voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 06:38

joris schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:is het eigenlijk niet meer een kwestie van doen? Vertrouw je God dat hij je zonden wil vergeven als jij daarom vraagt, en dat ook zal doen?

Dat is de vraag.. (en geloof)

Maar het geloof op zich moet door God gegeven worden.
je blijft maar maren.

:(

joris

Berichtdoor joris » 14 jan 2004 06:39

:oops: ik wil je niet pijn doen caprice! Zwemmen doe je pas als je in het water ligt.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 06:41

joris schreef::oops: ik wil je niet pijn doen caprice! Zwemmen doe je pas als je in het water ligt.

Pijn doen gebeurt niet zo gauw.
Maar dat geloof. Ik moet het hebben.

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 06:42

Zei de bijbeltekst die ik schreef je iets caprice? Misschien zette ik hem meer neer voor mezelf. Kwam er zo opeens op.

Toen las ik hem terug en kreeg tranen in m'n ogen

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 06:44

Vin schreef:Zei de bijbeltekst die ik schreef je iets caprice? Misschien zette ik hem meer neer voor mezelf. Kwam er zo opeens op.

Toen las ik hem terug en kreeg tranen in m'n ogen

Het is een bekend stuk, maar is het Woord des Heeren nog dierbaar in onze dagen?

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 06:51

Bekend. Och. Ik houd wel van een goeie evergreen op z'n tijd :)

Het Woord moet je dierbaar zijn. Meer nog dan wat wie dan ook zegt. Dan wat wij zeggen, de dominee, of de kerkvaders. Is het jou dierbaar? Hoe zie je God in je hart, wat zie je zelf.. niet wat is je geleerd dat je moet zien. Maar wat zie jij? Ben je dan bang?

God kwam in liefde naar Samuel, maar Samuel kon God niet. Eli had ook kunnen zeggen, 'ja maar die jongen weet nog niet eens hoe verdorven hij is, ga maar niet langs hoor Heer'. Eli had ook tegen Samuel kunnen zeggen dat hij de stapjes maar af moest wachten. Maar God spreekt door de bijbel ook tot ons, ook tot mij, ook tot jou. Je mag God al antwoorden. Je moet zelfs antwoorden, vooral als je het niet weet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 08:18

Hebr. 3: 15 Terwijl er gezegd wordt: Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet, gelijk in de verbittering [geschied is].
16 Want sommigen, als zij die gehoord hadden, hebben [Hem] verbitterd, doch niet allen, die uit Egypte door Mozes uitgegaan zijn.
17 Over welke nu is Hij vertoornd geweest veertig jaren? Was het niet over degenen, die gezondigd hadden, welker lichamen gevallen zijn in de woestijn?
18 En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren?
19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege [hun] ongeloof.

Een beetje hard stukje. Ik bedoel het niet hard. Geloof dat je Kanaän (het geestelijke leven) kan binnen gaan. Je zult vele vestingen moeten overwinnen, maar God zal met je zijn. Dat heeft Hij je al bij de doop beloofd. Je bent door God uit de slavernij van de zonde gehaald (Egypte) en naar de grens van Kanaän gebracht, maar je gelooft niet! Moet je nu dan 40 jaren zwerven en misschien zelfs in de woestijn sterven, zoals vele ger. gemmers doen? Nee! Geloof in God en maak die stap.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 08:30

Misschien geloof ik, maar ik weet niet of ik geloof.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 08:33

caprice schreef:Misschien geloof ik, maar ik weet niet of ik geloof.

Geloof jij dat Jezus Christus gestorven is om iedereen die zijn hulp van God verwacht te verlossen van hun zonden?

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 08:33

Hoe bedoel je dat? Geloof je dat er een God is? Of weet je niet of je 'm wil? Of zit je te twijfelen of je wel bent 'uitverkoren' ofzo?

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 08:34

niets->poosje wachten->chaos->nog even wachten->iets->vrijwel meteen->niets (Samenvatting van de wetenschap)
Doe niet zo suf over 'de' wetenschap man :P Wetenschap roeleert :D

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 08:34

Vin schreef:
Hoe bedoel je dat? Geloof je dat er een God is? Of weet je niet of je 'm wil? Of zit je te twijfelen of je wel bent 'uitverkoren' ofzo?

Ik denk dat ik heel misschien mag geloven, maar ik weet niet wat er gebeurt als er beproeving komt. Is mijn geloof wel echt, is het niet uit mijzelf?

Vin

Berichtdoor Vin » 14 jan 2004 08:36

caprice schreef:
Vin schreef:

Ik denk dat ik heel misschien mag geloven, maar ik weet niet wat er gebeurt als er beproeving komt. Is mijn geloof wel echt, is het niet uit mijzelf?
Misschien is dat wat nu in je hart leeft de zwaarste beproeving wel.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 jan 2004 08:38

Vin schreef:
caprice schreef:
Vin schreef:

Misschien is dat wat nu in je hart leeft de zwaarste beproeving wel.

Ik denk het niet. Denk maar aan iets zoals het afnemen van alle bezittingen of iets zoals vroeger, de brandstapel.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 jan 2004 08:41

caprice schreef:
Vin schreef:

En als ik voor de muren van Jericho sta... Zal ik wel stand houden? Heb ik de hulp van God wel?

Terug naar “Archief”