waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jos Mondriaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jos Mondriaan » 06 jan 2004 00:01

Cor Roeleveld schreef:Chassidisch is hij voor zover ik weet niet. De Tsjech Petr Eben leeft nog hoor Jos. Hij is een zeer begaafd en veelzijdig componist en musicus. Speelt ook geweldig goed piano. Zijn idioom is modern, maar knap doordacht. Hij kiest vaak aansprekende onderwerpen voor zijn muziek. Ik noemde er al een paar. Zo schreef hij ook een werk op het boek Job en bijvoorbeeld een 4 delige sonate Sunday Music. Verder mooie muziek op oude componisten als Couperin en Buxtehude, die hij dan door zijn eigen muziek heen citeert. Van Sunday Music zal ik morgen het derde deel op de site plaatsen en een toelichting in mijn forum geven.

'k ken Eben zoals je merkt erg oppervlakkig, alleen van een keer wat van z'n muziek doorbladeren. In iedergeval nog nooit iets van gestudeerd.

Je moet hier trouwens oppassen met wat je schrijft; er wordt nogal rigoreus gesneden in je berichten. En ik had het bericht geplaatst waar het hoorde, namelijk onder de noemer hedendaagse orgelmuziek. Ook zo'n ongevraagde verplaatsing bevreemdt me wel een beetje.
Ik heb die ervaringen niet, laten we hopen dat het incidenteel is.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 jan 2004 01:20

Cor Roeleveld schreef:En ik had het bericht geplaatst waar het hoorde, namelijk onder de noemer hedendaagse orgelmuziek. Ook zo'n ongevraagde verplaatsing bevreemdt me wel een beetje.

Dat kan technisch helemaal niet. Probeer maar eens uit op uw eigen forum.

Kom morgen maar luisteren , als het tenminste van de moderators mag,

Waarom zou dat niet mogen? Reclame maken/bezoekers werven mag overigens niet.

Als er verder nog problemen zijn, mag dat evt. wel via pb.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 06 jan 2004 20:06

op www.dagor.nl kun je orgelmuziek beluisteren.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 jan 2004 17:31

moppie schreef:op www.dagor.nl kun je orgelmuziek beluisteren.

En nog veel meer. Goede tip! :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 09 jan 2004 17:50

Een deel van de Toccata uit de 5e symfonie van Widor:
http://www.mozeshuis.nl/widor.wav

http://members.lycos.nl/roakkers/

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 13 jan 2004 19:53

Ik reageer nog even op henkie, één van de moderators. Natuurlijk kun je berichten verplaatsen naar een ander topic, alleen weet jij blijkbaar niet hoe dat moet. Spijtig blijft het. Wanneer ik een bericht plaats over hedendaagse orgelmuziek, dan hoort het dáár thuis. De discussie daar volg ik overigens met belangstelling en stemt me hoopvol.

Ontwikkel jezelf in het luisteren naar muziek, blijf niet hangen in de gemakkelijk in het gehoor liggende deuntjes. Dat is best wel eens leuk voor een keertje, maar eet niet elke dag frites, om maar eens een bekende metafoor te gebruiken.

Deze week staat er op mijn site en wel heel gewaagd stuk muziek, namelijk een werk van Messiaen. Die staat bij velen in het rijtje: niet om aan te horen, dat kan ik ook, flauwekul etc. Net als Karel Appel bijvoorbeeld. Weinigen weten echter dat deze mensen hun vak zeer wel verstaan, maar echter nieuwe wegen wilden inslaan. Wat is daar op tegen? Karel Appel kan schilderen in de stijl van Rembrandt of van Gogh, hij is technisch zeer begaafd, alleen: hij wil iets anders, iets nieuws brengen. Dat dit af en toe ontspoort in gekkigheid, laat onverlet dat deze mensen erg mooie dingen hebben gemaakt. Dat geldt ook voor componisten. Messiaen kon echt wel een leuke sonate in elkaar draaien ala Händel of een toccata ala Bach, maar hij wilde iets nieuws brengen. Ook van hem hoef je niet alles mooi te vinden trouwens.

Moet je muziek altijd mooi vinden? Muziek kan iets bij ons losmaken, dat woorden niet kunnen. Dat zullen jullie allemaal wel eens ervaren hebben. Hopelijk maakte het mooie dingen in je los, vaak helaas niet.

Muziek hoeft niet altijd mooi te zijn, het zou je ook kunnen raken! Omdat de componist er iets mee wil zeggen, je aan het denken wil zetten. Dat kan een heel waardevolle luister-ervaring zijn. Maar dat gaat niet vanzelf. Daar moet je een beetje moeite voor willen doen. Dat was bij de muziek van Petr Eben (afgelopen week) het geval. Die beeldde de innerlijke strijd uit op zondag in je hart. Kwade gedachten en goede gedachten vechten om het hoogste woord. Steeds luider worden ze, ze willen elkaar overstemmen. Uiteindelijk wint het goede. Dat kun je in muziek uitbeelden. Maar dan moet je ook deze uitleg erbij kennen, anders zegt die muziek je niet zo veel. Én je moet je eigen hart óók een beetje kennen.

Deze week is het dus Messiaen. http://www.orgelist.nl
De muziek start automatisch in een aparte popup. Let dus op dat de popups niet via een zogenaamde popup-killer op je PC de nek om worden gedraaid, want dan hoor je niets. Dan kan downloaden ook, maar dat is omslachtiger.

En discussieer hier of bij het topic 'hedendaagse orgelmuziek' rustig verder; ik heb jullie wat discussiestof aangeleverd hoop ik?

Cor
.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2004 20:10

Cor Roeleveld schreef:Deze week is het dus Messiaen. http://www.orgelist.nl
De muziek start automatisch in een aparte popup. Let dus op dat de popups niet via een zogenaamde popup-killer op je PC de nek om worden gedraaid, want dan hoor je niets. Dan kan downloaden ook, maar dat is omslachtiger.

En discussieer hier of bij het topic 'hedendaagse orgelmuziek' rustig verder; ik heb jullie wat discussiestof aangeleverd hoop ik?

Ik denk het wel.

:| Probeert die kerel zo veel mogelijk toetsen in te drukken of zo? Laten we het maar onderbrengen onder 'New Age'. :(

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 13 jan 2004 20:21

caprice schreef: :| Probeert die kerel zo veel mogelijk toetsen in te drukken of zo? Laten we het maar onderbrengen onder 'New Age'. :(

Die kerel is een internationaal alom gewaardeerd en gerespecteerd organist en een groot vernieuwer van de orgelkunst. Maar goed smaak is smaak.

Veel erger en bijna beschamend is het gebruik van de term new-age, daarmee sla je de plank volledig mis, Olivier Messiaen was een diepgelovig christen die zijn werken veelal rechtstreeks baseerde op Bijbelteksten en heilsfeiten, bijv de geboorte van Christus bij la Navité du Seigneur (ik hoop dat ik geen spelfouten heb gemaakt). Oppassen dus voordat je iets roept, zo zie je maar weer hoe gevaarlijk het is, wanneer je je zonder kennis van zaken en vanuit een beperkte muzikale belevingswereld de voor jouw onbekende dingen wat al te snel van een etiketje voorziet.

Ik zal het scherper stellen caprice, de muziek van Messiaen doet misschien qua eerbied wel meer recht aan de Bijbelse inhoud dan de religieuse hoempapatoccata's over bepaalde psalmen, die jij zo warm vindt klinken.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2004 20:30

RECI-TATIVO schreef:Ik zal het scherper stellen caprice, de muziek van Messiaen doet misschien qua eerbied wel meer recht aan de Bijbelse inhoud dan de religieuse hoempapatoccata's over bepaalde psalmen, die jij zo warm vindt klinken.

Ik ben niet zo weg van toccata's, maar meer van kalme rustig muziek. De registers hoeven niet altijd opgengetrokken te zijn, wat sommige organisten wel eens denken, maar op zijn tijd is het wel mooi.

Dit vind bijvoorbeeld ik mooi (is wel wat vertekend, op cd klinkt het mooier):
http://www.dagor.nl/media/CD5680.htm

Jos Mondriaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jos Mondriaan » 13 jan 2004 20:48

:| Probeert die kerel zo veel mogelijk toetsen in te drukken of zo? Laten we het maar onderbrengen onder 'New Age'.

Nou ja zeg! Probeer je tenminste een beetje te verdiepen in waar je over praat. Messiaen was misschien wel de grootste orgelcomponist van de 20e eeuw!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 jan 2004 20:52

Jos Mondriaan schreef:
:| Probeert die kerel zo veel mogelijk toetsen in te drukken of zo? Laten we het maar onderbrengen onder 'New Age'.

Nou ja zeg! Probeer je tenminste een beetje te verdiepen in waar je over praat. Messiaen was misschien wel de grootste orgelcomponist van de 20e eeuw!

Ik had nog nooit van hem gehoord, dus om op te vallen had hij nog een stukje groter moeten zijn. :wink:

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 14 jan 2004 10:34

caprice schreef:Dit vind bijvoorbeeld ik mooi (is wel wat vertekend, op cd klinkt het mooier):

Wat jij Messiaen verwijt, hoor ik juist hier: gebrek aan fantasie, herhaling van hetzelfde patroon, een akkoordbreiwerkje in zijn slechtste vorm, waarbij het inleidende deel maar weinig met de melodie te maken heeft, waarover de bewerking over zou moeten gaan. Ik ga dit keer maar niets meer zeggen over plakkerig spelen en gebibber :cry:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 15 jan 2004 13:11

RECI-TATIVO schreef:
caprice schreef:Dit vind bijvoorbeeld ik mooi (is wel wat vertekend, op cd klinkt het mooier):

Wat jij Messiaen verwijt, hoor ik juist hier: gebrek aan fantasie, herhaling van hetzelfde patroon, een akkoordbreiwerkje in zijn slechtste vorm, waarbij het inleidende deel maar weinig met de melodie te maken heeft, waarover de bewerking over zou moeten gaan. Ik ga dit keer maar niets meer zeggen over plakkerig spelen en gebibber :cry:

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die een hekel hebben gekregen aan het orgel, getraumatiseerd zijn door orgelmuziek, vanwege dit type gezemel. Was 't niet Cor Kee die dit orgelspel typeerde als "onaangenaam zeuren"? Brrrrrr, wat erg! Sorry, klinkt niet aardig, maar dit vind ik nou echt erg.

Caprice, als jij hierbij meezingt, moet je wel errug goeie longen hebben! Wat een tempo zeg, niet vooruit te branden!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jan 2004 20:01

PS heb hier geen boxen, over welk fragment gaat het? misschien handig dat er voortaan bij te zetten.

Trouwens, Recitativo, Messiaen heeft zich wel degelijk door o.a. de Indiase muziek en cultuur laten inspireren, en dat kan ook van New Age-muziek gezegd worden. Hoewel ik heel goed besef dat Messiaen geen New Age-muziek genoemd mag worden, kun je misschien wel zeggen dat hij NA-invloeden ondergaan heeft. Overigens vind ik zijn orgelmuziek tamelijk ontoegankelijk. En, heel off-topic: kent iemand het "Quator pour le fin de temps"?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 15 jan 2004 20:32

Invloeden uit indiase muziek is toch echt iets heel anders dan invloeden uit de NA. Ik neem aan dat je onder andere doelt op zijn rhytmiek, dan heb je het over puur muzikale middelen, geen religieuze.

Terug naar “Archief”