Twijfels? Geen kinderwens...?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jul 2008 14:11

LeChat schreef:
Riska schreef:Ik denk dat hier bedoeld wordt dat een stel echt geen kinderwens heeft. Er zijn tegenwoordig nogal wat mensen die het totaal niet vanzelfsprekend vinden dat er kinderen komen.
In Refokringen is dat wellicht een stuk minder dan in 'de rest van de wereld' (let wel op de aanhalingstekens, dus zeg ik dit met een knipoog!).
Maar ik denk dat het goed is als mensen zich oprecht afvragen of kinderen gewenst zijn of niet. En dan een keuze maken.
En het is de vraag of het altijd gerespecteerd wordt, als men kiest voor geen kinderen.
Wat dat laatste betreft: niet dus... er wordt ongelooflijk op gelet: zou ze al zwanger zijn? zouden ze geen kinderen kunnen krijgen? ze zullen het toch niet uitstellen? (afstel al helemaal ondenkbaar). Afgezien van het al dan niet Bijbels onderbouwbaar zijn van de gedachte huwelijk=kinderen vind ik al die aandacht en bemoeizucht bijzonder ongepast. Als er iets privé is, is het wel het al dan niet verwekken en krijgen van kinderen...

Dat zijn dus dingen die ik in mijn omgeving nooit hoor. Mijn oma vind mij eigenlijk nog te jong voor kinderen ( word in september 30). De enige die daar opmerkingen over hebben gemaakt, zijn een paar ongelovige collega'sdie dachten dat ik gelijk na mn trouwen wel zwanger zou zijn. Die heb ik gelijk uit de droom geholpen door te zeggen dat dit niet iets is wat gelijk verwacht wordt als je getrouwd bent.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jul 2008 14:15

Ik herken het idd ook niet. Veel mensen keken echt raar op toen ik het vertelde, en dan vragen ze meteen naar mijn leeftijd en dan:' Wow, nu al? Hoe oud is je man dan? Ooooh, dat scheelt.'
Naja, net alsof ik met mijn 22 jaren jong geen kindje op kan voeden, en mijn man met zijn bijna 27 wel ;)
Maar ik kan me wel voorstellen dat er omgevingen zijn waar er wel op die manier naar wordt gekeken. Ikzelf doe het trouwens helemaal niet. Ik kan me niet herinneren me ooit te hebben afgevraagd bij iemand'wanneer de kinderen komen' zeg maar. Misschien dat ik er daarom ook niet op let of anderen het wel bij mij doen.
Het lijkt mij ontzettend vervelend iig als er wel zo op gelet wordt!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 29 jul 2008 14:35

Het is zeker heel vervelend als er zo op je gelet wordt!
Daarom hoop ik echt dat hier meer bij stilgestaan wordt in reformatorische hoek en daar een gesprek over mogelijk is, in positieve zin. En niet zo'n tunnelvisie over dit soort onderwerpen die gewoon heel complex zijn en waarover je niet voor een ander kunt bepalen 'hoe het moet' :x Het scheelt dus wel per omgeving/familie waar je uit komt. Maar als je er hier bij de vragenrubriek een vraag over stelt (wat iemand weleens gedaan heeft) dan gaat het ook wel meteen richting Bijbel en het moet want het is een zegen.

Leuk, je aangepaste profiel+foto btw!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jul 2008 15:21

tsja. je zel er miss. in de refomatorische hoek er meer tegen komen dan in de niet refo.hoek. Maar dat wordt ook wel veel en veel minder. Vooral als ik zie ik mijn familie.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 jul 2008 17:10

Ik zit ook in een niet-refo omgeving (behalve mijn schoonouders en verdere familie van die kant). Maar niemand bemoeit zich met ons en het krijgen van kinderen. Al denk ik wel dat mijn ouders als ik voor mijn 30e niet zwanger ben wel vragen gaan stellen. Mijn vader heb ik wel eens wat horen zeggen over vrouwen die eerst carriëre maken (en dat klonk niet heel positief).
Maar mijn schoonouders (wel refo) zijn hier ook heel relaxed in, ik denk dat dat komt doordat hun dochters ook al heeeel lang getrouwd waren voor er een kind kwam. Ik heb daar weleens wat los gelaten over mijn twijfels of ik uberhaupt kinderen wil. Dat is heel grappig, want nu wil ze dat de kleinkinderen heel leuk zijn als ik er ben, omdat ik het anders vast helemaal niet meer wil. Maar dat is niet bemoeierig maar gewoon grappig.

barryrab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryrab » 30 jul 2008 21:33

die bemoeienis hoorde je soms dan ook via via.

2 jaar naar ons huwelijk begon mijn vrouw een winkel, kreeg via via diverse malen te horen "oh dat doen ze omdat ze geen kinderen kunnen krijgen " hoe vaag om zo iets denken terwijl ik toen geheel nog niet aan kinderen toe was.
Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 31 jul 2008 08:27

ik heb zelf 8 jaar in een winkel gewerkt en daar kwamen regelmatig mensen het gewoon ordinair aan je vragen! hoe zit het met X, kunnen die geen kinderen krijgen of willen ze ze niet.

Als ik ze dan meldde dat het mij (en hun) niet aanging zijn er echt een paar beledigd geworden! Tja, sorry hoor, hun probleem...
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 jul 2008 17:09

Hm..ik weet wel zeker dat ik niet gelijk kinderen wil. Eerlijk gezegd zou ik niet eens weten hoe we dat financieel moeten trekken omdat ik ook nog een baan moet zoeken en zwangere vrouwen nemen ze echt niet aan. Emotioneel trek ik (en A.) het waarschijnlijk ook niet. We gaan al redelijk snel trouwen en er komt ineens gruwelijk veel op je af, waaronder andere baan (hoop ik dan), andere omgeving, alles anders. Na 10 maanden een koter zou ik echt niet willen, zoals ik er nu tegenaan kijk. En het is natuurlijk een belachelijke redenering dat een kinderloos huwelijk niet door God wordt gezegend. Echt triest dat mensen die geen kinderen kunnen krijgen soms denken dat het een straf van God is.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 aug 2008 07:46

Ik merk zelf dat 'kinderen' echt een onderwerp wordt om over na te denken nu ik over 5 weken ga trouwen. Niet dat ik van gedachten verander, maar 'een kind krijgen' wordt dan ineens een mogelijkheid ofzo. Snapt iemand dit? :roll:

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 01 aug 2008 08:05

Acire, ik begrijp het!! :D Opeens heb je nog een onderwerp in je hoofd waarover je moet nadenken, terwijl dat in verkeringstijd nog helemaal niet aan de orde is. Tenminste...je hebt het er wel 's over, maar het is allemaal een-nog-ver-van-je-bed-circus!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 01 aug 2008 08:28

Smurffie schreef: En het is natuurlijk een belachelijke redenering dat een kinderloos huwelijk niet door God wordt gezegend. Echt triest dat mensen die geen kinderen kunnen krijgen soms denken dat het een straf van God is.

..en hoe zit dat dan met mensen die ze niet willen krijgen? Want dat werd in eerste instantie bedoeld in dit topic. En dat ligt dus heel anders, ook heel moeilijk.

Bij mij was het ook zo dat toen het allemaal dichtbij kwam het ineens allemaal heel anders voelde, ik er heel anders tegenaan keek. Het 'klopte' ineens niet meer met hoe ik er vroeger over dacht zeg maar en dan ga je enorm twijfelen, en zie je het ook niet meer zitten. En dan laat ik het maar rusten, vind dat je niet aan kinderen moet beginnen als het je totaal nog niet aanspreekt. En ja, misschien komt van uitstel afstel, weet ik niet. Maarja de meeste mensen vinden dat je maar gewoon moet beginnen, want "dat gevoel komt vanzelf wel" :shock:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 aug 2008 08:34

ChupaChups schreef:Maarja de meeste mensen vinden dat je maar gewoon moet beginnen, want "dat gevoel komt vanzelf wel" :shock:

Denken de meeste mensen zo? Ik heb dat irl nog nooit van iemand gehoord... alleen hier op refoweb ontmoet ik mensen die vinden dat kinderen krijgen moet.

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 01 aug 2008 08:37

Jahoor, ik hoor dat weleens, of dat lees ik dan ergens. Niet dat ze het letterlijk zo tegen MIJ gezegd hebben, want ik praat er met niemand over eigenlijk. Gaat voorlopig niemand wat aan :wink:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 aug 2008 09:05

88alries88 schreef:Acire, ik begrijp het!! :D Opeens heb je nog een onderwerp in je hoofd waarover je moet nadenken, terwijl dat in verkeringstijd nog helemaal niet aan de orde is. Tenminste...je hebt het er wel 's over, maar het is allemaal een-nog-ver-van-je-bed-circus!

Dat bedoel ik eigenlijk niet 8) . GB en ik willen (de eerste tijd) geen kinderen. Dat weten we allang. Maar nu trouwen dichterbij komt denk ik er vaker aan ofzo. Vooral omdat mensen vaak gaan trouwen en gelijk daarna kinderen willen. 'Wereldse mensen' bedoel ik dan...

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 01 aug 2008 09:19

Ik heb vijf kinderen in de leeftijd van 13 tot 24.
De oudste twee zijn al aan het kijken naar een huisje, praten over trouwen, enzovoort.

Ik moet eerlijk zijn......... als het zover is lijkt het me ook heerlijk om opa te zijn.

En hoe oud moet je zijn?
Mijn vrouw en ik waren 21 toen we trouwden en zij was meteen hierna in verwachting............. mwa krijg je als opmerking: nu kan je niets meer leuks doen...........

Dat is reuze meegevallen en als de kids de deur uit zijn of in ieder geval oud genoeg om zichzelf te redden kunnen wij samen lekker genieten.

Terug naar “Archief”