Zoektocht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

colourgirl

Zoektocht

Berichtdoor colourgirl » 20 jul 2008 15:19

Mijn vriendje en ik zijn nu ruim twee jaar samen, en op zoek naar een kerk waar we ons thuis voelen en waar we echt iets kunnen opbouwen. We hebben namelijk allebei heel erg 'de wens' om actief gemeentelid te zijn in een gemeente waar we ons allebei thuis voelen. Mijn vriend is belijdend lid in de GKV, ik ben dooplid in de GerGem, maar kom daar gemiddeld 1x per half jaar. Het eerste jaar van onze relatie zijn we vooral samen naar de GKV geweest, maar omdat ik me daar steeds minder thuis ging voelen, werd dat steeds minder. Sindsdien gaan we regelmatig niet naar de kerk (dan luisteren we bijv. een jijdaar.nl-lezing), gaan we naar de CGK of ook wel naar de PKN.
De laatste maanden hebben we echter nogal het idee 'vast te zitten': we gaan af en toe naar een kerk, dan weer hier, dan weer daar, maar we komen gevoelsmatig niet verder. Zo voel ik me op zich wel thuis bij de CGK-Utrecht Centrum, maar dat is echt een keuze die gebaseerd is op m'n gevoel en niet echt inhoudelijk. Daarom vind mijn vriend het ook weer lastig om daar 'in mee te komen'.

'k Heb dit topic geopend omdat ik benieuwd ben of ander dit herkennen, een zelfde soort zoektocht hebben gehad: k ben benieuwd naar verhalen, ideeen, tips enz.

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 20 jul 2008 18:56

Hallo Colourgirl,

De eerste vraag wat bij me opkomt: zijn jullie er al wel over uit bij wat voor soort kerkgemeente jullie je wel en niet willen aansluiten?

Wat zijn de opties?

-Gereformeerd (in alle variaties)?
-(vrije) baptisten?
-Evangelische gemeente?
-Pinkstergemeenten?

etc.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jul 2008 19:19

Ik zou mij dar juist neit op vast pinnen maar te kijken waar je wilt gaan wonen en dan gaan kijken wat er in de buurt is.

Binnen een kerkstroming kan het ook per kerk nogal verschillen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jul 2008 19:26

Helemaal mee eens.
Ik ken een dominee van de CGK, die mensen aanraadt niet naar de CGK in mijn woonplaats te gaan, maar daar aansluiting te zoeken bij de PKN, omdat er zo'n groot verschil is tussen beide kerken dat hij vrijwel zeker weet dat men in mijn woonplaats afhaakt.
Daarom inderdaad: kijk waar je terecht komt en ga daar op zoek. Ga naar verschillende kerken en je merkt ongetwijfeld waar je je thuis zult voelen.

André

Berichtdoor André » 21 jul 2008 13:58

@colourgirl, zijn jullie getrouwd 'al'?
Zo niet, probeer er aub in je verkeringstijd uit te komen, kan een hoop ellende gaan schelen.
Zo ja, dan hebben jullie al heel wat belangrijke beslissingen kunnen nemen, ik zou denken dat je hier dan ook samen uit zou moeten kunnen komen.
Wat ik me ook nog een beetje afvraag is, waarom kom je maar 1 keer per halfjaar in jou eigen kerkgenootschap?
Er zijn trouwens 2 RW members die een zelfde kerkelijke achtergrond hebben dan jullie.

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 21 jul 2008 19:49

Riska schreef:Helemaal mee eens.
Ik ken een dominee van de CGK, die mensen aanraadt niet naar de CGK in mijn woonplaats te gaan, maar daar aansluiting te zoeken bij de PKN, omdat er zo'n groot verschil is tussen beide kerken dat hij vrijwel zeker weet dat men in mijn woonplaats afhaakt.

Daar zit inderdaad wat in... wat ik wel lastig vind is: hoe zit het dan met het doen van belijdenis? Kun je als belijdend lid van de GKV of CGK bijvoorbeeld lid worden in de PKN? En andersom?

Riska schreef:Daarom inderdaad: kijk waar je terecht komt en ga daar op zoek. Ga naar verschillende kerken en je merkt ongetwijfeld waar je je thuis zult voelen.
Goed idee, ik heb op kerkenzoeker.nl gekeken welke kerken er allemaal in Utrecht zijn (daar woon ik nu in de buurt, en daar willen we allebei uiteindelijk samen gaan wonen), en afgesproken met m'n vriend om elke week naar een andere kerk te gaan. Hopelijk houden we op deze manier ook de motivatie erin om naar de kerk te gaan.

André schreef:@colourgirl, zijn jullie getrouwd 'al'?
Zo niet, probeer er aub in je verkeringstijd uit te komen, kan een hoop ellende gaan schelen.
Zo ja, dan hebben jullie al heel wat belangrijke beslissingen kunnen nemen, ik zou denken dat je hier dan ook samen uit zou moeten kunnen komen.
Wat ik me ook nog een beetje afvraag is, waarom kom je maar 1 keer per halfjaar in jou eigen kerkgenootschap?
Er zijn trouwens 2 RW members die een zelfde kerkelijke achtergrond hebben dan jullie.

Nee, we zijn nog niet getrouwd, en dat zal komend jaar ook nog niet gebeuren.

De reden dat ik zelden in m'n eigen kerkverband kom, is omdat ik me daar niet (meer) thuis voel. Ik ben qua denken te veel 'opgeschoven' om me daar nog thuis te voelen.

Wie zijn die 2 RW'ers? Ik ben benieuwd naar hun verhaal!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 20:00

Ik zie dat je in Zeist bent gaan wonen. Ik heb dara zelf altijd in de GerGem gekerkt.
Ik hoor veel positieve verhalen over de oude kerk in Zeist (PKN - voormalig hervormde kerk). Een open gemeente met veel jeugd die ook actief is. Veel jeugd van de GerGem is daar al heen gegaan de afgelopen jaren.

Daarbij is de CGK in Driebergen ook de moeite waard om is te bezoeken.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jul 2008 20:04

Gerdien B. schreef:Daarbij is de CGK in Driebergen ook de moeite waard om is te bezoeken.

Yep, zeker weten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 21 jul 2008 20:19

Gerdien B. schreef:Ik zie dat je in Zeist bent gaan wonen. Ik heb dara zelf altijd in de GerGem gekerkt.
Ik hoor veel positieve verhalen over de oude kerk in Zeist (PKN - voormalig hervormde kerk). Een open gemeente met veel jeugd die ook actief is. Veel jeugd van de GerGem is daar al heen gegaan de afgelopen jaren.

Dank voor de tips! Hoewel we ons vooral op Utrecht willen richten (omdat we daar uiteindelijk willen gaan wonen) gaan we het zeker een keer proberen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 20:26

Zelf ken ik daar alleen de Oud Katholieke Kerk. Deze zit bij de Mariaplaats.
Er schijnt sinds kort daar ook een ICF te zitten. Een internationale kerk. Van die kerk in Rotterdam heb ik hele goede herinneringen.

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 21 jul 2008 21:26

Utrecht: http://www.derank.org/Default.aspx

Zelf geen ervaring mee.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jul 2008 21:29

Colourgirl schreef:Kun je als belijdend lid van de GKV of CGK bijvoorbeeld lid worden in de PKN? En andersom?

Van de zijde van de PKN is dat geen enkel probleem. Je laat je gewoon overschrijven. Of het vanuit de CGK of Gergem een probleem is weet ik niet.
In het voorbeeld van de CGK bij ons en elders bleek het ook geen probleem te zijn om te gaan behoren tot de PKN (GKN vroeger).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jul 2008 22:14

Jij mag zelf beslissen waar jij lid bent. Bij de ene kerk gaat het makkelijker dan bij de ander. Verschild zelfs per gemeente. Bij de ene kreeg ik het zo mee en bij de ander wilde ze het in de kerkenraadsvergadering bespreken. Ze mogen je dat volgens mij nooit onthouden om je attestaie op te vragen.

Als mensen vanuit een ander kerkverband naar de GerGem overstappen. Dan word er aan de des betreffende gemeente gevraagd of daar wettige bezwaren tegen zijn. Nog nooit mee gemaakt dat het tegen werd gehouden door wettige bezwaren.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 jul 2008 08:44

Speedy schreef:
Gerdien B. schreef:Daarbij is de CGK in Driebergen ook de moeite waard om is te bezoeken.

Yep, zeker weten.

Oh ja? Verschilt die zoveel van de GG dan? Volgens mij niet.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 jul 2008 09:00

colourgirl schreef:
Gerdien B. schreef:Ik zie dat je in Zeist bent gaan wonen. Ik heb dara zelf altijd in de GerGem gekerkt.

Dank voor de tips! Hoewel we ons vooral op Utrecht willen richten (omdat we daar uiteindelijk willen gaan wonen) gaan we het zeker een keer proberen.

Jacobikerk (PKN) in Utrecht is ook erg fijn om te kerken. Veel jongeren/studenten en fijne preken

Terug naar “Archief”