NFP-Methode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 24 jul 2008 15:22

Nou, met die combi zou je helemaal geen last hebben van de pil en zijn mogelijke abortieve werking.
Vandaar vond ik dat wel een mooie combinatie, wat ik voorstelde. :puh:

En ja, als je de pil toch al slikt, dan is de combinatie die jij voorstelde wat logischer ja. ;)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jul 2008 07:37

Galateia schreef:@tante-tortel: dan zou je dus geen bezwaar hebben tegen het gebruik van de pil en het condoom tegelijkertijd? Want ik las ergens dat je zelf je kinderen geleerd hebt rekening te houden met vruchtbare/onvruchtbare periodes, dus je bent wel voor een zekere planning van eventuele zwangerschappen?

De discussie hier gaat niet zozeer over of de pil nu wel of niet een goed anticonceptiemiddel is, maar meer over het hele gebeuren rond het in de gaten houden van je vruchtbare en niet-vruchtbare dagen.

Ja ik ben zeker niet tegen een zekere planning van zwangerschappen.
Ik kan nergens in de Bijbel vinden dat er vrouwen waren die jaar op jaar een kind kregen.
Alleen konden ze het toen wel zonder de pil dus hoe zouden ze dat nu gedaan hebben? :mrgreen:

Om welke andere reden zou je dan de pil kunnen gebruiken?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 jul 2008 07:43

tante-tortel schreef:Om welke andere reden zou je dan de pil kunnen gebruiken?

Klachten rondom de menstruatie: wanneer je bijvoorbeeld hele heftige menstruaties hebt met (extreem) veel pijn, endometriose (mijn zus moet wel de pil slikken, ze was een keer 6 weken lang aan het vloeien), bij acné, bij hormonale afwijkingen, bij ... (vul maar in).

Dus ja. De pil is in veel gevallen een medicijn met als 'neveneffect' anticonceptie.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 jul 2008 07:47

TT, zitten jouw (schoon)kinderen er nu echt op te wachten om van jouw voorlichting te krijgen mbt anti conceptie? Ik zoek dat zelf wel uit, heeft mijn moeder niets mee te maken.
ja, dat is mijn mening dan he.....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jul 2008 08:17

Galateia schreef:
tante-tortel schreef:Om welke andere reden zou je dan de pil kunnen gebruiken?

Klachten rondom de menstruatie: wanneer je bijvoorbeeld hele heftige menstruaties hebt met (extreem) veel pijn, endometriose (mijn zus moet wel de pil slikken, ze was een keer 6 weken lang aan het vloeien), bij acné, bij hormonale afwijkingen, bij ... (vul maar in).

Dus ja. De pil is in veel gevallen een medicijn met als 'neveneffect' anticonceptie.

Oke, ook ik heb endometriose en heb ik een poos de cyclocur geslikt, wat bijna hetzelfde werkt als de anticonceptie pil behalve dat het niet voorkomt dat je zwanger wordt. Zou ook een goede optie kunnen zijn alleen grijpen de mensen sneller naar de pil omdat die andere niet zo bekend is maar evengoed werkt.

Bij acné kan ik het me wel eens voorstellen. Als het zo heftig is dat je alles al geprobeert hebt en alleen die optie nog open is zou ik het zeker aanraden. Maar eerlijk is eerlijk dat komt meestal voor je huwelijk voor. (meestal he)

Hormonale afwijkingen kan ik me niet veel bij voorstellen aangezien je juist door hormomen te slikken die afwijken van het normale je hormonale huishouding in de war gaat schoppen.

Maar goed, er kunnen redenen zijn om hem te moeten slikken alleen zou ik hem dat altijd in combinatie met het condoom willen zien als het ook is om niet zwanger te mogen worden.
Misschien verbaasd het jullie als ik zeg dat ik nog eerder voor sterelisatie ben dan voor de pil?

Annet: mijn kinderen heb ik opgevoed met het goed op je lichaam letten. Zodat ze al voor dat ze ooit zouden trouwen weten wanneer heb ik b.v. een eisprong. Leren kijken naar je lichaam hoort voor mij gewoon bij de opvoeding.
Verder heb ik bij alle vier mijn kleinkinderen gekraamd en in de kraamperiode komt ook altijd de anticonceptie aan de orde.
Hoe wil je dat gaan doen, wat zijn de mogelijkheden.
Denk je erom dat je gewoon vruchtbaar kunt zijn ook als je borstvoeding geeft.
En dan maken zij hun eigen keus. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Al moet ik zeggen dat wij altijd behoorlijk close met elkaar omgaan en onze kinderen er erg open over zijn.
Wij zijn dat trouwens ook naar hen toe. :wink:

Weet je, het lijkt er soms op dat wij wat door God in de schepping is gelegd veronachtzamen en liever onze eigen weg willen gaan.
God heeft het zo prachtig al in de natuur van de vrouw gelegd dat je door de NFP methode toe te passen de kinderwens kunt plannen.
Maar wij grijpen liever naar de makkelijker methode: de pil.
Want wij willen vrij zijn in het bepalen wanneer we nu gemeenschap met elkaar hebben. En onze eigen weg gaan. Niet een weg die God al heeft bepaald. Dus niet vrijen op je vruchtbare dagen. Dat is toch te moeilijk. Want dan heb ik net de meeste zin.
En dat begrijp ik dan niet.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 jul 2008 08:28

Ale je getrouwd bent en je "mag" nog niet vrijen wanneer je wilt, dat snap ik niet.
ja, dat is mijn mening dan he.....

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 25 jul 2008 08:34

*Annet* schreef:Ale je getrouwd bent en je "mag" nog niet vrijen wanneer je wilt, dat snap ik niet.

Sorry, ik snap deze opmerking niet zo goed, kan je hem ff toelichten?
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jul 2008 08:55

88alries88 schreef:
*Annet* schreef:Ale je getrouwd bent en je "mag" nog niet vrijen wanneer je wilt, dat snap ik niet.

Sorry, ik snap deze opmerking niet zo goed, kan je hem ff toelichten?

Als je de NFP methode toepast en je wilt niet zwanger worden dan mag je geen gemeenschap hebben op je vruchtbare dagen.
En hier werd die optie als notdone afgewezen want dan hebt je juist de meeste zin.
Dus dan mag je niet vrijen wanneer je wilt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 08:58

Weet je, het lijkt er soms op dat wij wat door God in de schepping is gelegd veronachtzamen en liever onze eigen weg willen gaan.
God heeft het zo prachtig al in de natuur van de vrouw gelegd dat je door de NFP methode toe te passen de kinderwens kunt plannen.
Maar wij grijpen liever naar de makkelijker methode: de pil.
Want wij willen vrij zijn in het bepalen wanneer we nu gemeenschap met elkaar hebben. En onze eigen weg gaan. Niet een weg die God al heeft bepaald. Dus niet vrijen op je vruchtbare dagen. Dat is toch te moeilijk. Want dan heb ik net de meeste zin.
En dat begrijp ik dan niet.

Inderdaad. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ik vind het zo onpraktisch denken. Je hebt allebei zin om te vrijen maar je wil niet zwanger worden. Dan zijn er een aantal oplossing. Jij lijkt er maar 1 te proclameren: Niet vrijen. Maar als de mogelijkheid er is om wel te vrijen en niet zwanger raken, (pil is een optie maar je kan ook gewoon in die vruchtbare periode een condoom gebruiken) waarom zou je daar dan geen gebruik van mogen maken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jul 2008 09:03

Dat heb ik al aangegeven. Waarom niet gewoon dat gebruiken wat God zo al heeft geschapen? Als je daarmee je lichaam kunt onthouden van allerlei rotzooi als hormonen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 09:11

tante-tortel schreef:Dat heb ik al aangegeven. Waarom niet gewoon dat gebruiken wat God zo al heeft geschapen? Als je daarmee je lichaam kunt onthouden van allerlei rotzooi als hormonen.

Met zo'n instelling kan je een paracetamolletje bij hoofdpijn ook wel afkeuren. Krijg je ook rotzooi binnen. Er zijn zveel dingen die na de schepping zijn uitgevonden en waar jij dankbaar gebruik van maakt. God schiep ook geen plastic.

Overigens noemde ik ook het condoom. Niks hormonen, niks rotzooi. Gewoon een soort van "voor het zingen de kerk uitgaan" maar dan effectiever en minder vervelend. Hou je je lichaam vrij van rotzooi en kan je toch samen vrijen als je daar zin in hebt. Mooi toch, dan die mogelijkheid er is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2008 09:44

tante-tortel: ik vraag me af wat jij eet, alleen biologische dingen ofzo? In eten zit namelijk ook heel veel rommel, dat wil je echt niet weten.

Ik vind het wel heel tof dat je open met je kinderen hierover praat, want dat is in veel gezinnen helaas niet zo. Ik neem aan dat als een kind het er even niet over wil hebben, dat ook bespreekbaar is ;)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 jul 2008 15:03

Lalage schreef:tante-tortel: ik vraag me af wat jij eet, alleen biologische dingen ofzo? In eten zit namelijk ook heel veel rommel, dat wil je echt niet weten.

Ik vind het wel heel tof dat je open met je kinderen hierover praat, want dat is in veel gezinnen helaas niet zo. Ik neem aan dat als een kind het er even niet over wil hebben, dat ook bespreekbaar is ;)

Uiteraard. Maar ik moet eerlijk zeggen dat zij er eigenlijk altijd het eerst over beginnen.... :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2008 20:28

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:tante-tortel: ik vraag me af wat jij eet, alleen biologische dingen ofzo? In eten zit namelijk ook heel veel rommel, dat wil je echt niet weten.

Uiteraard. Maar ik moet eerlijk zeggen dat zij er eigenlijk altijd het eerst over beginnen.... :oops:

Blijkbaar heb je dan toch een sfeer gecreeerd waarin ze dat vragen, ik heb er nooit over gepraat met mijn ouders.

Terug naar “Archief”