Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

André

Berichtdoor André » 31 jul 2008 11:55

Wie van jullie 'kent' het programma 'Corel Paint Shop Pro Photo X2'?
Ik heb het een paar weken terug gekocht.
Nu heb ik al in de help functie zitten lezen, maar vind het nog niet.

Kan ik met dit programma ook het formaat van meerdere foto's tegelijk wijzigen?

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 31 jul 2008 12:02

'ken' het programma wel (gebruik het ongeveer half jaar), maar heb dit nog nooit geprobeerd, dus zou ook niet weten of de mogelijkheid bestaat. Als ik er aan denk wil ik wel voor je kijken of ik het kan vinden.
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 11 aug 2008 19:53

Hey,

Tijdje geleden.. zie nu dat er een topic is over fotografie.. Leuk. Ik ben zelf een fervente fotograaf en doe dit al een geruime tijd. Sinds 3 jaar nu digitaal en eigelijk altijd spiegelreflex. Met een compact kan ik overweg maar de spiegelreflex is eigelijk mijn idee. Ik kan de foto volledig controleerbaar maken zodat ik er mijn creatieviteit erin kwijt kan. Ik begon eerst met een digitale brugcamera(is een compact met een spiegelreflex gekruiste versie) Dat beviel me niet vanwege het electronische zoekerbeeld. Die klopte niet met de werkelijkheid. Dus stapte ik al snel over op de spiegelreflex met een annaloog zoekerbeeld. Bij MM kocht ik een Canon 350D en daar had ik net effe wat meer plezier in. Er kwam naast de kitlens een korte telelens 70-300 IS USm bij en zo ging ik nu op de digitale weg verder. Na een tijdje liep ik tegen het tekort aan snelheid van de camera. Ik moet soms heel snel reageren en moest daarvoor veel te lang zoeken om de juiste instellingen te vinden. Verder was de AF ook te traag dus moest het wat anders worden. Tegenwoordig heb ik dan ook een andere body en lenzenset.

Een Canon 40D
Een Canon 300mm 2.8L is USM Prime(vast brandpunt)
Een Canon Converter 2X versie 2

Deze combinatie heb ik met uitproberen bij elkaar gespaard en werkt ideaal voor mij. Ik doe veel aan natuurfotografie en met name vogelobservatie en wild. Vooral die body heeft zo zijn voordelen. Ik kan 3 voorkeuzes opslaan zodat vrijwel altijd de ideale instellingen bij de hand heb die er op dat moment nodig zijn.

En jah. heel veel oefenen en geduld hebben is het om nou net dat ene plaatje te schieten wat het extra geeft.

Ik ben benieuwd naar wat er nog meer op deze topic komt.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 aug 2008 08:27

André schreef:Wie van jullie 'kent' het programma 'Corel Paint Shop Pro Photo X2'?
Ik heb het een paar weken terug gekocht.
Nu heb ik al in de help functie zitten lezen, maar vind het nog niet.

Kan ik met dit programma ook het formaat van meerdere foto's tegelijk wijzigen?
Werk enigszins met Corel Paint Shop Pro (2004), maar heb ik die functie
niet gevonden.
Wel het volgende:
- Faststone (Bestandsconversie, dia's, tekengereedschap)
- Irfanview (Bestandsgroepconversie, met vele mogelijkheden)
- Photo Resize Magic.
- High Quality Photo Resizer

Faststone en Irfanview zijn aan te bevelen. Beiden hebben een
Nederlandse versie.
Faststone heeft vele mogelijkheden:
* groepswijziging met
- wijzigen formaat
- wijizigen aantal pixels
- tumbnails
- tekst invoegen
- watermerk
- meer
* Tekengereedschap
* Doorzichtigheid instellen
* En veel meer.
* Makkelijk mee te werken
Na installatie van Irfanview kwam er een probleem door Google dekstop
search (die ook geinstalleerd werd). IE werkte niet meer, na verijdering
van desktop search was het opgelost.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2008 16:59

Door ongelukkige omstandigheden zit ik momenteel helaas zonder digitale camera. Als mijn volgende camera denk ik aan de Nikon D700. Volformaat, dus geen omrekenfactor met de brandpuntafstanden meer t.o.v. kleinbeeldfilm.
Ik heb op internet een behoorlijk uitgebreide test van deze camera gevonden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 19 aug 2008 17:04

Boekenlezer schreef:Door ongelukkige omstandigheden zit ik momenteel helaas zonder digitale camera. Als mijn volgende camera denk ik aan de Nikon D700. Volformaat, dus geen omrekenfactor met de brandpuntafstanden meer t.o.v. kleinbeeldfilm.

Als je full frame gaat werken, moet je de objectieven in de gaten houden.Cropobjectieven passen namelijk niet op een full frame body. Ik schiet zelf met crop wat weer het voordeel opleverd dat je verhoudingsgewijs meer mm-ers hebt.Ik heb bijvoorbeeld een combinatie van 300 mm 2.8L wat op mijn camera een 480 wordt plus een converter van 2x wordt het bijna 1000 mm.. Enne.. het werkt prima! Ik weet niet hoe ik hier foto's moet droppen maar heb er een paar mooie wildplaten mee geschoten op de veluwe park. Handdoekje op het dak van de auto, camera erop gelegt en schieten maar. Sluitertijden zijn iets minder van belang omdat ie toch vrij stil ligt.

Maar jammer zeg.. Is ie nog te maken denk je? En wat is er kapot? Ik heb evt wel een adres in Den Haag waar je hem mogelijk nog tegen een schappelijke prijs kan laten maken.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2008 17:26

Fly29 schreef:
Boekenlezer schreef:Door ongelukkige omstandigheden zit ik momenteel helaas zonder digitale camera. Als mijn volgende camera denk ik aan de Nikon D700. Volformaat, dus geen omrekenfactor met de brandpuntafstanden meer t.o.v. kleinbeeldfilm.

Als je full frame gaat werken, moet je de objectieven in de gaten houden.Cropobjectieven passen namelijk niet op een full frame body. Ik schiet zelf met crop wat weer het voordeel opleverd dat je verhoudingsgewijs meer mm-ers hebt.Ik heb bijvoorbeeld een combinatie van 300 mm 2.8L wat op mijn camera een 480 wordt plus een converter van 2x wordt het bijna 1000 mm.. Enne.. het werkt prima! Ik weet niet hoe ik hier foto's moet droppen maar heb er een paar mooie wildplaten mee geschoten op de veluwe park. Handdoekje op het dak van de auto, camera erop gelegt en schieten maar. Sluitertijden zijn iets minder van belang omdat ie toch vrij stil ligt.

Ik ben ervan op de hoogte. Tot voor kort had ik één objectief voor het DX-formaat - zo heet dat bij Nikon, cropfactor 1,5. De Nikon D700 hebben ze echter zo gemaakt, dat die wel bruikbaar is daarop. Alleen fotografeer je dan met 5 Megapixel i.p.v. 12.
Maar goed dat speelt nu niet meer voor mij. In principe zou ik zo die body kunnen kopen, en de objectieven gebruiken die ik al heb. Echter, een Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G erbij lijkt mij wel fijn. Want om steeds van objectief te moeten wisselen zodra de brandpuntafstanden kleiner worden dan 35mm - iets wat toch wel heel regelmatig het geval is bij mij - daar heb ik niet zo'n zin in, zeker niet met een digitale camera waar je liever geen stof in krijgt.
Wat telefotografie betreft reikt mijn bereik tot 200mm, al vanaf dat ik begon met fotograferen. En op DX had ik dan in feite 300mm. Dat verdwijnt natuurlijk met het FX-formaat. Maar er zijn inmiddels ook wel objectieven te koop met een groter bereik waarvan sommigen ook best betaalbaar zijn. (Zoals de Nikkor AF 80-400mm f/4.5-5.6D ED VR, of de Nikkor AF-S 300mm f/4D.)

Fly29 schreef:Maar jammer zeg.. Is ie nog te maken denk je? En wat is er kapot? Ik heb evt wel een adres in Den Haag waar je hem mogelijk nog tegen een schappelijke prijs kan laten maken.

Nee, het is wat anders. Zie hier.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 19 aug 2008 17:41

Als ik ooit weer geld heb dan wil ik graag ook nog iets tele, ik denk zelf aan de 70-200 f4, 70-300 IS of 100-400 L. En daarna graag een 5D :yum:

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 19 aug 2008 18:19

CGK<3 schreef:Als ik ooit weer geld heb dan wil ik graag ook nog iets tele, ik denk zelf aan de 70-200 f4, 70-300 IS of 100-400 L. En daarna graag een 5D :yum:

hahaha.. Een leuke uitdaging. Ga eerst sparen voor glaswerk. Ik zou je aanraden om die 70-200 4L IS te halen(IS is ideaal!) Dan evt de 100-400 al raad ik je die liever niet aan omdat het een stofzuiger is. Zijn zoom meganischme werkt door twee buizen die over elkaar schuiven. Dat trekt stof aan en komt zo makkelijker aan de binnenkant van je lenzen. Duur grapje omdat weer te laten verhelpen. Verder heb ik de 70-300 IS ook maar is niet zo mijn objectiefje eerlijk gezegt. 70-200 gaat nog wel maar de laatste 100 mm wordt ie erg soft en met croppen wordt dat alleen maar erger. Ik zie nu het verschil met mijn 300 mm lens en dat is behoorlijk veel. Maar voor ik deze kocht heb ik ze eerst uit geprobeerd. Ik kon eerst een 500 4L huren, dat viel me tegen vanwege het gewicht(5kg dacht ik) en de omvang. Ik ben nog best bewegelijk en dat zit dat gewoon in de weg. Daarna ben ik eens de 300mm 2.8 met een 2X converter gaan proberen. Dat beviel me uitstekend en zodoende heb ik nu die combinatie en heb er nog geen minuut spijt van. Het heeft me zelfs 1000 euro voordeel op geleverd. Heb vorige week nog een paar mooie platen geschoten in het veluwe park vanaf het dak van mijn auto. En nog wat over die body. Een 5D klinkt erg leuk maar heb je dat echt nodig? Ik schiet met een 40D en ik ben dik tevrede over het resultaat dat er uitrold. Ik moet soms goed kijken om ruis te ondekken bij 1600 of 3200 iso. Het is natuurlijk ook kwestie van goed belichten. Maar toch. Het blijft dan nog een beetje betaalbaar ook.

Groet, Fly29
Laatst gewijzigd door Fly29 op 19 aug 2008 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof, Hoop en Liefde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 aug 2008 18:25

Papier voor foto's en wenskaarten
Op dit moment maak ik zelf zo af en toe wenskaarten. Het kan o.a. met
Publisher (beetje complex), maar ook goed met Photodraw )en
misschien zelfs met Faststone Image Vieuwer).
Nu doe ik het met 280 grams fotopapier. Kosten (voor papier) 10 cent per
A4, dus 2,5 cent per kaart. Alleen die kaarten zijn niet stevig.

Na zoeken op internet vond ik enkele adressen voor echte wenskaarten.
De twee goedkoopste tot nu toe zijn:
- Set van 20 stuks A5 voor €6,90 (+ 4,95 porto)
- Set van 200 stuks A6 voor €35 (+ €15 orderkosten)
Dus 25 - 40 cent per kaart.
Als er een goedkoper adres voorhanden is, graag een berichtje.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 19 aug 2008 18:55

zie pb

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 19 aug 2008 18:56

Yep. rustig uitproberen waar je interesse liggen. Ik heb dat inmiddels ook gedaan. Ik ben vooral een natuurfotograaf en werk dan regelmatig met slecht licht. Dus moest het een vast brandpunt worden en lichtsterk. Ik heb naast die 300 mm nog een playmobiel(plastic) 50mm 1.8 (crop wordt dan 80mm) en een 17-85 IS. Een tamelijk uitgelezen combinatie inmiddels. Wat ik wel geleerd heb is dat ik vooral op onderwerp mijn spullen samenstel. Want om een hele dag met je verzameling lenzen te sjouwen is ook niet alles. Soms zet ik dan die 50mm op mijn body en ga ik er zo mee weg. De sport is dan om daarmee leuke platen te schieten. Het heeft wel wat zo'n vast brandpunt. Met natuur is het dan weer juist de 300mm met converter erop.

Goed.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2008 21:53

Fly29 schreef:
CGK<3 schreef:Als ik ooit weer geld heb dan wil ik graag ook nog iets tele, ik denk zelf aan de 70-200 f4, 70-300 IS of 100-400 L. En daarna graag een 5D :yum:

hahaha.. Een leuke uitdaging. Ga eerst sparen voor glaswerk. Ik zou je aanraden om die 70-200 4L IS te halen(IS is ideaal!) Dan evt de 100-400 al raad ik je die liever niet aan omdat het een stofzuiger is. Zijn zoom meganischme werkt door twee buizen die over elkaar schuiven. Dat trekt stof aan en komt zo makkelijker aan de binnenkant van je lenzen. Duur grapje omdat weer te laten verhelpen. Verder heb ik de 70-300 IS ook maar is niet zo mijn objectiefje eerlijk gezegt. 70-200 gaat nog wel maar de laatste 100 mm wordt ie erg soft en met croppen wordt dat alleen maar erger. Ik zie nu het verschil met mijn 300 mm lens en dat is behoorlijk veel. Maar voor ik deze kocht heb ik ze eerst uit geprobeerd. Ik kon eerst een 500 4L huren, dat viel me tegen vanwege het gewicht(5kg dacht ik) en de omvang. Ik ben nog best bewegelijk en dat zit dat gewoon in de weg. Daarna ben ik eens de 300mm 2.8 met een 2X converter gaan proberen. Dat beviel me uitstekend en zodoende heb ik nu die combinatie en heb er nog geen minuut spijt van. Het heeft me zelfs 1000 euro voordeel op geleverd. Heb vorige week nog een paar mooie platen geschoten in het veluwe park vanaf het dak van mijn auto. En nog wat over die body. Een 5D klinkt erg leuk maar heb je dat echt nodig? Ik schiet met een 40D en ik ben dik tevrede over het resultaat dat er uitrolt. Ik moet soms goed kijken om ruis te ondekken bij 1600 of 3200 iso. Het is natuurlijk ook kwestie van goed belichten. Maar toch. Het blijft dan nog een beetje betaalbaar ook.

Groet, Fly29

Zo duur is een Canon EOS 5D tegenwoordig niet meer. Voor tussen de 1500 en 1600 euro heb je er wel een. Ietsje meer dan de helft van wat hij kostte toen hij net uitkwam.
Natuurlijk, een EOS 40D kost ongeveer de helft daarvan, dat is zo. Maar een Canon 300mm f/2.8L kost nog altijd flink wat meer dan een EOS 5D.

En nodig? Tja, dat is een relatief begrip. Het is net wat je graag wil, en hoeveel geld je uit wilt geven. De geringere scherptediepte van volformaat lijkt mij een groot voordeel in bepaalde situaties. Ik heb al eens in een situatie gestaan, waarbij ik dacht: 'zou dit met volformaat ook onmogelijk zijn?' (Namelijk, om het hek op de voorgrond onscherp te krijgen, en de kerk er achter wel scherp. Ik fotografeerde namelijk met 24mm, en dan is de scherptediepte erg groot. Zelfs f/2.8 hielp daar niets aan. Met volformaat zou dat 36mm geweest zijn, en dat kan anders uitpakken.)

In jouw geval kan ik mij de keuze voor een EOS 40D goed voorstellen. Als de nadruk op het telebereik ligt, dan is een kleinere sensor een voordeel. Een EOS 5D voegt dan niks toe.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 19 aug 2008 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 19 aug 2008 21:53

Precies, dat doe ik ook. Sowieso gebruik ik vrijwel altijd prime lenzen, vind ik veel fijner. En door bijvoorbeeld een dagje alleen de 50mm te gebruiken leer je veel beter na te denken. Ik heb ook nog de 100mm f/2.8 macro en de tamron 17-50 f/2.8 maar die gebruik ik alleen op 17mm eigenlijk.

met mijn Bronica SQ-A gebruik ik de 80mm f/2.8 en 40mm f.2.8

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 20 aug 2008 07:17

Zo duur is een Canon EOS 5D tegenwoordig niet meer. Voor tussen de 1500 en 1600 euro heb je er wel een. Ietsje meer dan de helft van wat hij kostte toen hij net uitkwam.
Natuurlijk, een EOS 40D kost ongeveer de helft daarvan, dat is zo. Maar een Canon 300mm f/2.8L kost nog altijd flink wat meer dan een EOS 5D.

En nodig? Tja, dat is een relatief begrip. Het is net wat je graag wil, en hoeveel geld je uit wilt geven. De geringere scherptediepte van volformaat lijkt mij een groot voordeel in bepaalde situaties. Ik heb al eens in een situatie gestaan, waarbij ik dacht: 'zou dit met volformaat ook onmogelijk zijn?' (Namelijk, om het hek op de voorgrond onscherp te krijgen, en de kerk er achter wel scherp. Ik fotografeerde namelijk met 24mm, en dan is de scherptediepte erg groot. Zelfs f/2.8 hielp daar niets aan. Met volformaat zou dat 36mm geweest zijn, en dat kan anders uitpakken.)

In jouw geval kan ik mij de keuze voor een EOS 40D goed voorstellen. Als de nadruk op het telebereik ligt, dan is een kleinere sensor een voordeel. Een EOS 5D voegt dan niks toe.

Ik weet niet of een full frame meer dof op zou maken. De scherpte diepte wordt vooral bepaald door het brandpunt en het diafragmagetal. Mijn 50 mm 1.8 geeft op 2.8 meer scherptediepte dan mijn 300 mm 2.8L. Ik heb eens een kat gefotografeerd die met dia 2.8 en dat gaf dus alleen de kat en alles naast hem scherp en de rest viel er buiten waardoor het beestje mooi los kwam en ik een onbewust van die onscherpte een lijstje had gemaakt. Het nadeel van een cropcamera is dat je full frame objectieven keer het verlengingsfactor moet doen. Dus die 24 mm wordt 38 mm op mijn camera. Dus als je vooral meer met dof wil werken moet je met je mm-ters omhoog.

Trouwens dat verhaal van je 24 mm op een full frame zou een 36 zijn geweest.. dat klopt volgens mij niet. Op een full frame is het juist een 24 mm brandpunt en op een crop wordt ie dus langer. Ik blijf erbij dat je dan juist meer mm-ters moet gaan gebruiken om een betere beheersing van scherptediepte te krijgen. Dus hoe langer het brandpunt hoemeer je met de scherptediepte kunt gaan spelen.

En nog een klein ding over dat geld voor een objectief. Ik heb nu inmiddels geleerd dat je vooral op glaswerk niet teveel moet bezuinigen. Veel rond kijken op fora's als het kan uit proberen ervan voor je kopen gaat. De 300 mm koste een hoop geld maar als ik nu ga kijken naar de kwaliteit ten opzichte van de 70-300 dan zie ik behoorlijk veel verschil op de zelfde camera. En zeker omdat het om een hoop geld ging heb ik ze eerst eens op mijn gemak gehuurd en uit geprobeerd voor ik hem kocht. Zie elders in de topic mijn verhaal over de keuze. Ik heb geen spijt van mijn combinatie.

Groet,

Fly29
Laatst gewijzigd door Fly29 op 20 aug 2008 07:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Geloof, Hoop en Liefde

Terug naar “Algemene Zaken”