Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 aug 2008 11:44

Gurkie schreef:Hoe komen Denkertje en Kwebbel en vast ook anderen er nu bij dat de kerk er is om God te ontmoeten? Dat begrijp ik echt niet. Hebben jullie hier zelf over nagedacht of praten jullie dominee en ouders na.

Matth. 18:20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.

Gurkie schreef:Kort gezegd: de zondag was bedoeld om de opstanding van Jezus te vieren. Gelovigen hadden God ontmoet, ze kenden Hem, Hij woonde in hun hart. Ze kwamen enkel bij elkaar om die ervaring te delen, hun herinneringen door te geven, kennis op te doen en voor elkaar te zorgen. Als God zich dan nog openbaarde, was dat alleen maar bijzonder, maar die reden stond niet bovenaan als dé reden om naar de samenkomst te gaan.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
De samenkomst van de gemeente is er om de doelen die je noemt, plus het ontmoeten van de Heere in het gewaad van Zijn Woord.
In het OT werd Israel uit z'n tenten geroepen als ze naar de tent van de samenkomst moesten komen.
De gemeente wordt ook samengeroepen door God, dat is ook de betekenis van het woord gemeente (ekklesia).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 15 aug 2008 12:33

Ik zeg toch ook niet dat de samenkomst niet bedoeld is om God te ontmoeten. Het ontmoeten van God is echter niet exclusief iets voor in de dienst; je kunt hem overal ontmoeten. Dit las ik niet in de posts van Kwebbel en Denkertje, dus daar reageerde ik op. Om hun blikveld ietwat te verbreden heb ik dat stuk uit Handelingen aangehaald.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 aug 2008 13:10

Gurkie schreef:Om hun blikveld ietwat te verbreden heb ik dat stuk uit Handelingen aangehaald.
hartelijk dank, ik ben weer een stuk verbreedt :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 aug 2008 08:06

Heerlijk God te loven en te prijsen (Aanbidding).... Met je mede Christenen. Om samen rond de Bijbel stil te staan om zo (na de preek) er over te praten (soort van preekbespreking). Als ik thuis zou blijven dan zou ik in een gat terrecht komen en dat heel erg zou gaan missen.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 17 aug 2008 11:15

Vanmorgen weer tot zijn dienst geroepen.
Ik was zo geneigd om niet te gaan en in bed te blijven liggen.

En het klinkt misschien heel erg wazig, misschien herkent iemand het.....maar ik lag nog in bed vanmorgen maar het liet me niet los. Ik werd geroepen om toch te gaan.

Ik heb iedereen uit bed getrommeld en we hebben een heerlijk dienst gehad waarin ik de Here Jezus heb horen spreken: door het geloof in Mij heb je de rechtvaardiging.

Here, wat bent U goed.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 17 aug 2008 11:18

Evelien schreef:Heerlijk God te loven en te prijsen (Aanbidding).... Met je mede Christenen. Om samen rond de Bijbel stil te staan om zo (na de preek) er over te praten (soort van preekbespreking). Als ik thuis zou blijven dan zou ik in een gat terrecht komen en dat heel erg zou gaan missen.
:D :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 aug 2008 12:49

Fluitje schreef:Vanmorgen weer tot zijn dienst geroepen.
Ik was zo geneigd om niet te gaan en in bed te blijven liggen.

En het klinkt misschien heel erg wazig, misschien herkent iemand het.....maar ik lag nog in bed vanmorgen maar het liet me niet los. Ik werd geroepen om toch te gaan.

Ik heb iedereen uit bed getrommeld en we hebben een heerlijk dienst gehad waarin ik de Here Jezus heb horen spreken: door het geloof in Mij heb je de rechtvaardiging.

Here, wat bent U goed.

komt heel bekend voor. Vanmorgen was het half 9 en ik dacht dat het half 8 was, had ook de neiging om thuis te blijven maar toch gegaan. In een half uurtje tijd stonden we incl 2 kids bij de kerk. Blij dat we geweest zijn!! Vaak de diensten waar je geen zin in hebt, zijn tot zegen!

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 17 aug 2008 20:17

Ik ervaar het idd regelmatig zo dat de diensten waar je het minst van verwacht het meest opbouwend zijn.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 18 aug 2008 10:58

Ja dat heb ik ook. Als er bij ons een gastpredikant komt dan heb ik vaak geen zin om te gaan, maar vaak is het juist heel opbouwend.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 aug 2008 11:38

Als er een gastpredikant komt, vind ik dat juist fijn. Zo iemand brengt het Woord net even op een andere manier (andere spreektrant, andere voorbeelden, etc.) dan je eigen predikant en dat is verfrissend en scherpt op.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 18 aug 2008 11:41

LeChat schreef:Als er een gastpredikant komt, vind ik dat juist fijn. Zo iemand brengt het Woord net even op een andere manier (andere spreektrant, andere voorbeelden, etc.) dan je eigen predikant en dat is verfrissend en scherpt op.

Hangt er wel vanaf wie de gastpredikant is. Wij hebben een paar gastpredikanten gehad die eigenlijk gewoon zouden moeten accepteren dat ze met emeritaat zijn. :wink:
Niet om aan te horen... :wink:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 aug 2008 12:23

Ja, dat kan idd ook. :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2008 18:18

Ik vind, dat als je kerks bent, dat er op zijn minst van je verwacht mag worden dat je bekend bent met de binnenkant van de Bijbel. Dat je daarin de weg weet, dat je er door jarenlange vorming behoorlijk wat van weet en dat je er een goed gesprek over kunt hebben.
Het zou toch raar zijn om kerks te zijn, maar dat je de Bijbel vooral zou zien als een moeilijk boek waar je niet zo veel van weet, behalve misschien enkele losse tekstjes. Als je een beroep uitvoert wordt er toch ook kennis van je verwacht, of als je op een bepaalde hobbyclub zit? Als je dat niet hebt, toont dat desinteresse aan, en hoor je daar niet thuis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

gerritse
Mineur
Mineur

Re: Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch...

Berichtdoor gerritse » 26 aug 2008 18:25

Denkertje21 schreef:De kop van dit topic was slechts de helft van de vraag1 Ik ga 'm afmaken:

Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch niet bereid bent om je HELEMAAL over te geven?

Tja, moeilijk he? Vaak is het leven van een christen 'een beetje van mezelf en beetje van Maggi'. God een beetje en de wereld een beetje. Maar waarom ga je dan nog naar de kerk in de hoop dat je er een aanraking met God krijgt, bekering, omkeer, verlossing. Als je eigenlijk al weet dat je bepaalde dingen toch niet los wilt laten. Vroeger noemden ze dat 'boezemzonden'. Heb jij ook allerlei excuses gevonden om met je eigen leventje door te gaan, terwijl je weet dat God volledige overgaven vraagt? En dan maar wachten tot God krachtdadige bekering werkt?

Dus nog een keer de vraag:

Waarom ga je nog naar de kerk, als je toch niet bereid bent om je HELEMAAL over te geven?

Denkertje...!!

Wat begrijp ik goed wat je bedoelt. In vurig ,jeugdig enthousiasme heb je gezien, dat de Heer een mens volkomen voor zích wil hebben, omdat hij alleen iets groots kan doen met en in mensen, die niet op twee gedachten hinken, aan beide zijden mank gaan, ( 1 Koningen 18 v 21).

En het lijkt wel of je ze toeroept:

Doe toch liever n1et mee, als je toch maar vals staat te zingen, niet echt vals , maar zo net er tegen aan, als je de kamertjes met je boezemzonden stijf gesloten houdt voor God de Heilige Geest.

En als je echt alleen maar God gebruikt voor een zondags toefje over een hele week je eigen zin doen, blijf dan helemaal maar thuis.

En als je werkeloos zit te wachten, omdat de bijbel immers zegt, Filipp 2 v 13:
"Want het is God, die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt"
en omdat je die tekst zó uitlegt:
" Alle initiatieven moeten helemaal en helemaal alleen van God komen"...
och...blijf dan ook maar thuis.

Wat een enthousiasme.

Maar Hebreeën 10 v 24 en 25 zeggen:
" Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen en inplaats van weg te blijven van onze samenkomsten, ZOALS SOMMIGEN DOEN, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van Jezus' komst ziet naderen".

Het is goed om aan alle mensen te gunnen, naar de sam te komen:
- ze leren daar lief te hebben en goed te doen
- zij leren elkaar bemoedigen
- zij leren er rekening mee te houden dat de bazuinen op het meest onverwacht kunnen schallen, ( 1 Thess 4 v 16).

Iedereen bijna begint als:
- een mens met geheime kamertjes vol boezemzonden, al zijn dat soms heel gewone, nette dingen zoals schraperigheid
- een mens, die last heeft van ' valse lijdelijkheid'
- een mens, die op zijn best God en zijn woord en de verlossing door Jezus wat vaagjes beseft
- een mens, die heel veel van zich zelf denkt en weinig eigenlijk vetrouwen heeft in Jezus.

De Hebreeën, waaraan hier geschreven wordt, zullen ook wel legio van die mensen onder hun leden hebben gekend.

En al die mensen, vroeger en nu, kunnen in de gemeente zoveel slechte dingen afleren en goede dingen bijleren.

Bid maar veel voor al die brekebenen...die mankpoten....dat ze toegroeien naar het ' 100% voor Jezus gaan'
Ikzelf ben ook zo'n brekebeen geweest. Onder Gods leiding leer ik lopen
Vit niet op die mensen van 2 stappen vcooruit en éen stap achteruit. Bidden is beter dan vitten, (ik zeg niet dat jij dat doet hoor).

Een droevig stekje kan zo opknpappen van goede grond en wat bloemenmest. Zo heb ik ook mensen zien opknappen. In onze sam zag ik iemand, die een jaar geleden binnenkwam als een kleumend stekje en die nu al een eenvoudige functie heeft, die stralend wordt vervuld..

Geef ze wat tijd.

Daag
Ger

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 aug 2008 20:10

Even over dat je toch gaat als je geen zin hebt: wij zijn een heel aantal maanden weinig naar de kerk geweest, omdat we wat teleurstellingen op dat gebied te verwerken hadden. Nu zijn we twee keer naar de kerk van mijn ouders geweest. Daar was ik als tiener ook niet altijd even blij mee, maar als je dan na een paar jaar weer terug komt, dan zie je ineens de positieve kanten van die kerk. Dus ik ben van mening veranderd over het elke zondag naar de kerk gaan: als je een tijd niet gaat, dan ga je het vanzelf missen en dan heb je wel weer zin om erheen te gaan. Overigens hebben wij in die maanden van weinig zondagse diensten wel een bijbelkring gehad en zijn we naar bijbelstudies/lezingen geweest.

Terug naar “Archief”