Cicero schreef:Het ligt eraan of er een aanleiding is daaraan te twijfelen. Een fatsoenlijke (islamitische/christelijke/atheïstische) burger geeft geen aanleiding om zijn loyaliteit aan het Verdrag te betwijfelen.
Toch doe je dat blijkbaar.

Ik neem aan dat we lailahaillallah vooralsnog als een fatsoenlijk burger beschouwen.
Misschien moeten we voor de zekerheid lailahaillallah ook maar even vragen of hij of zij toevallig een bomgordel in de kast heeft hangen?

Wél is het zo, dat de islam een nauwere band met geweld heeft dan het christendom. Geweld wordt in de Koran aangeprezen en er zijn dan ook duizenden (miljoenen?) moslims die daar geen afstand van nemen. In de Bijbel liggen de zaken toch heel anders. Daarom vind ik als christen dat ik een moslim daarop mag aanspreken.
Eerst van al is dat natuurlijk onzin. De koran is niet geweldadiger dan de bijbel. Mocht je dat toch willen volhouden dan kunnen we natuurlijk het bewijs voor en tegen gaan bespreken. Maar voor nu beschouw ik het als een vooroordeel.
Er zijn ook duizenden als niet miljoenen christenen die het geweld niet willen afzweren.
Dan mag jij dus aangesproken worden op het geweld in de bijbel? Wat erin ook aangeprezen wordt? Ik mag jou dus aanspreken op de miljoenen heidenen over de tijd gedood door de kerk. Ik mag jou dus aanspreken voor de incidenten in Salem waar toendertijd het halve dorp vermoord werdt door de andere helft van het dorp vanwege christelijke paranoia.
Zou je even publiekelijk willen zeggen hier dat je het okee vindt dat de heksen vandaag de dag in nederland rondlopen? Zou je willen benadrukken dat het hun recht is om hun religie te bedrijven. En zou je daarbij alle acties van de kerk om hekserij in het verleden te onderdrukken willen verwerpen?
Kijk het is niet zo dat ik jou als terrorist zie ofzo. En ik verdenk je ook niet ervan een voorstander van de brandstapel te zijn. Maar dat christendom heeft gewoon een naam om intolerant te zijn tegenover de heidenen en oorspronkelijke religies van europa. Het lijkt mij volledig terecht om even te controleren of je de universele rechten van de mens wel onderschrijft....

Snappie?

En voor de duidelijkheid. De heidenen zijn maar een voorbeeld. We kunnen dat woord vervangen door eigenlijk elke niet christelijk en een boel wel christelijke bewegingen.
Waarom het zo nodig is te benadrukken dat het heilig boek van een ander conflicteert? Dat kan heel flauw lijken. Echter als moslims triomfantelijk met zogenaamde ongerijmdheden aan komen zetten over de Bijbel zonder hun eigen heilige boek kritisch te lezen vind ik dat hypocriet.
Ja precies... Maar dat is geen excuus om in dezelfde hypocritie te vervallen.

Andermans gedrag is geen goede maatstaf om het eigen gedrag aan te meten. Zeker niet in deze wereld.
We zijn allemaal mensen. En eigenlijk vooral spiegels van elkaar. Er zijn geen fundamentele verschillen.