En de rol dat sommige mensen het idee hebben met het op een vrij dictatoriale manier neerzetten van hun mening, zonder al te veel argumentatie, de discussie te mogen en te kunnen sturen.
Alle andere varianten daarop even daargelaten.
Moderator: Moderafo's
The Engineer schreef:lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.
Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?
Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).
Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?
Dus eigenlijk zeg je dat jij wel je mening mag geven, maar een ander niet. Hoe refo!?Misschien dat reformatorische mensen niet gewend zijn dat hun opvattingen ter discussie worden gesteld? Dit is niet flauw bedoeld, maar gewoon vragend.
Ik denk dat dat ook inderdaad een rol speelt.
Joepie Meloen schreef:En de rol dat sommige mensen het idee hebben met het op een vrij dictatoriale manier neerzetten van hun mening, zonder al te veel argumentatie, de discussie te mogen en te kunnen sturen.
lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.
Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?
Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).
Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?
Riska schreef:Dus niet PKN-Hervormd(niet GB) en GKN?Omega schreef:Tot de reformatorische kerken worden officieel gerekend: PKN (GB/Convenant.)
Dan val ik toch buiten de boot...
The Engineer schreef:Joepie Meloen schreef:En de rol dat sommige mensen het idee hebben met het op een vrij dictatoriale manier neerzetten van hun mening, zonder al te veel argumentatie, de discussie te mogen en te kunnen sturen.
Dat doen de "echte" refo's onder ons net zo hard, dus ik zie het probleem niet. Het komt mij meer over als "ik wil respect voor mijn mening, maar jouw mening verdient geen respect." Maar goed, dat zie ik zoveel, en niet alleen hier.
sela schreef:aargh.. ik krijg er weer helemaal een gevoel bij. al die scheldkanonades die je als meid in een rok naar je toegeroepen kreeg. ik heb dat altijd bijzonder onaardig gevonden van de scheldenaars.
Collateral schreef:saartje schreef:Collateral schreef:Jawel hoor.
vertel
Nou, ik ben zelf niet (meer) christelijk, vandaar de smiley.Maar ik herken mezelf (en wat andere niet-christelijke mensen die ik ken) wel in wat je zegt; ik vind het interessant om te weten waarom mensen bepaalde opvattingen en gebruiken koesteren, en vraag daar ook wel naar. En als mensen vervolgens vastlopen in het antwoord vind ik dat ook prima. Overtuigingen bieden - al is het tijdelijk en beperkt - houvast, dus uiteindelijk heb ik begrip voor iedere overtuiging.
Christenen onderling hebben, zoals je zegt, vaak meer de neiging om elkaar te 'bekeren'. Ik denk dat dat komt omdat ze elkaars goedkeuring (onbewust) nodig hebben; hoe meer mensen het met hen eens zijn, hoe sterker het eigen geloof aanvoelt.
Nu is dit misschien een zwart-witbeeld, want ook niet-christelijke mensen houden er veelal overtuigingen op na. Alleen liggen die vaak zo ver van de christelijke overtuigingen vandaan dat er van beide kanten niet de illusie is dat men daarin nader tot elkaar zal komen. En dat geeft beide groepen dan weer de ruimte om zonder bijbedoelingen naar elkaar te luisteren.
maar vergeet ook niet de refo's inclusief rok die zelf scholden/schelden, dat vind ik nog erger. En ja, ik ben een rokkenrefo , maar aan dat terug schelden, of beginnen met schelden heb ik een bloed hekel aan (ik heb weer veel andere fouten hoor ), maar dat is zo respectloos omdat je juist als die refo iets meer hoor uit te dragen dan : "broekewijf..."
Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!"
Jo'tje schreef:Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.
Die ouders moesten zich echt schamen
Idd, als dat de onderbouwing kan zijn van ouders naar hun kinderen toe, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er kinderen zijn met een verwrongen Godsbeeld. Ook kan ik me wel voorstellen dat kinderen van dergelijke ouders later niets meer willen weten van enig God of gebod, enzo.Harm-J schreef:Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!"![]()
Jo'tje schreef:Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.
Met recht de ouders ja... Indoctrinatie, bah!
Harm-J schreef:Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!"![]()
Kids van 10 ofzo he.
Met recht de ouders ja... Indoctrinatie, bah!
Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!"
Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.
GKN'er schreef:Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!"
Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.
We zullen dan zeker maar zwijgen over hoe vrijgemaakte kindertjes hun "synodale" broedertjes en zusterjes naroepen en allerlei narigheid toewensen? Of moeten we dat toch maar met de mantel der liefde bedekken?
Flappie schreef:Dat GKN gedweep begint langzamerhand ook wel te vervelen.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 16 gasten