NFP-Methode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 jul 2008 11:51

ring schreef:
NdW schreef:Nou daar zit ik dus ook een beetje mee!
Het risico om ongesteld te zijn op mijn trouwdag vind ik ook niks, en om vruchtbaar te zijn dan ook niet. Maar daar heb je heel veel kans van dat je één van de twee tegenkomt, dan moet je indd gaan kiezen voor iets anders. Of de pil of condoom...

Vind ik ook een hele lastige situatie..

Je kunt je menstruatie eenmalig uitstellen/vervroegen met het medicijn Primolut. Misschien is dat een oplossing?

Tjah, maar ik heb weleens gehoord dat dat niet zo fijn is! Ook doordat je dan daarna er wel heel veel last van krijgt...
Ken jij het medicijn? (of iemand anders?) Ervaringen mee soms?

Met dit medicijn heb je toch nog heel veel kans op doorbraakbloedingen? Ik weet van iemand dat die ook een medicijn slikte voor haar trouwdag (weet niet welke) om niet ongesteld te worden, en op haar trouwdag kon ze toch nog met maandverband in de weer. Dat risico loop ik liever niet.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 11:52

Is negen maanden dan niet lang genoeg?

Trouwens, gemiddeld worden de meeste stellen na ongeveer een jaar zwanger (heb ik weleens gehoord/gelezen in een tijdschrift).
Afbeelding

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 11:54

petra85 schreef:k bedoelde niet tegen jou hoor Daphne :)

Oké... :)

De vrouw van mijn neef was ook aan ad, was toen ook beter dat ze niet zwanger werd. Na een jaar huwelijk is ze de ad gaan afbouwen. Inmiddels hebben ze een zoontje. :)
Ik hoop voor je, dat het bij jullie ook zo ver komt!
Sterkte met alles! 8>)
Afbeelding

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 23 jul 2008 12:32

88alries88 schreef:
ring schreef:
NdW schreef:Nou daar zit ik dus ook een beetje mee!
Het risico om ongesteld te zijn op mijn trouwdag vind ik ook niks, en om vruchtbaar te zijn dan ook niet. Maar daar heb je heel veel kans van dat je één van de twee tegenkomt, dan moet je indd gaan kiezen voor iets anders. Of de pil of condoom...

Vind ik ook een hele lastige situatie..

Je kunt je menstruatie eenmalig uitstellen/vervroegen met het medicijn Primolut. Misschien is dat een oplossing?

Tjah, maar ik heb weleens gehoord dat dat niet zo fijn is! Ook doordat je dan daarna er wel heel veel last van krijgt...
Ken jij het medicijn? (of iemand anders?) Ervaringen mee soms?

Met dit medicijn heb je toch nog heel veel kans op doorbraakbloedingen? Ik weet van iemand dat die ook een medicijn slikte voor haar trouwdag (weet niet welke) om niet ongesteld te worden, en op haar trouwdag kon ze toch nog met maandverband in de weer. Dat risico loop ik liever niet.

Inderdaad. Niet iedereen heeft van die klachten, maar ik heb verschillende mensen al gehoord met klachten als misselijkheid, migraine en buikpijn. Lijkt me ook niet leuk op je trouwdag.

Mijn vriend en ik willen dolgraag trouwen en het liefst zo snel mogelijk kinderen. Maar ik ga er mijn studie niet voor opzeggen. Eerst die afmaken en dan nog een tijdje werken omdat we het anders financieel niet echt gaan trekken. Natuurlijk lijkt 9 maanden een lange tijd om samen te zijn, maar dat is zo snel voorbij. Bovendien vind ik wel dat je aan die grote stap toe moet zijn. Het is niet zo maar iets een kindje. Als wij dan onverhoops toch zwanger worden door de pil heen, dan is het uiteraard wel zeer gewenst.

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 23 jul 2008 12:49

Daphne schreef:
Lalage schreef:Ik blijf het raar vinden dat alleen gezondheid als reden geldt om geen kinderen te willen. Je eigen wensen maken dus niets uit? Ik ben blij dat mijn ouders mij gekregen hebben omdat ze dat graag wilden en niet omdat het moest, maar goed, hier hebben we het al eerder over gehad.

Ik vraag me dan wel af wat je onder 'gezond' verstaat. Ik vind mijzelf niet 100% gezond, maar als ik een grote kinderwens zou hebben dan zou ik me daardoor niet laten tegenhouden. Mijn moeder is ook niet helemaal gezond, maar heeft me toch prima opgevoed.

Of is dit allemaal off topic...

Ik heb ook helemaal niet gezegd dat je kinderen MOET krijgen... Als je jezelf niet in staat acht om kinderen op te voeden en je hebt absoluut geen kinderwens, dan lijkt het mij voor het kind (als dat toch zou komen) niet echt leuk...

Het is idd een beetje off-topic maar dit houdt mij ook weleens bezig.
Want wat Daphne zegt, dat hoor je maar weinigen eerlijk zeggen. 't Is eigenlijk gangbaar dat je alles maar moet laten komen op Gods tijd. Behalve in het geval van medische indicaties etc. Terwijl het veel complexer kan zijn! Je mag jezelf toch ook serieus nemen?
Er zijn mensen die worden panisch als ze maar denken aan kinderen krijgen, alleen al de bevalling bv. Of een gezin echt niet zien zitten in hun geval.

En ik vraag me nu af hoe stellen daar in de refo-gezindte mee omgaan, want die zijn er beslist. Je hoort daar nooit wat over, al is het alleen al omdat 90% vd mensen 'gewoon' kinderen wil...

Misschien moet hier anders een topic over geopend worden?

Sorry mensen, het ging over NFP. Maar ik wou dit ff kwijt n.a.v Lalage :oops:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jul 2008 13:27

over primolut, ik heb die wel is gebruikt. Het werkt prima en had echt geen doorbraak. Wel toen het daarna opgang kwam wat meer last van buikpijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 13:31

Er is wel een topic over kinderwens, misschien moeten we daarin een 'nieuwe start' maken?
Afbeelding

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 23 jul 2008 13:36

Moeilijk hoor.
Vind wel altijd als je van plan bent om bijv aan de pil te gaan af wat voor soort middelen dan ook om een zwangerschap te voorkomen dat het wel zo moet zijn dat je er een zegen over moet kunnen vragen aan God.
Persoonlijk zou ik dat niet kunnen als ik bewust een zwangerschap probeer te voorkomen omdat m'n huis niet groot genoeg, of als ik nog moet sparen of als ik nog verre reizen wil maken enz enz.
Ik geloof wel dat als je lichamelijk of geestelijk echt wat mankeert, dan niet zomaar wat lulligs, dat je dan beter wel een poosje kunt wachten om weer zwanger te worden.
Meestal is het natuurlijk zo dat men geen kinderen wil omdat men daar nog geen 'zin' in heeft of omdat het nu nog niet goed uikomt.

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 23 jul 2008 15:11

Daphne schreef:Er is wel een topic over kinderwens, misschien moeten we daarin een 'nieuwe start' maken?

Op zich een goed idee...maar misschien is het vervelend voor mensen mét kinderwens om daar dan ook te lezen over géén kinderwens??

@Tuinfluiter: wat ik daarnet vertelde over mensen die geen kinderen willen, dan bedoel ik daarmee niet zozeer degenen die liever reizen willen maken, geen geld ervoor over hebben en dergelijke. (dit wordt nogal vaak genoemd in kerkelijke kringen als dit onderwerp ter sprake komt, en ik vind het begrijpelijk dat dit als onchristelijk wordt gezien) Maar daar draait het meestal niet om! Het gaat om het ontbreken van de wens. (voor veel mensen moeilijk te bevatten)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 15:32

ChupaChups schreef:Op zich een goed idee...maar misschien is het vervelend voor mensen mét kinderwens om daar dan ook te lezen over géén kinderwens??

Ja, dat wel, maar als er een apart topic komt over 'geen kinderwens' ga ik dat waarschijnlijk toch lezen... 8)
Afbeelding

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 23 jul 2008 15:34

Ja precies. Je leest toch wel van elkaar mee.
Maar het 'staat' misschien niet zo leuk in één topic.
Mij maakt het iig niet uit 8)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 jul 2008 15:41

Nee, dat is waar. Open maar een nieuw topic dan... :wink:
Afbeelding

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 23 jul 2008 16:02

dankje wel Daphne :!:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2008 17:09

Er is al veel over wel of niet kinderen willen gesproken, gebruik de zoekfunctie maar.... (al werkt die niet altijd even lekker).

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 07:36

barryrab schreef:kun je net zo goed de pil gaan slikken en of een condoom gebruiken, is gewoon het zelfde.

Jij gaat plannen en maakt gebruikt van de natuurlijke cyclus.

Er is ondertussen veel over gezegd maar de vergelijking met de pil is een verkeerde.
Aangezien de pil altijd als één van de werkingen heeft: het niet kunnen innestelen van een bevrucht eitje. Dat is een abortieve werking.
Als je dat in gedachten houd zou het betekenen dat het zeker niet hetzelfde is als de pil gebruiken. Ik weet dat velen het niet met mij eens zijn over die werking en hun kop in het zand steken, want het is zo makkelijk om hem te gebruiken. Maar het is wel degelijk een werking van de pil. Als ik daarbij ook nog lees welke bijverschijnselen velen van de pil hebben is die alleen op dat gebied al niet te vergelijken met NFP. Zonder bijwerkingen!

Dan werkt de NFP methode beter en ook goed te doen. Ik ben dan allang uit de kleine kinderen van mezelf. Heb getrouwde kinderen die het gewoon van mij geleerd hebben. En het werkt prima.

Verder heeft de pil veel bijwerkingen. Eén daarvan is dat de vrouw minder zin heeft om te vrijen.
Dus de opmerking dat je dan net als je op zijn vruchtbaarst bent en juist de meeste zin hebt niet mag vrijen als lastig ervaart is eigenlijk maar een wasse neus. Aangezien de pil zorgt (hopelijk) dat er geen eitje tot rijping komt, maakt de vrouw dus die zin periode niet mee. Want als ze op haar vruchtbaarst zou zijn is ze dat niet door kunstmatige hormonen.
En de hormonen die zorgen dat er een eisprong is zorgt juist voor de zin in...

Terug naar “Archief”