Waar staat CGK voor ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2008 10:53

Voorkomen moet worden dat men gedwongen in hokjes geperst wordt - de toestanden aan de rechterflank van de toenmalige NHK en het gekijf van de HHK met de PKN is een voorbeeld van vervelende situaties in de kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 13 aug 2008 10:59

en het probleem binnen de CGK is al terug naar de jeugd. Twee jongerenorganisaties die zijdelings met elkaar spreken, begreep ik laatst, maar waar nauwelijks samenwerking in is.

Trouwens, duidelijk omschreven Speedy.

En is de splitsing aan de zijde van BHP al niet ingezet met de preekgroep Overberg?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 aug 2008 10:59

Optimatus schreef:Voorkomen moet worden dat men gedwongen in hokjes geperst wordt - de toestanden aan de rechterflank van de toenmalige NHK en het gekijf van de HHK met de PKN is een voorbeeld van vervelende situaties in de kerk.

Grijns, volgens mij gaat dat in de CGK automatisch (ook als je het zelf niet beseft). En dan zijn er predikanten die beweren het geheel van de CGK te willen dienen, maar ondertussen alleen voorgaan in de behoudende kerken onder het mom van 'ik ga waar ik gevraagd wordt' ;-)

En als mensen door verhuizing in een plaats komen waar ze zich niet thuis voelen in de CGK dan gaat men over naar de GKV enerzijds of de GG/HHK/Bond anderzijds. Ligt er aan welke smaken er in de plaats zijn en waar men zich thuis voelt. De CGK'ers zijn over het algemeen flexibel :mrgreen:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2008 11:53

Tja, als die flexibiliteit zo groot is, zou opheffing geen probleem moeten vormen, maar dat betwijfel ik.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 13 aug 2008 14:04

tante-tortel schreef:
moppie schreef:Dat de ene predikant niet voor zou mogen gaan bij de andere is een totaal ongefundeerde uitspraak van TT die werkelijk nergens over gaat.

Dus eigenlijk zeg je dat ik zit te liegen?
Het is wel degelijk een gefundeerde uitspraak.
Ds Schenau mocht niet in de andere kerk voorgaan.

En ik vind het wel degelijk van belang dat als je een kerkverband hebt ook in elke kerk de predikanten van dat kerkverband kunnen voorgaan.
Anders ben je geen verband. Dan ben je gewoon niet één.
Dan heb je duidelijk veel niet gemeen.
Behalve dat je allemaal CGK heet.

Er wordt dan over blijkbaar fundamentele zaken heel verschillend gedacht.

Dathet geen eenheid is is duidelijk
Ik weet echter uit ervaring dat het geen kwestie van niet mogen is maar van wenselijk of niet.
En ja dat weet ik van heel dichtbij

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 aug 2008 14:15

@ Kwebbel: Heb je het boekje "Wie zijn wij" van JHV al?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 aug 2008 15:45

Optimatus schreef:Tja, als die flexibiliteit zo groot is, zou opheffing geen probleem moeten vormen, maar dat betwijfel ik.
Dat is inderdaad te betwijfelen omdat er voor de mensen die meer in het midden zitten en hun belijdenisgeschriften serieus nemen geen alternatief is.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 13 aug 2008 20:09

Heeft ook misschien de omgeving van de kerk te maken met of de plaatselijke gemeente daar 'rechtser' of 'linkser' is?
In steden ziet men vaak een modernere, linksere (of hoe je het ook noemen wilt), misschien wel laagdrempeligere kerk. Omdat het in de stad nu eenmaal anders gaat dan in een (christelijk) dorp.
~Get out and do what we were meant to do~

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 13 aug 2008 21:27

Juliah schreef:Heeft ook misschien de omgeving van de kerk te maken met of de plaatselijke gemeente daar 'rechtser' of 'linkser' is?
In steden ziet men vaak een modernere, linksere (of hoe je het ook noemen wilt), misschien wel laagdrempeligere kerk. Omdat het in de stad nu eenmaal anders gaat dan in een (christelijk) dorp.

Gaat ook niet helemaal op. Utrecht-west is toch een behoudende gemeente.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 aug 2008 21:30

Race406 schreef:@ Kwebbel: Heb je het boekje "Wie zijn wij" van JHV al?
"toevallig" :wink: van mijn schoonmoeder gekregen!!! Zo zie je maar dat toeval niet bestaat :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 aug 2008 21:30

Fluitje schreef:
Juliah schreef:Heeft ook misschien de omgeving van de kerk te maken met of de plaatselijke gemeente daar 'rechtser' of 'linkser' is?

Gaat ook niet helemaal op. Utrecht-west is toch een behoudende gemeente.
mee eens :wink: en wij kunnen het weten!!! :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2008 08:29

kwebbel schreef:
"toevallig" :wink: van mijn schoonmoeder gekregen!!! Zo zie je maar dat toeval niet bestaat :D

Ben benieuwd hoe je het boek vindt en of het je blik op de CGK verduielijkt/verandert. Succes met lezen! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 aug 2008 09:26

Race406 schreef:
kwebbel schreef:

Ben benieuwd hoe je het boek vindt en of het je blik op de CGK verduielijkt/verandert. Succes met lezen! :wink:
Mijn schoonmoeder zei al dat het erg verhelderend is, ik heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in al die Kerken onderling. Ik ben gewoon Christen en daar mee uit!!
Toch wilde ik wel weten dat als ik in de CGK zit, dat ik een beetje verstand heb van zaken binnenin, is wel zo handig als je in een gesprek zit....
Maar ik vind Hervormden, CGK, GerGem, Vrijgemaakten, allemaal zo'n onzin. Ze hebben allemaal een andere naam, belijden allemaal net even wat anders.
Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleer :wink: ze stond te kijken van t antwoordt :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2008 09:47

kwebbel schreef:
Race406 schreef:
kwebbel schreef:

Mijn schoonmoeder zei al dat het erg verhelderend is, ik heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in al die Kerken onderling. Ik ben gewoon Christen en daar mee uit!!
Toch wilde ik wel weten dat als ik in de CGK zit, dat ik een beetje verstand heb van zaken binnenin, is wel zo handig als je in een gesprek zit....
Maar ik vind Hervormden, CGK, GerGem, Vrijgemaakten, allemaal zo'n onzin. Ze hebben allemaal een andere naam, belijden allemaal net even wat anders.
Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleer :wink: ze stond te kijken van t antwoordt :mrgreen:

Inderdaad doe je belijdenis van je GELOOF, dat staat voorop! Maar je verklaart ook dat je instemt met de leer van de kerk waarin je op dat moment belijdenis doet!

Maar verder: Het boekje is erg verhelderend! De overeenkomsten met andere kerken zul je niet aantreffen in het boekje. Wel de verschillen. Over waarover je het eens bent met de andere kerken hoef je niet te schrijven, toch? Nogmaals: veel leesplezier! :wink:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 aug 2008 14:48

kwebbel schreef:Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleer :wink: ze stond te kijken van t antwoordt :mrgreen:
Van welk geloof doe je dan belijdenis? Een geloof in Sinterklaas, Allah, Gretta Duisenberg, de Rooms-Katholieke leer of van een geloof in jezelf?

Terug naar “Archief”