Bidden. Alleen in stilte?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 mar 2008 16:03

En hem dan te bidden en te danken voor wat je overdag eet en drinkt.
Dat hoeft toch niet per se zo vlak van tevoren?
Als het kan is het mooi, maar ik ga daar anderen ook niet mee opzadelen hoor. Op school bad ik nooit voor m'n eten eigenlijk, was toch echt de CHE. Maar daar at ik ook nooit alles achter elkaar dus dan blijf je bezig ;)
pobody's nerfect

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 24 jul 2008 20:40

Nog even over Matt 6 dat een stukje terug werd aangehaald om te stellen dat je anderen niet moet lastig vallen met je bidden. Dat vind ik iets te kort door de bocht (zonder een uitspraak te doen over het bidden in de trein, want daar hou ik me verre van). In matt 6 wordt behandeld het bidden om gezien te worden (dat ze tegen je opkijken): dan kun je beter in het verborgenen bidden.

Maar wat ik altijd een eye-opener vindt over het bidden met meerdere:
Neem het gebed dat Jezus ons geleerd heeft en begin maar met het eerste woord. Het hele gebed is gegeven om met meerdere mensen te bidden.

Daarnaast roept de bijbel ook op om voor elkaar te bidden, en dan wordt er niet (alleen) bedoeld zonder dat de ander erbij is. Bijvoorbeeld in

Jacobus 5:16.
Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 24 jul 2008 21:15

rickk schreef:Ik vind het ook heerlijk om gewoon op de fiets te bidden!! Lekker in je eentje, alle tijd, geen afleiding!
Goed om te lezen, want dat doe ik zelf ook graag. Bidden doe ik zelf op vaste tijden, zoals voor het eten en voor het slapen gaan en zo af-en-toe bezoek ik ook de gebedsdienst van de kerk. Maar vaak ook op onregelmatige tijdstippen wanneer de gelegenheid zich voordoet, bijvoorbeeld op een moment dat je 'geluk hebt' met iets. Onze dominee heeft tijdens de dienst wel eens gezegd dat hij eigenlijk wel de hele dag bid tot God. Dat was iets waar ik wel over moest nadenken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 08:11

Eunice schreef:Bidden voor het eten blijft toch een lastig punt. Zelf doe ik het meestal wel, maar ik voel me dan bezwaard als ze net gezellig zitten te praten, iedereen z'n boterhammen pakt en ik vraag dan om stilte. Vraag je het niet en begin je zo te bidden, dan hoor je 'stt.. ze is aan het bidden!'. Bid je vervolgens niet, dan wordt je óók raar aangekeken. Dan vraag ik me af wat dan de meerwaarde is van bidden voor het eten. Staan we er dan meer bij stil dat we dankbaar moeten zijn voor het eten dat we gekregen hebben? Zelf vind ik het net zo fijn om 's ochtends en 's avonds wat langer te bidden, de tijd nemen om de dag met God te beginnen en te eindigen.

Heej, ik ben het helemaal met je eens. Ik bid op het werk doorgaans niet voor mijn eten. Vroeger ben ik er wel mee begonnen, maar als je dan met je collega's aan een tafeltje zat werd het een snel afraffelgebed. Of e nou om stilte vraagt of niet, vaak zijn ze wel stil. En kijken naar je. En in de rest van de kantine is het rumoerig en kan je je niet concentreren. Dan uitgebreid gaan bidden vind ik dan niet prettig.

Je zou er voor kunnen kiezen om gewoon heel kort te bidden, om een zegen te vragen voor het eten en verder niet. En de rest van het gebed later te doen. Je draagt daar wel wat mee uit, je laat wat zien, je getuigt van je geloof. Persoonlijk denk ik: Ja maar daarom bid ik niet, het gebed is niet bedoeld om te laten zien dat je christen bent :) Ik ging dus na het eten ff naar buiten, in de rust, en daar bidden. Dan heb je even de tijd, de rust. Tegenwoordig werk ik bij een christelijk bedrijf en bid ik nog steeds meestal niet voor mijn eten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 25 jul 2008 09:14

Ik bid graag op mijn fiets en in de auto. Ziet er voor voorbijgangers vast heel apart uit. :lol:

Ik denk niet dat je 'dichter bij God komt' als je in stilte bid. Ik praat en luister naar Hem door de dag heen (klinkt erg vroom dus laat ik zeggen: ik probeer het in ieder geval).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 09:17

Hoezo :) Praat je dan hardop als je bidt? Of doe je je ogen dicht? In dat geval zou ik het niet op de fiets of in de auto doen ;) Ik bid ook wel eens op de fiets of als ik over straat loop maar volgens mij kan je dat niet aan me zien. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 25 jul 2008 11:27

Galateia schreef:Daarom vind ik het vreemd dat er mensen zijn die, wanneer ze voor hun eten willen bidden, de omgeving om stilte vragen. Waarom? God hoort het hart, je kunt hem in je hart vragen het eten te zegenen. Dat zal voor God geen meerwaarde hebben, Hij ziet immers ons hart.

Dit topic is nog langer, dus heb geen flauw idee wat er nog te lezen valt, maar ik herken me hier zo erg in. Vind dat zelf ook apart en doe het dus ook nooit. Als het eenmaal tot je doordringt, dan is het vragen om stilte zo zinloos. :)

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 25 jul 2008 11:32

Marnix schreef:Hoezo :) Praat je dan hardop als je bidt? Of doe je je ogen dicht? In dat geval zou ik het niet op de fiets of in de auto doen ;) Ik bid ook wel eens op de fiets of als ik over straat loop maar volgens mij kan je dat niet aan me zien. :)

Haha... ja ik praat dus hardop. Kan er ook niks aan doen, gaat vanzelf. :-D

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2008 12:19

Gurkie schreef:
Galateia schreef:Daarom vind ik het vreemd dat er mensen zijn die, wanneer ze voor hun eten willen bidden, de omgeving om stilte vragen. Waarom? God hoort het hart, je kunt hem in je hart vragen het eten te zegenen. Dat zal voor God geen meerwaarde hebben, Hij ziet immers ons hart.

Dit topic is nog langer, dus heb geen flauw idee wat er nog te lezen valt, maar ik herken me hier zo erg in. Vind dat zelf ook apart en doe het dus ook nooit. Als het eenmaal tot je doordringt, dan is het vragen om stilte zo zinloos. :)

ik zie het als respect van de mensen die stil zijn tijdens mijn gebed voor mijn geloof. Op mijn werk, bij mijn (schoon)familie wordt er altijd rekening mee gehouden dat ik bid voor het eten. Zelfs als we in een restaurant zitten. Dan bid ik eigenlijk altijd zonder te vragen of iedereen stil wilt zijn.
Toch is het echt wel fijner bidden als het stil en rustig om je heen is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 jul 2008 16:02

Voor elkaar bidden
Jac. 5 : 16 Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij
gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.

Als je nauw met iemand omgaat, dan mag er niet teveel in de weg staan.
Op een of andere manier voel je dat, en het belemmerd een goede
communicatie. M.i. kunnen fouten ook goed gemaakt worden door soms
maar heel kleine dingetjes, waardoor je als het ware 'onuitgesproken
zegt', het spijt mij.

Ik bid graag op mijn fiets en in de auto. Ziet er voor voorbijgangers vast
heel apart uit.

Ik denk niet dat je 'dichter bij God komt' als je in stilte bid. Ik praat en
luister naar Hem door de dag heen (klinkt erg vroom dus laat ik zeggen:
ik probeer het in ieder geval
Hoe kan dat gerijmt worden met Mat 6 : 6?

ik zie het als respect van de mensen die stil zijn tijdens mijn gebed voor
mijn geloof.
Het eten wordt geheiligd door het gebed (1 Tim 4 : 5).

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 25 jul 2008 16:46

Op mijn werk bid ik wel voor het eten en dat weten mn collega 's en meestal houden ze dan automatisch even stil.
Als ze niet stil zijn bid ik gewoon, meestal verstomd het gebabbel dan wel.
Ik ga niet vragen om stilte.

Bidden op mn werk vind ik een vorm van getuigen, ik zou het niet over kunnen slaan. Thuis bid ik toch ook voor mijn eten? Dus op mn werk en bij vrienden die niet bidden, bid ik ook.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 25 jul 2008 16:54

Rolf schreef:
Ik bid graag op mijn fiets en in de auto. Ziet er voor voorbijgangers vast
heel apart uit. Ik denk niet dat je 'dichter bij God komt' als je in stilte bid. Ik praat en
luister naar Hem door de dag heen (klinkt erg vroom dus laat ik zeggen:
ik probeer het in ieder geval
Hoe kan dat gerijmt worden met Mat 6 : 6?

Sorry maar ik vind dit nogal een zwart wit beeld wat je hier nu schetst Rolf... Jezus bad namenlijk ook zovaak in het openbaar met Zijn discipelen. Sterker nog Hij deed het niet zachtjes maar schreeuwde het zo af en toe letterlijk uit! Natuurlijk is het ook goed om je eigen plekje te hebben waar je heerlijk kunt bidden en samen kunt zijn met onze Vader om zo intimiteit te hebben met Hem en om Zijn stem te leren verstaan, maar dat hoeft m.i. niet de enigste plaatst te zijn waar je bidt.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 25 jul 2008 16:58

Ik zet elke dag een uur appart voor God om te bidden, lekker in het Woord lezen en zo Zijn stem beter leren verstaan. Verder bid ik samen met mijn broeders elke woensdagochten en met een aantal broeders en zusters op woensdagavond een paar uur. Lange tijd heb ik de kracht van gebed erg onderschat, maar ik ga steeds meer ontdekken hoe krachtig gebed eigenlijk is! Als je er gericht naar gaat zoeken in de Bijbel staan er zoveel mooie beloften en aansporingen in de Bijbel om te bidden, ik denk dat het daarom erg belangrijk is dat we als christen echt geloof hebben in ons gebed!

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 25 jul 2008 17:22

dubbele post
Laatst gewijzigd door Layna op 25 jul 2008 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 25 jul 2008 17:24

@Rolf ;

Misschien goed om ook de rest te lezen dan alleen dat vers. Dit gaat erover dat je niet in het openbaar moet bidden om gezien te worden.

Dat ik ook in de auto of op de fiets bid betekent niet dat ik graag gezien wil worden maar omdat ik graag tijd met de Heer doorbreng, en niet alleen maar als ik ergens binnen zit.

Terug naar “Archief”