Zwanger deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 aug 2008 09:31

Tja, ik zei ook altijd: niet vernoemen. Wat een onzin. Maarja, ons kindje is van ons samen, en ik heb niet een man die zegt dat alles goed is :)
Mijn ouders maakt het volgens mij niet echt uit hoor. Mijn schoonouders denk ik meer. Die vernoemden al hun kinderen naar alle ooms en tantes. Vreselijk! Daardoor heeft mijn man in zijn doopnaam een naam die voor vrouw en man kan, maar hij is vernoemd naar zijn tante. Dat lijkt me dus echt niks!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 07 aug 2008 09:38

ik vind het wel leuk, vooral om je ouders te vernoemen, maar ze zijn niet letterlijk vernoemt, behalve de jongste, age, maar ik vond de naam zo leuk

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 07 aug 2008 10:36

Wij hebben al onze vier kinderen vernoemd.
Naar onze moeders en vervolgens naar mij en mijn man.
Aangezien we wisten dat de jongste altijd de jongste zou blijven en het onze eerste jongen was wilden we graag de naam van mijn man in de familie houden. Die kwam tenslotte al vanaf 1533 voor in de familie.
En de vaders waren al vele malen vernoemd.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 07 aug 2008 12:11

Wij gaan waarschijnlijk niet vernoemen. Mijn man zou het opzich wel willen maar mijn schoonouders zijn al een keer vernoemd en ik voel er weinig voor om mijn ouders te vernoemen. En ik heb sowieso al niet zoveel met vernoemen en ik vind niet dat je de één wel kunt vernoemen en de ander niet. Krijg je ook weer scheve gezichten.
Waarschijnlijk krijgen onze kids 2 namen waarvan de eerste ook gebruikt wordt als voornaam.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 aug 2008 14:52

onze kinderen krijgen maar 1 naam. Waarom twee of meer namen geven terwijl je kind maar 1 naam gebruikt?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 07 aug 2008 16:22

Wij hebben ook bewust niet vernoemd. De belangrijkste reden omdat we dan scheven gezichten van of de ene of de andere familie zouden krijgen en ten tweede door het taalverschil. De mogelijke namen zouden of in het Nederlands of in het Engels raar klinken. En daar kwam bij ons nog eens bij dat de voornaam al vaststond en daar moeten de andere namen ook bij passen.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 07 aug 2008 16:43

Evelien schreef:onze kinderen krijgen maar 1 naam. Waarom twee of meer namen geven terwijl je kind maar 1 naam gebruikt?

Omdat ik mijn kinderen graag ook een naam met een mooie betekenis mee wil geven. Waarschijnlijk wordt de 2e naam een bijbelse naam.
Voor de eerste naam gewoon een naam die we mooi vinden (en waarschijnlijk heeft die ook wel een mooie betekenis)
Verder vind ik het ook altijd mooi staan bij de doop. Dan hebben ze voor m'n gevoel ook echte doopnamen.
Ach... ik vind 2 namen gewoon mooi maar een beetje teveel van het goede voor in het dagelijkse leven.
Waarschijnlijk is het ook een stukje traditie. Vernoemen wil ik dan niet, en zeker geen naam die afgeleid is van de 2 of 3 doopnamen. Bij officiële gelegenheden word je dan altijd bij je eerste doopnaam aangesproken en daar heb ik zelf altijd een hekel aan gehad.
Dus vandaar wel 2 namen maar de eerste is dan gewoon de roepnaam.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 aug 2008 16:50

Ik vind 2 namen weer niet mooi. Dan moeten het er wel 3 zijn vind ik.
Vernoemen doe je om aan die ander te laten merken dat je houdt van diegene, of om andere redenen. Als we mijn moeder vernoemen, dan is het omdat ik blij ben dat zij mij zo'n gelukkige opvoeding heeft gegeven, en me heeft gevormd zoals ik nu ben. Dat vind ik waardevol, en daarom zou ik een eerste kindje naar haar vernoemen. Gewoon als respect tonen ofzoiets.
Maar dan moeten de namen wel weer mooi zijn en bij de roepnaam passen, anders vind ik het ook weer niet leuk.
grote kans dus dat een eventueel 2e of 3e kindje niet meerdere namen krijgt. Omdat we op dit moment maar niet zoveel personen weten die we zouden kunnen en willen vernoemen. Ik wil mijn kind geen rare naam geven omdat het zo nodig vernoemd moet worden (bah, zoals mijn doopnaam, mijn oma weet nog steeds niet eens dat ik naar haar vernoemd ben, dan hoeft het voor mij niet :) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 07 aug 2008 16:55

Ik vind vernoemen wel leuk. Wij hebben het wel gedaan. Maar dan de roepnaam niet letterlijk, maar een afgeleid van de doopnamen. Wij hebben ze allemaal 3 namen gegeven. Vind ik wel mooi staan!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 aug 2008 17:03

milan heeft 3 namen... Matteo heeft er 2... de volgende krijgt er dan denk ik 1.. 1 dan met 7 letters met een M... Milan heeft 5 letters, Matteo 6... :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 07 aug 2008 17:07

Michael heeft dus ook nog 2 namen erbij gekregen en daar moest ik echt voor knokken met manlief. Hij vond 1 doopnaam wel best (hij heeft zelf maar 1 naam, dus voor hem hoefde het helemaal niet zonodig), maar uiteindelijk heb ik hem dus in laten zien dat 3 namen weldegelijk erg mooi is :D

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 07 aug 2008 19:03

Als wij kinderen krijgen, hopen we ze wel te vernoemen. Niet heel letterlijk per se, als het lelijke namen zijn afgeleid... En sowieso de roepnamen niet letterlijk.
Wij zijn thuis wel alle zes vernoemd. Zowel naar opa's en oma's als naar ooms/tantes. Wel leuk juist, je hebt voor je gevoel (ik tenminste) wel altijd het idee dat je net een beetje méér band hebt met de persoon waar je naar vernoemd bent!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 07 aug 2008 20:14

trijntjejohanna schreef:milan heeft 3 namen... Matteo heeft er 2... de volgende krijgt er dan denk ik 1.. 1 dan met 7 letters met een M... Milan heeft 5 letters, Matteo 6... :mrgreen:

Dan weet ik al een naam voor jullie: Michael!

Laura's post gaat ná jouw post over hun Michael. Ik zag die naam staan en dacht: hé, een M en nog zeven letters ook :lol:

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 20:15

Het kan ook negatief uitpakken als je vernoemd. Sommige mensen zijn gevoelig voor voortrekken oid.

Zelf zou ik het wel leuk vinden om te vernoemen, maar alleen in de doopnamen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 aug 2008 20:16

Bij drie namen denk ik altijd dat diegene katholiek is ;)

Terug naar “Archief”