voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 12:12

@mic schreef:Kun je verstandelijk willen zonder dat je hart gewillig is? Lees het stuk van Bunyan eens wat ik gepost heb. Het maakt niet uit met welke motivatie je komt, maar dat je komt. Of lees je ergens in de bijbel dat je met een bepaalde harstgesteldheid moet komen? Nee, dat is iets wat de mensen verzonnen hebben. Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn, en niet komt allen tot mij van wie z'n hart volkomen naar mij uitgaat, dat laatste is iets wat je leer in het geloof en niet voor het geloof.

Ik heb het stuk van Bunyan uitgeprint, en zal het eens rustig doorlezen.

Van de bepaalde hartsgesteldheid waar je het over hebt, zeg je eerst dat die er niet hoeft te zijn, maar daarna zeg je: 'Komt allen tot Mij die vermoeit en belast zijt'.
Dat is dan toch wel een voorwaarde dan?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 jan 2004 12:21

caprice schreef:
@mic schreef:Kun je verstandelijk willen zonder dat je hart gewillig is? Lees het stuk van Bunyan eens wat ik gepost heb. Het maakt niet uit met welke motivatie je komt, maar dat je komt. Of lees je ergens in de bijbel dat je met een bepaalde harstgesteldheid moet komen? Nee, dat is iets wat de mensen verzonnen hebben. Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijn, en niet komt allen tot mij van wie z'n hart volkomen naar mij uitgaat, dat laatste is iets wat je leer in het geloof en niet voor het geloof.

Ik heb het stuk van Bunyan uitgeprint, en zal het eens rustig doorlezen.

Van de bepaalde hartsgesteldheid waar je het over hebt, zeg je eerst dat die er niet hoeft te zijn, maar daarna zeg je: 'Komt allen tot Mij die vermoeit en belast zijt'.
Dat is dan toch wel een voorwaarde dan?

Die tekst is niet zo bedoelt. Hij nodigt hier de vermoeiden en belasten uit. Later zijn het de tollenaars en hoeren. Verderop nog een moordenaar. En hij zegt ook nog dat alleen de zieken een heelmeester nodig hebben.

Moet je dus eerst vermoeit, belast en ziek zijn? Nee! Maar mensen waarbij het goed gaat, willen Jezus niet, omdat ze Hem niet nodig denken te hebben.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 15:52

Precies. Ook jij bent welkom. Accepteer je dat evangelie of blijf je je er tegen verzetten?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 16:41

Die tekst geldt dus voor iedereen die moe is van de wereld, het in de wereld niet kan vinden.

Ik heb het stuk van Bunyan gelezen, en het kwam met mij overeen. In welk boek staat het?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 16:54

-Yep, het is een voorbeeld van een vaak voorkomende situatie, maar geen eis.

-Komen tot Christus, hoofdstuk 5 uit m'n hoofd gezegd, als je het precies wilt weten zoek ik het maandag voor je op.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 16:59

@mic schreef:-Yep, het is een voorbeeld van een vaak voorkomende situatie, maar geen eis.

Het is dus een nodiging, geen eis.

@mic schreef:-Komen tot Christus, hoofdstuk 5 uit m'n hoofd gezegd, als je het precies wilt weten zoek ik het maandag voor je op.

Je hoeft het niet op te zoeken. Ik denk dat ik dat boek ook ga lezen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jan 2004 17:01

caprice schreef:
@mic schreef:-Yep, het is een voorbeeld van een vaak voorkomende situatie, maar geen eis.

Het is dus een nodiging, geen eis.

@mic schreef:-Komen tot Christus, hoofdstuk 5 uit m'n hoofd gezegd, als je het precies wilt weten zoek ik het maandag voor je op.

Je hoeft het niet op te zoeken. Ik denk dat ik dat boek ook ga lezen.
Staat heel vele nuttige informatie in, alhoewel ik af en toe -door de bomen het bos niet meer zien- gevoel krijg
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2004 17:04

Ik ben pas begonnen in het 'ABC des geloofs' van Comrie, maar dat is een boek dat geordend opgebouwd is, zoals de titel al zegt. In de volgorde van het alfabet worden allerlei termen behandeld, zoals aanhangen, aandoen, aannemen, aankleven, komen, kussen, en nog tientallen andere.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 16:37

Afgelopen zondagavond had ik het er best moeilijk mee, want toen heb ik gebeden of God mij wilde antwoorden (in het binnenste of door Zijn Woord) wat ik voor Hem was, hoe het er met mij voor stond.

Toen ik zomaar ergens de Bijbel opensloeg en mij vinger ergens bij legde (toen ik dat had gedaan deed ik het licht pas aan) kwam ik uit bij Romeinen 1:

1 Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God,
2 (Hetwelk Hij te voren beloofd had door Zijn profeten, in de heilige Schriften).
3 Van Zijn Zoon, Die geworden is uit het zaad van David, naar het vlees;
4 Die krachtelijk bewezen is te zijn de Zoon van God, naar den Geest der heiligmaking, uit de opstanding der doden) namelijk Jezus Christus, onzen Heere:
5 (Door Welken wij hebben ontvangen genade en het apostelschap, tot gehoorzaamheid des geloofs onder al de heidenen, voor Zijn Naam;

Nadat ik die eerste verzen gelezen had, kwam ik bij dit vers:

6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Alsof een pijl mij trof?
En toen hield het nog niet op:

7 Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen, genade zij u, en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Zou God dat echt tegen mij zeggen?

Er ontstond later wel twijfel:
- Weet ik wel waarom ik Jezus nodig heb gehad, of: ken ik mijn zonden wel?
- Is er wel genoeg strijd geweest?
- Bedrieg ik mezelf niet?

Nou weet ik het eigenlijk niet meer zo zeker...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jan 2004 18:00

caprice schreef:6 Onder welken gij ook zijt, geroepenen van Jezus Christus!)

Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Alsof een pijl mij trof?
En toen hield het nog niet op:

7 Allen, die te Rome zijt, geliefden Gods, en geroepen heiligen, genade zij u, en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.

Zou God dat echt tegen mij zeggen?

Er ontstond later wel twijfel:

Ja God werkt zo, ik had ook veel twijvels aan het begin, maar God vraag niet om te blijven twijvelen. Geloof het maar gewoon dat God jou deze worden heeft gegeven. Dat ze voor jou zijn, en dat Jezus persoonlijk voor jou gestorven is.

Ik zal God danken dat Hij jou heeft laten zien Wie hij is. Je bedriegt je eigen niet, als je het gevraagt hebt aan God en Hij heeft het gegeven. Dan moet jij zeggen dat je het hebt gekregen en niet dat je het hebt gestolen.

Dank God maar.... en kijk maar hoe je kan groeien in je geloof.
Laatst gewijzigd door hijwel op 19 jan 2004 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2004 18:14

Amen!

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 19:00

Toch ben en blijf ik heel bang dat ik me ergens bedrieg.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 19:33

caprice schreef:Er ontstond later wel twijfel:

"Ken ik mijn zonden wel?" Hoe of wat wil je je zonden kennen caprice? Als je God leert kennen ga je ook steeds meer "door Zijn ogen" naar de wereld kennen en zal je zonden beter gaan zien. Waar eist Jezus dat je al je zonden ziet? Het gaat erom dat je ziet dat je zondaar bent "omdat de gezonden geen dokter van node hebben" het enige doel van jouw zondebesef is dat het je naar Christus drijft, dat je ziet dat je vergeving nodig hebt, niet dat je bij God aan kunt komen: "kijk eens hoe zondig ik me voel, nu verdien ik genade". De aanwezigheid van zondebesef is genoeg Caprice.

"is er wel genoeg strijd geweest?" Als ik je post lees ben je al een poosje aan het strijden. Waar wordt een bepaalde mate van strijd vereist? Hierover kun je eignelijk hetzelfde zeggen als zondebesef.

"bedrieg ik mezelf niet", Jezus belooft in z'n woord dat zondaren die tot Hem komen en om genade komen dat zullen ontvangen, als je dat niet durft te geloven omdat je bang ben dat je jezelf bedriegt ben je eigenlijk Jezus als leugenaar aan het afschilderen! Aan Zijn "ieder" mag jij niets afdoen!

Caprice, ik weet dat het te mooi klinkt om waar te zijn, maar Hij is voor elke zondaar aan het kruis gegaan die Zijn genade vraagt! Dat is zo veel liefde die onvoorstelbaar is. Gods liefde is geen reclamepraatje van het christendom, het is realiteit!
Afbeelding

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 19 jan 2004 22:17

@mic schreef:
Else16 schreef:Wat mag je blij zijn zeg als je er zo over kan praten... :shock:
Dat kun je je toeeigenen door geloof...

Geloof kan je je niet toeeigenen, het kan je alleen maar geschonken worden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jan 2004 23:36

Else16 schreef:
@mic schreef:
Else16 schreef:Wat mag je blij zijn zeg als je er zo over kan praten... :shock:
Dat kun je je toeeigenen door geloof...

Geloof kan je je niet toeeigenen, het kan je alleen maar geschonken worden!

goed lezen...
door geloof.... en ja geloof wordt je gegeven, maar Hij wil het ook geven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”