervaringen, meningen, en gedachten over "hoe het hoort". Ik heb nog weinig nu gelezen over hoe ik de betreffende gemeente van Zeewolde gepreekt wordt. Hoe is de geestelijk opbouw in de gemeente?
En dan kan iemand wel vallen over een kakelhok zijn, en het liefst het statig hebben, dan vraag ik mij of het in de hemel ook statig is. onder statig versta ik in ieder geval geen gouden straten en paarlen poorten :wink:

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ik uiterlijk kenmerken niet belangrijk vindt, maar laat het niet het belangrijkste zijn.
Hiermee wil ik niet de gevoelens, keuzens en verwoording van Ronald van tafel schuiven (met alle respect). Maar laten we er wel op letten dat wij een bepaalde gemeente en/of predikant (en vooral niet diens beleid) negatief neerzetten en al helemaal niet een andere gemeente gaan 'ophemelen'.

Zelf ben ik nog steeds met alle tevredenheid lid van mijn eigen 'thuisgemeente'. Omdat ik in een andere plaats werk, ga ik op mijn werkzondagen vaak naar een andere gemeente. Waarschijnlijk ga ik een andere gemeente hiervoor zoeken (hoeft niet perse CGK) omdat ik de eerste gastgemeente mij steeds minder thuisvoel.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 21 aug 2008 19:37

Ja onze predikant wil midden zijn (of blijven) het is maar net hoe je het ziet he?

Het is niet mijn bedoeling om negatief over de man te spreken, maar ik heb in de afgelopen jaren veel mensen zien komen en gaan. Onder de vorige predikant neigde deze gemeente naar de rechterflank en nu naar de linkerflank en dat is voor sommige mensen in onze gemeente (waaronder ondergetekende) soms moeilijk te behappen.

En met kakelhok bedoelde ik dat voor de dienst niet rustig wordt gewacht tot de dienst begint maar eerst lekker met elkaar over elkaar wordt geroddeld. En je maakt mij niet wijs dat dat in de hemel ook zo gaat of wel?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 aug 2008 19:54

ronald1980 schreef:.

En met kakelhok bedoelde ik dat voor de dienst niet rustig wordt gewacht tot de dienst begint maar eerst lekker met elkaar over elkaar wordt geroddeld. En je maakt mij niet wijs dat dat in de hemel ook zo gaat of wel?

is kakelen gelijk aan roddelen? Bij ons in de kerk word ook heel wat afgekakeld, ook ik bep mee, maar roddelen nee.

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 21 aug 2008 20:08

pol schreef:

is kakelen gelijk aan roddelen? Bij ons in de kerk word ook heel wat afgekakeld, ook ik bep mee, maar roddelen nee.

Ik ben van mening dat het een goede gewoonte is om je in stilte voor te bereiden voor de dienst. En soms mag het wel iets meer doordringen dat je wel in het huis van God bent. (tenminste denk ik dan)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 aug 2008 23:10

ronald1980 schreef:
pol schreef:

Ik ben van mening dat het een goede gewoonte is om je in stilte voor te bereiden voor de dienst. En soms mag het wel iets meer doordringen dat je wel in het huis van God bent. (tenminste denk ik dan)

Klopt, maar helemaal stil hoeft toch ook niet? Je hoeft niet n een "grafstemming" in de kerk te zitten lijkt mij. Dankbaar, dat je er nog MAG zitten! Maar je mag ook blij zijn dat je je broeders en zusters weer ziet. Niet dan? En als je een half uur van tevoren gaat zitten, wat doe je dan dat half uur? Alleen maar voorbereiden of wat om je heen kijken. Dan bereidt je je ook niet echt meer voor. En kun je dus best een praatje maken... :lol:
Maar hoe kom je erbij dat bij de huidige predikant de gemeente naar links trekt? De beste man is er net. En misschien was de vorige predikant wel wat te "zwaar" voor de gemeente. Ik ken mensen die daar wegkomen, en dan zie je wel eens wat van de gemeente. En die gemeente lijkt mij nu niet echt een BWP gemeente. Eerder een middengemeente, en ik denk dat de huidige predikant aan de kwalificatie "middenvelder" goed voldoet. Alleen: Als er in een gemeente dingen gebeuren die je zelf niet fijn vindt, denk dan niet dat de gemeente ineens naar links trekt. Als de prediking goed is, duidelijk de 2 wegen aangeeft, en mensen vertelt hoe ze bij Christus kunnen komen, dan is het toch goed? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2008 06:22

Stilte voor de dienst associeer ik met de paasnachtdienst en de diensten in de week die daaraan vooraf gaat.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 22 aug 2008 08:29

mw schreef: Waarschijnlijk ga ik een andere gemeente hiervoor zoeken (hoeft niet perse CGK) omdat ik de eerste gastgemeente mij steeds minder thuisvoel.

Ook door de slag die deze gemeente langzaam maar zeker maakt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2008 09:48

ronald1980 schreef:
pol schreef:

Het kan een goede gewoonte zijn maar ik zie dat niet als een verplichting. Je komt als gemeente samen en met elkaar praten hoeft dan helemaal niet verkeerd te zijn. Goed voor de gemeenteband. Maar als je je eerbied door stilte wil uitdrukken heb ik daar geen moeite mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”