Twijfels? Geen kinderwens...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 15:03

@Evelien,
Laten we het zo zeggen dat DIT geen mensenregels zijn!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2008 15:19

als je er bijbelteksten bij zet dan zou het in iedergeval misschien iets wat geloofwaardiger zijn.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 04 aug 2008 15:23

Evelien, zoiets staat volgens mij ook in het huwelijksformulier!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2008 15:28

ja precies. Huwelijksformulier, dat is wel door mensen gemaakt.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 15:36

@Evelien,
Ik kan het nu niet zo gauw vinden in de bijbel.
Het staat in iedergeval wel dat ik weet in het huwelijksformulier.

Het is zeker niet zo dat ik jullie aan wil vallen op het geen jullie denken en willen, maar waar ik dan mee zit is of jullie ook zeker weten of het goed is om te zorgen dat jullie geen kinderen krijgen tzt.
Zou God het ook zo niet kunnen maken dat als je nu geen kinderen wilt, maar je toch zwanger zou worden dat de liefde voor jullie eigen kind vanzelf komt?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 aug 2008 15:37

Bijbels gezien is het zo dat God ons kinderen toeschikt zodat wij ze godzaliglijk opbrengen mogen, tot eer van de heiligens naam van God, tot stichting van Gods gemeente en tot verbreiding van het evangelie, DAT is het meervoudig doel van het krijgen van kinderen uit Gods hand.
Dus is het dan geen zegen om hiermee bezig te mogen zijn??
Kinderen onderwijzen is eeuwigheidswerk, Koninkrijkswerk.

Hier kan ik slecht mee uit de voeten. In het werk dat ik nu doe kan ik, praktisch gezien, veel meer mensen bij Gods Kerk brengen en het Evangelie vertellen, dan ik ooit zelf op de wereld zou kunnen zetten.
Waarom moet Gods kerk gesticht worden van onze eigen (biologische) kinderen?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 aug 2008 15:44

Inderdaad, Saskia!

Die formulieren zijn toch allemaal mensenwerk. Het enige Bijbelse wat ik voorbij zie komen in dit soort discussies is dat wat God tegen Noach zei. Hij moest de aarde bevolken. Zichzelf vermenigvuldigen. Deze opdracht wordt steeds maar weer aangehaald. Maar hoe zit het dan met andere regels en opdrachten in het OT? Er zijn er zovele die we nu niet meer houden, maar deze ene opdracht vormt dan weer de basis voor het hele 'we moeten ons verplicht voortplanten en kinderen krijgen'-denken. Ik vind dat opmerkelijk.

Verder vind ik het ook gevaarlijk om te denken zoals Tuinfluiter net zei, namelijk dat liefde voor het kind dan wel zal komen als het er eenmaal is. Er zijn genoeg gevallen en voorbeelden bekend, waarin dat niet zo is. En hoe zwaar is dat voor ouders en kind(eren)! Niks is zo belangrijk voor een kind als gewenst zijn.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 15:45

@Saskia,
De getrouwden hebben de opdracht van God meegekregen om zich te vermenigvuldigen, als God die opdracht geeft is het denk ik niet de bedoeling om die maar in de wind te slaan.
En ja, nu zal er wel weer over begonnen worden dat dit bovenstaande onzin is omdat sommige vinden dat de aarde al vol genoeg is.
Er kunnen nog best mensen bij hoor.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 15:48

@Galateia,
Tuurlijk kan God die liefde die er eerst niet was later wel geven.
Hij zal dat niet bij iedereen doen, maar hier kun je toch om bidden om die liefde?
Als het je werkelijk tot last is dat je geen liefde heb voor een kind zal God die zeker geven!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 aug 2008 15:52

Tuinfluiter, ik geloof nooit, dat God aan de getrouwden de opdracht meegeeft om zich te vermenigvuldigen. Hooguit de dominee of de pastoor die deze opdracht meegeeft, maar God? Dan zou een doel van het huwelijk zijn om kinderen te krijgen. En als je geen kinderen wilt, dan moet je dus ook niet trouwen. Dat geloof ik niet. Een huwelijk is meer dan dat. En een huwelijk dat geen kinderen heeft voortgebracht heeft ook niet zijn doel gemist.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 aug 2008 15:53

@Tuinfluiter: het gaat mij er nu even niet om of de aarde wel of niet vol is, het gaat er hier nu om dat ik niet de behoefte heb om eigen kinderen op de wereld te zetten. En ik snap echt niet waarom Gods kerk voort moet komen uit onze / mijn kinderen. Er zijn zoveel andere mensen die God niet kennen, Zijn Woord kan altijd gebracht worden en Zijn Kerk kan altijd gesticht worden, snap je wat ik bedoel?

En ik ben het met je eens dat God liefde voor een kind kan geven, als je er echt last van hebt dat je je kind geen liefde kan geven zoals het zou moeten. Ik denk zelfs dat God je het dan juist geeft! Ik kom alleen zo bitter vaak tegen dat mensen er helemaal geen last van hebben, dat ze de kinderen echt alleen als extra obstakels kunnen zien, helaas... (maar goed, da's misschien een beetje off-topic)

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 16:02

@Galateia,
God geeft de opdracht om te vermenigvuldigen, dit zegt Hij niet tegen ongehuwden, dus is het toch logisch dat het om getrouwden gaan?

@Saskia,
Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar als je veel van God houd dan zou je toch ook heel graag kinderen van Hem willen krijgen zodat het zijn doel zou kunnen bereiken?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 aug 2008 16:05

Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, ik begrijp alleen nog steeds niet waarom dat doel via mijn evt. kinderen bereikt zou moeten worden als er zoveel andere mensen / kinderen zijn.

Maar goed, ik moet nu echt weg, misschien later meer

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 aug 2008 16:15

@Saskia,
Handig dat je het aardig begrijpt wat ik bedoel :mrgreen:
Waarom het dan zo moet zijn dat jij kinderen zou moeten willen krijgen?
Heb geprobeerd dat in m'n vorige post een beetje uit te leggen.
Begrijp je het als ik zeg, dat je als je veel van God houd, je dan heel graag doet wat Hij zegt, we hebben het nu dan over de kinderwens, daar is God heel duidelijk in gaat heen weest vruchtbaar en vermenigvuldig u.
Zouden wij daar geen gehoor aan geven?
Hoe mooi en prachtig is het dat God ons kinderen wil geven zodat Zijn Kerk uitgebreid zal worden en zodat er steeds meer mensen zullen komen die Gods woord over de hele wereld verkondigen en dat jou kind op de wereld mag zijn tot Gods heiligen Naam!?
Het kan toch niet zo zijn dat God die opdracht aleen maar bedoelt heeft voor in de tijd van de bijbel?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 aug 2008 16:25

Ik weet niet of het persé in de Bijbel staat, dat je kinderen moet proberen te krijgen, eigenlijk.
In ons huwelijksformulier stond het gelukkig niet. En idd, er staat wel: gaat heen en vermenigvuldig u. maar moet dat persé met biologische kinderen?
Wat ik serieus niet begrijp, is dat mensen uit de zeer zware kerken kinderen krijgen.
Wij hopen dat ons kindje een kind van God wordt, en dat door hem/haar het evangelie weer verder verkodigd kan worden. Om eerlijk te zijn is dat ook één van de redenen dat wij een kindje wilden.
Maar als je niet gelooft dat je als mens bekeerd kunt worden, of als de kans zo enorm klein is, waarom worden er dan nog (zoveel) kinderen op de wereld gezet?
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen twijfelen. Of het wel zo'n zegen is. En ik weet ook niet of het persé moet. Ik denk het niet, maar ik kan het niet goed onderbouwen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”