Moderator: Moderafo's
Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen van de gelovigen
Onderwijzing
De kern van de leer van de Heilige Doop omvat drie punten:
In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toom van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij wederom geboren worden. Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenkeling met het doopwater. De onreinheid van ons hart wordt ons daardoor voor ogen gesteld. Zo komt de vermaning tot ons om onszelf te mishagen, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.
In de tweede plaats verklaart en verzegelt de Heilige Doopons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade doen meewerken ten goede.
Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons z6 in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft, dat wij van al onze zonden bevrijd en voor God rechtvaardig gerekend worden. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen wil om ons tot lidmaten van Christus te heiligen. Zo wil Hij ons toeëigenen wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij eenmaal in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven smetteloos een plaats zullen ontvangen.
In de derde plaats, omdat in elk verbond twee partijen aanwezig zijn, worden wij door God door middel van de doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit houdt in dat wij deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest- aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons verstand en met al onze krachten. Het betekent ook dat wij niet wereldgelijkvormig leven, onze oude natuur doden en wandelen in een nieuw godvruchtig leven. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en ook niet in de zonde blijven liggen. Want de doop is een zegel en volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Gurkie schreef:Ja, dus? Het zegt mij niet zo veel als iets niet gereformeerd is. Ik snap jou niet. Jij wilt terug naar de Bijbel, naar de oorsprong, maar tegelijk val je terug op formulieren en gereformeerde theorieën. Very confusing.
naomi schreef:Als gedoopt kind van wedergeboren ouders, hoor je automatisch bij het geestelijke volk van God, dat is wat ik lees in het formulier van de kinderdoop.
elbert schreef:Daarom is de doop ook geen stempel van goedkeuring op onze bekering, maar wel een bevestiging van Gods Woord, dat vast en zeker is.
Gurkie schreef:elbert schreef:Daarom is de doop ook geen stempel van goedkeuring op onze bekering, maar wel een bevestiging van Gods Woord, dat vast en zeker is.
Volgens mij gaat het hier mis. Jij ziet de bedoeling van de volwassendoop (door 'niet-refo's') als stempel van goedkeuring op de bekering. De bijbelse (volwassen)doop zit zo helemaal niet in elkaar! Want wie keurt een bekering goed? Dat kan alleen God.
Gurkie schreef:De doop is een zichtbaar teken, een symbool, van het afleggen van de oude mens en het aandoen van de nieuwe mens. En nogmaals, Romeinen 6 is daar heel duidelijk over.
Gurkie schreef:Wanneer je dat teken aan kinderen oplegt (die, heel gereformeerd, nog een oude mens zijn nietwaar?), enkel zodat zij dan een symbolisch getuigenis zijn van de zichtbare kerk, verwordt het christendom tot een symboolgodsdienst. Het is dan geen gemeenschap meer van herboren getuigen van het nieuwe leven in God.
elbert schreef:Dat is zo, want God werkt die bekering. Maar waarom zeg je dan dat de doop een actie van de gelovige is? De dopeling is passief bij zijn doop: hij ontvangt die, hij wordt gedoopt. De dopeling zegt zelf niets bij de doop: hij ontvangt die.
elbert schreef:Ja, maar is het een zichtbaar teken van de dopeling, of van het Woord van God? Dat is het verschil van mening. Jij zegt dat de doop een zichtbaar teken is waarin de dopeling iets zegt, nl. dat hij wedergeboren is. Ik geloof dat de doop het betrouwbare Woord van God bevestigt aan de dopeling. Dat is het verschil in benadering.
elbert schreef:Het christendom is dus een gemeenschap van volwassen gelovigen. Dat zeg ik je niet na: het christendom is een gemeenschap van door God geroepen mensen. Die roeping strekt zich ook uit tot de kinderen.
Gurkie schreef:Nee, helemaal niet. Ik zie de bijbelse doop als een bevestigend teken dat een persoon een nieuw leven in God is. Alle beloften uit de Bijbel zijn voor die persoon. Niet meer onder voorbehoud (zoals bij de kinderbesprenkeling), maar voluit.
Gurkie schreef:Het christendom is verworden tot die gemeenschap waar jij over spreekt ja. Als ik Handelingen lees, blijkt dat het zo nooit de bedoeling is geweest. Geloof = doop = aansluiting bij de gemeente.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten