Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 aug 2008 15:12

hamlap schreef:Goed lezen! Ik spreek over het ZEGEL der profeten. Elia en de andere profeten hebben gesproken, geprofeteerd en zich verheugd in de komst van de Messias: Jezus.
Diverse andere mensen hebben ook geclaimd de vervulling en het zegel der profeten te zijn: bijvoorbeeld Mani. En ook binnen de Islam wordt deze titel aan Mohammed toegeschreven.

Excuses, ik mis de logica en relevante kennis denk ik. Zegel der profeten is de laatste profeet van God toch? Dat denk ik nu te begrijpen... Maar Jezus heeft toch niet beweert de laatste profeet te zijn? Hij sprak toch over profeten na hem? Valse, en anderen en hoe het verschil te zien.

Nakdimon schreef:Ik heb het over de volgende tegenstelling:

Soera 2:256 zegt dat er geen dwang is in godsdienst. Echter Soera 4:89 zegt dat wanneer een MOSLIM zich afkeert van Islam, moet hij gegrepen worden en gedood worden.

Nee hoor... Tenminste.. Hier is de tekt die ik vond....

4:89 Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

Zij verwijst naar huichelaars. Mensen die zich gedragen alsof ze gods werk doen maar intussen dat precies niet doen. Dat hoeven niet eens moslims te zijn. Het gaat om de hypocrisie, de corruptie. Althans dat lees ik erin. Het woord moslim, of iemand die mohammed volgt komt helemaal niet voor in de omgeving van het vers.

En het doodmaken gaat enkel op voor mensen die tot vijandschap vervallen. Met andere woorden als ze JOU aanvallen. In het volgende vers staat dat als ze vrede zoeken dat dat gegeven moet worden.

90. Behalve degenen die tot een volk behoren waarmee gij een verbond gesloten hebt, of zij die tot u komen terwijl hun hart zich verzet u te bestrijden of hun eigen volk aan te vallen. En indien Allah wilde, zou Hij hun macht tegen u hebben gegeven; dan zouden zij zeker tegen u hebben gevochten. Dus, als zij zich van u op een afstand houden en u niet bestrijden en u vrede aanbieden - heeft Allah u niet toegestaan iets tegen hen te ondernemen.

Hoe zit dat trouwens met de Koran en verschillende vertalingen? Want jouw text lijkt op mijn text maar is niet echt hetzelfde te noemen. Overigens heb ik verschillende bronnen online gecontroleerd. En alles wat ik vond lijkt meer op mijn nederlandse citaat dan op jouw engels citaat. Heb je een referentie voor mij?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 aug 2008 15:19

Michael schreef:
Rolf schreef:
Michael schreef:En Rolf... Als de schepping de schepper niet mag bekritizeren. Betekent dat dan automatisch dat alles binnen die schepping geaccepteerd dient te worden zoals het is?
Dat wil ik niet stellen. Maar we mogen ons niet boven Hem verheffen.

Je hebt gelijk natuurlijk, maar als we die twee los van elkaar zien dan zien we God dus niet de enige schepper van de schepping? Per slot van rekening is kritiek op de schepping directe kritiek op de schepper.

Ik vind dat moeilijk te combineren. Hoe weet je wat van God komt en wat niet? Zeker als volgens de bijbel alles van God komt, inclusief dus de duivel.
In het eerste Bijbelboek staat dat van alle boom gegeten mocht (een
opdracht eigenlijk), behalve van de boom der kennis des goeds en des kwaads.
Nu kan er heel veel over gediscuseerd worden, wat dan nu in ieders
situatie wel mag (goed is) en wat niet. Mag ik het volgende naar voren
brengen? Als je heel eerlijk naar binnen kijkt, dan kan iedereen
misschien wel zoveel dingen bedenken die wel goed zijn, en ook zoveel
dingen bedenken die niet goed zijn, dat discuseren over bovenstaande
voorlopig niet meer nodig is.
Daarom, is het niet wijs het goede met elkaar te zoek, en dat te
versterken? En te vermanen voor het verkeerde, al doe je dit natuurlijk
niet zo snel. Maar toch, als je echt iemands behoud op het oog hebt ... .

Later staat er dat alles wat uit het geloof is, dat is goed. En het is goed alles
ter ere van de Schepper te doen (1 Kor. 10 : 31).

Is alles van de Schepper?
Dat is een moeilijke vraag. Toen de eerte trein reed, werd gezegd: 'Het is
een demonisch ding". Wie kan de achterliggende bedoeling van de maker
peilen? Anderszins, het gaat er toch nu om waarvoor het gebruikt wordt.
Het doel heiligt de middelen, zo las ik eens.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 07 aug 2008 16:40

Rolf schreef:In het eerste Bijbelboek staat dat van alle boom gegeten mocht (een opdracht eigenlijk), behalve van de boom der kennis des goeds en des kwaads.

Toch was die boom van kennis geschapen door God. Dus ook die kennis is geschapen van God. En dus is het kwaad in de wereld. Of in ieder geval de kennis ervan geschapen door God. Wij hebben als mensheid ervoor gekozen om die kennis te ervaren. Maar als schepping zelf komt die van God.

Snappie? Ik zeg niet dat God de duivel is en problemen veroorzaakt. Absoluut niet. Alleen maar dat ik het heel moeilijk vindt om iets in de wereld te veroordelen als ik weet dat hij het geschapen heeft. Dan voel ik me schuldig.

Dat is het gewoon. Er overkomt me ook wel eens iets rottigs. En de waarom vraag is dan automatisch. Maar ik kan het niet verwerpen en boos worden omdat ik niet weet wie erachter zit. Misschien is het onze grote vriend en heeft Hij er een reden voor?

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 07 aug 2008 18:57

Esselamoen aleykoem,
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik heb het over de volgende tegenstelling:

Soera 2:256 zegt dat er geen dwang is in godsdienst. Echter Soera 4:89 zegt dat wanneer een MOSLIM zich afkeert van Islam, moet hij gegrepen worden en gedood worden. Dus om te blijven leven ben je gedrongen om Moslim te blijven. Dat is tegenstrijdig met de bewering in Soera 2, dat er geen dwang is in religie. Het ging mij niet om “kill all infidels” , het ging mij om dwang in religie: Ik mag je niet dwingen van Islam (soera 2), maar als je het in je hoofd haalt om Islam de rug toe te keren dan ben je je hoofd kwijt.

Nakdimon

Nakdimon,

We lezen in soera 4:

90. Behalve degenen die tot een volk behoren waarmee gij een verbond gesloten hebt, of zij die tot u komen terwijl hun hart zich verzet u te bestrijden of hun eigen volk aan te vallen. En indien Allah wilde, zou Hij hun macht tegen u hebben gegeven; dan zouden zij zeker tegen u hebben gevochten. Dus, als zij zich van u op een afstand houden en u niet bestrijden en u vrede aanbieden - heeft Allah u niet toegestaan iets tegen hen te ondernemen.

Allah (swt) heeft de mensen niet toegestaan om geweld te ondernemen tegen een ieder dat vrede aanbiedt en u niet willen bestrijden. Indien zij (de huichelaars) tot vijandschap vervallen, heeft Allah (swt) de gelovigen toestemming gegeven om zich te verdedigen en niet bang hoeven te zijn.

8. O, gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet. (Koran 5)

Allah (swt) heeft u niet toegestaan iets te ondernemen tegen onschuldigen.

32. Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders. (Koran 5)

Nadimon, laten we nu analyseren wat de Bijbel zegt:

6 Wanneer uw broeder, de zoon uwer moeder, of uw zoon, of uw dochter, of de vrouw van uw schoot, of uw vriend, die als uw ziel is, u zal aanporren in het heimelijke, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt, gij noch uw vaderen;

7 Van de goden der volken, die rondom u zijn, nabij u, of verre van u, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde;

8 Zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen;

9 Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks.

10 En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft.
(Deuteronomium 13)

In Deuteronomium 17 staat het volgende:

3 Dat hij heengaat, en dient andere goden, en buigt zich voor die, of voor de zon, of voor de maan, of voor het ganse heir des hemels, hetwelk ik niet geboden heb;

4 En het wordt u aangezegd, en gij hoort het; zo zult gij het wel onderzoeken; en ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker, zulk een gruwel is in Israël gedaan;

5 Zo zult gij dien man of die vrouw, die ditzelve boze stuk gedaan hebben, tot uw poorten uitbrengen, dien man zeg ik, of die vrouw; en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven.

Wat heeft Jezus (vrede zij met hem) gezegt:

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
(Mattheüs 5)

Profeet Muhammed (*censuur*) heeft gezegt:

"Wie ook maar een niet-islamitische onderdaan kwaad doet, zal op de Dag der Opstanding mijzelf als tegenstander hebben." (Muslim)

Salaam.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 08 aug 2008 10:00

Beste lailahaillallah,

Je haalt een paar teksten aan uit het Oude Testament die radicaal spreken als het gaat over de consequenties die getrokken moeten worden bij geloofsafval en afgoderij. Daarna haal je een woord van Jezus aan: Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen.
De logische conclusie zou volgens jou dan moeten luiden: zie je wel, ook voor christenen gelden deze teksten uit Deuteronomium dus nog. Je wil ons de spiegel voor houden. Dat is terecht, maar luister dan ook oprecht naar een christelijke uitleg van een christelijke tekst.

Ten eerste, de teksten in Deuteronomium 13 en 17 zijn gesproken tot dezelfde mensen als de mensen die in Deuteronomium 5 het verbond met God hebben gesloten. Deze mensen hebben nog maar kort geleden hun trouw aan God uitgesproken. Daarbij heeft het volk Israel gehoord dat God hen zal zegenen en het beloofde land Kanaän zal geven als ze Gods wetten zullen naleven. En God mag hen straffen als ze niet het verbond houden en andere goden gaan dienen. Uiteindelijk hebben bijna al deze wetten tot doel om het samenleven van God en Zijn uitverkoren volk mogelijk te maken.

Ten tweede, Jezus spreekt in Mattheus 5 over de vervulling van de wet en de profeten. Hij zegt: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." Christenen geloven op grond van dit woord dat in het leven van Jezus de allerdiepste bedoeling van de wet en de profeten zichtbaar is geworden. Jezus laat zien hoe een mens volgens God en Zijn wetten en voorschriften behoort te leven. Zo ís de persoon Jezus de vervulling van de wet. Hij laat zien hoe een mens voor Gods aangezicht mag en moet leven.

Christenen lezen de teksten uit bijvoorbeeld Deuteronomium 13 en 17, die jij ook aanhaalt, met Christus in gedachten. Nu dan, met Christus in gedachten deze teksten uit het Oude Testament: dan wordt ons duidelijk dat God er zeer zwaar aantilt als mensen bewust het verbond met Hem breken. God is een heilig God en Hij roept Zijn volk ook op heilig en zuiver te zijn.

Jezus maakt ons duidelijk dat zowel Joden als heidenen in het leven voor Gods aangezicht grotelijks te kort schieten. Steeds weer is er zonde. Je gerechtigheid moet wel heel erg overvloedig zijn om God te kunnen behagen (Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan). Sterker nog: het zal je als zondig mens niet lukken om met het doen van goede werken God te behagen.

Voor alle mensen geldt dan: wij zijn het allen waard om gestraft te worden, maar (en dat is het wonder waarvan christenen getuigen) uiteindelijk heeft God het niet gewild dat mensen verloren gaan. Hij heeft zelf het initiatief genomen om mensen te redden en te verlossen. God weet dat wij mensen geen goede werken, die Hem behagen, kunnen voortbrengen uit onszelf. Je leeft van Gods genade, en als je leeft van genade wordt je ook nederig. Je weet dat je geen haar beter bent dan die ander, ook al is die ander een moordenaar. Deze genade van God zorgt er ook voor dat je het niet aan durft om Deuteronomium 13 en 17 (doden van een afvallige) in de praktijk te brengen. 'Wie zonder zonde is, mag als eerste de steen werpen', zegt Jezus. Uiteindelijk is er Eén die oordeelt, en dat is God.

Beste lailahaillallah, een directe persoonlijke vraag: weet jij wat genade is? Ken jij Jezus Christus, de Zoon van God? Als je Jezus kent als Verlosser, dan weet je wat genade is, dan weet je ook hoe je om moet gaan met andere mensen: liefdevol, ootmoedig, barmhartig.
Ken jij God, ken jij Jezus? -> het is de belangrijkste vraag in ieder mensenleven. Het juiste antwoord op die vraag verandert mensenlevens.

Hartelijke groeten, Hamlap
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 08 aug 2008 11:43

hamlap schreef:Christenen lezen de teksten uit bijvoorbeeld Deuteronomium 13 en 17, die jij ook aanhaalt, met Christus in gedachten.

Ook in de bijbel mag je teksten niet uit context trekken. Ook in de bijbel kun je dus geen conclusies trekken over een willekeurige passage. Mits je de rest van de bijbel en de realiteit van de christenen mee neemt.

Waar hebben we dat eerder gehoord? :) Oh ja. De Koran... Je mag hem niet uit context trekken en je moet de realiteit van de moslim erin meenemen.

Beste lailahaillallah, een directe persoonlijke vraag: weet jij wat genade is? Ken jij Jezus Christus, de Zoon van God? Als je Jezus kent als Verlosser, dan weet je wat genade is, dan weet je ook hoe je om moet gaan met andere mensen: liefdevol, ootmoedig, barmhartig.

Het is natuurlijk niet nodig om gelovig te zijn om genade, barmhartigheid en liefde te kennen. Dat zijn menselijke eigenschappen die eigenlijk elke menselijke groepering vertoond. Zelfs de leden van de SS kenden liefde genade en grootmoedigheid... (Mits ze tegen een arier aankeken natuurlijk.) Het probleem is niet zozeer het wel of niet kennen van liefde en barmhartigheid. Het probleem is die kennis onvoorwaardelijk toepassen.

Jezus legde dit uit in zijn parabel van de barmhartige samaritaan. Een geweldige gelijkenis overigens. Die herinnert mij er steeds aan dat ik mensen moet beoordelen om wat ze doen. Niet om de groep of catagorie waar ze bij horen.

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 08 aug 2008 11:47

lailahaillallah schreef:Esselamoen aleykoem,
Dat is ook niet wat ik zeg. Ik heb het over de volgende tegenstelling:

Soera 2:256 zegt dat er geen dwang is in godsdienst. Echter Soera 4:89 zegt dat wanneer een MOSLIM zich afkeert van Islam, moet hij gegrepen worden en gedood worden. Dus om te blijven leven ben je gedrongen om Moslim te blijven. Dat is tegenstrijdig met de bewering in Soera 2, dat er geen dwang is in religie. Het ging mij niet om “kill all infidels” , het ging mij om dwang in religie: Ik mag je niet dwingen van Islam (soera 2), maar als je het in je hoofd haalt om Islam de rug toe te keren dan ben je je hoofd kwijt.

Nakdimon

Nakdimon,

We lezen in soera 4:

Allah (swt) heeft de mensen niet toegestaan om geweld te ondernemen tegen een ieder dat vrede aanbiedt en u niet willen bestrijden. Indien zij (de huichelaars) tot vijandschap vervallen, heeft Allah (swt) de gelovigen toestemming gegeven om zich te verdedigen en niet bang hoeven te zijn.

8. O, gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet. (Koran 5)

Allah (swt) heeft u niet toegestaan iets te ondernemen tegen onschuldigen.

32. Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot over treders. (Koran 5)

Nadimon, laten we nu analyseren wat de Bijbel zegt:

6 Wanneer uw broeder, de zoon uwer moeder, of uw zoon, of uw dochter, of de vrouw van uw schoot, of uw vriend, die als uw ziel is, u zal aanporren in het heimelijke, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt, gij noch uw vaderen;

7 Van de goden der volken, die rondom u zijn, nabij u, of verre van u, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde;

8 Zo zult gij hem niet ter wille zijn, en naar hem niet horen; ook zal uw oog hem niet verschonen, en gij zult u niet ontfermen, noch hem verbergen;

9 Maar gij zult hem zekerlijk doodslaan; uw hand zal eerst tegen hem zijn, om hem te doden, en daarna de hand des gansen volks.

10 En gij zult hem met stenen stenigen, dat hij sterve; want hij heeft u gezocht af te drijven van den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgevoerd heeft.
(Deuteronomium 13)

In Deuteronomium 17 staat het volgende:

3 Dat hij heengaat, en dient andere goden, en buigt zich voor die, of voor de zon, of voor de maan, of voor het ganse heir des hemels, hetwelk ik niet geboden heb;

4 En het wordt u aangezegd, en gij hoort het; zo zult gij het wel onderzoeken; en ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker, zulk een gruwel is in Israël gedaan;

5 Zo zult gij dien man of die vrouw, die ditzelve boze stuk gedaan hebben, tot uw poorten uitbrengen, dien man zeg ik, of die vrouw; en gij zult hen met stenen stenigen, dat zij sterven.

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
(Mattheüs 5)

"Wie ook maar een niet-islamitische onderdaan kwaad doet, zal op de Dag der Opstanding mijzelf als tegenstander hebben." (Muslim)

Salaam.

Laten we het zo stellen: Geloof jij, lailahaillallah, dat deze woorden in Mat 5 authentieke woorden van Jezus zijn? Ja of nee? Met andere woorden, geloof jij dat hij deze woorden echt gesproken heeft en dat deze echt van hem kwamen?
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 08 aug 2008 15:40

Esselamoen aleykoem,

Laten we het zo stellen: Geloof jij, lailahaillallah, dat deze woorden in Mat 5 authentieke woorden van Jezus zijn? Ja of nee? Met andere woorden, geloof jij dat hij deze woorden echt gesproken heeft en dat deze echt van hem kwamen?

Hoi Nakdimon,

De Bijbel bevat woorden wat zou kunnen worden omschreven als "het woord van God" en bevat woorden wat kan worden omschreven als "woorden van een profeet van God'', zowel woorden van een (onbekende) geschiedschrijver waarvan het grootste deel van de Bijbel uit verslagen of oorgetuigen bestaat, of (onbekende) personen die opgeschreven hebben wat ze anderen hebben horen zeggen, te vergelijken met de hadith (overleveringen van profeet Mohammed) in de islam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadith

We lezen in soera 3:

2. Allah! Er is geen God, dan Hij, de Levende, de Zelfbestaande.

3. Hij heeft u het Boek met de waarheid nedergezonden, vervullende, hetgeen er aan voorafgaat en Hij zond voordien de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk en Hij heeft het Verschil geopenbaard.

Allah (swt) bevestigt dat Hij het Boek met de waarheid heeft nedergezonden, namelijk de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk. De Bijbel heeft helaas zijn originaliteit verloren, vandaar de menige tegenstrijdigheden.

82. Denken zij dan niet na over de Koran? Was deze van iemand anders dan van Allah dan hadden zij zeker menige tegenstrijdigheid daarin ontdekt. (Koran 4)

Het Evangelie van heden is niet het Boek dat Jezus (*censuur*) had geopenbaard, maar slechts verslagen van getuigen over wat Jezus (*censuur*) deed en leerde.

De voorspelling van Mozes (*censuur*):

26 Neemt dit wetboek, en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des HEEREN, uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u.

27 Want ik ken uw wederspannigheid, en uw harden nek. Ziet, terwijl ik nog heden met ulieden leve, zijt gij wederspannig geweest tegen den HEERE; hoe veel te meer na mijn dood!

28 Vergadert tot mij al de oudsten uwer stammen, en uw ambtlieden; dat ik voor hun oren deze woorden spreke, en tegen hen den hemel en de aarde tot getuigen neme.

29 Want ik weet, dat gij het na mijn dood ZEKERLIJK ZULT VERDERVEN, en afwijken van den weg, dien ik u geboden heb; dan zal u dit kwaad in het laatste der dagen ontmoeten, wanneer gij zult gedaan hebben, dat kwaad is in de ogen des HEEREN, om Hem door HET WERK UWER HANDEN tot toorn te verwekken.

Mozes (*censuur*) voorspelde dat na zijn dood zekerlijk het Wetboek verderven zou door de hand van de mens.

Allah (swt) zegt:

2. "Wee, daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en zeggen: "Dit is van Allah", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hen dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hen voor hetgeen zij verdienen." (Koran 2)

113. "En de Joden zeggen: 'De Christenen hebben geen ware grondslag' en de Christenen zeggen: 'De Joden hebben geen ware grondslag', hoewel zij beiden hetzelfde boek lezen. Hetzelfde zeggen degenen die geen kennis hebben maar Allah zal op De Dag der Opstanding uitspraak doen in hun geschil. (Koran 2)

Nakdimon, om terug te komen naar jouw vraag of ik geloof in de woorden van Jezus (*censuur*) uit de Bijbel.

Antwoord: Ik geloof dat alle woorden van Jezus (*censuur*) in de Bijbel een aanleiding zouden moeten zijn om te geloven in de islam. Geen enkel woord van Jezus (*censuur*) is in tegenspraak met de heilige Koran.

We lezen in soera 3, waar Jezus (*censuur*) zei:

50. Ik kom tot u met een teken van uw Heer bevestigende wat vóór mij was, namelijk, de Torah en om u iets, van wat u was verboden toe te staan; vreest daarom Allah en gehoorzaamt mij.

51. Voorzeker, Allah is mijn Heer en uw Heer; aanbidt Hem daarom, dit is het rechte pad."

In Johannes 20 lezen we hetzelfde bericht:

17 maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Salaam.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 aug 2008 19:14

lailahaillallah schreef:In Deuteronomium 17 staat het volgende:

(Mattheüs 5)

Salaam.
Het Oude Testament geldt nog, ook dit gebod. Maar het kan niet zomaar letterlijk
worden genomen, en het is nu meer op de achtergrond. Wat wij niet
kunnen, heeft Jezus voor Zijn gelovigen gedaan. Dat wil Hij uitdelen,
zodat wij toch deel hebben aan ware rechtvaardigheid.
Misschien is dit juist ook een groot verschil tussen het christelijk geloof,
en andere godsdiensten, en moeijk te bevatten. Zie ook de reactie van
Hamlap.

(Het is jammer dat er nu in verschillende topics gediscuseerd wordt over
de Islam, soms op bedenkelijke wijze m.i. Ook wordt lang niet op alle
posten gereageerd.
Daarom, het volgende idee: De titel van dit topic iets aanpassen, en
alleen hier discussiëren met lailahaillallah over de Bijbel en de Koran.
En lange posten, voor zover mogelijk, vermijden.)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 08 aug 2008 19:42

lailahaillallah schreef:Ik geloof dat alle woorden van Jezus (*censuur*) in de Bijbel een aanleiding zouden moeten zijn om te geloven in de islam. Geen enkel woord van Jezus (*censuur*) is in tegenspraak met de heilige Koran

Let op !! > "... Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde ..." {Openb_22:13}

Jezus ... stelt hier met nadruk, dat er niemand na Hem zal komen met een andere of gewijzigde boodschap --- dus, zelfs wanneer 'r een profeet opstaat, mag deze uitsluitend spreken in naam van Jezus Christus --- tevens mag 'r niets van wat zo'n profeet zegt & doet, in_tegenspraak zijn met wat 'r al reeds door de apostelen was geschreven over Jezus ....

Kortom ... de profeet Mohamed voldoet niet aan deze voorwaarde !!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 08 aug 2008 21:57

lailahaillallah schreef:Allah (swt) bevestigt dat Hij het Boek met de waarheid heeft nedergezonden, namelijk de Torah en het Evangelie als leiding voor het volk. De Bijbel heeft helaas zijn originaliteit verloren, vandaar de menige tegenstrijdigheden.

(...)
Geen enkel woord van Jezus (*censuur*) is in tegenspraak met de heilige Koran.

In de ogen van een moslim is de Koran niet in tegenspraak met het Oude en Nieuwe Testament, maar een vervulling ervan. De gedachte is dat door God het Oude en Nieuwe Testament aan de mensen zijn gegeven, maar dat de mensen deze boeken gecoorumpeerd en vervalst hebben. Zie bijvoorbeeld Soera 3:71,78. Een aantal soera's leert dat Allah aan Mohammed de herzieningen van de bijbelverhalen heeft gezonden (soera 6:34, 4:82 en 10:65). Dit dan ter correctie van de 'vervalsingen' die de christenen hadden aangebracht. Lees en geef zelf je oordeel.

- De vrouw van de Farao adopteerde Mozes (soera 28:9).
In Exodus 2:10 staat dat de dochter van Farao Mozes adopteerde, maar volgens de Koran was het zijn vrouw. Als de vrouw van de Farao Mozes had geadopteerd zou hij de zoon van Farao zelf geweest, en dus ook zijn troonopvolger.

- Saul voerde het leger van Gideon aan (soera 2:249)
In Richteren 7 is Gideon de aanvoerder van het leger van 300 mannen dat God had uitgekozen. In soera 2:249 is Saul de generaal van dit leger, hoewel hij toentertijd nog niet eens geboren was.

- Maria maakt deel uit van de Drie-Eenheid (Soera 5:116)
In soera 5:116 staat dat de christenen 3 goden aanbidden: de Vader, de Moeder (Maria) en de Zoon (Jezus). Hier geeft de Koran een onjuiste voorstelling van de christelijke leer. Het orthodoxe christendom leert dat God, hoewel drie personen, één in wezen is.

- Jezus is niet gekruisigd (Soera 4:157)
Iemand anders werd gekruisigd (Judas? Simon van Syrene?), maar Jezus zelf werd niet gekruisigd, aldus soera 4:157. Zie over de kruisiging van Jezus bijvoorbeeld ook Markus 15. Diverse getuigen waren er bij, zoals Jezus' leerling Johannes, en ik neem aan dat zij goed hebben gezien wat er precies gebeurd is.

Mijn conclusie is: Veel van wat de Koran leert is in directe tegenspraak met de Bijbel. Aangezien de islam leert dat de Bijbel gecorrumpeerd is, beschouwen moslims hun versies van de bijbelverhalen als de juiste. De vraag is dan: wat is nu betrouwbaar? Het zal je niet verbazen dat ik zeg dat ik geloof in de betrouwbaarheid van de Bijbel.

Als argument daarbij verwijs ik bijvoorbeeld naar de website http://www.csntm.org/ of http://www.codex-sinaiticus.net/en/ Hier staan veel fotokopiën van oude handschriften van de Bijbel. Er staan zelfs enkele kopiën op van nieuwtestamentische handschriften die gedateerd worden in de 2e eeuw, verder voordat Mohammed hier op aarde leefde. Wat is nu betrouwbaarder? Je kan met een gelovige vooronderstelling zeggen: de Koran is hoe dan ook betrouwbaar, maar geef tenminste eerlijk toe dat de tekst van het Oude en Nieuwe Testament zuiver is overgeleverd.

Ik geloof dat alle woorden van Jezus (*censuur*) in de Bijbel een aanleiding zouden moeten zijn om te geloven in de islam. Geen enkel woord van Jezus (*censuur*) is in tegenspraak met de heilige Koran.

De Koran geeft slechts een beperkt beeld van wie Jezus is. Wil je de historische Jezus vinden, dan moet je niet bij de Koran zijn. In dat boek zoek je tevergeeft naar zijn preken of gelijkenissen, zijn vriendelijke woorden voor de armen, zijn vlijmscherpe kritiek op de religieuze gevestigde orde van zijn tijd. Maar mijn vraag is: bestaat er beter bewijs van wie de mens Jezus was dan de Bijbel? Als moslim zal je zeggen: 'maar de evangelien zijn gecorrumpeerd, volgens de Koran....!' Dan verwijs ik maar weer eens naar die website, waar je gewoon hele oude kopietjes kan vinden: je zult zien dat die christenen dat echt heel netjes hebben overgeleverd hoor al die eeuwen. Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat Mohammed ook er af en toe gewoon naast zat in zijn kennis en beoordeling van het christendom. Zie bijvoorbeeld ook de voorbeelden van eerder deze posting.

Groeten, Hamlap
Laatst gewijzigd door hamlap op 10 aug 2008 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 10 aug 2008 01:40

Esselamoen aleykoem,

Hero schreef:
lailahaillallah schreef:Ik geloof dat alle woorden van Jezus (*censuur*) in de Bijbel een aanleiding zouden moeten zijn om te geloven in de islam. Geen enkel woord van Jezus (*censuur*) is in tegenspraak met de heilige Koran

Let op !! > "... Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde ..." {Openb_22:13}

Jezus ... stelt hier met nadruk, dat er niemand na Hem zal komen met een andere of gewijzigde boodschap --- dus, zelfs wanneer 'r een profeet opstaat, mag deze uitsluitend spreken in naam van Jezus Christus --- tevens mag 'r niets van wat zo'n profeet zegt & doet, in_tegenspraak zijn met wat 'r al reeds door de apostelen was geschreven over Jezus ....

Kortom ... de profeet Mohamed voldoet niet aan deze voorwaarde !!

Hoi Hero,

Wikipedia, de vrije encyclopedie beschrijft het volgende:

De Openbaring van Johannes is het laatste boek van het Nieuwe Testament en daarmee eveneens van de gehele Bijbel.

De naamgeving betreft een vertaling van het Griekse woord 'Apokalypsis Joannou', reden waarom het ook wel eens de Apocalyps wordt genoemd. Het boek telt 22 hoofdstukken. Het is het enige profetische boek in het Nieuwe Testament. Vanwege haar profetische karakter is de Openbaring van Johannes het moeilijkst te begrijpen boek van het Nieuwe Testament.

In de 4e eeuw betwijfelde Johannes Chrysostomos en andere bisschoppen of dit boek in het Nieuwe Testament thuis hoorde, voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik. De kerkvader Origenes ging hen voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden. Christenen in Syrië verwierpen het ook omdat het montanisme zich op dit boek baseerde. Het werd uiteindelijk wel in de nieuwtestamentische canon opgenomen. De Oosters-Orthodoxe Kerk gebruikt het boek niet in de liturgie.

Zekere analytische interpretaties hebben geleid tot de aanname dat Openbaring niet over een christelijke visie op goed tegen kwaad spreekt, maar over het destijds als sekte aangemerkte Jodendom tegen het Romeinse Rijk. link

Hero, de kerkvader Origenes beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden. Diverse interpretaties hebben geleidt tot diverse stromingen. Ik ben van mening dat jij ten onrechte woorden in de mond legt van Jezus (*censuur*), terwijl het slechts een wilde droom was van Johannes, tijdens zijn afwezigheid van de reeële wereld. Waar in het Nieuwe Testament heeft Jezus (*censuur*) gezegd: "Ik ben de eerste en de laatste", terwijl hij "walking and talking" op aarde liep?

De beschrijving van Jezus (*censuur*) door Johannes:

16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht. (Openbaring 1)

Een ander voorbeeld van een wilde droom door Johannes:

En hij bracht mij weg in een woestijn, in den geest, en ik zag een vrouw, zittende op een scharlaken rood beest, dat vol was van namen der gods lastering, en had zeven hoofden en tien hoornen. (Openbaring 17)

Salaam.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 aug 2008 06:19

Misschien kun je nu eens antwoord geven op de vragen die aan je gesteld zijn.
.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 10 aug 2008 13:09

[ V E R P L A A T S T ]
Laatst gewijzigd door Hero op 11 aug 2008 09:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 aug 2008 13:30

@Hamlap: Ik ben het aardig met je post eens, behalve met "Syrene", dat moet natuurlijk "Cyrene" zijn.

Moslims claimen vaak dat de tekst van de Koran foutloos is overgeleverd. Nu, dat is aantoonbaar niet juist.

Terug naar “[Religie] - Open forum”