De klappen van het leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

De klappen van het leven

Berichtdoor meschianza » 13 jan 2004 19:14

Ik ben de laatste tijd aan het filosoferen waarom de 1 zoveel klappen van het leven te verwerken krijgt en de ander veel minder en een beperkt aantal mensen het leven vlekkeloos doorloopt. Waarom lijkt leed soms zo oneerlijk verdeeld?
Op een gegeven ogenblik heb je alles weer stevig op de rails staan (of je had het al), en voel je gelukkig. Maar dan kijk je om je heen en zie je zoveel narigheid dat je een klein beetje een schuldgevoel krijgt omdat het jou zo goed gaat. Uiteraard kan je op zijn tijd wat aan de collecte geven en een straatkrant kopen maar verder genieten van je leven nu het nog kan, nu het je nog goed gaat.

Waarom gaat het de een goed en de ander zo slecht?
Als iedereen die de geestelijke en lichamelijke kracht en eventueel de financiële middelen zich zou bezig houden met de mensen die het niet goed hebben. Als jij je op dit moment goed voelt, ga je helpen waar je kan, vrienden, kennissen onbekenden die depressief of verdrietig zijn. Als jij op dit moment een financieel voordeel hebt, geef je een groot deel aan goede projecten. Toen bedacht ik me dat het de opdracht is, door Jezus hoogst persoonlijk naar de aarde gebracht. Je naasten liefhebben als jezelf. Een vriend van mij zei een keer: Als er bommen vallen houdt God nog mensen overeind en geeft Hij hen de opdracht om de mensen die zijn gevallen te helpen opstaan .

Maar waarom is het dan zo moeilijk om niet eerst aan jezelf te denken. Waarom maak je ruzie terwijl je die energie ook zou kunnen steken in de aandacht voor een eenzaam iemand. Waarom ga je 5 uur in de week sporten om een goed figuur te krijgen terwijl je die tijd ook kan steken in een project voor hulp aan asielzoekers. Waarom verlaat een kerel zijn vrouw en kinderen voor een jongere vrouw uit pure egocentrische behoeftes terwijl hij al die ellende had kunnen besparen en zich kunnen verdiepen in kinderwerk. Waarom koop je eerst de allernieuwste digitale camera en geen je het klein beetje wisselgeld aan de zwerver op straat.

Kan je God ooit de schuld geven van de ellende in deze wereld als je het zoveel mogelijk nalaat om die ellende aan te pakken terwijl het wel in jouw vermogen ligt? Als heel de wereld dat nou zou doen, eerst aan het welzijn van anderen denken. Als alle rijken op de aarde eens veel meer geld zouden geven aan de allerarmsten. Als alle mensen met wie het goed gaat eens meer tijd staken in de mensen met psychische problemen of rouw. Zou zoveel pijn worden verzacht, zoveel minder ruzie zijn en misschien ook wel minder oorlog. Meer lachende mensen in de trein, meer blije mensen op de straten, meer vrolijke mensen in je klas.

Is dat mogelijk volgens jou?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Vin

Berichtdoor Vin » 13 jan 2004 19:21

Mooi bericht meschianza :)

Ja, het kan.

Wat die oneerlijkheid betreft. Ik krijg liever de klappen dan dat ze voor mijn zusje zijn. Als ik sterker ben mag ik zwakker zijn.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 jan 2004 21:07

Dag meschianza,
ik ben een nogal onder de indruk van je bericht. Wat geef je
prachtig de gedachten weer, van misschien wel heel veel mensen
hier!

"Waarom gaat het de een goed en de ander zo slecht?"

Mag ik eens proberen hier de scherpe kantjes af te halen?
Is het wel zo, dat de een alleen maar pech heeft en de ander
altijd geluk? Of zouden we dat toch moeten nuanceren?
Je zult mij niet horen zeggen dat iedereen net zoveel pech als
geluk heeft, maar toch......

-Gezin, woont in villa, 2 zwembaden, 3 auto's voor de deur,
geld is geen probleem. Pa slikt valium, veel ruzie met zijn
vrouw, oudste zoon van huis weggelopen, Ma loopt bij een
psychiater wegens een trauma in haar jeugd.
-Ander gezin, kan nèt rondkomen, Goed huwelijk, allemaal
kerngezond, hechte familieband, Pa gaat helemaal op in
zijn hobby's, kinderen krijgen goede opvoeding en werken
naast hun studie.
Zomaar 2 uitersten, maar het komt ècht voor! Welk gezin
is nu het beste af?

Voor- en tegenspoed. Je hoort wel eens mensen zeggen: "God
geeft jou niet meer dan je kunt dragen". Vreselijk zoiets,
tenenkrommend, ik kan er niks mee. Maar toch,.....toch heb ik het
gevoel dat het soms wèl eerlijk is. Dat is niet meer dan een gevoel.
Toen Prins Claus overleed had ik dat heel sterk. Hij had de
financiele middelen om naar de knapste dokters te gaan.
We hielden allemaal van hem! Toch is hij overleden. Ziekte,
gezondheid, en ook geluk, je lekker voelen, is dus toch
niet afhankelijk van geld, en gezondheid is niet te koop.
Dus toch nog wel een beetje eerlijk?
Zou het zo zijn, dat het pas werkelijk oneerlijk wordt, als we
gezondheid en geluk kunnen kopen?

je vraagt:
"Maar waarom is het dan zo moeilijk om niet eerst aan jezelf te
denken?"
Wat is het? Overlevingsdrang, egoisme, zit het gewoon in je?
Komt het omdat een mens per definitie slecht is?
Ik probeer mijzelf wel eens voor te stellen wat IK zou doen
bij een ramp als in het Heizel-stadion, of een Volendam-
cafe-brand. Zou ik vechten om weg te komen uit die hel? Maar
EEN doel? WEG! Of zou ik ook nog tijd hebben voor mensen die
al op de grond liggen, half vertrapt, en die niet meer weg
kunnen komen. Zou ik zo moedig zijn om mijn leven daarvoor te
wagen? Zolang het niet levensbedreigend is, of we er niet echt
aan onder doorgaan, zijn we o zo menslievend. Prachtig allemaal.
Maar zijn we dat ook nog, als het er echt op aan komt? En ons
leven, ons bezit totaal in gevaar komt?

Je schrijft: "Als heel de wereld dat nou zou doen, eerst aan het
welzijn van anderen denken. Als alle rijken op de aarde eens veel
meer geld zouden geven aan de allerarmsten. Als alle mensen met
wie het goed gaat eens meer tijd staken in de mensen met
psychische problemen of rouw. Is dat mogelijk volgens jou?"

Ik denk dat het niet mogelijk is, maar zeg er direkt bij
dat we ons daar niet bij neer moeten leggen. Als we nu onze
energie eens zouden steken, in de zaken die jij aankaart, en
eens op zouden houden, met ons af te vragen, of de nieuwe
vertaling beter is dan de oude, of de uitverkiezing wel of
niet bestaat, of de 5 regels van Brakel over het diepste zonde-
besef wel bijbels zijn, en we gingen allemaal eens als de gesmeerde
bliksem, NU, in onze eigen direkte omgeving aan de slag!
Desnoods bel je alleen eens een eenzame vriend, die je lang
niet hebt gesproken.
Best kort door de bocht hoor, ik besef het me maar al te goed.
En ik discussieer ook graag mee, over religie.

Graag wil ik je nog een droom vertellen.
Ik droomde over een EO-jongerendag, nieuwe stijl. In een stadion
kwamen 10.000 jongeren bijeen. Allemaal bussen voor het stadion.
De dag begon om 10 uur, en er werd een half uur heerlijk gezongen,
gejuicht, geklapt en gedanst over Jezus, en iedereen ging in dat
half uur helemaal uit zijn dak. Het was cool, vet en gaaf! Om half
elf eindigde het programma. De bezoekers gingen allemaal de bussen
weer in, en verspreidden zich over de hele stad, en de dorpen er
omheen. Alles was vooraf tot in de puntjes geregeld.
Sommigen gingen naar een asielzoekerscentrum, spelen met kinderen.
Anderen gingen wandelen met mensen uit een verpleegtehuis. Weer
anderen gingen met gehandicapten naar een dierenpark.

Aan het eind van de dag, vroeg een RD-verslaggever aan een mevrouw
uit een verpleegtehuis, die maar eens per 2 weken een uurtje wandelt,
"Dag mevrouw, wat vond u van deze EO-jongerendag?"
De mevrouw antwoordde: "Ik heb nog nooit zo'n fijne dag gehad.
De jeugd is zo slecht nog niet, meneer!"
En, in mijn droom, vond God dat ook.

Hartelijke groeten meschianza!

joris

Berichtdoor joris » 13 jan 2004 23:03

Van binnen uit, larry Crabb zou je moeten lezen. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: dit gebeurt allemaal omdat we van God zijn afgeraakt. En we voelen dit als erg omdat we nu eenmaal geschapen zijn voor een paradijs. Voor mij is dat een voldoende antwoord.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jan 2004 10:18

Volgens mij gaat C.S. Lewis ook in op deze vragen in zijn boek: "Het probleem van het lijden"

Een aanrader!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 jan 2004 13:16

TheKeimpe schreef:Volgens mij gaat C.S. Lewis ook in op deze vragen in zijn boek: "Het probleem van het lijden"

Een aanrader!

en het kromme in het levenslot van Thomas Boston

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 14 jan 2004 14:35

Goeie topic, Meschianza... heel herkenbaar.

En ja.. wat Joris al schrijft... dat boek van Larry Crabb is een aanrader.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 jan 2004 15:21

door de klappen die ik heb gekregen ben ik, dank zei God!, alleen maar sterker geworden. ik heb dat merkbaar gevoeld, dit kon ik nooit zelf recht krijgen.
maar waarom de een meer klappen krijgt als de ander??
geen idee
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 17:55

columbus schreef:door de klappen die ik heb gekregen ben ik, dank zei God!, alleen maar sterker geworden. ik heb dat merkbaar gevoeld, dit kon ik nooit zelf recht krijgen.
maar waarom de een meer klappen krijgt als de ander??
geen idee

Voor het oog kan de een meer klappen krijgen wat door mensen gezien kan worden. Een ander heeft het vanbinnen misschien weer erg moeilijk. Dat is verborgen voor iedereen.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 14 jan 2004 22:38

Ieder mens zal moeten leren, met vallen en opstaan!!!

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2004 08:56

Iemand zei wel eens: 'Gods kinderen mogen straks naar de hemel, en hier op aarde hebben ze de hel, maar bij de goddelozen is het omgekeerd. Die hebben nu de hemel, en moeten straks naar de hel'

En hier op aarde is het veel slechter dan in de hemel, maar veel beter dan in de hel.
Dus trek hier de conclusie maar uit wie er beter af zijn.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 jan 2004 11:23

joris schreef:Van binnen uit, larry Crabb zou je moeten lezen. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: dit gebeurt allemaal omdat we van God zijn afgeraakt. En we voelen dit als erg omdat we nu eenmaal geschapen zijn voor een paradijs. Voor mij is dat een voldoende antwoord.
Dat boek heb ik gelezen en is inderdaad erg inspirerend en verhelderend.
Dank ook anderen voor de tips en toelichtingen.
Maar het gaat mij niet zozeer waarom of waartoe er lijden is, maar dat wij, wanneer het ons goed gaat de mensen met wie het niet goed gaat kunnen helpen en bijstaan. is heel makkelijk om je eigen familie en vrienden bij te staan, wat gelukkig ook gebeurd. Maar doen we het ook bij wildvreemden. En waarom is het zo moeilijk om niet eerst je eigen schaapjes op het drogen te hebben en dan pas naar anderen te kijken. ER zou zoveel minder leed zijn wanneer we daar mee begonnen, niet een klein beetje om ons geweten te sussen maar dat het echt je levensstijl wordt. Is dat misschien je leven verliezen wat Jezus bedoelde? En waarom kan ik het maar niet.....

Ik denk dat Brion mn warrige verhaal echt begreep, thanks voor je bijdrage! Je gaf me weer een paar verhelderende inzichten! Die EO-jongerendagdroom, dat is het nou!!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 jan 2004 11:32

Nog even een toelichting:
Ik help maandelijks mee met een kinderclub in Rotterdam. Mijn klasgenoten kwamen daar achter en waren stomverbaast toed ze hoorden dat ik het vrijwillig deed. En ik glunderde en voelde me best goed, toch wel. Dad ik tijd over had voor kinderen en ze ook nog eens het evangelie vertelde. Wow, dat scoort!!

Maar als ik er goed over nadenk, dat middagje in de maand tegen zoveel momenten die ik heb verzuimd om aan mijn naasten te denken.Kleine gebaren die ik had kunnen maken naar mensen die het nodig hadden mar die ik naliet.

Nog iets herkenbaars (denk ik)
Er was eens een dellerig meisje , ik zeg maar , uit mijn kerk (voor de privacy even verzonnen) Ze flirte met jongens, had er ook veel achter zich aan, en maakte zich zelfs dik op om naar catechesatie te gaan. UIteraard mochten wij haar niet en we begrepen niet wat jongens in haar zagen. Ze had geen karakter, liet alles met zich doen en rommelde met iedere jongen die haar daar ook maar enigzinds toe aanspoorde. Kortom, ze was irritant en een sletje in onze ogen.

Toen kreeg ze een relatie met een jongen, raakte zwanger (stomme *censuur*) en die jongen ging er vandoor. Ze kreeg een baby, haar ouders hadden het niet ruim en ze moest stoppen met haar opleiding om achter de kassa te gaan werken.

En wij lachen, en erover praten, dat was te verwachten he, zwanger worden. Diep in ons hard waren we er zeer tevreden over dat ze er zo belabberd aan toe was.Net goed. Maar wel zielig voor die baby, het had weinig speelgoed, tweedehands kleertjes en moest opgevoed worden door de ouders. Maarja,

En niemand, maar dan ook niemand van ons kwam ook maar op het idee om bij de H&M wat kleertjes te kopen en bij haar thuis, van mij part anoniem, af te geven. Niemand!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 15 jan 2004 13:45

Alle mensen zijn egoïstisch, het egoïsme heeft als een kanker doorgevreten tot in het diepst van de mens zijn bestaan. De zondeval was het eerste: God ongehoorzaam zijn die zoveel goeie dingen had gegeven, vervolgens God nog de schuld geven ook (de vrouw die GIJ gegeven hebt). Komt terug in heel de bijbel: Lamech, Kaïn, Ezau, maar ook kinderen van God: Lot (koos de beste vlakte voor zichzelf), David (o.a. in zijn zonde met Bathseba), etc., etc.
Pas in de hemel zullen we er voorgoed van verlost zijn. Hier op aarde is het niet uit te roeien al kan het soms anders lijken. Vaak denk ik: nou zal ik eens iets goeds doen voor mijn broer bijvoorbeeld, doe je iets voor hem, en vervolgens voel ik me een hele goeie jongen. Is dit niet anders dan pure egoïsme met een schijngoed trekje (dus nog egoïstischer dan ego), omdat ik de goeie jongen wil uithangen? Nog erger: hoe vaak doe ik het niet met God?

Ik ellendig mens.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”