Brief aan God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Brief aan God

Berichtdoor meschianza » 16 jan 2004 15:40

OMdat ik wel eens problemen heb met bidden en concentratie tijdens het bidden, eerbied, structuur ect. werd mij aangeraden om een brief te schrijven als gebed. (dus al biddend schrijven) Net zoals David dat in zijn psalmen deed.
Schrijf jij wel eens een brief aan God, en zoja hoe ervaar jij daar de meerwaarde van. Zo nee, waarom niet?

Durf je hier een brief te posten?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 jan 2004 15:44

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 16:55

Het helpt vaak ook om een Psalm te zingen die het goed verwoordt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 16:56

caprice schreef:Het helpt vaak ook om een Psalm te zingen die het goed verwoordt.
En als je niet kunt zingen zoals mij helpt lezen ook wel :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 16:59

@mic schreef:
caprice schreef:Het helpt vaak ook om een Psalm te zingen die het goed verwoordt.

Als je je onrustig voelt kun je gaan bidden of zingen. Daar houdt de duivel niet van. Hij zal dan wegvluchten.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 17:02

caprice schreef:
@mic schreef:

Als je je onrustig voelt kun je gaan bidden of zingen. Daar houdt de duivel niet van. Hij zal dan wegvluchten.
Dat de duivel niet van m'n gezang houdt kan ik me iets bij voorstellen :wink:

(ok'e dat was een niet serieus antwoord op een serieuse post)
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 17:05

@mic schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:

Dat de duivel niet van m'n gezang houdt kan ik me iets bij voorstellen :wink:

(ok'e dat was een niet serieus antwoord op een serieuse post)

Had ik ook in mijn gedachten hoor, maar hij kan wel de verdorven geluiden van de wereld verdragen, maar niet die schone liederen voor de Koning. Dan maakt het niet uit of ze niet goed op de wijs woorden gezongen. Dan gaat het om de inhoud.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 17:09

heb je helemaal gelijk in.
Afbeelding

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 16 jan 2004 17:19

Ik ben inderdaad bezig met een soort van 'brief' aan God. Ooit ben ik ermee begonnen, om al m'n vragen op te schrijven, zoals bijvoorbeeld: 'God, als u bestaat, waarom laat u zich dan niet zien? '
Elke keer als me weer iets te binnen schoot kwam er een zin bij. De brief wordt nog geregeld langer.
Het heeft dus niet echt het karakter van een gebed in traditionele zin (ik ben 'zoekend agnost'), het is meer een brief aan een soort van 'helpdesk' waarvan je hoopt dat je ooit antwoord zult krijgen. En hoe langer de brief wordt, hoe onwaarschijnlijker het komen van een antwoord lijkt te worden.
The proof of the pudding is in the eating.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 16 jan 2004 17:25

DireStraits, het kan een idee zijn om die brief met de Bijbel te vergelijken? Dan vind je misschien wel een heleboel soortgelijke brieven, en wie weet ook nog wel de antwoorden!
Klopt, en u zal open gedaan worden, zoekt en gij zult vinden...! Moet je niet op de verkeerde plaats zoeken natuurlijk. Kreet van ons is altijd: ik heb ooooveral gezocht...! Blijkbaar niet, anders had je het nu wel gevonden..toch?

Maar God belooft dat degene die Hem zoekt met zijn hele hart, die zal Hem ook vinden! Sterkte!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Carrie

Berichtdoor Carrie » 17 jan 2004 19:08

caprice schreef:
@mic schreef:

Ja, bidden helpt echt, de duivel gaat dan weg! Ik heb de laatste tijd best veel gehoord over occulte dingen enz. Bijv. een vriendin die met haar gezicht naar de deur op haar slaapkamer stond, en toen op haar schouder werd getikt. Ze draaide zich om en er was niemand. Dat vond ik een heel beangstigend idee. Ik kon toen eens 's avonds niet slapen. Ik had het (misschien onzinnige) gevoel dat er iemand op mijn kamer was. Toen ben ik gewoon in bed gaan liggen bidden, half fluisterend zodat de evt. persoon (die er natuurlijk niet was) het kon horen. Na een poosje was mijn bange gevoel helemaal over en wist ik dat waar ik ook ben, God bij mij is! Hij is als zuurstof in een ruimte, Hij is als een deken om je heen! Hij wil er altijd voor je zijn! Vooral voor zwakke en bange mensen is Hij een liefdevol God!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 jan 2004 21:47

Kaw schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=3939

Dit lijkt er wel wat op... :oops:

ja, het lijkt er inderdaad een btje op, die topic is me nog niet opgevallen. Maar een doos klinkt een beetje kreet-achtig, wat je op dat moment aan het hart heb. Een brief is persoonlijk, zoals je naar een vriend schrijft (alleen dan veel mooier, want God is niet verglijkbaar met een vriend): echt alles wat er in je opkomt, waar je meet tobt, vragen ect.Belangrijke dingen maar ook alledaagse dingen.

ik zou het gaaf vinden als mensen echt iets durven te posten hoewel het best persoonlijk is.....
Misschien durft Direstreats, zijn brief lijkt me heel fascinerend, al is het maat een paar citaten?

Misschien post ik er ook 1ntje van mij als ik lef heb.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 17 jan 2004 22:24

ik schrijf ook wle eens een gebed op idd... bijvoorbeeld als ik in een college zit... of soms ook als ik gewoon thuis ben en t even niet meer weet... maar ik ga er hier nix uit posten hoor!!!
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 18 jan 2004 00:58

Ja, bekend fenomeen bij mij. In een geloofscrisis van 1,5 jaar geleden kon ik niet bidden, zingen of iets anders doen.
Op advies van iemand ben ik maar boze, verdrietige, vragende en ook dankbare brieven aan God gaan schrijven.
Ik had toen niet het idee dat ik aan het bidden was. Het was een uitzichtloze situatie, serieus waar.
Na een brief of 40 heb ik alle brieven op een stapel gelegd en de hele last aan vragen verbrand. Zo. Die vragen hoefde ik niet meer met mij mee te dragen.
Het was symbolisch overgeven van mijn lasten. Nu nog schrijf ik brieven aan God. Het helpt me zeker wel om dingen op een rij te zetten. En God leest mee.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 18 jan 2004 00:59

Ja, bekend fenomeen bij mij. In een geloofscrisis van 1,5 jaar geleden kon ik niet bidden, zingen of iets anders doen.
Op advies van iemand ben ik maar boze, verdrietige, vragende en ook dankbare brieven aan God gaan schrijven.
Ik had toen niet het idee dat ik aan het bidden was. Het was een uitzichtloze situatie, serieus waar.
Na een brief of 40 heb ik alle brieven op een stapel gelegd en de hele last aan vragen verbrand. Zo. Die vragen hoefde ik niet meer met mij mee te dragen.
Het was symbolisch overgeven van mijn lasten. Nu nog schrijf ik brieven aan God. Het helpt me zeker wel om dingen op een rij te zetten. En God leest mee.

Terug naar “Archief”