Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2008 11:47

Alles goed en wel, waarom zouden "de ouden" dan zo op deze kuisheid (want daar gaat het om) gehamerd hebben?
Laatst gewijzigd door Optimatus op 13 aug 2008 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meboy

Berichtdoor meboy » 13 aug 2008 11:55

Omdat kuisheid een deugd is. Er is ook niets mis met kuisheid. Als seks zich richt op liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid dan is dat uitermate kuis.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2008 12:22

Kan er misschien een lijstje van voors en tegens inzake homofilie worden gepubliceerd, dan wordt deze discussie wellicht ooit nog eens overzichtelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 13 aug 2008 17:37

meboy schreef:Omdat kuisheid een deugd is. Er is ook niets mis met kuisheid. Als seks zich richt op liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid dan is dat uitermate kuis.

Ik vind sex lekker en verkies het zeker ook boven kuisheid. Ik vind dat je moet genieten van het leven.
*onderschrift verwijderd door moderator*

meboy

Berichtdoor meboy » 13 aug 2008 18:02

wat een aparte zin: ik vind sex lekker en verkies het boven kuisheid.

Alsof seks en kuisheid tegengesteld aan elkaar zijn. Je kunt seks kuis en onkuis hebben. Het betekend niets anders dan rein/zuiver.

Ik wist niet dat jij je aangetrokken voelde tot de visie die kuisheid en seks strikt van elkaar gescheiden wenste te houden... Alsof er niets puurs aan seks zou zijn te beleven, anders dan bezoedeling.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 aug 2008 18:56

meboy schreef:Omdat kuisheid een deugd is. Er is ook niets mis met kuisheid. Als seks zich richt op liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid dan is dat uitermate kuis.

en binnen de kaders van het huwelijk dat door God is ingesteld voor man en vrouw. omdat het ander uit de klauwen zou lopen met de sex en volgens mij is dat tegenwoordig het geval.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 13 aug 2008 19:04

columbus schreef:en binnen de kaders van het huwelijk dat door God is ingesteld voor man en vrouw. omdat het ander uit de klauwen zou lopen met de sex en volgens mij is dat tegenwoordig het geval.

Hoe bedoel jij bovenstaande, mbt tot het uit de klauwen lopen?

Man/vrouw relatie's kunnen toch net zo goed uit de pas lopen als een man/man, danwel vrouw/vrouw relatie? Gaat het er niet meer om dat iemand zich zelf rein voor de ander wil behouden?

Ik denk dat menig hetero meer zinne prikkelend (opwekkend) beeldmateriaal tegenkomt in het dagelijks leven dan een homo bv. ;/
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 aug 2008 19:11

columbus schreef:

en binnen de kaders van het huwelijk dat door God is ingesteld voor man en vrouw. omdat het ander uit de klauwen zou lopen met de sex en volgens mij is dat tegenwoordig het geval.

Volgens mij heeft God seks niet bedoeld tussen man en vrouw omdát het anders uit de klauwen zou lopen. Eigenlijk lijkt het nu net alsof je wil zeggen dat God bij het scheppen van de mens al rekening heeft gehouden met de zondeval.
Ik ben het persoonlijk met je eens dat God het heeft bedoeld tussen man en vrouw overigens, om de aarde te vullen met mensen. Feit is ook dat het hèt spel van de liefde is, anders zou er geen seksuele aantrekkingskracht zijn tussen twee personen, dus is het ook nog eens een belangrijk emotioneel aspect in je relatie.
Ik wil hiermee aangeven dat het jammer is dat de media fiks misbruikt maakt van deze gegevens en dat het binnen refoland dáárdoor een enorm taboe is.
Eveneens vloeit daar de aversie tegen homo's uit voort. Het enige waar de meeste mensen aan denken is: Getsiederrie, ranzige homo's, seksistische figuren, gore Gaypride, etc. Enkel en alleen omdat de mensheid overspoelt wordt met dergelijke rotzooi. Niet verwonderlijk dat seks bijna als iets zondigs gezien wordt.
Het kan zo mooi zijn, dat ís het ook. Ook tussen twee mannen? Ook tussen twee mannen.
Alleen..kan ik het net zo min goedkeuren als jij. Ook ik kan het op grond van de Bijbel niet goedpraten.

meboy

Berichtdoor meboy » 13 aug 2008 20:10

En ook dat is m.i. ook een rare tegenstelling: Seks met onderliggend motief van liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid. Dat loopt niet uit de klauwen.

Als het uit de klauwen loopt dan is het: overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid, Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen, Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke.

Weet je wie worstelde met deze materie? Paulus. Zelfs zo erg dat hij zijn eigen theorie in zijn brieven heeft laten optekenen. Paulus zegt namelijk;

Je kunt maar beter niet trouwen, het huwelijk maakt namelijk alleen maar dat je bezig bent met het vlees. En seks is iets waar je maar beter niet druk over kunt maken. Het is nog maar een kleine tijd dat deze wereld bestaat. En als je getrouwd bent dan is seks, en alle overige alledaagse dingen, iets waar je je druk over maakt. Zodra je niet trouwt kan je de aandacht richten op belangrijker zaken.

vind je seks belangrijk? Dan is het niet verkeerd om te trouwen; de omgeving waar je dan instapt is een stabiele basis om in ieder geval zoveel mogelijk schade te beperken.

Dit alles spreekt hij op persoonlijke titel. De enige constatering die hij doet uit Naam van God is deze: zodra je getrouwd bent moet je dat zo houden.

De apostel heeft duidelijk moeite om lust en liefde onder dezelfde noemer te krijgen. Voor Paulus persoonlijk is seks iets wat hij niet kan plaatsen. Seks is bindmiddel om de satan niet toe te staan om met verleiding te komen. Seks is er voor om te zorgen dat je niet brand. De volle erotische poëzie is Paulus vreemd. Salomo zag seks als verlengstuk van de liefde. Het genot van zijn bruid spreide hij ten toon in prachtige bewoordingen waarin de beleving van sensualiteit en seksualiteit in lijn met elkaar lagen. Zo zie je dat persoonlijke invalshoeken en karaktertrekken ook in de bijbel te vinden zjn. Persoonlijk vond ik het schokkend om te lezen hoe Paulus tegen seks aankijkt. Mijn inspirator, op het gebied van geestelijke vrijheid en doorbraken in de Geest, kan niet uit de voeten met lichamelijkheid. Groot was dan ook dankbaarheid dat Paulus (misschien zonder het zelf te weten) zijn eigen kijk meermaals relativeerde met de woorden: dit vind ik, het is niet per definitie een weerspiegeling van wat God goed acht.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 aug 2008 21:14

Smurffie schreef:
columbus schreef:

Volgens mij heeft God seks niet bedoeld tussen man en vrouw omdát het anders uit de klauwen zou lopen. Eigenlijk lijkt het nu net alsof je wil zeggen dat God bij het scheppen van de mens al rekening heeft gehouden met de zondeval.
dat zou goed mogelijk zijn want God weet immers alles, Hij wist ook al dat Zijn Zoon moest sterven voor deze aarde.
God heeft sex ingesteld omdat:
1 Korinthe 7:2 en 3 schreef:2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.
3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

meboy

Berichtdoor meboy » 13 aug 2008 21:25

kwebbel schreef:God heeft sex ingesteld omdat:
1 Korinthe 7:2 en 3 schreef:2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.
3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man.

6 Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel.

Wat je quote is niet de reden van seks. Het is voor Paulus een verklaring van het waarom van een huwelijk.

Waarom seks? Een reden:

1 Zie, gij zijt schoon, Mijn vriendin! zie, gij zijt schoon; uw ogen zijn duiven [ogen] tussen uw vlechten; uw haar is als een kudde geiten, die [het] [gras] van den berg Gileads afscheren.
2 Uw tanden zijn als een kudde [schapen], die geschoren zijn, die uit de wasstede opkomen; die al te zamen tweelingen voortbrengen, en geen onder hen is jongeloos.
3 Uw lippen zijn als een scharlaken snoer, en uw spraak is liefelijk; de slaap uws hoofds is als een stuk van een granaatappel tussen uw vlechten.
4 Uw hals is als Davids toren, die gebouwd is tot ophanging van wapentuig, waar duizend rondassen aan hangen, altemaal zijnde schilden der helden.
5 Uw twee borsten zijn gelijk twee welpen, tweelingen van een ree, die onder de lelien weiden.
6 Totdat de dag aankomt, en de schaduwen vlieden, zal Ik gaan tot den mirreberg, en tot den wierookheuvel.
7 Geheel zijt gij schoon, Mijn vriendin, en er is geen gebrek aan u.
8 Bij Mij van den Libanon af, o bruid! kom bij Mij van den Libanon af; zie van den top van Amana, van den top van Senir en van Hermon, van de woningen der leeuwinnen, van de bergen der luipaarden.
9 Gij hebt Mij het hart genomen, Mijn zuster, o bruid! gij hebt Mij het hart genomen, met een van uw ogen, met een keten van uw hals.
10 Hoe schoon is uw uitnemende liefde, Mijn zuster, o bruid! hoeveel beter is uw uitnemende liefde dan wijn, en de reuk uwer olien dan alle specerijen!
11 Uw lippen, o bruid! druppen van honigzeem; honig en melk is onder uw tong, en de reuk uwer klederen is als de reuk van Libanon.
12 Mijn zuster, o bruid! gij zijt een besloten hof, een besloten wel, een verzegelde fontein.
13 Uw scheuten zijn een paradijs van granaatappelen, met edele vruchten, cyprus met nardus;
14 Nardus en saffraan, kalmus en kaneel, met allerlei bomen van wierook, mirre en aloe, mitsgaders alle voornaamste specerijen.
15 O fontein der hoven, put der levende wateren, die uit Libanon vloeien!
16 Ontwaak, noordenwind! en kom, Gij zuidenwind! doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen [uitvloeien]. O, dat mijn Liefste tot Zijn hof kwame, en ate zijn edele vruchten!

1 Hoe schoon zijn uw gangen in de schoenen, gij prinsendochter! de omdraaiingen uwer heupen zijn als kostelijke ketens, zijnde het werk van de handen eens kunstenaars.
2 Uw navel is [als] een ronde beker, dien geen drank ontbreekt; uw buik is [als] een hoop tarwe, rondom bezet met lelien.
3 Uw twee borsten zijn als twee welpen, tweelingen van een ree.
4 Uw hals is als een elpenbenen toren, uw ogen zijn [als] de vijvers te Hesbon, bij de poort van Bath-rabbim; uw neus is als de toren van Libanon, die tegen Damaskus ziet.
5 Uw hoofd op u is als Karmel, en de haarband uws hoofds als purper; de koning is [als] gebonden op de galerijen.
6 Hoe schoon zijt gij, en hoe liefelijk zijt gij, o liefde, in wellusten!
7 Deze uw lengte is te vergelijken bij een palmboom, en uw borsten bij [druif] trossen.
8 Ik zeide: Ik zal op den palmboom klimmen, ik zal zijn takken grijpen; zo zullen dan uw borsten zijn als [druif] trossen aan den wijnstok, en de reuk van uw neus als appelen.
9 En uw gehemelte als goede wijn, die recht tot mijn Beminde gaat, doende de lippen der slapenden spreken.
10 Ik ben mijns Liefsten, en Zijn genegenheid is tot mij.
11 Kom, mijn Liefste! laat ons uitgaan in het veld, laat ons vernachten op de dorpen.
12 Laat ons vroeg ons opmaken naar de wijnbergen, laat ons zien, of de wijnstok bloeit, de jonge druifjes zich opendoen, de granaatappelbomen uitbotten; daar zal ik U mijn uitnemende liefde geven.
13 De dudaim geven reuk, en aan onze deuren zijn allerlei edele vruchten, nieuwe en oude; o mijn Liefste! die heb ik voor U weggelegd.

1 Och, dat Gij mij als een Broeder waart, zuigende de borsten mijner moeder! dat ik U op de straat vond, ik zou U kussen, ook zouden zij mij niet verachten.
2 Ik zou U leiden, ik zou U brengen in mijner moeders huis, Gij zoudt mij leren; ik zou U van specerijwijn te drinken geven, en van het sap van mijn granaatappelen.
3 Zijn linkerhand zij onder mijn hoofd, en Zijn rechterhand omhelze mij.
4 Ik bezweer u, gij dochteren van Jeruzalem! dat gij die liefde niet opwekt, noch wakker maakt, totdat het [dezelve] lust!
5 Wie is zij, die daar opklimt uit de woestijn, en liefelijk leunt op haar Liefste? Onder den appelboom heb ik u opgewekt, daar heeft u uw moeder met smart voortgebracht, daar heeft zij [u] met smart voortgebracht, [die] u gebaard heeft.
6 Zet mij als een zegel op Uw hart, als een zegel op Uw arm; want de liefde is sterk als de dood; de ijver is hard als het graf; haar kolen zijn vurige kolen, vlammen des HEEREN.
7 Vele wateren zouden deze liefde niet kunnen uitblussen; ja, de rivieren zouden ze niet verdrinken; al gaf iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde, men zou hem te enenmale verachten.
8 Wij hebben een kleine zuster, die nog geen borsten heeft; wat zullen wij onze zuster doen in dien dag, als men van haar spreken zal?
9 Zo zij een muur is, wij zullen een paleis van zilver op haar bouwen; en zo zij een deur is, wij zullen haar rondom bezetten met cederen planken.
10 Ik ben een muur en mijn borsten zijn als torens. Toen was ik in Zijn ogen als een, die vrede vindt.
11 Salomo had een wijngaard, te Baal-hamon; hij gaf dezen wijngaard aan de hoeders, een ieder bracht voor deszelfs vrucht duizend zilverlingen.
12 Mijn wijngaard, dien ik heb, is voor mijn aangezicht; de duizend [zilverlingen] zijn voor u, o Salomo! maar tweehonderd zijn voor de hoeders van deszelfs vrucht.
13 O gij bewoonster der hoven! de metgezellen merken op uw stem; doe ze Mij horen.
14 Kom haastelijk, mijn Liefste! en wees Gij gelijk een ree, of gelijk een welp der herten op de bergen der specerijen.

De erotiek druipt er van af. Men geniet. En zo puur.

meboy

Berichtdoor meboy » 13 aug 2008 21:34

Ten opzichte van het huwelijk zal je bij paulus slechts één ding vinden: ten koste van alles voorkomen van hoererij in de breedste zin van het woord. Het verknocht raken van het lichaam aan een vreemde heerser. Heerser in de zin van: iets wat zoveel invloed heeft dat het je van Christus afhoud. Zodra Paulus daar lucht van krijgt gaat hij over lijken; dat mag nooit gebeuren!

Want het lichaam is van God. Alle vormen van waarde toebrengen boort hij de grond in. Alsof hij wil zeggen: niets mag meer waard zijn dan Christus: hoeren niet (in mannelijke of vrouwelijke vorm), seks niet, drank niet, goed niet etc. etc.

Voda

Berichtdoor Voda » 13 aug 2008 23:05

* stelt een pauze voor *

Broeders en zusters, in onze onderlinge liefde zal men ons herkennen als volgelingen van de Heere Jezus.

We leven in een geestelijke strijd die vele malen erger is dan we beseffen. De tegenstander vind het echt dikke pret als we rondom dit thema o.a. over en weer Bijbelteksten gebruiken als bewijs, want in die kostbare tijd die we besteden aan dit soort ingewikkelde discussies, komen we niet of amper aan het prijzen van de Heere toe. En DAAR zijn we voor geschapen !

De Bijbel is Gods WOORD ! Als je het gesprek hier van een afstandje beschouwd dan lìjkt het wel of we denken dat 1 tekst uitsluitend op 1 manier interpreteerbaar is. En wel dìe die het beste bij ons standpunt past. De duivel, die Gods werk graag belachelijk maakt, heeft nu al 4 delen van dit topic lang ALLE kans gehad om te bewijzen dat wij, volgens hem, lid zijn van een rijk dat tegen zichzelf verdeeld is, immers: àls die Bijbel zou kloppen en WAAR is, waarom zouden die christenen dan zo discusiëren...

Wat is er aan de hand ? Door allerlei oorzaken zijn we "standpunten" belangrijker gaan vinden dan onze persoonlijke overtuiging zoals die tot stand komt in de intieme omgang met onze hemelse Vader. Voor "standpunten" heb je mede-standers nodig. Over "standpunten" kun je discussiëren. En dàt is het domein van de duivel: discussiëren over de geboden van God en ònze "standpunten" over hoe God die geboden van Hèm bedoeld heeft ( ! ) houdt mensen àf van God loven. En: ze gaan de Bijbelwoorden als BEWIJS tegen elkaaar gebruiken (mooier kun je als tegenstander nìet hebben)

Waarom gaan wij discusiëren over het Levende Woord van God, waarmee gezegd is dat er LEVEN in zit, dus: beweging, dynamiek ? Als wij erkennen dat de Bijbel door Gods Geest is geinspireerd, en wij GELOVEN dat bij God ALLE dingen mogelijk zijn, zou God dan te klein zijn om Zijn eigen Woord aan ieder van ons op een persoonlijke manier te openbaren ? Als Paulus zegt van (uit me hoofd) "want een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd..." bedoeld hij dan ons ter discussie staande standpunt, waarmee we zoo heeerlijk veilig naast elkaar of zo wìjzend tegenover elkaar kunnen gaan staan, waarvoor we allemaal een blik Bijbelteksten opentrekken, en om zodoende de duivel voer te geven voor het bewijs van zijn stelling dat we lid zijn van een rijk dat tegen zichzelf verdeeld is of doelt Paulus op onze persoonlijke overtùiging die tot stand komt in de (verborgen) omgang met de Heere ? Standpunten daar kun je over discusiëren. Maar een persoonlijke overtuiging die kun je hooguit délen met anderen, en je hebt er geen bewijs voor nodig want de Heere Zelf heeft er voor gezorgd. Als er in de Bijbel wordt gesproken over de volle verzekerdheid in ons gemoed, dan gaat dat over tere dingen. Zonder nauwe omgang met je Schepper krijg je die niet. Als de Bijbel slechts voor 1 nimmer veranderende, dode, statische, als bewijsmateriaal bruikbare, absoluut onomkeerbare uitleg vatbaar zou zijn, zouden Paulus' woorden van : "want een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd..." een bewijs vormen voor datgene wat de duivel ons wil laten geloven, namelijk: dat we lid zijn van een rijk dat tegen zichzelf verdeeld is.

Er is ergens iets fout gegaan. Op enig moment in de geschiedenis zijn we lid geworden van een kerk die ons voorschreef wat we moesten vinden. Hoe we de, nota bene, Levende Woorden van God moesten interpreteren. Daar werden dogmatieken voor geschreven. En elke kerk die ontstond, en dat waren er diverse, sprak weer zijn eigen idee erover uit en liet een èigen dogmatiek samenstellen, stelde commissies aan en synodes die bedoeld waren voor heldere jaja daar komtie: STANDPUNTbepaling. En het resultaat dat zien we in dit topic...

Als de verborgen omgang met God gaat ontbreken (als dat bij elke persoon hetzelfde resultaat zou hebben dan deden we dat volgens mij heus wel allemaal tegelijk in de kerk b.v.) waarvoor Gods eigen LIEVE en LEVENDE Woord de meest perfecte leidraad is, dan hebben we STANDPUNTEN nodig en dogmatieken. (ik heb weleens geroepen: waar dogma's zitten daar zit geen GELOOF ! ) Wat ik hier heb getypt, dat betreft mijn persoonlijke overtuiging. Ik discusieer er niet over. Maar ik zeg wel eerlijk dat dit hele topic eigenlijk een brevet van onvermogen voor ons eigen systeem en ons eigen geloof is. We moeten eens dooor krijgen WAT er aan de hand is ! Dit topic gaaat helemaal niet over homofilie !!!!! Dit is het topic waar de tegenstander en ze kornuiten steeds ff komen kijken hoever het met het failissement van de christelijke liefde onder de refowebbers is !!! Hier in dit topic giert hij iedere keer van de pret als hij ziet hòe goed zijn strategie werkt om middels het SCHIJNBAAR zoo vrome systeem van kerken met een kleine k de Kerk met een grote K te ondermijnen ! We laten ons gebruiken als kanonnenvoer !

Het wordt tijd dat we het ànders gaan doen ! Ik denk dat we bij elke posting die er nu nog in dit topic komt we ons moeten afvragen: "De posting die ik nu ga plaatsen, zal de Heere daar blij mee zijn ? Of zal de duivel daar blij mee zijn ?" Ik denk dat het goed is als we allemaal b.v. eens een week niet op het forum komen, en de vrij gekomen ruimte eens gebruiken om b.v. eens naar het strand te gaan, en daar eens hardop de dingen met de Heere te bespreken. Dat we tot ìnkeer komen. Dat we ons richten op wat Gods Woord MÌJ te zeggen heeft. En dat we belijden aan Hem dat we zo vaak, bij gebrek aan beter, ons houvast zoeken in een standpunt. Hij verlangt zoo naar een persoonlijke òmgang met ons ! Als we persoonlijk met Hem omgaan, dan heeft Hij ook de gelegenheid om ons lieve dingen toe te fluisteren, en er is nìets wat zoo goed helpt bij het vormen van onze persoonlijke overtuiging, als de liefde die de Heere individueel in òns hart uitstort !

De Bijbel is het Levende Woord van God. Bedoeld als leidraad om mensen te helpen bij het onderhouden van een levende relatie met God. Er is niets mis met een individueel beeld van God. Juist als een instantie of geschrift gaat bepalen HOE ìk God moet interpreteren, dan zal dat uiteindelijk leiden tot dwang, machtsmisbruik, onderlinge verdeeldheid, verkilling van de liefde, psychische klachten, verdere verzuiling, etc. Volgens mij is er alle reden om als we hebben nagedacht, later hier nog te komen melden hòe goed nu de Heere voor ons is en dat Hij Zich aan ons in liefde heeft geopenbaard. Ik vraag me af of het zin heeft dit topic nog veel meer ruimte te geven als 2 of 3 pagina's... Mocht dit topic, achteraf, alsnog uitsluitend over homofilie blijken te gaan, dan heb ìk nix gezegd.. Vergeet in dat geval alles wat ik hier heb geschreven..

Mensen, laten we eens gaan doen waarvoor we geschapen zijn: God loven ! \o/

Zo Gij in 't recht wilt treden,
o Heer en gadeslaan
onz' ongerechtigheden,
ach, wie zal dan bestaan ?
Maar neen, daar is vergeving
altijd bij U geweest;
dies wordt Gij Heer met beving
recht kinderlijk gevreesd

<><

meboy

Berichtdoor meboy » 13 aug 2008 23:24

Voda schreef:* stelt een pauze voor *

Volgens mij is er alle reden om als we hebben nagedacht, later hier nog te komen melden hòe goed nu de Heere voor ons is en dat Hij Zich aan ons in liefde heeft geopenbaard.

* zonder ook maar enig initiatief tot bezinning te willen beschadigen *

Bezinning in stilte en afzondering is goed, echter voor sommigen (waaronder ik) is bezinning iets wat al gaande gebeurt. zonder dit topic had ik Galaten links laten liggen, was ik vandaag Johannes 16 en 17 niet op het spoor gekomen.Het is vaak als met een grote hoeveelheid beginnen: goed zeven, en dan met iets waardevols achterblijven.

Hoewel het ogenschijnlijk niet erg liefdevol aan toe gaat word hier óók aan onderlinge liefde gewerkt en is het niet alléén maar haat en nijd. Daar moet je echter hard voor werken; en dat betekend soms inderdaad even afstand nemen.

Bedankt voor je zorg & advies

Voda

Berichtdoor Voda » 14 aug 2008 08:55

Nog even ter aanvulling:

Ik wordt net wakker (eerder dan gepland :wink: ) met deze Psalm:

Leer mij O Heer den W E G ( ! ) door Ù bepaald.
dan zal ik dien ten einde toe bewaren.
Geef mij verstand, met Godd'lijk licht bestraald
dan zal mijn oog op Uwe wetten staren,
dan houd ik die, hoe licht mijn ziel ook dwaalt;
dan zal zich 't hart met mijne daden paren.

Het gaat dus over:

* een W E G ! Wat doet een weg ? die overbrugt àfstanden. Een voorbeeld van een weg is de weg Moskou - Vladivostock: dik 10.000 km. Een beter voorbeeld van een weg: de Heere Jezus ! Hij is DE weg ! De afstand die Hij overbrugd is misschien het treffendst weer te geven als we ons richten op woorden die Hij zelf heeft gesproken. B.V. ".....en het ZAL worden 1 kudde met 1 Herder !"

* "door Ù bepaald" dat impliceert dat er uiterste noodzaak is ons slechts door ----> de Heere te laten sturen. Slechts dàn zullen we in staat zijn om na te denken over de wonderen die Hij doet en die Hij bedòelt in Zijn wet ! De inhoud van Gods gebod is voldoende om ons dwars dooor de tijd, van dag tot dag te boeien ! Gods geboden zijn er JUIST voor bedoeld om gedurende ons hele leven over Zijn grootheid na te denken. Ze zijn een regelrechte uitnodiging om Zijn aangezicht te zoeken, om een persoonlijke relatie met Hem te onderhouden. De Heere nodigt ons uit om Hèm als houvast en leidraad voor ons leven te houden. Als we àndere ijkpunten als Hem gaan gebruiken voor ons houvast (ik hoef ze niet te noemen) dan gaan we discusiëren. Zie ook Psalm 118 : 8 "Het is beter tot den Heere toevlucht te nemen, dan op den mens te vertrouwen."

* "verstand met Godd'lijk licht bestraald" Een bevestiging dat Gods woorden altijd uitnodigen tot persoonlijke, dagelijkse overdenking. Dat is ook de voorwaarde om tot geloofs-groei te kunnen komen. Als we van elkaar mèrken dat we op die manier Zijn aangezicht zoeken, en getùigen over hoe de Heere ons leert, en dat proces staat nooit stil, dan kunnen we onze persoonlijke GELOOFSovertuiging délen. In het koninkrijk van de Heere gelden andere wetten ! In het natuurlijke leven wordt delen mìnder: 10:5=2 Het leven met de Heere wordt door het met elkaar te delen MEEER ! Als we allemaaal in dìt topic zouden délen wat onze persoonlijke beleving/overtuiging van de goedheid van de Heere is m.b.t. Zijn geboden en de reikwijdte en de breedte van het offer van de Heere Jezus, dan bouwden we elkaar maximaal (en dàn zou er natuurlijk ruimte onstaan om nooit meer met dit topic te stoppen :wink: ) en dan nòg, als we over 10 jaar alles bij elkaar zouden optellen, dan nog hebben we geen promille van de goedheid van God verwoord. Ons verbazen over Zijn goedheid, daar komt noooit een einde aan. Want geloven=bewegen. Als je niet meer beweegt, en als je vàst wilt houden aan een eenmaal verworven inzicht of een ingenomen standpunt, hòe zullen we dan tot een dagelijkse vernieuwing van ons geloof kunnen komen ? Als de Enige Onwankelbare onze Bron is, moeten we dan schrikken voor een nieuw gezichtspunt ? ALLES om ons heen verandert, maar de Heere blìjft Dezelfde. Als dàt ons uitgangspunt is, dan hoeven we er geen standpunten op na te houden. Dan hebben we ook geen concilies en synodes en dogmatieken nodig, want die hebben slechts tot gevolg dat we het standpunt van iemand ànders als uitgangspunt nemen en dat wij kans lopen om afgeschoten te worden als we van iets overtuigd zijn dat daarvan àfwijkt. En waarom ? Omdat mensen liever hun vertrouwen stellen op wat andere mensen voor hen bepalen ( Psalm 118 : 8 ) dan dat ze hun diepste overtuiging persoonlijk krijgen en toetsen in de binnenkamer ! Wil je als tegenstander de mensen UIT de binnenkamer houden ? Organiseer dan dat ze dogmatieken gaan schrijven, synodes gaan houden, nieuwe kerkverbanden gaan stichten, dat ze in allerlei geschriften voorwaarden impliceren om tot de Heere Jezus te mogen komen, etc etc. want dàn doe je het perfect !!! Wat zàl het een zegen zijn als we de Bijbel, Gods eigen Levende Woord weer als ENIGE leidraad gaan gebruiken. Als we ons weer zullen laten leiden door de Heilige Geest en door persoonlijke omgang met God !

Die eerste christen-gemeente waarin geen eigen bezit was, waar de mensen ALLE "dingen" gemeen hadden, waar de Geest hen leidde... OK, ze hadden geen synodes, ze hadden geen papieren lidmaatschap, ze waren afhankelijk van wat gegeven werd, ze waren elke dag bijeen, ze hadden geen duur en luxe kerkgebouw, en ze hadden nog pepermunt om de lange diensten te verpozen, ze beleefden dingen die wij nu vaak als eng beschouwen vanwege de gaven van de Geest die onverkort tot uiting kwamen, maar tòch... vanwege hun nabije leven met de Heere, en de onderlinge opbouw als gevolg van hun persoonlijke omgang met God, was die tijd zoo gek nog niet... Wàt is er toch mis gegaan ?

Als we Psalm 119: 26-50 eens lezen en bestuderen, en dan in verschillende vertalingen misschien zelfs de grondtekst, dan denk ik dat daar veel in zit voor studie over de WEG waarnaar deze hele Psalm verwijst:

Jezus is de WEG !

<><

Terug naar “Archief”