Evangelie betekent heilsleer of blijde boodschap.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 jul 2008 21:03

Todd Bentley heet die persoon overigens... Helemaal hot in charismatisch Nederland...

http://nl.youtube.com/watch?v=waAZOMbJ5v4
http://nl.youtube.com/watch?v=jd_zDFRN-Bs

Bij wijze van spreken, ik zou ook zulke praatjes kunnen houden.. Dat zelfde gaat overigens even hard op voor bepaalde predikanten in orthodoxe kring.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jul 2008 21:09

Dat wat Todd Bentley brengt is gevaarlijk. Als je meer van hem ziet en/of hoort, merk je dat hij aardig zelf in het middelpunt staat.
Ik kan niet begrijpen dat mensen daar achteraan lopen.
Wat dat betreft deel ik je gevoel Raido. Van mij hoeft het ook niet allemaal op deze manier. "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" was de leuze waarmee ik opgegroeid ben...

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 08 jul 2008 21:46

Raido schreef:Het voorbeeld waar ik op doelde is wél zo'n enorme Amerikaan.. Nee zelfs geen Afro, maar gewoon zo'n echte Amerikaan.. Todd-nogwat van de Florida Blessings.

Natuurlijk is dat bekeken vanuit mijn westerse ogen, andere heb ik ook niet. Calvinistisch? Ik zie niet hoe ik anders moet kijken, ik ben op die manier christen, ik sta in de traditie van de Reformatie, noem dat calvinistisch.. ;)

Ik heb meerde manieren van geloven gezien, dat ik voor het merendeel zelf ook vaak met een wat Calvinistische blik naar zaken kijk, (lees behoudend) wil nog niet zeggen, dat mijn manier van kijken, denken,beleven de (enige) juiste is.

Het houdt er imho meer verband mee in of met welk soort evangelie je het eerst in aanraking komt of in welke cultuur je opgroeit. De reformatie was tenslotte in het begin niet meer dan een stellingname tegen de rooms-katholieke Kerk, waarna later de hervormingsgezinden zich weer in allerlei soort van takken lees: kerken) zich hebben uitgesplitst door dat diverse groepen van mensen verschilden van inzicht over kerk(orde)elijke, geestelijke, en schriftuurlijke zaken.

Het gaat er meer om denk ik of iemand God wil dienen met het hart, laten we elkaar (buiten de eigen gemeente/kerk) dan niet te veel vastprikken op vormgeving of kerk-ordelijke zaken. God werkt tenslotte door alle eeuwen heen op Zijn tijd en Zijn wijze.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 09 jul 2008 09:12

Raido schreef:Kijk als ik een of andere vast-geroeste ultra-orthodoxe gereformeerde zou zijn, die altijd heeft gestaan voor zijn kerk, geloof en alles wat er bij hoort, dan zou deze opmerking op zijn plaats zijn. Echter, die ballon gaat niet zo erg op bij mij. Ik ben groot geworden in de Gereformeerde Gemeenten en kerk daar overigens nog.

Dan kijk je dus vanuit je beleving, toch? Iedereen heeft de neiging om vanuit zijn beleving te kijken, ik ook, en iemand uit een pinkstergemeente ook.

Neem gewoon mee wat je wel interessant vind en leg de rest naast je neer. Je kunt ook een mening hebben zonder meteen te roepen dat 'iets fout is'. (Dat zeg ik niet perse tegen jou Raido, maar in het algemeen).

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 jul 2008 18:09

Raido schreef:Todd Bentley heet die persoon overigens... Helemaal hot in charismatisch Nederland...

http://nl.youtube.com/watch?v=waAZOMbJ5v4
http://nl.youtube.com/watch?v=jd_zDFRN-Bs

Bij wijze van spreken, ik zou ook zulke praatjes kunnen houden.. Dat zelfde gaat overigens even hard op voor bepaalde predikanten in orthodoxe kring.

Dit is echt belachelijk.
De Heilige Geest de een "predikant" ingeeft om een vrouw in het gezicht te schoppen met zijn laarzen?????
En dat is dan het "middel" van haar genezing??
En zo volgen nog meer gewelddadige genezingswijzen.
Ik geloof niet dat dit de lijn van de bijbel is, met alle respect maar ik zie Petrus of Paulus nergens een blinde in het gezicht schoppen om hem daarmee te genezen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”