vraag aan mensen uit gemeenten met een nieuw orgel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 jul 2008 21:16

Zoals ik had gezegd zit de gemeente 2 richtingen op(tegenover elkaar), dus het orgel voor iedereen achterin zetten gaat niet.
De kant van de kerk die oorspronkelijk de voorkant was en waar de belangrijkstre straat loopt noemen we de voorkant, maar dat is voor de helft achter zich en voor de andere helft voor zich.

De orgelcommissie heeft iig overleg met de kerkenraad en ze kunnen sowieso niets kopen zonder toestemming van de kerkenraad, die dan volgens mij ook nog gaat laten stemmen door de gemeente.
Baksteen

wiets

Berichtdoor wiets » 28 jul 2008 17:54

appelflap schreef:De orgelcommissie bestaat volgens mij gewoon uit de organisten. Dat zit dus wel snor. Zij hebben met een ppp aan de kerkenraad getoond waarom het zo duur moet zijn, maar als ze slim waren hadden ze de gemeente daarbij uitgenodigd.

Hebben ze laten zien op de lidmatenvergadering las ik :wink:
Ik ben heel benieuwd welke oplossing ze gaan vinden! Het is nogal erg ingewikkeld, want het orgel kan niet blijven op de plaats waar het nu staat en het mag geen zitplaatsen kosten.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 29 jul 2008 08:38

Ja, maar als het orgel weggaat waar het nu staat komen daar weer zitplaatsen bij ;)
En sja, lidmatenvergadering mag ik nog niet komen en mn vader gaat ook lang niet altijd, dus....
Ik wist iig niet dat het daar was laten zien. Ik zou eerder zeggen, nodig de hele gemeente er bij uit en ga daarna met de lidmaten stemmen of zo. Of is dat weer te omslachtig?
Baksteen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jul 2008 10:11

Volgens mij kost zo'n ding ook enorm veel geld.
Als ik al zie wat ze nodig hebben aan geld voor die nieuwe PKN kerk die in Rhenen gebouwd wordt, gestoord gewoon. Voor glas in lood ramen, voor een kruis op de kerk, voor stoelen. Daar doe ik echt niet aan mee.
Maar een orgel in ons eigen gebouw zal gewoon enorm veel kosten, zeker omdat we een ontzettend oud, groot gebouw hebben, en je met akoestiek enzo zit ofzoiets.
En mijn vader die organist is, zegt idd dat het juist belangrijk is om een erg goed geluid te hebben. En dat kost idd geld.
Het is ook mijn ding niet, zo'n orgel, maar ik ben wel weer blij als er genoeg geld uitgetrokken wordt voor het inrichten van de jeugdruimtes in de nieuwe kerk, en dat er genoeg geld is voor een bar enzo. Dus het ligt er net aan waar je prioriteiten als gemeentelid liggen denk ik. Ik probeer bij dat soort dingen wel na te denken over het doel. Een orgel vind ik lelijk, maar heeft voor mij zeker wel een goed doel. Een glas-in-loodraam in een modern kerkgebouw voor mij weer niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

wiets

Berichtdoor wiets » 29 jul 2008 17:50

appelflap schreef:Ja, maar als het orgel weggaat waar het nu staat komen daar weer zitplaatsen bij ;)
En sja, lidmatenvergadering mag ik nog niet komen en mn vader gaat ook lang niet altijd, dus....
Ik wist iig niet dat het daar was laten zien. Ik zou eerder zeggen, nodig de hele gemeente er bij uit en ga daarna met de lidmaten stemmen of zo. Of is dat weer te omslachtig?

Had gekund, maar is wel een klein beetje omslachtig denk ik :wink: .
Die mannen zijn vast bereid om je nog eens die pp te laten zien!
Ja, maar waar moet je dat orgel dan neerzetten? ik vind het eigenlijk wel een goede plaats waar die nu staat. want ja, waar is anders ruimte? Tis zo klein en midden in neerzetten lijkt ook niet zo'n goed idee!

Maar ik ben het wel eens met vorige reacties, volgens mij is zo'n orgel inderdaad ontzettend duur!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 29 jul 2008 18:56

Als je het orgel niet kwijt kan, bouw het orgel dan aan de buitenkan en het fron aan de binnenkant. Bij de OGG van Ede konden ze het orgel ook niet kwijt, maar wie aan de zijkant van het gebouw kijkt zie dan op 2,5 meter hoogte een uitbouw van 2 meter en als ik gok 2,5 meter hoog met een breedte van een aantal meter. ondersteunt door een paar ijzeren balken. En aan de binnenkant zit netjes boven de preekstoel een orgel.

Afbeelding

Als ik het plaatje ziet kan ik er naast zitten met de afmetingen :mrgreen:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 29 jul 2008 19:14

In onze gemeente is in 2005 een nieuw orgel geplaatst, waarbij de oude pedaaltorens en het pijpwerk uit het oude orgel, gerenoveerd, zijn teruggeplaatst. Deze operatie kostte toen € 360.000,-

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 29 jul 2008 22:33

De uitbouw-oplossing kan sowieso niet bij ons, aangezien we aan beide zijkanten zijn ingebouwd door huizen, en de voorgevel monumentaal is.
Onze kerk zit namelijk in de oude binnenstad van Elburg. Het is begonnen in een verbouwde winkel(eind 19e eeuw) en is in 1988 uitgebreid met een paar oude huisjes.

Waarom het nodig is weet ik niet, wiets, maar er stond in het kerkblad dat ze hem voorin willen zetten op de galerij. Dus precies aan de andere kant. Misschien heb je daar net iets meer ruimte de hoogte en breedte in??
Baksteen

wiets

Berichtdoor wiets » 30 jul 2008 16:45

Dus ook achterin alleen aan de andere kant?
Ik heb niet helemaal goed gelezen denk ik :wink:

Sjonge, zou niet weten hoe ze dit op willen lossen, maar zit nog wel een beetje haast bij geloof ik.. als ik dat allemaal zo las.
Wat mankeert er nou precies aan?

Volgens mij kunnen ze het beste voor een nieuwe gaan, gezien de prijzen die ook hierboven genoemd werden.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 30 jul 2008 23:40

Hij schijnt enorm versleten te zijn. Echt merken doe ik het niet, maar ik heb ook geen verstand van orgels. Wel is het zo dat orgels van andere kerken vaak veel mooier klinken. Het orgel van jouw kerk is ook gigantisch mooi wiets!(vorige week zondag geweest)

In ieder geval heb ik het idee dat hij de gemeente niet echt trekt. Onder het zingen hoor je het orgel(tenminste waar wij zitten) nauwelijks meer. Maar dat ligt ook vooral aan de akoestiek. In het verleden heeft het orgel al op vele plaatsen gestaan tot boven de preekstoel, boven de kerkenraadsbanken en aan de overkant waar ze hem nu weer willen hebben toe. Maar OF de dominee zit met handen voor zn oren OF voor de helft van de gemeente is het te zacht.

Toch vind ik het niet verstandig om hier een orgel in te bouwen. Ik blijf er bij dat we aan een nieuwe kerk toe zijn.
(ik ben er op zich niet tegen veel geld uit te geven als gemeente, als het maar nuttig is. En de gemeente heeft heel goede collecteopbrengsten schijnt het, dus als al die HHK's een nieuwe kerk kunnen bouwen kunnen wij het ook)
Ten eerste groeit de gemeente langzaam maar zeker en is over 10 jaar echt een nieuwe kerk nodig en het duurt wel tig jaar voor je een nieuwe kerk hebt.
Ten tweede voldoet dit gebouw gewoon niet. Als je alleen Elburgers hebt, die lopend naar kerk komen is het gebouw ideaal, maar dat is niet het geval. Wij zijn notabene een streekgemeente zonder eigen parkeerterrein en zonder afdoende parkeergelegenheid in de buurt. Om kwart voor negen staan dem parkeervakken vlak bij de kerk vol. Heb je het ooit zo zout gegeten voor een streekgemeente?

Het mooiste zou zijn als je kon ruilen met de Gereformeerde Kerk van gebouw.(de kerk waar de zendingsdag wordt gehouden) Ik schat het aantal plaatsen daar op ruim 600. Genoeg voor ons. Bovendien zijn daar maar een handvol kerkgangers. Onze kerk is voor hen groot zat, al zouden ze alleen de voorkant op de begane grond gebruiken.
Zij hebben een eigen parkeerterrein, waar nauwelijks auto's staan. Die paar auto's kunnen ze wel kwijt in de stad. En er is toch genoeg ruimte voor de auto's van onze gemeente.
Dr staat een mooi orgel, terwijl zij steeds vaker bandjes en orkestjes hebben als ik het goed heb.

Een nieuw orgel kopen als er over 10 jaar misschien een nieuwe kerk nodig is.........
Baksteen

wiets

Berichtdoor wiets » 31 jul 2008 12:07

Ja, helemaal helder! Sjonges, dit is wel heel lastig!
Ik vind dat we het nog maar even moeten doen met dit orgel :wink:
En dat ruilen met de Gereformeerde Kerk, als ik hen was zou ik niet ruilen! Maar.. t zou voor ons wel gunstig zijn. Maar.. het gras is altijd groener bij die ander verderop!

Wat is het toch fijn om lopend naar de kerk te kunnen :wink: gezien die parkeerplaatsen en dan kwart voor 9 al..

Maar goed, dat orgel.. ik heb geen idee meer. Laten we hem maar gewoon houden!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 jul 2008 13:00

Ja, ik ben ook blij lopend naar kerk te kunnen, al zou ik soms liever fietsen.
Maar goed, ik kan tenminste 3 minuten voor tijd binnenkomen, met de auto is jeweetwel-op-de-galerij de enige die dat presteert ;) (stond eerst een naam, maar is niet aardig om namen te noemen)

Inderdaad, laten we dit orgel nog maar ff houden. Het is zingen in de eredienst en geen topconcert of iets dergelijks. Het gaat niet in de eerste plaats om de geluidskwaliteit. Daar heb ik nog het volgende illustrerende verhaal over.

Er was ergens een klooster waar 3 monniken woonden. Elk jaar met kerstfeest gingen ze een paar uur zingen om God te prijzen, want dat wilden ze zo graag. Dit ging een aantal jaar zo door, totdat er op een gegeven moment vlak voor kerstfeest een professionele zanger op de stoep stond om voor hen te zingen. Dat mocht wel van de monniken, dus die zanger gaat voor ze zingen. Heel erg mooi zingen. Nou, denken die monniken: wij zingen eigenlijk maar heel erg lelijk: als wij zingen is het gewoon geen gehoor. Het resultaat is dat er dat jaar in het klooster alleen wordt gezongen door de zanger en niet door de monniken, want dat durven ze niet, bang om God te beledigen.
In de week na kerstfeest komt er een engel in het klooster. Hij zegt: Monniken, hoe zit het nu precies? Al jaren genieten wij elk jaar met kerstfeest van jullie gezang, maar dit jaar hebben we helemaal niets gehoord!!!
Sindsdien hebben de monniken elk jaar vol overgave de lof van God gezongen met kerstfeest!

Dan denk ik soms wel eens dat we moeten oppassen bij gemeenten met een orgel van 650.000 euro, dat het gevaar aanwezig is dat je het dan te veel in geluidskwaliteit gaat zoeken.
Laatst gewijzigd door appelflap op 31 jul 2008 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Baksteen

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 31 jul 2008 13:10

appelflap schreef:Ja, ik ben ook blij lopend naar kerk te kunnen, al zou ik soms liever fietsen.
Maar goed, ik kan tenminste 3 minuten voor tijd binnenkomen, met de auto is uitdefles de enige die dat presteert ;)

Inderdaad, laten we dit orgel nog maar ff houden. Het is zingen in de eredienst en geen topconcert of iets dergelijks. Het gaat niet in de eerste plaats om de geluidskwaliteit. Daar heb ik nog het volgende illustrerende verhaal over.

Er was ergens een klooster waar 3 monniken woonden. Elk jaar met kerstfeest gingen ze een paar uur zingen om God te prijzen, want dat wilden ze zo graag. Dit ging een aantal jaar zo door, totdat er op een gegeven moment vlak voor kerstfeest een professionele zanger op de stoep stond om voor hen te zingen. Dat mocht wel van de monniken, dus die zanger gaat voor ze zingen. Heel erg mooi zingen. Nou, denken die monniken: wij zingen eigenlijk maar heel erg lelijk: als wij zingen is het gewoon geen gehoor. Het resultaat is dat er dat jaar in het klooster alleen wordt gezongen door de zanger en niet door de monniken, want dat durven ze niet, bang om God te beledigen.
In de week na kerstfeest komt er een engel in het klooster. Hij zegt: Monniken, hoe zit het nu precies? Al jaren genieten wij elk jaar met kerstfeest van jullie gezang, maar dit jaar hebben we helemaal niets gehoord!!!
Sindsdien hebben de monniken elk jaar vol overgave de lof van God gezongen met kerstfeest!

Dan denk ik soms wel eens dat we moeten oppassen bij gemeenten met een orgel van 650.000 euro, dat het gevaar aanwezig is dat je het dan te veel in geluidskwaliteit gaat zoeken.

Dat is natuurlijk best een dillema, want waar leg je de grens. Ik denk dat je best goede kwaliteit mag kopen om iets tot eer van God te gebruiken (in jullie geval een orgel), aan de andere kant is het inderdaad wel zo dat het niet zoveel moet gaan kosten dat de kerk alleen nog maar afbetaald aan het orgel en dat elke collecte naar het orgel gaat ofo. Het is namenlijk een feit dat de kerk ook andere dingen met het geld mag, misschien wel moet doen. Namenlijk het koninkrijk van God verkondigen aan de wereld (en dat kan op heel veel verschillende manieren).

Btw, een erg mooi verhaal over die monniken! :) Ergens heb ik wel een klein soort klikje met de kerk waar je over schrijft, ik ben er "vroeger" wel eens een aantal keren geweest, en mijn ouders gaan er ook naar de kerk :)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 jul 2008 13:59

Aan de andere kant denk ik ook wel eens: vroeger waren de mensen veel armer en toen kon alles wat kerken betreft.
Die oude kerken hebben allemaal prachtige orgels, vaak ontzettend groot, waar nog veel meer handwerk inzit dan nu. Kerken zijn gebouwd op pracht, praal, hoogte en grootte en niet op kosten. Hoe kan dat?

Zijn je ouders dan lid bij ons? Of bedoel je dat ze af en toe wel eens bij ons kerken?
Baksteen

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 31 jul 2008 16:26

appelflap schreef:Aan de andere kant denk ik ook wel eens: vroeger waren de mensen veel armer en toen kon alles wat kerken betreft.
Die oude kerken hebben allemaal prachtige orgels, vaak ontzettend groot, waar nog veel meer handwerk inzit dan nu. Kerken zijn gebouwd op pracht, praal, hoogte en grootte en niet op kosten. Hoe kan dat?

Toen deden ze tientallen jaren over de bouw. ;)

Terug naar “Archief”