Leraar neergeschoten op school in Den Haag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jan 2004 22:57

DEN HAAG (ANP) - Een leerling van het Terra College aan de Beresteinlaan in Den Haag heeft dinsdag in het schoolgebouw een docent in het hoofd geschoten. De zwaargewonde leraar is met een traumahelikopter naar een ziekenhuis overgebracht, meldde een woordvoerder van de politie.

Het schietincident gebeurde rond 13.15 uur in de kantine van de vmbo-afdeling van de school op de hoek van de Beresteinlaan en de Melis Stokelaan. Een groot aantal leerlingen heeft de schietpartij van dichtbij meegemaakt.

Volgens meerdere leerlingen is het slachtoffer de 49-jarige onderdirecteur H. van Wieren. Twee meisjes van 16 verklaarden dat ze een knal hoorden en dachten aan vuurwerk. Vervolgens zagen ze de onderdirecteur op de grond liggen met een grote plas bloed rond zijn hoofd.

De verdachte heeft zich dinsdagavond om 21.05 uur gemeld op het politiebureau aan de Beresteinlaan. Dat meldde persofficier van justitie A. Rijsdorp.

Van der Hoeven

De directie van het Terra College is ,,diep geschokt en uit het veld geslagen''. In een verklaring schrijft de directie dat er woensdag zowel voor de leerlingen als voor de ouders hulp aanwezig zal zijn om het gebeurde te verwerken.

Minister Van der Hoeven van Onderwijs noemt het schietincident ,,afgrijselijk''. Dat heeft ze dinsdag via haar woordvoerder laten weten. De minister is momenteel op werkbezoek in China. ,,Dat jonge mensen menen met een wapen problemen te kunnen oplossen'', zei ze verder in haar eerste reactie.

Premier Balkenende sprak voor het RTL Nieuws zijn afschuw uit. Hij noemde het incident vreselijk en sprak van een verkeerd signaal. ,,Dit mag niet gebeuren.''

Neergeschoten leraar overleden

Uitgegeven: 13 januari 2004 21:41
Laatst gewijzigd: 13 januari 2004 22:59

DEN HAAG - De 49-jarige onderdirecteur en docent van het Terra College, H. van Wieren, die dinsdagmiddag op school werd neergeschoten, is 's avonds omstreeks tien uur overleden in het ziekenhuis. Dat heeft persofficier van justitie A. Rijsdorp bekendgemaakt.

De man werd in een volle kantine door een leerling in het hoofd geschoten. De scholier was lange tijd onvindbaar, maar meldde zich uiteindelijk dinsdagavond bij de politie. Hij is in verzekering gesteld en wordt verhoord.

Dit is toch niet normaal!?!? hopen en bidden dat dit niet vaker gaat gebeuren!! ik snap niet dat mensen dit in hun hoofd kunnen halen om dit te doen!!! zoiets doe je toch niet!?! ik kan me er zo boooos om maken he!!!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 jan 2004 23:14

Ja het is echt idoot dat zoiets kan gebeuren. En dat het steeds erger wordt. Moet het dan echt zover komen dat er poortjes komen waar iedereen altijd maar weer gecontroleerd wordt? Deze man deed gewoon zijn werk en dat moet je toch kunnen accepteren? Dat moet je toch ergens geleert hebben.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 06:42

Dat gebeurt er nu met een mens als hij van God afdwaalt, en wij zijn er allemaal toe in staat.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 jan 2004 08:40

in bv. singapore is de misdaad veel minder omdat er zwaardere straffen op staan.

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 09:16

en de meisjes mooier :wink:

Ja de dokter heeft ze gezien :mrgreen:

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 14 jan 2004 09:17

Het gaat me door merg en been. Iemand die met hart voor zijn school is, er niet voor kiest les te geven op een 'elite'-school maar zijn handen uit de mouwen steekt in een omgeving met veel problemen. En dan zo aan zijn einde komt. Ik kan wel huilen als ik dit zie en lees. :cry:
Overigens gaan mijn gedachten ook uit naar de leerlingen die van de schietpartij getuigen zijn geweest. Dit is niet iets wat je wilt dat jongeren mee moeten maken. Waar gaat dit heen? :cry:

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 jan 2004 09:23

hij zal wel weer voor gestoord verklaart worden. :cry:

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 14 jan 2004 10:57

Toevallig was ik gisteren op Den Haag en ging met de trein naar Rijswijk. We kwamen ook langs Hollandspoor. Ik voelde me egt niet veilig en het was er eng stil! en dat om 4 uur!

Dit kan en mag egt niet! Hoe komt zo'n jongen tot zoiets, van huisuit al vanalles met geweld opgelost? ziet zulke dingen om zich heen , verkeerd milieu, heeft de conrector het bloed onder zn nagels vandaan gehaald.

En als je ziet op tv hoe de onstanders en getuigen eraan toe zijn, daar houd diegene die schiet natuurlijk geen rekening mee, misschien in een opwelling gebeurt.

ze hebben net het vuurwapen gevonden!

en er zijn onwijs veel colondeances.
en natuurlijk rascistische opmerkingen. maar het had net zo goed een autochtoon kunnen zijn.
" You'll never be alone "

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jan 2004 11:39

He meid19, ik ben blij dat je zegt dat het net zo goed een autochtoon had kunnen zijn! (je krijgt nu weer inderdaad die reacties van zie je wel een buitenlander....)

Ik vind het eingenlijk maar moeilijk te beseffen, hoe kan het zo ver komen, hoe komt hij aan dat vuurwapen (van huis meegenomen???) Allemaal omstanders, voor het hele leven getraumatiseerd????
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 jan 2004 13:57

Het is heel erg wat er gebeurt is maar wat zeuren ze allemaal. TV is niet verboden en gewelddadige films mogen allemaal. Tja, zo'n jongen weet niet anders te reageren dan fat hij in films ziet of zelf doet in gewelddadige computerspelletjes.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jan 2004 13:59

Memmem schreef:Het is heel erg wat er gebeurt is maar wat zeuren ze allemaal. TV is niet verboden en gewelddadige films mogen allemaal. Tja, zo'n jongen weet niet anders te reageren dan fat hij in films ziet of zelf doet in gewelddadige computerspelletjes.

nou moet je het niet allemaal gaan afschuiven op de TV en de PC

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 jan 2004 14:00

ik denk dat de opvoeding hier iets mee te maken heeft.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 jan 2004 14:16

ahuibers schreef:ik denk dat de opvoeding hier iets mee te maken heeft.

dat weet ik wel zeker. Zolang ouders nog na de kinderen, envoor de kinderen opkomen, zelfs al zijn de kinderen fout, hebben de ouders nog het lef om oop school te komen end e leerkracht de waarheid te zeggen. zelfs komen leerlingen na de leerkracht toe (lagere school groep 7) om te zeggen dat het cijfer hoger moet, omdat tie thuis anders op de mieter krijgt. Vervolgens zeg je dat dat de bedoeling niet is, heb je de ouders aan de telefoon!! lang leven de opvoeding!! en de oduers!!!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 jan 2004 14:33

ahuibers schreef:ik denk dat de opvoeding hier iets mee te maken heeft.

Ik ben het er niet helemaal mee eens, ik wordt er wel verdrietig van dat het altijd maar aan de opvoeding 'moet' liggen, dan wordt de schuld dus automatisch bij de ouders in de schoenen geschoven....
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 jan 2004 14:57

Denk eens na,
als ouders vertel je je kind toch dat hij of zij geen ruzie mag maken.
deze jongen was al geschorst volgens mij.
ik denk dat je dan als ouders al lang in had moeten grijpen.

Terug naar “Archief”