Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 06 aug 2008 12:13

Het antwoord is niet eenvoudg te geven:

Je leest er meer over op websites ala NewScientist:

http://www.newscientist.com/search.ns?query=gay+gene&fromdate=&todate=&rbauthors=&rbissueno=&resultview=keyword

Op een nederlandse gaysite is een soort samenvatting gemaakt:

Amerikaanse onderzoekers van het Evanston Northwestern Healthcare Research Institute zijn naar eigen zeggen hard op weg om een genetisch pad te vinden naar de herkomst van homoseksualiteit.

De zoektocht van de onderzoekers is de volgende in een lange reeks van onderzoeken in de discussie rond nature (homoseksualiteit is aangeboren) en nurture (homoseksualiteit is aangeleerd).

Homo-genetisch
Decennialang leverde die discussie weinig concreets op omdat er onvoldoende onderzoeksmethoden waren die definitief antwoord konden geven op hóe iemand homoseksueel wordt. De laatste jaren neemt genetisch onderzoek echter een vogelvlucht en kunnen onderzoekers beter uitvissen wat homoseksualiteit is, onder meer door beter naar de menselijke genen te kijken.

Uit eerder bekend gemaakte onderzoeken bleek dat homoseksualiteit al voor de geboorte bepaald wordt. Hóe precies is nog niet helemaal duidelijk. De onderzoekers uit Evanston vermoeden echter dat homoseksualiteit genetisch bepaald kan zijn. Dat wil zeggen dat bepaalde genen in een bloedlijn ervoor kunnen zorgen dat een ongeboren kind in een bepaalde situatie homoseksueel wordt.

Homobroers
De onderzoekers wijzen onder andere naar homoseksuele tweelingen om die gedachte uit te leggen. ‘Hoe kan het dat in sommige tweelingen beide jongens homo zijn en in andere tweelingen maar één’, is de achterliggende vraag die ze willen beantwoorden. Ze richten zich dan ook vooral op broers die homoseksueel zijn. Ze zijn op zoek naar 1000 paren (broers) waarvan ze het bloed willen onderzoeken om het DNA te kunnen analyseren.

Bij dit onderzoek komt ook een onderzoek van vorig jaar om de hoek kijken. In 2005 ontdekte een onderzoeker uit Chicago dat er meerdere gebieden in het menselijk DNA te vinden zijn die invloed uit kunnen oefenen op de geaardheid van een man. Die DNA-gebieden leken in ieder geval direct in verband te staan met de geaardheid van mensen. Toch is het niet eenvoudig: “Er is niet één homogen,” zei de onderzoeker destijds. “Seksuele geaardheid is een ingewikkeld geval dus het is niet zo verrassend dat we verschillende gebieden hebben gevonden (en niet één gebied, red.)”

De onderzoekers vermoeden dat verschillende genen, al dan niet beïnvloed door externe factoren, samen zorgen voor de verschillen in menselijke seksualiteit. De vraag is echter wanneer de verschillende genen die iemand homo kunnen maken, ‘aan’ gaan: wanneer zorgen ze ervoor dat iemand homo wordt en wanneer niet?

Voorkomen, genezen
De homobeweging in de Verenigde Staten volgt alle onderzoeken op de voet en met gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het volgens hen goed om te weten waar homoseksualiteit vandaan komt, anderzijds bestaat er het risico dat onderzoekers ook manieren gaan zoeken om homoseksualiteit te voorkomen.

Als bekend wordt dat potentiële homogenen door bepaalde factoren geactiveerd worden en dus bekend is hoe homoseksualiteit voor de geboorte ontstaat, kan bij ongeboren kinderen gezocht worden naar ‘symptomen’. Die zouden vervolgens ‘behandeld’ kunnen worden om een kind alsnog als hetero geboren te laten worden. Daarmee zou homoseksualiteit een ‘behandelbare aandoening’ kunnen worden in plaats van een geaccepteerde manier van leven. (MD)

bron: 365 gay

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 06 aug 2008 12:53

verwonderde vrouw schreef:het is altijd de vraag in hoeverre je tolerantie kunt vragen over iets waarvan mensen dus 'geloven' dat het absoluut niet goed is!

Maar we doen dat dus wel... Terecht vindt ik ook. Geloof is geen basis voor een juridisch systeem. Ik kan wel geloven dat joden (Ik noem maar een dwarsstraat) slecht zijn maar dat maakt ze niet slecht en geeft me niet het recht ze zo te behandelen.

Als dat de insteek van mensen is, dan kun je die volgens mij niet veranderen (tenzij de mensen uiteindelijk zelf van gedachten veranderen). Uiteraard kun je altijd strijden om die verandering teweeg te brengen, maar voor het overige zul je ook deze mensen moet accepteren!

Dus als iemand gelooft dat jij slecht bent om een reden die onterecht is en buiten jouw invloed ligt (zoals huidskleur of sexuele geaardheid) Waarbij je steeds geconfronteerd wordt met die intolerantie en daar negatieve gevolgen van ervaart.

Dan moet je dat maar accepteren?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2008 13:20

@ Henkie

Zou jij dan eens willen kijken naar deze bijdrage die ik enige dagen geleden geschreven heb:

Het Oude Testament is vrij helder in een verbod op het in den vleze consumeren van homofilie.

Echter, veel mensen die de Bijbel van kaft tot kaft als Gods onfeilbaar Woord zien, hanteren ditzelfde Woord niet altijd even consequent. Immers, in hetzelfde Bijbelboek, Leviticus, waarin in den vleze geconsumeerde homofilie wordt afgewezen, worden diverse andere zaken ook afgewezen, zoals het eten van varkensvlees en andere vormen van voedsel die in Nederland gewoon worden gegeten, ook door mensen die de Bijbel letterlijk nemen. Verder houden zij zich ook niet aan de wetten die voor, bijvoorbeeld, het huwelijk gelden in het Oude Testament.

Mijn stelling is: als je op grond van Leviticus de (lichamelijke consumptie van) homofilie verwerpt (waar zeker iets voor te zeggen valt), moet je je ook aan alle andere geboden, verboden en inzettingen houden welke in Leviticus aan Israel worden voorgehouden.

Leviticus 18:22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Als ik dit zo lees, is het vooral een verbod op het hebben van seks met mannen in het bijzijn ener vrouw (maar dit slechts terzijde).

Een aantal andere wetten uit Leviticus, met consequenties voor het leven van vandaag:

Lev. 19:18 Gij zult niet wreken, noch toorn behouden tegen de kinderen uws volks; maar gij zult uw naaste liefhebben als uzelven; Ik ben de HEERE!

Straf is een vorm van wraak. Op grond van dit Bijbelvers zou men kunnen vaststellen dat het uitdelen van straffen niet zou zijn toegestaan. Om in Refowebtermen te spreken: het uitdelen van een ban is niet geoorloofd.

Lev. 19:28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE!

Hier moest ik zelf even over nadenken, maar het lijkt in mijn verheving optiek op een verbod op anatomie. Dat betekent dan wel het eind der medische wetenschap met alle gevolgen vandien. Of dit klopt, durf ik echter niet te hard te roepen.

Lev. 19:30 Gij zult Mijn sabbatten houden, en Mijn heiligdom zult gij vrezen; Ik ben de HEERE!

De zondag is geenzins de sabbat en toch houden wij des zondags meer rust dan des zaterdags. Deze discussie loopt ook al enige tijd in de religiefora, maar strikt genomen houden wij ons niet aan deze inzetting.

Lev. 19:34 De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven; want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland; Ik ben de HEERE, uw God!

In diverse kerken worden vreemdelingen nogal eens vaag aangestaard.
In een wijder perspectief: met deze inzetting kan de gemeente worden voorgehouden eens ècht gastvrij te zijn en tevens een oproep op nooit op Wilders et al. te stemmen.

Lev. 20:20 Als ook een man bij zijn moei zal gelegen hebben, hij heeft de schaamte zijns ooms ontdekt; zij zullen hun zonde dragen; zonder kinderen zullen zij sterven.

In Iran en Saoedi-Arabië geschiedt dit inderdaad: daar staan hijskranen klaar om homofielen die met hun lid in de endeldarm van een andere man hebben gehangen op te hijsen en aan den volke te tonen totdat zij sterven en voer voor arenden en gieren zijn geworden - of wormen en maden. Is het dan niet zo dat degenen die zich beroepen op de Bijbel ook de endeldarmroerende homofiel ter dood moeten brengen, daar de Wet Gods boven de Wet der Koningin verheven is?

Lev 23:5 In de eerste maand, op den veertienden der maand, tussen twee avonden is des HEEREN pascha.

Het pascha en pasen gelijkstellende, vraag ik mij af waarom pasen in de christelijke kerken elk jaar op een andere dag valt, terwijl God er een duidelijke datum voor heeft vastgesteld.

Goed, ik heb een aantal pericopen uit Leviticus genomen met daarin wetten, waaraan men zich zou moeten houden, indien men zich consequent aan de inzettingen Gods houden wil. In de discussie over homofilie wordt vaak aan Leviticus gerefereerd. Indien men zich hierop beroepen wil, dan houde men zich aan alle geboden in Leviticus en niet slechts aan een selectie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 aug 2008 13:24

henkie schreef: De propagandamachine draait al jaren op volle toeren en dat werpt zijn vruchten af. Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, gaat het vanzelf normaal klinken.
Met enige verbazing en opkomende teleurstelling en boosheid lees ik je "argumentatie". Jouw argument geldt immers ook voor de tegenstanders. Als je maar vaak genoeg genoeg zegt dat negers stinken, dat homo's fout zijn en dat de bijbel dit of dat zegt, ga je 't vanzelf geloven. Ook al klopt het niet. Wat een arrogantie om als klein nederlands refokuddeke te pretenderen dat wij de wijsheid in pacht hebben!

henkie schreef: Ik vrees dat het gebrek aan bijbelse weerstand vooral een kennisgebrek is overigens.
Over het boek Leviticus bijvoorbeeld. Ik wijs dit pertinent van de hand! Juist homo's hebben er baat bij om de bijbel over 'hun' onderwerp goed te bestuderen, terwijl veel anderen klakkeloos de meningen van anderen nabouwen! Zelfs jij doet dit henkie, met je verwijzing naar Leviticus. Hoe vaak is dit hier al niet uitgelegd en hoe vaak zijn ook de niet meer serieus genomen teksten over andere zaken uit Leviticus hier al niet aangehaald?

henkie schreef:Wat dat laatste betreft, kan ik na 7 jaar Refoweb de woorden van Luther over die kapel en de duivel helemaal beamen. Daar hoeven we ons dus niet over te verwonderen.
SCHAAM je Henkie, om de worsteling van anderen op deze manier af te doen. Je hebt makkelijk praten, met je bruiloft in het vooruitzicht. Nergens een duivel op sokken te bekenne. Je hebt me diep gekwetst door mijn omgang met God in twijfel te trekken. Afblijven. Een ieder zij in zijn gemoed ten volle overtuigd.
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 06 aug 2008 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2008 13:31

Nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou, nou,

Denkertje, onze forumchef mag ook zijn zegje doen, zij het genuanceerd, zij het ongenuanceerd - jij bent "voor", hij is "tegen" en dat mogen jullie samen uiten (outen?). Ik heb net al een voorschotje inzake Leviticus gegeven en je weet waar ik in deze sta - maar ofschoon ik het niet eens met de Heinrichter ben, wil ik graag met hem in discussie gaan en, hoewel we er niet uit zullen komen, aan een Slowaakse bar heel veel bier met hem drinken...

"Mas gradnji otsjie, wat wil dat nou toch weer zeggen,
vraag het Henkie, die het ons wel uit kan leggen"

meboy

Berichtdoor meboy » 06 aug 2008 13:52

henkie schreef:Daar kan ik volledig mee instemmen. De propagandamachine draait al jaren op volle toeren en dat werpt zijn vruchten af. Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, gaat het vanzelf normaal klinken. En dat terwijl de redeneringen toch uiterst zwak zijn. Ik vrees dat het gebrek aan bijbelse weerstand vooral een kennisgebrek is overigens. Over het boek Leviticus bijvoorbeeld.

Wat dat laatste betreft, kan ik na 7 jaar Refoweb de woorden van Luther over die kapel en de duivel helemaal beamen. Daar hoeven we ons dus niet over te verwonderen.

Als je dan zo overtuigd bent dat we een representant van de duivel zijn, snij het er dan uit... Je hebt de macht immers! Zou jij het voor je rekening willen nemen dat de duivel vrij spel heeft op jouw forum? Ga je gang: no guts no glory...

Iedere vraag, ieder argument heb ik met respect en waardigheid proberen te beantwoorden. Daar zitten uren, dagen, maanden van studie in. Ik ben altijd dankbaar en voorzichtig geweest met de ruimte die er was en dat ben ik nog. Ik heb altijd getracht mild en integer te reageren, zelf als er iemand langs kwam met commentaar of regelrechte discriminatie.

Als het een gebrek aan bijbelse weerstand en kennisgebrek is: breng ze dan; de zogenaamde bijbelwetenschappers en geleerden... Nodig ze uit, ik heb nog nooit een gesprek afgeslagen, nooit een argument onbeantwoord gelaten, nooit geschroomd zwakheden te tonen. Nooit achterwege gelaten om bruggen te slaan tussen gemeenschappen die schreeuwen om vervulling van wat goed is.

Daar hoef ik geen applaus of bewondering voor. Je mag het zelfs duivels noemen. Echter zodra je dat doet moet je niet gek opkijken als ik een strijdbaar hoongelach niet kan onderdrukken. Dan zeg ik met macht: Voorts, niemand doe mij moeite aan; want ik draag de littekenen van den Heere Jezus in mijn lichaam. De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met uw geest, broeders! Amen.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 06 aug 2008 13:54

henkie schreef:Daar kan ik volledig mee instemmen. De propagandamachine draait al jaren op volle toeren en dat werpt zijn vruchten af. Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, gaat het vanzelf normaal klinken. En dat terwijl de redeneringen toch uiterst zwak zijn. Ik vrees dat het gebrek aan bijbelse weerstand vooral een kennisgebrek is overigens. Over het boek Leviticus bijvoorbeeld.

Hoe weet je dat God niet eindelijk na al die jaren de fouten die mensen maakten toen ze zijn woord hoorden neerschreef en herschreef heeft weten te herstellen?

Wie zijn wij om op zijn troon te gaan zitten om zo een oordeel over onze medemensen uit te spreken?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2008 14:05

Meboy, ik ben het niet altijd met je eens als het om de inhoud gaat, maar je stijl is waardig.

Michael, jouw antwoord vind ik nogal ongefundeerd - immers, waaruit zou blijken dat dit zo zou kunnen zijn?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 aug 2008 14:11

Denkertje21 schreef:
henkie schreef: De propagandamachine draait al jaren op volle toeren en dat werpt zijn vruchten af. Als je iets maar vaak genoeg herhaalt, gaat het vanzelf normaal klinken.
Met enige verbazing en opkomende teleurstelling en boosheid lees ik je "argumentatie". Jouw argument geldt immers ook voor de tegenstanders. Als je maar vaak genoeg genoeg zegt dat negers stinken, dat homo's fout zijn en dat de bijbel dit of dat zegt, ga je 't vanzelf geloven. Ook al klopt het niet. Wat een arrogantie om als klein nederlands refokuddeke te pretenderen dat wij de wijsheid in pacht hebben!

henkie schreef: Ik vrees dat het gebrek aan bijbelse weerstand vooral een kennisgebrek is overigens.
Over het boek Leviticus bijvoorbeeld. Ik wijs dit pertinent van de hand! Juist homo's hebben er baat bij om de bijbel over 'hun' onderwerp goed te bestuderen, terwijl veel anderen klakkeloos de meningen van anderen nabouwen! Zelfs jij doet dit henkie, met je verwijzing naar Leviticus. Hoe vaak is dit hier al niet uitgelegd en hoe vaak zijn ook de niet meer serieus genomen teksten over andere zaken uit Leviticus hier al niet aangehaald?

henkie schreef:Wat dat laatste betreft, kan ik na 7 jaar Refoweb de woorden van Luther over die kapel en de duivel helemaal beamen. Daar hoeven we ons dus niet over te verwonderen.
SCHAAM je Henkie, om de worsteling van anderen op deze manier af te doen. Je hebt makkelijk praten, met je bruiloft in het vooruitzicht. Nergens een duivel op sokken te bekenne. Je hebt me diep gekwetst door mijn omgang met God in twijfel te trekken. Afblijven. Een ieder zij in zijn gemoed ten volle overtuigd.

Denkertje, het respect wat je hebt opgebouwd bij mij de laatste maanden vaag je nu weg. Jij respecteert een ander die een andere homolitische en exegetische keuze maakt NIET. Ik vind het schaamte loos dat jij op basis van een zin heel veel over Henkie durft te zeggen. Jammer dat de discussie zo moet verlopen.

Juist in de discussie die eerder met Elbert is gevoerd is duidelijk aangegeven de keuze die gemaakt wordt t.a.v. de uitleg van de zogenaamde 'homofiele' teksten. Dat er hier zo weinig meer over gediscussieerd wordt heeft er mee te maken dat er heel veel personen op dit forum zijn die het moe zijn om elke keer een bak met modder over hun uitgegoten te krijgen.

Wat mij opvalt juist de laatste tijd is de grote verdeeldheid die er binnen de homofiele beweging is. Wie de krant leest en dit forum volgt heeft al heel veel bewegingen/organisatie/websites voorbij zien komen die pretenderen de belangen van de homofiele mede christen te vertegenwoordigen, maar ondertussen elkaar zitten zwart te maken. Dat vind ik triest. En dan vooral nog tussen de regels door respect eisen van de reformatorische kerken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 aug 2008 14:23

Optimatus schreef:Leviticus 18:22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Als ik dit zo lees, is het vooral een verbod op het hebben van seks met mannen in het bijzijn ener vrouw (maar dit slechts terzijde).

Nee, zie NBV: Lev. 18,22 Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2008 14:25

Dan ben ik wel eens benieuwd naar de grondtekst, want NBV en SV producren nu twee verschillende teksten.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 aug 2008 14:41

Speedy schreef:
Denkertje21 schreef:

Denkertje, het respect wat je hebt opgebouwd bij mij de laatste maanden vaag je nu weg. Jij respecteert een ander die een andere homolitische en exegetische keuze maakt NIET. Ik vind het schaamte loos dat jij op basis van een zin heel veel over Henkie durft te zeggen. Jammer dat de discussie zo moet verlopen.

Nou, ik weet niet of denkertje dat wel of niet respecteert, maar ik kan me in dit geval zijn heftige reactie wel voorstellen. Die opmerking van henkie vind ik redelijk triest en eigenlijk gewoon echt niet kunnen. Het gaat niet aan je medemens zo weg te zetten. :(

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 aug 2008 14:43

Optimatus schreef:Dan ben ik wel eens benieuwd naar de grondtekst, want NBV en SV producren nu twee verschillende teksten.

In de formulering van de SV zie ik ook wel de mogelijkheid het op te vatten als 'zoals bij een vrouw'. Maar ik zal er eens naar kijken als ik daar weer toe in de gelegenheid ben.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2008 14:45

Airke schreef:
Speedy schreef:
Denkertje21 schreef:

Nou, ik weet niet of denkertje dat wel of niet respecteert, maar ik kan me in dit geval zijn heftige reactie wel voorstellen. Die opmerking van henkie vind ik redelijk triest en eigenlijk gewoon echt niet kunnen. Het gaat niet aan je medemens zo weg te zetten. :(

Ook Henk heeft het recht zijn mening te uiten, ook als Wij, Optimatus, het er niet mee eens zijn.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 06 aug 2008 14:47

Ach jawel. Ik vind het alleen jammer dat dat vaak zo ongenuanceerd en soms zelfs kwetsend moet. Vooral omdat-ie toch de forumbaas is, he.

Terug naar “Archief”