Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 10 jul 2008 22:51

Dippie schreef:
Ansje schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
paprikameisje2 schreef:
liefie schreef:
Vonkie schreef:
*|Scatie schreef:
christien schreef:
*Annette* schreef:
Daatje123 schreef:
meissie88 schreef:
LauraC schreef:
Daphne schreef:
Acire schreef:
essieee schreef:
sela schreef:hug voor Galateia

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2008 15:19

jamillah schreef:
Dippie schreef:
Ansje schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
paprikameisje2 schreef:
liefie schreef:
Vonkie schreef:
*|Scatie schreef:
christien schreef:
*Annette* schreef:
Daatje123 schreef:
meissie88 schreef:
LauraC schreef:
Daphne schreef:
Acire schreef:
essieee schreef:
sela schreef:hug voor Galateia
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 jul 2008 15:22

Cool, die hug wordt steeds groter :mrgreen:

Thanx voor al het huggen! Soms heb je gewoon van die momenten... dat je die mensen van de RvK wel achter hun bureau vandaan zou willen sleuren.

:mrgreen:

Ik word helemaal blij van al dat gehug :yahoooo:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 jul 2008 15:25

Zal ik mee komen sleuren Galateia? Ik ben een flinke meid :)
Wij hebben vandaag een brief gekregen van de Schotse RvK, om te zeggen dat Michael nu officieel bij ons in pleegzorg is (pas na 14 weken mag je met adoptie procedure beginnen) en dat al het papierwerk ge-update is. Mijn man is nu naar de drukker om het aankomstkaartje te bestellen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 jul 2008 15:27

Gaaf! Hoelang gaat de daadwerkelijke adoptieprocedure ongeveer duren?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 jul 2008 15:28

Ligt er een beetje aan. Sociale dienst is hoopvol dat het voor zijn eerste verjaardag (29 jan) gepiept is, maar dat is natuurlijk onder voorbehoud dat moeders mee blijft werken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 jul 2008 15:39

Logisch. Zijn er op dat gebied - voorzover je het nu kunt zeggen - problemen te verwachten? En: hoe gaan jullie met die onzekerheid om? Want het zou zomaar kunnen, dat zijn moeder hem weer 'opeist'?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 11 jul 2008 15:55

Oei, dat kan die moeder beter niet doen. Dan krijgt ze denk ik problemen met een stel RW-ers :shock:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 jul 2008 15:56

Zijn moeder heeft vanaf het begin al geen contact met Michael en wil dit ook absoluut niet. Ze wil niet eens een foto van hem! Ze heeft tot nu toe alles getekend en smst Michaels sociaal werker zelfs om te vragen of ze nu eindelijk eens voor de adoptie kan tekenen. Dus nee, we verwachten het niet. En als ze het wel doet heeft ze te maken met twee leeuwen die voor hun kind vechten tot ze het krijgen!! Gelukkig (als je het zo kunt noemen) heeft ze al een flinke geschiedenis bij de sociale dienst en RvK en de politie, dus zelfs als ze Michael terug zou willen is de kans erg klein dat ze hem terugkrijgt. En wat ons betreft, wat de toekomst brenge moge....

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jul 2008 21:25

Ongelofelijk dat er zulke moeders bestaan :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Maar gelukkig heeft Michael een stel fantastische ouders nu :D

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 jul 2008 10:15

Ja, echt heel erg :(

Maar wel tegek dat andere mensen heel veel liefde in 'm willen stoppen!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 jul 2008 21:35

zeker Acire!
Waar ik wel benieuwd naar ben: Wat moet je doen om in aanmerking te komen voor adoptie?? Ik begrijp uit eerdere verhalen van o.a. Galateia en Laura dat er ontzettend veel bij komt kijken!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jul 2008 06:56

Even een weekje op vakantie geweest en kom je terug moet je alles weer ff bijlezen.

*sterkte en een hug vanuit a'sfoort* voor Galateia

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 16 jul 2008 05:48

@Kwebbel, kijk ook eens op www.adoptie.nl , daar staat heel veel informatie.

Galateia, zie je al weer een beetje licht of huggen we nog even verder? :)

Voor het geval dat: hug voor Galateia en alle andere adoptie-mensen!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 16 jul 2008 07:01

De enorme hug heeft zeker geholpen. Ik heb in elk geval weer wat rust in mijn lijf en wacht weer vol (on)geduld verder. Ik kan toch niks doen. Maar soms wordt die onmacht even teveel en dan heb ik zin om met dingen te gooien, te schelden, of wat dan ook :wink:

Maar ik ben weer geland :mrgreen:

@Kwebbel: dat verschilt per land. Elk land heeft eigen regels, een eigen procedure. De link die Saskia gaf is inderdaad het antwoord op jouw vraag. Wanneer je verder klikt op 'adoptieprocedure' (de balk bovenin) en dan op 'adoptieprocedure stap voor stap' dan zie je een heel duidelijk overzicht.

Mijn man en ik wachten nu op het 'gezinsonderzoek'. Het 'gezinsrapport' dat hieruit voortvloeit, vormt de basis voor de 'matching': de combinatie kind(eren)-ouders. In het gezinsonderzoek wordt ook gekeken of je geschikt bent voor het adopteren van jonge of oudere kinderen, kinderen met een medisch probleem, of alleen 'zo gezond mogelijk', meer dan 1 kind tegelijk, etc.

Verder kent Nederland een aantal wetten/regels wat betreft adoptie. Zo is de leeftijd van het kind dat wordt voorgesteld maximaal 6 jaar, waarmee dan 'tot aan de 6de verjaardag' wordt bedoeld. Een uitzondering op deze regel is mogelijk, wanneer het kind samen met een jonger broertje/zusje geadopteerd wordt. Daarnaast mag het leeftijdsverschil tussen oudste ouder en kind niet meer dan 40 jaar bedragen. Uitzonderingen van bijv. een jaar komen voor, meestal gaat het dan om een kind met een moeilijk plaatsbare 'Special Need' (een medisch probleem waar bijv. maar weinig mensen voor open staan).

Naast de voorwaarden voor wat betreft leeftijd stelt de wet, dat het te adopteren kind grote kans moet hebben op het 'zelfstandig een bestaan opbouwen in NL'. Dat houdt concreet in, dat verstandelijk gehandicapte kinderen niet geadopteerd mogen worden. Uitzonderingen zijn weer gevallen, waarbij het kind 'vast zit' aan een broertje of zusje. Tot voor kort was het in principe ook niet mogelijk, dat een HIV-besmet kindje geadopteerd kon worden, omdat deze weinig kans zou hebben om de volwassenheid te bereiken en een zelfstandig bestaan op te bouwen. Maar dat wordt nu algemeen teruggedraaid (medicijnen en kennis van het HIV-virus zijn de laatste jaren natuurlijk enorm toegenomen) en eigenlijk geeft de minister altijd toestemming voor de adoptie van een HIV-besmet kindje.

Alle uitzonderingen moeten per geval worden goedgekeurd door de minister van justitie. De beginseltoestemming die je krijgt is in principe geldig voor de adoptie van 1 kind. Elke meerling-plaatsing moet dus ook worden aangevraagd, maar dat is meestal geen probleem, wanneer het gezinsrapport al vermeldt, dat je er geschikt voor bent.

Naast deze regels die gelden in Nederland, heeft het land waaruit je een kindje wilt adopteren eigen regels en voorwaarden. Daar moet je ook aan voldoen. Zo zijn er landen die bepaalde eisen hebben wat betreft huwelijksduur, gezondheid, opleiding, inkomen, aantal al aanwezige kinderen, (on)gewenste kinderloosheid, etc.

Voor de adoptie van een in NL geboren kindje wordt de stap 'vergunninghouder/bemiddeling' overgeslagen: dat gaat allemaal via de Kinderbescherming. In het gezinsonderzoek kun je aangeven of je op de lijst voor NL-adoptie geplaatst wilt worden. Zo'n NL-adoptie werkt weer wat anders: het gaat meestal om afgestane baby's. Die hebben eerst 3 maanden in een pleeggezin geleefd (zodat de moeder bedenktijd heeft) en worden dan bij adoptie-ouders geplaatst. Gedurende het eerste jaar kan de moeder het kind nog terugeisen, ze kan zich dus nog bedenken. Na dat eerste jaar kan de feitelijke adoptieprocedure gestart worden.

Zow. Een heel verhaal. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel 8)

Terug naar “Archief”