bidden voor overledenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 aug 2008 20:28

Op welke Bijbelse gronden doe je het wel ?

(en dan graag uit de canonieke boeken)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 aug 2008 20:29

Het is maar wat je onder bidden verstaat.
In onze kerk klinken op de laatste zondag van het kerkelijk jaar (dus de laatste zondag voor de 1e Advent) de namen van degenen die vanuit onze gemeente zijn overleden en wordt aan de Paaskaars een lichtje ontstoken. Daarna mogen gemeenteleden als zij dat willen een lichtje ontsteken voor mensen die hen lief waren, maar niet tot onze gemeente behoren. Zo zal ik dat denk ik doen voor mijn tante, die als een moeder voor mij was en in januari is overleden.
Is dat bidden voor iemand? Of is dat God danken voor die mens waarvan we gehouden hebben?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 10 aug 2008 23:17

Ik doe het niet omdat het volgens mij totaal niets toevoegd of oplost. Ik geloof, in navolging van lalage, ook in een leven na dit leven. Maar de toestand van dat leven na de dood veranderd volgens mij niet als je voor een overleden iemand zou bidden.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 aug 2008 23:36

Bidden doe ik niet voor overledenen. Wel danken.
Bidden vind ik geen zin hebben, maar danken voor wat hij voor mij betekende, dat kan ik wel doen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 aug 2008 06:28

Lalage schreef:Het ligt er dus heel erg aan wat je gelooft dat er na dit leven gaat gebeuren: je gaat voor altijd naar de 'hel' of de 'hemel'.... of je gelooft bijvoorbeeld dat het oordeel nuttig is en een doel heeft.

Of je geloofd beide.
Je geloofd dat er na dit leven de hemel of de hel is die nuttig is en een doel heeft.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 aug 2008 06:51

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:Het ligt er dus heel erg aan wat je gelooft dat er na dit leven gaat gebeuren: je gaat voor altijd naar de 'hel' of de 'hemel'.... of je gelooft bijvoorbeeld dat het oordeel nuttig is en een doel heeft.

Of je geloofd beide.
Je geloofd dat er na dit leven de hemel of de hel is die nuttig is en een doel heeft.

Het doel van de hel?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 11 aug 2008 07:17

Tot eer en meerdere glorie van God.

Maar dat is volgens mij allang eens in een ander topic geweest.
Ik bid ook niet voor overledenen, ook niet naar overledenen.
Het gedeelte van de makebeeën geeft alleen maar aan dat ze het deden niet of dat ook zo opgedragen is.
In leviticus kunnen we lezen over de opdrachten hoe en wanneer te offeren.
De zoenoffers moesten gebracht worden na gedane zonde bij leven. Er staat helemaal niets over verzoening na de dood.
Dus dat ze het deden wil niet zeggen dat het daarom goed was.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 aug 2008 07:58

essieee schreef:Op welke Bijbelse gronden doe je het wel ?

Tja dat is niet gebaseerd op een enkele tekst... het heeft o.a. met je godsbeeld te maken. Hierboven wordt gezegd dat het nut van de 'hel' (wat je daar dan ook mee bedoelt, want in de bijbel zijn er verschillende termen voor die volgens mij niet hetzelfde betekenen) tot glorie van God is, maar ik geloof dat de poel des vuurs ook een reinigende werking heeft voor degenen die erin zitten en dat het niet eindeloos zal duren. Dan is het dus ineens niet zo gek meer om voor die mensen te bidden, of je nou gelooft dat ze er nu al in zitten of dat dat nog gaat komen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 aug 2008 11:56

Lalage schreef:
essieee schreef:Op welke Bijbelse gronden doe je het wel ?

Tja dat is niet gebaseerd op een enkele tekst... het heeft o.a. met je godsbeeld te maken. Hierboven wordt gezegd dat het nut van de 'hel' (wat je daar dan ook mee bedoelt, want in de bijbel zijn er verschillende termen voor die volgens mij niet hetzelfde betekenen) tot glorie van God is, maar ik geloof dat de poel des vuurs ook een reinigende werking heeft voor degenen die erin zitten en dat het niet eindeloos zal duren. Dan is het dus ineens niet zo gek meer om voor die mensen te bidden, of je nou gelooft dat ze er nu al in zitten of dat dat nog gaat komen.

Ikzelf denk dat het gewoon voor altijd en eeuwig is de bestemming waar je na je dood naar toe gaat.
Je gaat van de hemel toch ook niet naar de hel?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 aug 2008 11:59

In de geloofsbelijdenis staat dat Jezzus terug zal komen om te oordelen de levenden en de doden.

Waarom dan de doden als die al veroordeelt zijn?
Waar in de Bijbel staat dat we gelijk bij het sterven geoordeeld zullen worden?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 11 aug 2008 13:32

Bij Jezus' terugkomst zal het definitieve oordeel vallen.

Mensen die nu sterven worden reeds geoordeeld, kijk maar naar de rijke man en de arme Lazarus zoals Jezus zelf het voorbeeld geeft.

Bij de wederkomst zullen alle doden opstaan en zij die in het nieuwe Koninkrijk komen zullen dan hun verheerlijkt lichaam, het nieuwe lichaam ontvangen. (1 Cor.15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 aug 2008 20:07

Een van de omstreden teksten tussen de reformatoren en de rooms-katholieken om voor overledenen te bidden is deze tekst uit de Bijbel:
1 Korinthiërs 3,10-15.
Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..(NBV)

Oud-christelijke schrijvers spreken over dit Bijbelgedeelte over de staat van voorhemelse loutering voor de geredde zondaars; zij noemen dit ook een louterend vuur om voor te bidden dus.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 aug 2008 15:00

Gerdien B. schreef:In de geloofsbelijdenis staat dat Jezzus terug zal komen om te oordelen de levenden en de doden.

Waarom dan de doden als die al veroordeelt zijn?
Waar in de Bijbel staat dat we gelijk bij het sterven geoordeeld zullen worden?

Hebr. 9: 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.

Chris7
Mineur
Mineur

bidden voor overledenen

Berichtdoor Chris7 » 22 aug 2008 11:35

lalage,

Als ik het goed begrijp geloof jij dus in de alverzoening? Op het moment een heel actueel onderwerp. In het Nederlands Dagblad zijn hierover de laatste dagen al verscheidene artikelen over geschreven.

Ikzelf geloof overigens niet in de alverzoening, want waarom zouden we dan geloven? Immers, ook met de ongelovigen komt het dan uiteindelijk allemaal goed?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2008 11:48

Ik heb het ook gezien in het ND, ik ken Wim Hoogendijk nu drie jaar dus dan weet je waardoor het komt ;) In navolging van hem wil ik dan ook Karl Barth citeren: Ik geloof niet in alverzoening, maar ik geloof wel dat God allen verzoent. Het is dus wel degelijk nuttig om te geloven, zowel hier op aarde als voor 'later'. Jij gelooft toch ook niet alleen om in de hemel te komen? Uiteindelijk zal iedereen behouden worden, maar wel door Jezus als Heer aan te nemen. Als je er meer over wilt weten, neem dan eens een kijkje op http://www.inperspectief.com en http://www.goedbericht.nl.

Laten we dan nu weer on topic gaan: waarom bid je wel of niet voor overledenen?

Terug naar “Archief”