Weet iemand overigens waar de GK hersteld en de voortgezette GK zich bevinden qua ortodoxie?
Moderator: Moderafo's
appelflap schreef:Bedankt voor de informatie gkn'er, ik vind het erg interessant
appelflap schreef:Weet iemand overigens waar de GK hersteld en de voortgezette GK zich bevinden qua ortodoxie?
Het ligt er maar net aan wat je met orthodox bedoeld, zie jij de GKv als orthodox?appelflap schreef:Bedankt voor de informatie gkn' er, ik vind het erg interessant
Weet iemand overigens waar de GK hersteld en de voortgezette GK zich bevinden qua ortodoxie?
Ik denk dat je de GKv (nog) rustig een orthodox-gereformeerd kerkverband kunt noemen. Het staat met beide benen in de de gereformeerde traditie. Het is vooral totaal niet bevindelijk, maar dat maakt een kerk niet automatisch onorthodox.Nee(tenminste op basis van wat ik weet niet), maar wel als ortodoxer dan ngk bijvoorbeeld, en ik was ff benieuwd waar de kerken die ik noemde zouden zitten in vergelijking tot.
Dat begrijp ikIk vond het ook mooi toen de GKV pas de NGK op de vingers tikte. Dus de GKV heeft een aantal ortodoxe punten, maar is mij nog lang niet ortodox genoeg zeg maar.
1. Omdat de NGK voort komt uit de GKvWaarom vind jij het goed dat kerken zich bemoeien met het beleid van andere kerken?
appelflap schreef:Dit is natuurlijk allemaal vissen in troebel water en een als als verhaal, maar dat de Bewaar-het-pand er uit zal gaan bij een fusie met NGK en GKV weet ik wel zeker, zeker als je kijkt naar eerdere pogingen om er uit te gaan in 1947 en 1952(resp. CGG en CGGiN, beiden in de jaren 60 verwaterd, waarna de Bewaar het pand besloot binnen de CGK verder te gaan.)
GKN'er schreef:Dat kun je vergeten. De Bewaar-het-Pand-gemeenten zullen de CGK gewoon voortzetten bij een fusie. In het verleden zijn (delen van) kerkgenootschappen uit gehechtheid aan de eigen naam ook niet meegegaan met fusies:
* drie gemeenten van de CGK bleven in 1892 uit de GKN (o.a. omdat zij het niet eens waren met de naamkeuze "Gereformeerde Kerken in Nederland"; zij wilden vasthouden aan de naam "Christelijke Gereformeerde Kerk").
GKN'er schreef:Verder vind ik het trouwens vreemd dat de GKN hier voortdurend worden berispt om hun pluriformiteit van de afgelopen dertig jaar, terwijl de CGK die pluriformiteit al veel langer kenden!
Speedy schreef:Dan ken jij de geschiedenis niet. In 1892 zijn er een aantal predikanten geweest waaronder ds. Wisse en prof.dr. FLPC van Lingen die een bezwaarschrift tegen de vereniging hebben ingediend. Niet alleen de veronderstelde wedergeboorte, maar ook andere zeer belangrijke zaken. (Even niet bij de hand op dit moment) Hiermee hebben zij aangegeven niet met de vereniging mee te kunnen gaan. Dit bezwaarschrift is niet aangenomen en toen zijn de bezwaarde gemeenten bij elkaar gekomen en hebben aangegeven de Christelijke Gereformeerde Kerken voort te zetten. Dit heeft niets met de naam te maken.
Ik schreef:Voordat ik een hoop kritiek krijg: er speelden uiteraard ook andere zaken een rol, maar de naamgeving was in de genoemde gevallen wel degelijk een splijtzwam.
Speedy schreef:De pluriformiteit is bij de CGK eind jaren 60 gekomen toen de NBG vertaling werd toegestaan en ook de uitzendingen van diensten via Radio. De Gereformeerde kerken kenden na de oorlog al grote verscheidenheid dat kwam tot uiting als in een gemeente een bepaalde professor voor ging en het pas vlak voor de dienst werd medegedeeld dat de leden massaal opstapte. En dat de leden dan naar de andere gereformeerde kerk gingen om daar de dienst bij te wonen of zelfs naar de NHK. Misschien heb ik het ergens gemist en heb je die vraag al beantwoord, maar wat versta jij dan onder pluriformiteit? Want ik ben het niet met je eens dat de CGK die pluriformiteit al eerder kende.
En een kwart tot een derde van de vrijgemaakten.Zolang het bij op de vingers tikken blijft vind ik het best als een kerk het van een andere kerk te horen krijgt als ze een misstap doen. En zeker als de NGK wil participeren in het federatief groeimodel zullen ze geen stappen ondernemen, die de eenheid verbreken inplaats van opbouwen, en waar de CGK ook niet mee zal instemmen.
Ik denk dat er heel wat kerken zijn binnen de GKv die heel niet zitten te wachten op de NG-nieuwlichters en de semibevindelijke-CGK.Als het federatief groeimodel toch doorgang vind verwacht ik overigens niet dat ze de hele cgk meekrijgen.
Ik denk dat de meester linkerflank van de CGK makkelijk mee gaat, de NGK idem. De GKv zal ook het een en ander te verduren hebben.NGK, GKV en de linkerflank van de CGK zal met de nodige inspanning wel lukken verwacht ik, maar de bewaar-het-pand-richting zal er ooit uitgaan als dit zo doorgaat.
De HHK heeft al gesproken over plaatselijke samenwerkingen met de CGK, ook de Gereformeerde Kerken Hersteld overigens, alleen weet ik niet goed of dat snel zie gebeuren van de antibevindelijkheid van deze hoek (orthodox-schilderiaans laat niet echt ruimte over voor subjectieve Godservaringen). Aan de andere kant ds Arnzten zit ook in die hoek, hij wordt wel een bevindelijke kuyperiaan genoemd..Jammer, maar lijkt me wel het meest reeel. Dan kan ik alleen maar hopen dat de betreffende bewaar-het-pand-kerken zich in zo'n geval zich bij bijvoorbeeld de HHK aansluiten, ipv apart te gaan.
ik denk dat zoiets ook niet snel zal gebeuren een fusie van boven... Dit zal gebeuren als een fusie van onderen in een soort federatief model.Dit is natuurlijk allemaal vissen in troebel water en een als als verhaal, maar dat de Bewaar-het-pand er uit zal gaan bij een fusie met NGK en GKV weet ik wel zeker, zeker als je kijkt naar eerdere pogingen om er uit te gaan in 1947 en 1952(resp. CGG en CGGiN, beiden in de jaren 60 verwaterd, waarna de Bewaar het pand besloot binnen de CGK verder te gaan.)
Wat de middenflank bij een dergelijke situatie zou doen verschilt per gemeente denk ik. Laten we hopen dat dit nog vele jaren duurt en met meer verstand en menselijkheid gaat geschieden dan de PKN-fusie, waar veel leed door is veroorzaakt.
Speedy schreef:Dan ken jij de geschiedenis niet. In 1892 zijn er een aantal predikanten geweest waaronder ds. Wisse en prof.dr. FLPC van Lingen die een bezwaarschrift tegen de vereniging hebben ingediend. Niet alleen de veronderstelde wedergeboorte, maar ook andere zeer belangrijke zaken. (Even niet bij de hand op dit moment) Hiermee hebben zij aangegeven niet met de vereniging mee te kunnen gaan. Dit bezwaarschrift is niet aangenomen en toen zijn de bezwaarde gemeenten bij elkaar gekomen en hebben aangegeven de Christelijke Gereformeerde Kerken voort te zetten. Dit heeft niets met de naam te maken.
Nederlands Dagblad schreef:Sommige bezwaarden treurden over het verlies van hun naam, de Christelijke Gereformeerde Kerk. ,,Met het afstaan van dien naam'', schreef ds. F.P.L.C. van Lingen, ,,was op den schoot der vleiende Delila de laatste haarlok van den krachtigen, Gode gewijden Simson gevallen.''
"De Vereniging van 1892: kerkrechtelijke aspecten" schreef:De Gereformeerde Kerken in Nederland zou de naam van de gezamenlijke kerken zijn. En iedere plaatselijke kerk zou de naam dragen: De Gereformeerde Kerk te ... Het besluit inzake het gebruik van het meervoud in de naam van de gezamenlijke kerken kostte de Christelijke Gereformeerde broeders aanzienlijk minder moeite dan het verdwijnen van het woord 'Christelijke' in de naam. Hun voorstel om na de vereniging samen de naam te voeren: De Christelijke Gereformeerde Kerken werd echter door de synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerken afgewezen als 'voor geen inwilliging vatbare voorslag'.
GKN'er schreef:Speedy schreef:Dan ken jij de geschiedenis niet. In 1892 zijn er een aantal predikanten geweest waaronder ds. Wisse en prof.dr. FLPC van Lingen die een bezwaarschrift tegen de vereniging hebben ingediend. Niet alleen de veronderstelde wedergeboorte, maar ook andere zeer belangrijke zaken. (Even niet bij de hand op dit moment) Hiermee hebben zij aangegeven niet met de vereniging mee te kunnen gaan. Dit bezwaarschrift is niet aangenomen en toen zijn de bezwaarde gemeenten bij elkaar gekomen en hebben aangegeven de Christelijke Gereformeerde Kerken voort te zetten. Dit heeft niets met de naam te maken.
O nee?Nederlands Dagblad schreef:Sommige bezwaarden treurden over het verlies van hun naam, de Christelijke Gereformeerde Kerk. ,,Met het afstaan van dien naam'', schreef ds. F.P.L.C. van Lingen, ,,was op den schoot der vleiende Delila de laatste haarlok van den krachtigen, Gode gewijden Simson gevallen.''"De Vereniging van 1892: kerkrechtelijke aspecten" schreef:De Gereformeerde Kerken in Nederland zou de naam van de gezamenlijke kerken zijn. En iedere plaatselijke kerk zou de naam dragen: De Gereformeerde Kerk te ... Het besluit inzake het gebruik van het meervoud in de naam van de gezamenlijke kerken kostte de Christelijke Gereformeerde broeders aanzienlijk minder moeite dan het verdwijnen van het woord 'Christelijke' in de naam. Hun voorstel om na de vereniging samen de naam te voeren: De Christelijke Gereformeerde Kerken werd echter door de synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerken afgewezen als 'voor geen inwilliging vatbare voorslag'.
Wie kent hier de geschiedenis nou niet?Vooral dat eerste citaat bewijst genoeg, lijkt me.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten