Alphonsus schreef:88alries88 schreef:Evelien schreef:a.s. zondag gaan we de gergem bezoeken in Amersfoort (iemand hier een kerkblaadje van heeft?)
Hiervoor kerkte we in de gergem Amersfoort. Eerste paar maanden vonden we het super, daarna begonnen we ons steeds meer te ergeren aan de prediking. Er werd steeds hetzelfde gezegd voor ons gevoel. Verder hebben wij echt moeite gedaan om bij de gemeente te horen, maar je kwam er niet tussen. Verder vonden wij het zo om regels draaien, en op kattebak was er geen discussie mogelijk als dat niet met het lesje te maken had.
Dat wil verder niet zeggen dat ik dus nu keihard tegen gergem ben, absoluut niet. Kom nog regelmatig in de gergem, alleen zou nu niet graag meer overstappen!
Scherpe prediking is altijd een ergernis voor het vlees. Want het vlees kan en wil zich niet onderwerpen.
De vraag is in hoeverre de Geest gelegenheid heeft gekregen om dat wat gehoord werd in toepassing te brengen
Let op: het Woord houdt ons de spiegel voor. Dan kun je twee dingen doen. Het accepteren of je hoofd wegdraaien.
Wat heb je in realiteit gedaan om daar waar God met zijn woord je bereikte om dat in toepassing te brengen onder leiding van de Heilige Geest? Daar ook voor gebeden?
Natuurlijk hebben we er als gezin voor gebeden, en het heeft echt nog jaren geduurd voordat mn ouders de knoop doorhakte. Maar als een dominee alleen maar elke week hetzelfde zegt, waar je voor je gevoel niets mee kan, en dat 2x op een zondag, dan heb je op een gegeven moment het idee dat je met je rug tegen een muur staat. En als een dominee emotioneel staat te doen op de preekstoel, dan heb je echt het idee dat je naar een show zit te kijken. Verder miste we de uitleg van de teksten die werden uitgezocht. Er werd wel over gepreekt, maar tot de kern van de tekst kwam het vaak niet.
Ik weet niet of het scherpe prediking was. Ik weet wel dat in de gemeente waar we nu kerken we iig ook vaak zat de scherpte van de prediking horen, want onze dominee vind dat je je gemeente niets mag onthouden!
Ik weet dat andere mensen het geweldig vinden in die gemeente, maar wij hebben er ons nooit thuis gevoeld.