Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Voorkomen moet worden dat men gedwongen in hokjes geperst wordt - de toestanden aan de rechterflank van de toenmalige NHK en het gekijf van de HHK met de PKN is een voorbeeld van vervelende situaties in de kerk.
tante-tortel schreef:moppie schreef:Dat de ene predikant niet voor zou mogen gaan bij de andere is een totaal ongefundeerde uitspraak van TT die werkelijk nergens over gaat.
Dus eigenlijk zeg je dat ik zit te liegen?
Het is wel degelijk een gefundeerde uitspraak.
Ds Schenau mocht niet in de andere kerk voorgaan.
En ik vind het wel degelijk van belang dat als je een kerkverband hebt ook in elke kerk de predikanten van dat kerkverband kunnen voorgaan.
Anders ben je geen verband. Dan ben je gewoon niet één.
Dan heb je duidelijk veel niet gemeen.
Behalve dat je allemaal CGK heet.
Er wordt dan over blijkbaar fundamentele zaken heel verschillend gedacht.
Juliah schreef:Heeft ook misschien de omgeving van de kerk te maken met of de plaatselijke gemeente daar 'rechtser' of 'linkser' is?
In steden ziet men vaak een modernere, linksere (of hoe je het ook noemen wilt), misschien wel laagdrempeligere kerk. Omdat het in de stad nu eenmaal anders gaat dan in een (christelijk) dorp.
mee eensFluitje schreef:Juliah schreef:Heeft ook misschien de omgeving van de kerk te maken met of de plaatselijke gemeente daar 'rechtser' of 'linkser' is?
In steden ziet men vaak een modernere, linksere (of hoe je het ook noemen wilt), misschien wel laagdrempeligere kerk. Omdat het in de stad nu eenmaal anders gaat dan in een (christelijk) dorp.
Gaat ook niet helemaal op. Utrecht-west is toch een behoudende gemeente.
kwebbel schreef:"toevallig"Race406 schreef:@ Kwebbel: Heb je het boekje "Wie zijn wij" van JHV al?van mijn schoonmoeder gekregen!!! Zo zie je maar dat toeval niet bestaat
Mijn schoonmoeder zei al dat het erg verhelderend is, ik heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in al die Kerken onderling. Ik ben gewoon Christen en daar mee uit!!Race406 schreef:kwebbel schreef:"toevallig"Race406 schreef:@ Kwebbel: Heb je het boekje "Wie zijn wij" van JHV al?van mijn schoonmoeder gekregen!!! Zo zie je maar dat toeval niet bestaat
Ben benieuwd hoe je het boek vindt en of het je blik op de CGK verduielijkt/verandert. Succes met lezen!
kwebbel schreef:Mijn schoonmoeder zei al dat het erg verhelderend is, ik heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in al die Kerken onderling. Ik ben gewoon Christen en daar mee uit!!Race406 schreef:kwebbel schreef:"toevallig"Race406 schreef:@ Kwebbel: Heb je het boekje "Wie zijn wij" van JHV al?van mijn schoonmoeder gekregen!!! Zo zie je maar dat toeval niet bestaat
Ben benieuwd hoe je het boek vindt en of het je blik op de CGK verduielijkt/verandert. Succes met lezen!
Toch wilde ik wel weten dat als ik in de CGK zit, dat ik een beetje verstand heb van zaken binnenin, is wel zo handig als je in een gesprek zit....
Maar ik vind Hervormden, CGK, GerGem, Vrijgemaakten, allemaal zo'n onzin. Ze hebben allemaal een andere naam, belijden allemaal net even wat anders.
Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleerze stond te kijken van t antwoordt
Van welk geloof doe je dan belijdenis? Een geloof in Sinterklaas, Allah, Gretta Duisenberg, de Rooms-Katholieke leer of van een geloof in jezelf?kwebbel schreef:Mijn ex zijn oma (vrij behoudend) vroeg zich af of ik het niet erg vond of ik binnen PKN gedoopt werd.. ehh.... nee ?? Ik leg belijdenis af van het GELOOF en niet van de Kerkleerze stond te kijken van t antwoordt
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten