Zoektocht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Zoektocht

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2008 10:58

colourgirl schreef:Mijn vriendje en ik zijn nu ruim twee jaar samen, en op zoek naar een kerk waar we ons thuis voelen en waar we echt iets kunnen opbouwen. We hebben namelijk allebei heel erg 'de wens' om actief gemeentelid te zijn in een gemeente waar we ons allebei thuis voelen. Mijn vriend is belijdend lid in de GKV, ik ben dooplid in de GerGem, maar kom daar gemiddeld 1x per half jaar. Het eerste jaar van onze relatie zijn we vooral samen naar de GKV geweest, maar omdat ik me daar steeds minder thuis ging voelen, werd dat steeds minder. Sindsdien gaan we regelmatig niet naar de kerk (dan luisteren we bijv. een jijdaar.nl-lezing), gaan we naar de CGK of ook wel naar de PKN.
De laatste maanden hebben we echter nogal het idee 'vast te zitten': we gaan af en toe naar een kerk, dan weer hier, dan weer daar, maar we komen gevoelsmatig niet verder. Zo voel ik me op zich wel thuis bij de CGK-Utrecht Centrum, maar dat is echt een keuze die gebaseerd is op m'n gevoel en niet echt inhoudelijk. Daarom vind mijn vriend het ook weer lastig om daar 'in mee te komen'.

'k Heb dit topic geopend omdat ik benieuwd ben of ander dit herkennen, een zelfde soort zoektocht hebben gehad: k ben benieuwd naar verhalen, ideeen, tips enz.

Praat eens met Raido, die zit omgekeerd in dezelfde schuit: hij GG, zij GKV.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2008 11:06

Tja, als je ergens in het midden wil gaan zitten heb je weinig andere keuzes dan CGK of PKN.. of HHK als die er is. Doe er ook niet te ingewikkeld over, je hoeft je niet aan een kerkverband te binden... Over een paar jaar trouw je misschien wel, verhuis je en kan je weer van voor af aan beginnen... Tot die tijd zou ik je gewoon aansluiten bij een gemeente, wel bij een vaste... dan kan je daar ook wat actiever in worden. Als je maar blijft wisselen is het lastig om actief aan het gemeenteleven deel te nemen. Succes!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 22 jul 2008 11:24

Cicero schreef: Oh ja? Verschilt die zoveel van de GG dan? Volgens mij niet.

Nou volgens mij wel.

On topic maar weer
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 22 jul 2008 12:05

ajl schreef:
colourgirl schreef:
Gerdien B. schreef:Ik zie dat je in Zeist bent gaan wonen. Ik heb dara zelf altijd in de GerGem gekerkt.
Ik hoor veel positieve verhalen over de oude kerk in Zeist (PKN - voormalig hervormde kerk). Een open gemeente met veel jeugd die ook actief is. Veel jeugd van de GerGem is daar al heen gegaan de afgelopen jaren.

Daarbij is de CGK in Driebergen ook de moeite waard om is te bezoeken.

Dank voor de tips! Hoewel we ons vooral op Utrecht willen richten (omdat we daar uiteindelijk willen gaan wonen) gaan we het zeker een keer proberen.

Jacobikerk (PKN) in Utrecht is ook erg fijn om te kerken. Veel jongeren/studenten en fijne preken
Maar wel nogal elitair kerkvolk. Allemaal hoogopgeleid en dure kleren etc. Ik voel me er nooit heel erg op m'n gemak.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 27 jul 2008 22:48

We zijn vandaag in de CGK in Zeist geweest, bij Ds. Kater, en dat was echt een ontzettend gave preek. 't Is lang geleden dat ik zó goed kon luisteren!

(we liepen er wel iets te casual bij.. maar okay... 8) )

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 04 aug 2008 07:30

Ik kom ook uit de ger. gem. en mijn man uit de GKV. Ik ben met hem meegegaan omdat ik me niet meer thuis voel binnen de GG. De bedoeling was dat we nog wel richting andere kerken gingen kijken maar ik ben belijdeniscath. gaan volgen binnen de GKV en veel gesprekken gehad met de dominee en kerkenraad en tot de conclusie gekomen dat ik me wel erg thuis voel binnen de GKV, ook qua leer.
Wij hebben vorig jaar samen belijdenis gedaan en zijn kort daarna getrouwd.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 04 aug 2008 17:46

Zo gheel dicht zit cgk driebergen volgens mij niet bij de gergem hoor.

In Utrecht ken ik alleen de OGGN een heel klein beetje en ik vermoed dat dat niet echt een optie zal zijn.
Baksteen

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 04 aug 2008 21:53

*|Scatie schreef:Ik kom ook uit de ger. gem. en mijn man uit de GKV. Ik ben met hem meegegaan omdat ik me niet meer thuis voel binnen de GG. De bedoeling was dat we nog wel richting andere kerken gingen kijken maar ik ben belijdeniscath. gaan volgen binnen de GKV en veel gesprekken gehad met de dominee en kerkenraad en tot de conclusie gekomen dat ik me wel erg thuis voel binnen de GKV, ook qua leer.
Wij hebben vorig jaar samen belijdenis gedaan en zijn kort daarna getrouwd.

Wat tof zeg, dat jij je plek daar hebt gevonden! super!
'k Ben eigenlijk wel benieuwd naar het achterliggende verhaal -bijv. wat je zoal hebt besproken tijdens die gesprekken met de ds en de kerkenraad, en hoe je aankijkt tegen de leerverschillen van de GKV en de GG, en gewoon.. hoe je afgelopen periode hebt ervaren- maar ik kan me ook voorstellen dat je geen zin hebt om dat op een forum/met een vreemde te delen. ik ben benieuwd :)

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 aug 2008 18:29

Via pb wil ik je wel 't een en ander zeggen hoor :wink:

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 05 aug 2008 20:30

*|Scatie schreef:Via pb wil ik je wel 't een en ander zeggen hoor :wink:

Bedankt voor je bericht! Je hebt een pb terug!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 15:34

[quote="colourgirl
wat ik wel lastig vind is: hoe zit het dan met het doen van belijdenis? Kun je als belijdend lid van de GKV of CGK bijvoorbeeld lid worden in de PKN? En andersom?[/quote]

Bij ons (PKN) is het idd geen probleem om 'over te komen'. Volgens mij wordt er wel gevraagd om (ten overstaande van de kerkeraad) antwoord te geven op de 3e vraag van de geloofsbelijdenis, omdat deze betrekking heeft op de kerk)

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 17 aug 2008 13:58

windekind schreef:
ajl schreef:
colourgirl schreef:
Gerdien B. schreef:Ik zie dat je in Zeist bent gaan wonen. Ik heb dara zelf altijd in de GerGem gekerkt.
Ik hoor veel positieve verhalen over de oude kerk in Zeist (PKN - voormalig hervormde kerk). Een open gemeente met veel jeugd die ook actief is. Veel jeugd van de GerGem is daar al heen gegaan de afgelopen jaren.

Daarbij is de CGK in Driebergen ook de moeite waard om is te bezoeken.

Dank voor de tips! Hoewel we ons vooral op Utrecht willen richten (omdat we daar uiteindelijk willen gaan wonen) gaan we het zeker een keer proberen.

Jacobikerk (PKN) in Utrecht is ook erg fijn om te kerken. Veel jongeren/studenten en fijne preken
Maar wel nogal elitair kerkvolk. Allemaal hoogopgeleid en dure kleren etc. Ik voel me er nooit heel erg op m'n gemak.

Wij zijn vanochtend naar deze kerk geweest, en vonden het ook een fijne preek. Het hoge elitaire-gehalte is mij eerlijk gezegd niet opgevallen. :mrgreen: Wat me wel op is gevallen is dat nieuwe mensen goed worden opgevangen. Een erg positieve ervaring dus.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 17 aug 2008 22:10

Ha, ik was er vanochtend ook. Grappig.
Mooi dat je 't naar je zin had.

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 17 aug 2008 22:17

windekind schreef:Ha, ik was er vanochtend ook. Grappig.
Mooi dat je 't naar je zin had.

Grappig!

Mijn vriend en ik zijn 2x aangesproken of wij dan 'het bewuste bruidspaar' waren, die komende week gaan trouwen :mrgreen:

Maar 'k vond't een gave preek. Kerk je daar altijd?

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 21 aug 2008 22:23

Haha, leuk. Dat waren jullie niet, neem ik aan?
Ik kom er wel regelmatig als ik het weekend in Utrecht ben, maar vaak ook naar de vrijgemaakte kerk (centrum). Ik zal eerlijk zeggen dat ik altijd een enorme hekel aan het instituut kerk heb gehad, maar sinds ik die gkv heb ontdekt een jaar geleden begint dat langzaam aan wat af te nemen. Ook in de Jacobi heb ik nog vaak het idee dat het weliswaar een kerk midden in de wereld is, maar nog steeds een erg eigen clubje en vooral een bepaalde culturele bovenlaag (veel studenten en yuppen, ik denk dat zeg bouwvakkers die preek van zondagochtend niet zouden begrijpen). Dat de zondag en de week voor mijn gevoel neit met elkaar in verhouding staan zegmaar, omdat de hele dienst vooral sterk cognitief gericht is. Ik kan er in elk geval niks mee als ik op maandag met bejaarden uit de Sterrenwijk in gesprek raak, die willen helemaal geen intellectueel kloppend antwoord op de problemen in hun leven, die willen een luisterend oor en wat gezelligheid.
In de gkv zijn de preken weliswaar wat minder intellectueel en wellicht minder uitdagend, maar daar komen wel Marokkanen uit de wijk mee, en zitten jochies uit Kanaleneiland mee te zingen, etc. En ook daar veel yuppen, onvermijdelijk in een studentenstad :), maar voor mijn gevoel wat meer in evenwicht met de buitenwereld ofzo.
Ik kan het niet zo goed uitleggen, sorry. :)

Maar zijn jullie van plan er vaker te komen? Je mag ook een pb sturen hoor, als je dat fijner vindt. Ik heb heel veel kerken in Utrecht inmiddels wel eens gehad, 'k vind het leuk om te lezen wat anderen er van vinden. :D

Terug naar “Archief”