Aanname: paar miljard Christenen en paar miljard Moslims

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 aug 2008 09:21

reform schreef:
rafaell schreef:Niet elke christen en elke moslim doet die exclusiviteitsclaim hoor.

Dan ben je ook geen christen/moslim :wink: .

Bedankt. Gelukkig gaat het niet om jouw oordeel.

@Henkie; toen bestond de islam nog niet dus het dunkt me nogal logisch dat Jezus daar dan ook geen oordeel over heeft geveld. Ook moslims geloven in zekere zin in Jezus, daarnaast weet je niet of Jezus die uitspraak ook gedaan zou hebben als de islam al wel had bestaan.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 16 aug 2008 23:18

henkie schreef:
Airke schreef:
Waarom is volgens jou de exclusiviteitsclaim essentieel?

Niet zo moeilijk toch? "Ik ben de weg, de waarheid en het leven"
Een christen zal dat als volgeling toch niet tegenspreken, dunkt me...

Inderdaad, maar die christen hoeft niet per se uit te sluiten dat er ook nog andere wegen zijn.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 aug 2008 00:07

rafaell schreef:Niet elke christen en elke moslim doet die exclusiviteitsclaim hoor.

Dat klopt, maar doet de bijbel/koran dat niet?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 aug 2008 09:27

Airke schreef:
henkie schreef:
Airke schreef:Waarom is volgens jou de exclusiviteitsclaim essentieel?
Inderdaad, maar die christen hoeft niet per se uit te sluiten dat er ook nog andere wegen zijn

Maar ... het is : Christus_zelf, die deze *andere wegen* UITsluit !!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 17 aug 2008 09:51

Een paar miljard mensen zit er dus zeker weten naast?

Antwoord: JA. is dat een probleem? NEE

Wel eens gehoord van een rechtvaardig God? De enige die rechtvaardig is, is de God van de bijbel. De God van de calvinistische uitverkiezing is dat niet!!!

Door mijn visie wordt mij nogal eens verweten dat ik voor mensen een tweede kans inbouw om tot geloof te komen. Gebeurt dat in dit leven niet dan wel na dit leven. Het komt altijd wel goed zeg maar. Doch dat is ook niet het geval.

Stel dat de islam de waarheid is. Ik ben een verstokt christen en geloof niet in allah en mohammed. Als ik dan sterf heb ik een vet probleem. Dan is het enkeltje hel.

Stel dat het christendom de waarheid is. Ik ben een verstokt moslim en geloof niet in God en zijn Zoon. Als ik dan sterf heb ik een probleem. Maar dan is het GEEN enkeltje hel.

Het bizarre in het christendom is het volgende: de bijbel laat zien dat alle mensen gerechtvaardig zullen worden ten leven. Elk mens die uit Adam geboren is, of hij of zij nu gelooft of niet, of hij of zij nu moslims is of christen of boeddhist, ALLEN worden gerechtvaardig ten leven. Of in modernere taal, ALLE mensen uit Adam zullen opstaan.

En nu komt het probleem voor de christenheid. Een groot deel daarvan gelooft dat dan op dat moment al die mensen zullen geoordeeld worden of voor de hemel of voor de hel. Is dat rechtvaardig?

Ieder mens is schuldig. Echter, hij of zij kan er helemaal niets aan doen dat hij of zij als zondaar geboren is. Dat is buiten hem om geschied. Ieder persoon is verwekt. Of hij/zij dat nou leuk vondt of niet (achteraf bezien). Het probleem zit hem niet in het zondaar zijn. het probleem zit in de dood. Het loon dat de zonde geeft is de dood, waarop allen zondigen. De dood is tot alle mensen doorgedrongen. Ieder mens die geleeft heeft of nog zal leven ontkomt in die zin niet aan die dood. Vroeg of laat overkomt het je. Echter, het Lam Gods is gekomen en heeft de zonde der wereld weggenomen. Het zonde/dood probleem is weggehaald. Ieder mens die sterft doordat hij/zij uit Adam is zal door Christus opgewekt worden tot leven.

Tal van die mensen hebben nog nooit van God gehoord. Hebben Hem dus ook nooit als zodanig leren kennen. Zij zullen na de opstandig een rechtvaardige kans hebben om God te erkennen als hun Heer en Heiland. Israel heeft dan de voorname taak om de wereld in de wedergeboorte leiden als koninkrijk van priesters.

Eml, ook jij bent in de val gelopen van onzorgvuldig onderzoek. Je hebt de bijbel zelf niet eens gelezen en denkt op basis van je eigen denken een oordeel te kunnen vellen over mensen die in God/bijbel geloven.. Je gaat daarbij uit van ‘horen zeggen’. En van horen zeggen liegt men veel. Ook het Godsbeeld dat de christenen hebben is een reden tot veroordeling van jouw kant. De vraag is echter of dat beeld wel klopt. Mijns inziens ligt dat vele malen genuanceerder dan algemeen in de christenheid wordt aanvaard. Mede als gevolg van de calvinistische uitverkiezing.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 aug 2008 09:53

Hero schreef:

Klopt

Johannes 3

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Het vervelende is dat de koran dit ook doet, heb helaas geen tekst bij de hand. Maar welk geloof moet je kiezen? Het grappige is dat de meeste mensen in het geloof geloven waarin hun ouders geloven, het word overgebracht van ouder op kind. Waar je mee omgaat word je mee besmet is letterlijk waar.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 aug 2008 14:53

haring schreef:Het vervelende is dat de koran dit ook doet, heb helaas geen tekst bij de hand. Maar welk geloof moet je kiezen? Het grappige is dat de meeste mensen in het geloof geloven waarin hun ouders geloven, het word overgebracht van ouder op kind

De koran & de islam, zijn maar tijdelijke zaken dus die voorbijgaan --- de bijbel & het christendom daarentegen, gaan uit van een zowel superieure als blijvende openbaring God's ....

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 17 aug 2008 16:19

haring schreef:
Hero schreef:

Klopt

Johannes 3

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Het vervelende is dat de koran dit ook doet, heb helaas geen tekst bij de hand. Maar welk geloof moet je kiezen? Het grappige is dat de meeste mensen in het geloof geloven waarin hun ouders geloven, het word overgebracht van ouder op kind. Waar je mee omgaat word je mee besmet is letterlijk waar.

Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. idd is het zo dat het geloof van een bepaalde stroming overgaat van ouders op kinderen. ouders voeden hun kinderen op in wat zij voor de waarheid zien.

daarom kan het niet zo zijn dat een moslim per definitie verloren is omdat hij/zij in dat gezin nu eenmaal geboren is in iran. dat is buiten zijn wil om gebeurd en is een feit. daarbij wordt hij volgens de bijbel een zondaar genoemd. en hij gaat een keer dood. maar daarom komt hij/zij niet in de hel natuurlijk.

er is maar een 'religie' die laat zien dat dergelijke mensen een rechtvaardige kans hebben. geen enkel ander boek buiten de bijbel om leert dat! enkel en alleen omdat de God van de bijbel rechtvaardig is.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 aug 2008 16:51

madel schreef:er is maar een 'religie' die laat zien dat dergelijke mensen een rechtvaardige kans hebben. geen enkel ander boek buiten de bijbel om leert dat! enkel en alleen omdat de God van de bijbel rechtvaardig is

De ware & juiste rede is, dat uitsluitend de bijbel : echte duidelijkheid verschaft --- daarentegen de koran, is een reuze berg vaagheden ... want uit niets daaruit blijkt hoe de werkelijke toekomst van de mensheid er zal komen uit te zien ?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 aug 2008 22:03

Hero schreef:
Airke schreef:
henkie schreef:
Airke schreef:Waarom is volgens jou de exclusiviteitsclaim essentieel?
Inderdaad, maar die christen hoeft niet per se uit te sluiten dat er ook nog andere wegen zijn

Mee eens. Het zou voor ons inderdaad gemakkelijker zijn als er meerdere wegen zijn, maar die zijn er niet volgens de bijbel. Jezus zegt zelf: Ik ben de weg de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Jezus is daar heel duidelijk in.
Afbeelding

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2008 23:08

Je moet die uitspraak wel in een context plaatsen:

De schrijver van het evangelie naar Johannes legt het aan het einde van de eerste eeuw in de mond van Jezus die hij(/zij, maar waarschijnlijk hij) afschildert als de vleesgeworden logos.

Het is de vraag of de visie van deze evangelist per se letterlijke navolging behoeft. Dat is een hermeneutische vraag en zal dus verschillend worden beantwoord. Met een beroep op deze tekst exclusiviteit verdedigen kan wel, maar is mij te kort door de bocht.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 aug 2008 23:26

Cicero schreef:Je moet die uitspraak wel in een context plaatsen:

Waarom ?... de uitspraak STAAT reeds in een context !!

Cicero schreef:De schrijver van het evangelie naar Johannes legt het aan het einde van de eerste eeuw in de mond van Jezus die hij (/zij, maar waarschijnlijk hij) afschildert als de vleesgeworden logos

De leugen van de duivel : de apostelen zouden het Evangelie, zelf hebben verzonnen ...?

Cicero schreef:Het is de vraag of de visie van deze evangelist per se letterlijke navolging behoeft. Dat is een hermeneutische vraag en zal dus verschillend worden beantwoord. Met een beroep op deze tekst exclusiviteit verdedigen kan wel, maar is mij te kort door de bocht

Hermeneutiek, is toch niet_bedoeld om de apostelen : onderuit te schoffelen ? --- want dergelijke pseudo'wetenschappelijke veronderstellingen, zijn op geheel_NIETS gebaseerd ...!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 aug 2008 09:45

Ik hoorde laatst een hele mooie uitspraak: Jezus is de enige weg, er is dus maar 1 weg! Dus uiteindelijk komt iedereen bij God uit ;)

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 18 aug 2008 10:02

reform schreef:

Dan ben je ook geen christen/moslim :wink: .

Dan ben je JUIST een christen/moslim....

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 18 aug 2008 12:45

Lalage schreef:Ik hoorde laatst een hele mooie uitspraak: Jezus is de enige weg, er is dus maar 1 weg! Dus uiteindelijk komt iedereen bij God uit ;)

Dat wil zeggen > bijna iedereen !! --- sommigen vroeg, sommigen nu, sommigen laat, sommigen nog net op het nippertje voordat de Deur {Jezus} sluit --- helaas zullen er ook zijn, die dus nooit bij God komen ....

Tot die laatste categorie, reken ik ook : bepaalde hoogleeraars aan de universiteit ....

Terug naar “[Religie] - Open forum”