Harm-J schreef:Raido, ik vind bovenstaande wel wat calvinistisch gedacht. Hiermee bedoel ik, dat het wel erg met Nederlandse dan wel (West-)Europese ogen beken is, zonder daarbij verder over de (West-)Europese grenzen te kijken. Jij betrekt het op je zelf, dus is het je vergeven.
Het voorbeeld waar ik op doelde is wél zo'n enorme Amerikaan.. Nee zelfs geen Afro, maar gewoon zo'n echte Amerikaan.. Todd-nogwat van de Florida Blessings.
Natuurlijk is dat bekeken vanuit mijn westerse ogen, andere heb ik ook niet. Calvinistisch? Ik zie niet hoe ik anders moet kijken, ik ben op die manier christen, ik sta in de traditie van de Reformatie, noem dat calvinistisch..

Layna schreef:Ik kan me voorstellen dat je er op die manier naar kijkt... wel is het misschien goed om er niet alleen vanuit jouw beleving naar te kijken.
Kijk als ik een of andere vast-geroeste ultra-orthodoxe gereformeerde zou zijn, die altijd heeft gestaan voor zijn kerk, geloof en alles wat er bij hoort, dan zou deze opmerking op zijn plaats zijn. Echter, die ballon gaat niet zo erg op bij mij. Ik ben groot geworden in de Gereformeerde Gemeenten en kerk daar overigens nog. Alleen is er in die tussentijd enorm veel veranderd.
Wat ik al zei, ik begrijp het wel. Dacht altijd precies hetzelfde maar gelukkig kijkt God veel verder dan onze beleving.
Ja, dat geloof ik ook. Ik zet hooguit hele grote vraagtekens bij het belevingsaspect. Dit is massahysterie en massaemotie, dat kun je oproepen, dat kan je overkomen. Dat wil echter helemaal niet zeggen dat het ook automatisch het werk van de Heilige Geest is.
Ik ben een paar weken terug naar een conferentie geweest waar dat allemaal gebeurde: lachen, trillen, vallen... en ik zei tegen mijn man en vrienden: tjonge... ik wil er niet over oordelen, maar mij zal dat nooit overkomen, ik ben daar veel te nuchter voor. Ik kan er helemaal niets mee, dat mensen zich zo 'laten gaan'. Maar diezelfde dag liet ik voor me bidden en al voor ze begonnen met bidden was de heerlijkheid van God zo aanwezig dat ik simpelweg niet kon blijven staan.
Doet mij denken aan een aantal psalmen daar krijg ik altijd kippenvel, ongeacht of ik het nou lees, zing (ritmisch of niet, welke berijming dan ook) ik krijg dan kippenvel. Je kunt dat direct toe schrijven aan de Heilige Geest, ik vind het slechts een reactie op de kracht die schuilt in de Woord.
Daarom ben ik nu wat voorzichtiger geworden. Als mensen vallen, lachen, rollen of wat dan ook denk ik: prima, dat is tussen die persoon en God, ik hoef er verder niks mee.
Ze doen ook maar lekker, ik ga ze niet tegen houden hoor. Alleen heb ik er erg veel problemen mee als mensen dit neerzetten als 'de manier waar op de Heere werkt' en dat 'de traditionele kerken dood zijn' en dat daar 'de Heilige Geest niet meer werkt'. En om daarmee terug te keren bij dit topic..
Dat soort mensen leggen 'blijde boodschap' uit als 'happy boodschap'.