Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 12 jun 2008 08:48

Alphonsus schreef:
88alries88 schreef:
Evelien schreef:a.s. zondag gaan we de gergem bezoeken in Amersfoort (iemand hier een kerkblaadje van heeft?)

Hiervoor kerkte we in de gergem Amersfoort. Eerste paar maanden vonden we het super, daarna begonnen we ons steeds meer te ergeren aan de prediking. Er werd steeds hetzelfde gezegd voor ons gevoel. Verder hebben wij echt moeite gedaan om bij de gemeente te horen, maar je kwam er niet tussen. Verder vonden wij het zo om regels draaien, en op kattebak was er geen discussie mogelijk als dat niet met het lesje te maken had.

Dat wil verder niet zeggen dat ik dus nu keihard tegen gergem ben, absoluut niet. Kom nog regelmatig in de gergem, alleen zou nu niet graag meer overstappen!

Scherpe prediking is altijd een ergernis voor het vlees. Want het vlees kan en wil zich niet onderwerpen.
De vraag is in hoeverre de Geest gelegenheid heeft gekregen om dat wat gehoord werd in toepassing te brengen

Let op: het Woord houdt ons de spiegel voor. Dan kun je twee dingen doen. Het accepteren of je hoofd wegdraaien.

Wat heb je in realiteit gedaan om daar waar God met zijn woord je bereikte om dat in toepassing te brengen onder leiding van de Heilige Geest? Daar ook voor gebeden?

Natuurlijk hebben we er als gezin voor gebeden, en het heeft echt nog jaren geduurd voordat mn ouders de knoop doorhakte. Maar als een dominee alleen maar elke week hetzelfde zegt, waar je voor je gevoel niets mee kan, en dat 2x op een zondag, dan heb je op een gegeven moment het idee dat je met je rug tegen een muur staat. En als een dominee emotioneel staat te doen op de preekstoel, dan heb je echt het idee dat je naar een show zit te kijken. Verder miste we de uitleg van de teksten die werden uitgezocht. Er werd wel over gepreekt, maar tot de kern van de tekst kwam het vaak niet.

Ik weet niet of het scherpe prediking was. Ik weet wel dat in de gemeente waar we nu kerken we iig ook vaak zat de scherpte van de prediking horen, want onze dominee vind dat je je gemeente niets mag onthouden!

Ik weet dat andere mensen het geweldig vinden in die gemeente, maar wij hebben er ons nooit thuis gevoeld.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 12 jun 2008 09:01

88alries88 schreef:
Alphonsus schreef:
88alries88 schreef:
Evelien schreef:

Scherpe prediking is altijd een ergernis voor het vlees. Want het vlees kan en wil zich niet onderwerpen.
De vraag is in hoeverre de Geest gelegenheid heeft gekregen om dat wat gehoord werd in toepassing te brengen

Let op: het Woord houdt ons de spiegel voor. Dan kun je twee dingen doen. Het accepteren of je hoofd wegdraaien.

Wat heb je in realiteit gedaan om daar waar God met zijn woord je bereikte om dat in toepassing te brengen onder leiding van de Heilige Geest? Daar ook voor gebeden?

Natuurlijk hebben we er als gezin voor gebeden, en het heeft echt nog jaren geduurd voordat mn ouders de knoop doorhakte. Maar als een dominee alleen maar elke week hetzelfde zegt, waar je voor je gevoel niets mee kan, en dat 2x op een zondag, dan heb je op een gegeven moment het idee dat je met je rug tegen een muur staat. En als een dominee emotioneel staat te doen op de preekstoel, dan heb je echt het idee dat je naar een show zit te kijken. Verder miste we de uitleg van de teksten die werden uitgezocht. Er werd wel over gepreekt, maar tot de kern van de tekst kwam het vaak niet.

Ik weet niet of het scherpe prediking was. Ik weet wel dat in de gemeente waar we nu kerken we iig ook vaak zat de scherpte van de prediking horen, want onze dominee vind dat je je gemeente niets mag onthouden!

Ik weet dat andere mensen het geweldig vinden in die gemeente, maar wij hebben er ons nooit thuis gevoeld.

OK, als je maar opgebouwd wordt en je leven een toenemende kennis aan de rijkdom in Christus vindt.
Door persoonlijke trouw in je leven krijg je genade op genade.
Als dat in de nieuwe kerk is ok. Bemerk je toenemende Godsvrucht in je/jullie leven?
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 12 jun 2008 09:04

Ik kan je dit zeggen: doordat we overgestapt zijn, zijn we idd meer met het geloof bezig als eerst. En dit merk ik ook bij mijn ouders/broers. 1 broer wilde niet meer naar de kerk, maar gaat nu iig 1x per zondag, en hij is het hele seizoen meegeweest naar kattebak. Dus ik denk dat het voor ons gezin een hele postieve uitwerking heeft gehad!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jun 2008 11:38

88alries88 schreef:
Evelien schreef:a.s. zondag gaan we de gergem bezoeken in Amersfoort (iemand hier een kerkblaadje van heeft?)

Evelien, mag ik vragen wat je wilt weten? Kben daar jaren lid geweest, dus misschien als je iets over tijden wilt weten ofzo, kan k je wel helpen.

Wij kerken bij de HHK, en hebben het hier echt goed naar ons zin. Duidelijke preken, goede kattebak, jonge gemeente!

Hiervoor kerkte we in de gergem Amersfoort. Eerste paar maanden vonden we het super, daarna begonnen we ons steeds meer te ergeren aan de prediking. Er werd steeds hetzelfde gezegd voor ons gevoel. Verder hebben wij echt moeite gedaan om bij de gemeente te horen, maar je kwam er niet tussen. Verder vonden wij het zo om regels draaien, en op kattebak was er geen discussie mogelijk als dat niet met het lesje te maken had.

Dat wil verder niet zeggen dat ik dus nu keihard tegen gergem ben, absoluut niet. Kom nog regelmatig in de gergem, alleen zou nu niet graag meer overstappen!

nou gewoon ik wilde weten wanneer er HA is (want als we daar dan in de dienst zitten dan vindt ik het een beetje lastig binnen de gg) en anders moeten we het een keer s'middags proberen bij de gergem.

Maar a.s. zondag gaan we naar de Emmauskerk in Amersfoort, eens kijken.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 24 jun 2008 14:17

In de weekenden bij mijn ouders en ouders van m'n vriend kerken we altijd bij GerGem, in Utrecht altijd CGK-west. Een gemeente waar we ons heel erg thuis voelen, waar we beide vaak geraakt worden door de preken en waar voor ons 'de ware leer' gepreekt wordt.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 24 jun 2008 14:58

In de weekenden dat ik moet werken, ga ik naar onze 'eigen' kerk, de hersteld hervormde,
en als ik bij m'n vriend ben, in mn vrije weekend dus ;-), dan gaan we naar de Ger Gem!
Ik merk zelf eigks weinig verschil tussen de beide kerken :oops:

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 24 jun 2008 15:03

's Ochtends kerk ik altijd in de Scots Church en 's middags ga ik naar een PKN-gemeente (GB). Ik houd van die laatste kerk, omdat ik de mensen liefheb, maar inhoudelijk zit ik soms met kromme tenen.
Daarbij ga ik naar die JV, waar ik zoveel leuke vrienden heb. Met vele van hen zit ik wél op één lijn en zoeken we samen naar hetzelfde: God meer kennen. Maar ik sluit niet uit dat ik over twee jaar in een andersoortige gemeente kerk.
Ik kijk zeer weinig naar kerkmuurtjes en heb ook al veel soorten gemeentes bezocht. Zelden heb ik het niet naar mijn zin of leer ik niks. Ik verlang daardoor meer dan ooit naar de praktijk van Johannes 17.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 16:20

88alries88 schreef:Ik kan je dit zeggen: doordat we overgestapt zijn, zijn we idd meer met het geloof bezig als eerst. En dit merk ik ook bij mijn ouders/broers. 1 broer wilde niet meer naar de kerk, maar gaat nu iig 1x per zondag, en hij is het hele seizoen meegeweest naar kattebak ( :lol: :mrgreen: ). Dus ik denk dat het voor ons gezin een hele postieve uitwerking heeft gehad!
wel mooi dat het dan weer positief heeft uitgewerkt!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 04 jul 2008 19:03

Voor iedereen die nog nooit in de GGiN geweest is, tja, als je de mogelijkheid hebt moet je het zeker doen! Als iemand nog nooit in zo'n 'zware' kerk geweest is zou ik zelf altijd proberen met iemand mee te gaan.

Dan kun je na de kerk napraten over wat je gehoord heb. Ik merk dat er toch nog wel eens vragen leven (die overigens heel vaak beantwoord kunnen worden, soms niet...).

Maar zelf ben ik blij dat ik in veel verschillende kerken geweest ben, daardoor kon ik ook bewust een keuze maken voor de kerk waar ik nu ga. Maar ik hoop ook dat iedereen die uiteindelijk voor een kerk kiest geen oogkleppen opdoet, maar nog wel regelmatig bij andere kerken blijft buurten!

Mijn ervaring is dat verschillende kerken elkaar juist aanvullen. Beide zijn vaak waar....
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 jul 2008 19:06

verwonderde vrouw schreef:Voor iedereen die nog nooit in de GGiN geweest is, tja, als je de mogelijkheid hebt moet je het zeker doen! Als iemand nog nooit in zo'n 'zware' kerk geweest is zou ik zelf altijd proberen met iemand mee te gaan.

Staan de GGiN echt open voor mensen van buiten de gemeente? Want ik heb eerlijk gezegd wel eens met de gedachte gespeeld een kerk van de (O)GG(iN) te bezoeken, maar heb toch een beetje de angst met scheve ogen te worden bekeken (ondanks mijn behoudende 'look' :lol:).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 04 jul 2008 20:52

Tja, staan wij open voor vreemden...

Ik kan niet uit ervaring over tig kerken spreken (kom namelijk maar uit 1 GGiN :wink: ). Bij ons in de kerk (die zo'n 200 mensen bevat) zien mensen wel een vreemd gezicht, maar ik heb nog nooit gemerkt dat ze mensen er scheef voor aankeken.

nadeel bij 'onze' kerk vind ik wel dat mensen vreemden eigenlijk nooit uit zichzelf aan (durven) spreken. Dat heeft echt vaak met durven te maken! Ze weten niet wat ze tegen hem/haar moeten zeggen... Vandaar dat ik er zelf graag voor kies om te gaan met iemand die ik (een beetje) ken.

Maar mocht het niet kunnen, als je een rok aanhebt en een hoed op dan komt het over het algemeen echt wel goed :D Tenzij je voor de muziek uit gaat zingen uiteraard :lol:
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 04 jul 2008 22:07

Mijn ervaring met de GGiN(maar ik ken er ook maar 1, donderdag hoop ik met een tweede kennis te maken) is niet echt hartelijk naar vreemden toe. Qua mensen voelde ik me daar niet echt op mn gemak. Uiteraard kom je heus wel binnen en wordt je echt niet opgegeten, maar het sfeertje vond ik niet geweldig. Maar ik moet er wel bij zeggen dat dit een gemeente van ruim 1000 kerkgangers was(Elspeet), dus moeilijk om dan nog aandacht voor een vreemde te hebben.

Bij de PKN bijvoorbeeld heb ik bij sommige gemeenten een grote betrokkenheid opgemerkt, juist ook naar vreemdelingen. Noordeinde en Oldebroek heb ik dat heel duidelijk gemerkt. In Oosterwolde wordt je niet echt aangesproken of zo, maar je krijgt er wel een welkom gevoel. Tenminste, zo ging dat bij mij.

Bij Herstelden zijn ze vaak ook erg hartelijk, behalve in Doornspijk.(sorry doornspijkers) Maar dat geldt ook voor de Doornspijkse CGK. De Doornspijkse PKN weet ik niet, omdat ze zo'n absurde kerktijden hebben ben ik daar nog niet geweest. En voor ik de GKN aldaar bezoek moet er nog een natuurlijke weerstand bij mij weggenomen worden.
Maar in Doornspijk stoort het me met name dat iedereen tegelijk gaat lopen zodra het orgel begint met het uitleidend orgelspel. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er eens een gehandicapte man, die moeite had met lopen omvergelopen is in het gedrang.
Baksteen

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 05 jul 2008 07:07

verwonderde vrouw schreef:Maar mocht het niet kunnen, als je een rok aanhebt en een hoed op dan komt het over het algemeen echt wel goed :D Tenzij je voor de muziek uit gaat zingen uiteraard :lol:

Als ik met een rok binnenkom, denk ik dat ik helemaal raar zal worden aangekeken... :lol:
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 jul 2008 16:32

ik ben gisteren bij en icf dienst geweest in utrecht. Echt ontzettend gaaf met allerlei christenen uit verschillende landen. Lekker laagdrempelig ook.
Ga zeker vaker daar heen als ik het weekend in Utrecht ben!

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 09 jul 2008 09:15

PKN Hervormd Confessioneel en ook de Gereformeerde Bond. Zijn 2 verschillende gemeenten in 1 bij ons. Dus delen dezelfde kerkgebouwen en hebben 1 kerkblad met elkaar. Woon officieel in de confessionele wijk, maar ga ook regelmatig naar de Ger. Bond.

Terug naar “Archief”