voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:59

Kaw schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:yep,

stap erop

Hoe?

Door vergeving te vragen van je zonden. Hiermee zoek je toegang tot het schip van de genade.

Maar dat doe ik dus al.
Misschien moet ik nog wat (af)leren.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 15:03

caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:

stap erop

Hoe?

Door vergeving te vragen van je zonden. Hiermee zoek je toegang tot het schip van de genade.

Maar dat doe ik dus al.

Geloof je dat je vergeving krijgt?

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 15:05

Kaw schreef:
caprice schreef:
Kaw schreef:
caprice schreef:

stap erop

Hoe?

Maar dat doe ik dus al.

Geloof je dat je vergeving krijgt?

Ik weet het niet.
Een enkel keertje wel, vaak niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jan 2004 15:07

En waarop baseer je dat je geen vergeving krijgt?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 17:48

@mic schreef:En waarop baseer je dat je geen vergeving krijgt?

Op mijzelf. Ik ben al godsdienstig genoeg => farizeeer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 18:03

caprice schreef:

Volg je een cursus zelfaanpraten, of wil je een cursus geloven volgen?
Ik ken iemand die jou het graag wil leren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 18:05

hijwel schreef:
caprice schreef:

Iemand?

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jan 2004 18:07

Als je gelooft dat Jezus naar deze aarde gekomen is om voor onze zonden te sterven en je vraagt God vergeving van je zonden, dan mag je toch geloven dat die vergeven zijn.... en als je dat gelooft, maakt het je toch nog niet tot een farizeeër :?:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 18:09

rosekapje schreef:Als je gelooft dat Jezus naar deze aarde gekomen is om voor onze zonden te sterven en je vraagt God vergeving van je zonden, dan mag je toch geloven dat die vergeven zijn.... en als je dat gelooft, maakt het je toch nog niet tot een farizeeër :?:

Als je het vraagt dan geloof je? Hoe zit het dan met oprechtheid?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 18:12

caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

Iemand?

Ja die Iemand! Ik bedoel dat niet verkeert, maar Hij is de enige die jou kan leren geloven: HEERE ik geloof, Kom mijn ongelovigheid te hulp.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 18:13

hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:

Iemand?

Ja die Iemand! Ik bedoel dat niet verkeert, maar Hij is de enige die jou kan leren geloven: HEERE ik geloof, Kom mijn ongelovigheid te hulp.

Misschien wil Hij dat vanavond doen in de kerk.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jan 2004 18:15

Als ik voor mezelf mag praten, dan geloof ik dat God mijn zonden vergeeft! Jezus heeft ook voor mij (zondaar) aan het kruis geleden en in het graf gelegen... Ik geloof in God, Christus Jezus en de Heilge Geest... Als ik geen christen was geweest, had ik niet van zonden en zondigen afgeweest (het maakte me iig niet veel uit, geen schuldgevoel tegenover God) Nu ik Hem ken en Zijn Zoon en geraakt ben door De Geest, kan ik toch niets anders doen dan (oprecht) vergeving vragen over de dingen die ik fout doe (ook al ben ik me niet altijd bewust van mijn zonden...) dan mag en kan ik oprecht geloven dat door het lijden van Christus mijn zonden weggenomen zijn!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jan 2004 18:21

caprice schreef:Misschien wil Hij dat vanavond doen in de kerk.

mischien wel, je mag er ook gewoon om vragen hoor, want hij geeft het!
Ik weet zeker als je Hem vindt, dat je zegt: "hij stond de heel de tijd al op me te wachten, en ik maar wachten tot dat Hij kwam"

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jan 2004 19:18

caprice schreef:
rosekapje schreef:Als je gelooft dat Jezus naar deze aarde gekomen is om voor onze zonden te sterven en je vraagt God vergeving van je zonden, dan mag je toch geloven dat die vergeven zijn.... en als je dat gelooft, maakt het je toch nog niet tot een farizeeër :?:

Als je het vraagt dan geloof je? Hoe zit het dan met oprechtheid?

Caprice, lees de hele topic nog es een keer door. Want het cirkeltje is nu rond, je begon ermee of je oprechtheid om te komen goed is (als ik me goed herinner :wink:). Naar mijn idee is daar ook redelijk duidelijk antwoord opgegeven.

Maar hier heb ik iig een stuk van Bunyan daarover uit komen tot Christus:
Eerste tegenwerping
Ik kan niet ontkennen dat mijn geest naar Christus uitgaat en dat hij ook naar Hem gedreven wordt vanuit een besef van mijn verloren toestand -want ik zie in dat ik zonder Hem verloren ga -toch vrees ik dat de diepste bedoelingen waarom ik tot Hem wil komen niet goed zijn.
Vraag: Wel, wat is dan uw bedoeling in het komen tot Christus? Antwoord: Mijn bedoeling is, dat ik het leven mag ontvangen en door Jezus Christus zalig mag worden.
Dit is de tegenwerping. Welnu, Iaat ik u dan zeggen, dat het geoorloofd en goed is om tot Jezus Christus te komen om het leven te vinden en door Hem behouden te worden, ook al hebt u voor het moment geen andere bedoeling dan deze. Dit is duidelijk, want Christus stelt het leven voor als het enige motief om zondaars over te halen om tot Hem te komen. Hij berispt hen ook, omdat zij niet tot Hem komen om het leven te verkrijgen. "En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben"23. Daarnaast zijn er veel andere Schriftplaatsen waardoor Hij zondaren lokt om tot Hem te komen en waarin Hij hen niet anders voor ogen stelt dan hun behoud. We kunnen daarbij denken aan teksten als: "Wie in Hem gelooft, zal niet verloren gaan". "Wie gelooft, is uit de dood overgegaan in het leven". "Die gelooft, zal zalig worden". "Hij die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld"24. Nu is geloven en komen één en hetzelfde. Daaruit ziet u, dat het geoorloofd en goed is om tot Christus te komen met de bedoeling
om het leven te ontvangen.
Laat ik hier bovendien nog aan toevoegen, dat als iemand tot Christus komt om het leven te ontvangen -ook al komt hij tot Hem om niets anders dan het leven alleen -hij Hem hiermee veel eer bewijst.
1. Hij eert het woord van Christus en stemt ermee in dat het waar is, vooral in deze twee hoofdpunten: Hij stemt hij met de waarheid van al die uitspraken die getuigen dat de zonde in zichzelf allerafschuwelijkst is, dat zij God onteert en de ziel van de mens verdoemt. Want dat is de belijdenis van iemand die tot Jezus Christus komt25. Bovendien gelooft hij, zoals in het Woord gezegd is, dat er in de beste dingen van de wereld, haar gerechtigheid en al het andere, niets anders dan dood en verdoemenis is. Want dat erkent iemand die tot Jezus Christus komt ook26.
2. Hij eert de persoon van Christus daarin dat hij gelooft dat er leven in Hem is en dat Hij machtig is om hem te redden van dood, hel, de duivelen de verdoemenis. Want als iemand dit niet gelooft, zal hij niet tot Christus komen om het leven te verkrijgen27.
3. Hij eert Hem daarin, dat hij gelooft dat de Vader Hem volmacht gegeven heeft om het leven te geven aan hen die tot Hem komen om het te verkrijgen28.
4. Hij eert het priesterschap van Jezus Christus. Hij eert dit door te
geloven dat alleen Hij verzoening heeft aangebracht voor de zonde29.
Hij eert het ook door te geloven dat Christus meer macht heeft om hem van de zonde te verlossen door het offer dat hij daarvoor gebracht heeft, dan heel de wet, alle duivelen, dood of zonde hebben om hem te veroordelen. Hij die dit niet gelooft, zal niet tot Jezus Christus komen om het leven te verkrijgen30. Tenslotte eert hij Christus' priesterschap door te geloven dat Christus zeer getrouwen barmhartig zal zijn in de uitoefening van Zijn ambt. Ook dit moet een onderdeel zijn van het geloof van hem die tot Christus komt om het leven te verkrijgen31.
5. Verder kiest hij, die tot Jezus Christus komt om het leven te verkrijgen, Zijn zijde tegenover de zonde en de gehavende en onvolkomen gerechtigheid van de wereld; ja, ook tegen valse Christussen en vervloekte dwalingen, die zich verheffen tegen de waarde van Zijn verdiensten en algenoegzaamheid. Dit is duidelijk, want zo iemand verkiest zich temidden van al die dingen Christus als de Enige die kan zaligmaken.
6. Op deze wijze bereidt u net als Noach op Gods bevel een ark tot behoud van uzelf. Zodoende veroordeelt u ook de wereld en bent u eenerfgenaam geworden van de rechtvaardigheid die uit het geloof is32.
Daarom mag u goede moed hebben, komende zondaar! Hij die tot Jezus Christus komt, gelooft dat Hij bereidwillig is om genade te bewijzen en medelijden te tonen aan hem die tot Hem komt om het leven te verkrijgen, ook al is hij dat niet waard. Daarom hebt u niet slechts een speciale uitnodiging ontvangen om te komen, maar ook een belofte dat u aangenomen zult worden en vergeving ontvangen33.
Al deze bijzondere aspecten en kenmerken van het geloof zijn aanwezig
in hem die tot Jezus Christus komt om het leven te vinden, zoals bij iedere onpartijdige beoordeling duidelijk wordt. Zal bijvoorbeeld iemand die het getuigenis van Christus niet gelooft met betrekking tot het verkeerde van de zonde en de ongenoegzaamheid van de gerechtigheid van de wereld, zal zó iemand tot Christus komen om het leven te verkrijgen? Neen toch!

Wie dit getuigenis van het Woord niet gelooft, komt niet. Wie gelooft dat
het leven ergens anders te vinden is, komt niet. Wie betwijfelt of de Vader Christus de macht gegeven heeft om te vergeven, komt niet. Wie denkt dat er meer kracht in de zonde, in de wet, in de dood en in de duivel is om te verderven, dan er in Christus kracht is om te behouden, komt niet. En ook degene die twijfelt of Christus Zijn priesterambt getrouw zal uitoefenen om zondaren zalig te maken, komt niet.
U die een zondaar bent die inderdaad tot Hem komt, gelooft dit alles. Het is waar, u gelooft het misschien niet met die volle zekerheid. U hebt ook
geen vrijmoedigheid om uw geloofsleven te beschouwen en daarbij deze onderscheiden geloofsdaden aan te wijzen. Toch is heel dit geloof in
principe aanwezig in hem, die tot Christus komt om het leven te verkrijgen. En het geloof dat zo werkt, is het geloof van het beste en zuiverste soort, want zo iemand komt alleen als zondaar en als iemand die ziet dat het leven alleen in Jezus Christus te vinden is.
Voordat ik mijn beantwoording van deze tegenwerping afsluit, moet u de volgende twee dingen nog overwegen:
Bedenk in de eerste plaats dat de vrijsteden gebouwd waren voor hen die volgens de wet dood waren en toch door genade wilden leven, ja voor hen die daarheen moesten vluchten om huns levens wil voor de bloedwreker die hen achtervolgde. En het is uw aandacht waard, dat degenen die op de vlucht daarheen waren, op een bijzondere wijze het volk van God genoemd worden. "Verhoogt de baan, verhoogt de baan", zegt de Heere,"bereidt de weg, neemt de aanstoot uit de weg mijns volks"34. Dit doelt op het bereiden van de weg naar de vrijstad, opdat de vluchtende doodslagers daarheen mochten ontkomen en in leven blijven. Deze doodslagers worden hier speciaal het volk van God genoemd, zij namelijk die daarheen
vluchtten om huns levens wil.
Overweeg in de tweede plaats ook wat we over Achab lezen toen Benhadad een boodschap tot hem zond om zijn leven te redden. Deze luidde: "Zo zegt uw knecht Benhadad: Ik bid u, laat mij leven". Hoewel het Benhadad te doen was geweest om de kroon en het koninkrijk van Achab, ja, hoewel hij hem zelfs naar het leven had gestaan, toch wist Benhadad hem met
succes voor zich te winnen. "Is Benhadad nog in leven?", zei Achab, "Hij
is mijn broeder; ga uit en breng hem tot mij". En hij deed hem in zijn
wagen rijden35.
Zondaar, die tot Christus komt, wat denkt u? Indien Jezus Christus even weinig goedheid bezat als Achab, zou hij een nederige Benhadad nog het leven schenken. U vroeg niet om Zijn kroon en om Zijn waardigheid; Het leven, het eeuwige leven, daar is het u om begonnen. Hoeveel te zekerder is het dat u dat zult ontvangen, omdat u te doen hebt met Hem Die de goedheid en de genade Zelf is! Ja, u bent ook geroepen en zelfs sterk aangemoedigd door een belofte van leven, om tot Hem te komen om het leven te verkrijgen. Lees ook deze Schriftplaatsen: Num. 35 : 11, 14, 15; Joz. 20: 1-6; Hebr. 6: 16-21.
Tweede tegenwerping.
Als ik zeg, dat ik alleen mijzelfzoek, bedoel ik dat ik niet kan ontdekken dat Ik Gods eer op het oog heb in mijn zalig worden door Christus en dat doet mij vrezen dat ik niet op de juiste wijze kom.
Antwoord: Waar eist Christus Jezus een dergelijke voorwaarde van hen die tot Hem komen om het leven te verkrijgen? Kom toch om het leven te zoeken en kwel uw geest niet met zulke tegenwerpingen tegen uzelf. Laat het aan God en Christus over om zichzelf te verheerlijken in de behoudenis van een worm als u bent. De Vader zegt tot de Zoon: "Gij zijt Mijn knecht, Israël, in wie Ik verheerlijkt zal worden"36, God stelt aan zondaars het leven voor als het argument om hen over te halen tot Hem te komen om het leven te verkrijgen. Christus zegt ook duidelijk: "Ik ben gekomen, opdat gij het leven moogt hebben"37. Hij heeft uw bedoelingen niet nodig, al hebt u de Zijne wel nodig. Christus stelt u het eeuwige leven voor, de vergeving van zonde en de verlossing van de toekomende toorn en dit zijn de dingen die u nodig hebt. Bovendien wil God genadig en barmhartig zijn aan onwaardige ellendigen die dat allerminst verdienen. Kom dan maar als zo iemand en leg geen struikelblokken op de weg naar Hem, maar kom tot Hem om het leven te verkrijgen en lééf!38
De stokbewaarder wilde eerst alleen maar weten wat hij moest doen om zalig te worden. Maar Paulus vroeg hem niet één keer: Wat is uw bedoeling met deze vraag? Hebt u wel de eer van God op het oog in het behoud van uw ziel? Daar was hij te verstandig voor en hij wist dat zulke vragen slechts dwaze praat zouden zijn in plaats van een afdoend geneesmiddel voor zo'n gewichtige vraag als deze. Omdat deze arme zondaar de zaligheid door Jezus Christus niet bezat -ik bedoel dat hij niet wist hoe hij gered kon worden van de hel en de dood, waarvan hij nu inzag dat hij die verdiend had door zijn eigen zonden -daarom gebood Paulus hem dat hij als een arm doemwaardig zondaar zou voortgaan op deze weg, waarin hij het goede voor zichzelf zocht39. Hij zei dan ook: "Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden,,4o.

Ik weet dat u later verlangen zult Christus te verheerlijken door te
wandelen in de weg van Zijn geboden. Nu begeert u echter het leven, want de bloedwreker achtervolgt u en de duivel komt u als een brullende leeuw
tegemoet. Nu dan, kom en ontvang het leven door aan hen te ontkomen!
En wanneer u een troostrijke overtuiging verkregen hebt, dat u deelgenoot
geworden bent van het leven door Christus, dan -en niet eerder -zult u
zeggen: "Loof de HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heilige
naam. Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden; Die
al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw krankheden geneest; Die uw
leven verlost van het verderf, die u kroont met goedertierenheid en
barmhartigheden "41.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 14 jan 2004 19:57

Caprice, straks in de hemel zetten wij saampies een boompie op over deze discussie, oke? Lezen we hem effe terug, ben ik benieuwd hoe we er beiden op terug kijken.

Terug naar “Archief”