Aragorn schreef:Ik zie niet in wat daar ongezond aan is en welke psychische problemen dat later op zou moeten leveren. Als een kind dat al vroeg weet, is dat een blijk van leergierigheid en ontdekkingsdrift.
Met 'ongezond' dacht ik niet direct aan psychische problemen, ik gebruikt het meer in de betekenis van 'niet zoals het hoort'. Wat er gebeurt in computerspelletjs is voor volwassenen geen realiteit, voor kinderen wel. En omdat kinderen tot een bepaalde leeftijd schijn en wezen moeilijk van elkaar kunnen onderscheiden, moet je ze niet met zo'n schijnwereld laten spelen. (Zelfde geldt mi overigens ook voor boeken: je moet kinderen tot een bepaalde leeftijd geen Harry Potter of scifi te lezen geven, omdat ze dit niet kunnen onderscheiden van de echte leefwereld.)
Moeten??
Ja! Als kinderen voor hun tiende deze dingen niet aanleren, leren ze het nooit meer. (Dat heb ik opgestoken uit een hoofdstukje kinderpsychologie.

)
Bovendien kan ik geen enkele reden bedenken waarom verstand hebben van computers die zaken in de weg kan staan. Inderdaad moeten ze spelen, dat kan ook op een gezonde manier achter de computer.
Ik heb hierboven al aangegeven waarom me dat geen juiste manier lijkt.
Tuurlijk ligt het eraan welke spelletjes je speelt en hoelang ze achter dat ding zitten. Maar ik ben ervan overtuigt dat er ook genoeg spelletjes zijn die gewoon gespeeld kunnen worden zonder schizofrenen te kweken.
Schizofrenen kweken is ook weer lichtelijk overdreven, maar dan verschillen wij wat de rest betreft dus van mening. Kan gebeuren.
Groetjes,
Windekind