voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 09:14

Afnemen van alle bezittingen? Hehe da's een makkie ;)

Brandstapel? Nou ik zou het eerlijk gezegt ook niet weten joh. Ik zou om kracht bidden.

En de HEERE zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad.

En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.

Job was The Man, zeg maar. En juist die, juist die word beproeft. Maar satan mocht Job niet aanraken. De Heere weet wat ons breekt en ook wat ons sterkt. Ik hoop dat je erop kan vertrouwen dat God de duivel niet dichterbij laat komen dan dat jij aankan.

Vrees niet wat komen kan, je denkt jezelf dan heel makkelijk de put. Wat je nu voelt en denkt, dat kan je nu aan. Morgen is het misschien moeilijker, maar morgen krijg je ook meer kracht.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 14 jan 2004 13:04

Is er bij jezelf kracht om staande te blijven in de beproeving(en)? Nee
Is er bij God kracht om staande te blijven in de beproeving(en)? Ja

Maak je geen zorgen: elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad. God kán kracht geven, God wíl kracht geven, God zál kracht geven (bid en u zal gegeven worden) naar de mate die je nodig hebt. Je kunt vallen, maar je moet door Gods genade weer opstaan, niet in de zonde blijven liggen. (Spr. 24:16 Want de rechtvaardige zal zevenmaal vallen, en opstaan; maar de goddelozen zullen in het kwaad nederstruikelen)

Is het niet erg dat we zo twijfelen aan God? Dat we Hem niet vertrouwen, dat we denken: 'in beproevingen zal ik ten onder gaan', God vergeet me?

Denk niet dat twijfel iets raars is: lees de psalmen. Ik wil hiermee beslist twijfel niet goedpraten: het is pure achterdocht jegens God, maar aangeven waartoe de mens zo geneigd is, en dat hij ertegen moet strijden. Wat heeft God gedaan waarom we Hem zouden wantrouwen?

Ik herken de twijfel helemaal: gaat het zo makkelijk, moet ik niet meer doen? Nee, het is helemaal gratis, en dat gaat er bij een mens niet gemakkelijk in. We kruipen liever de pilatustrap 1000 keer op en neer, kunnen we tenminste zeggen dat we het zélf verdiend hebben. Nee, het ís al verdiend!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jan 2004 14:03

Kan ik je opmerking als volgt samenvatten caprice: Ik weet niet of m'n geloof wel sterk genoeg zal blijken te zijn dus geloof ik maar niet....

Caprice, ik denk dat je je er maar beter bij neer kan leggen dat er voor jouw (uberhaupt niemand) geen excuus is om niet te geloven...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:08

@mic schreef:Kan ik je opmerking als volgt samenvatten caprice: Ik weet niet of m'n geloof wel sterk genoeg zal blijken te zijn dus geloof ik maar niet....

Caprice, ik denk dat je je er maar beter bij neer kan leggen dat er voor jouw (uberhaupt niemand) geen excuus is om niet te geloven...

Nee, het is anders, ik weet niet of ik geloof. En ik sta mezelf in de weg.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 14:14

caprice schreef:
@mic schreef:Kan ik je opmerking als volgt samenvatten caprice: Ik weet niet of m'n geloof wel sterk genoeg zal blijken te zijn dus geloof ik maar niet....

Maar wat is geloof volgens jou?
En waarbij sta je jezelf in de weg?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jan 2004 14:21

caprice schreef:

Wat geloof je dan?
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:25

Zie het maar als het volgende beeld:

Jullie staan op een schip wat 7 meter bij de kade vandaan ligt, maar waar geen loopplank is. 'Kom aan boord' (je moet geloven), zeggen jullie. Maar dat kan niet, want als je tussen wal en schip valt ben je verloren, en je kunt zo niet op het schip stappen. Hoe moet dat dan?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 14:27

caprice schreef:Zie het maar als het volgende beeld:

Jullie staan op een schip wat 7 meter bij de kade vandaan ligt, maar waar geen loopplank is. 'Kom aan boord' (je moet geloven), zeggen jullie. Maar dat kan niet, want als je tussen wal en schip valt ben je verloren, en je kunt zo niet op het schip stappen. Hoe moet dat dan?

Geloven is ook als je tussen het schip en de wal dreigt te vallen vanwege je ongeloof, dat Jezus je hand pakt en je omhoog trekt.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:28

Kaw schreef:

Geloven is ook als je tussen het schip en de wal dreigt te vallen vanwege je ongeloof, dat Jezus je hand pakt en je omhoog trekt.

Maar dat geloof moet je dan wel hebben.

Vraag: Hebben alle mensen de gave van geloven van nature in hun hart?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 14:40

caprice schreef:
Kaw schreef:

Maar dat geloof moet je dan wel hebben.

Vraag: Hebben alle mensen de gave van geloven van nature in hun hart?

Nee, dat geloof heb je dan op dat moment niet, maar God blijft je trouw en dat is het grote wonder. Toen Petrus in de golven weg zakte omdat hij begon te twijfelen, liet Jezus hem ook niet in de steek.

Van nature geloven wij niet in de verkeerdheid van onze natuur en een goede God die Zijn Zoon naar de aarde heeft gestuurd om dat recht te zetten.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jan 2004 14:41

springen en geloven dat je opgevangen wordt
wat valt er nog te geloven als er een loopplank ligt?

niemand gelooft van nature

dat heb ik ook nooit beweert

wel dat niemand behouden wil worden of wil geloven van nature..
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:43

@mic schreef:springen en geloven dat je opgevangen wordt
wat valt er nog te geloven als er een loopplank ligt?

niemand gelooft van nature

dat heb ik ook nooit beweert

wel dat niemand behouden wil worden of wil geloven van nature..

Is de loopplank niet het beeld van Christus?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jan 2004 14:49

yep,

stap erop
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 14:50

@mic schreef:yep,

stap erop

Hoe?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 14:54

caprice schreef:
@mic schreef:yep,

stap erop

Hoe?

Door vergeving te vragen van je zonden. Hiermee zoek je toegang tot het schip van de genade.

Terug naar “Archief”