nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8284
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jul 2008 20:35

Ik heb geen rijbewijs ;) en op de fiets ben ik sneller bij de Dirk dan wanneer ik met manlief in de auto stap, doordat je dan helemaal om moet rijden.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 03 jul 2008 21:09

Lalage schreef:Hoe doe je boodschappen zonder fiets? Ow ik zou me echt gehandicapt voelen als ik niet kon fietsen... En nou hoor ik dus om me heen dat je met een baby niet kan fietsen tot hij/zij 9 maanden is :shock: Dat lijkt me echt niet praktisch! Ik doe alles op de fiets.

Anyway: mijn blauwe Gazelle orange plus is vandaag bezorgd, ik heb de trappers er zelf op gemaakt 8) en even een stukje gefietst.... wow :-D



nou ik heb ze gewoon op mn buik geknoopt, en later in de maxicosie achterop, ik ook een tijdje een fietskar gehad,maar dat vond ik heel zwaar,
op een gegeven moment had ik er 1 voor, maxicosie achterop aanhangfiets erachteraan :mrgreen:
mischien heb je me ooit wel eens zien fietsen :wink:
kom ook wel eens bij de dirk.

gelukkig nu niet meer, ik heb nog wel een duozit achter

arjanhkc
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2008 18:53
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Berichtdoor arjanhkc » 03 jul 2008 21:59

Als beroepsfietsmonteur/verkoper kan ik niet na laten op deze topic te reageren. Het is namelijk vermakelijk om te lezen wat mensen denken, maar door onkunde volledig onjuist is. Zo is degene die de meeste posts in deze topic heeft(Rolf), iemand die zijn fietsenkennis vooral van internet plukt, maar daar staan ook vele dingen onjuist, hoewel hij sommige dingen ook wel weer helemaal goed heeft.

Op een post wil ik reageren. Die van boekenlezer. Hij heeft eerst een Batavus Traversa gehad met Sachs 7 versnellingen en hij heeft nu een Batavus Staccato met Shimano Nexus 7 versnellingen. Dat is dus een duidelijk verschil. Want een Shimano naaf is wel wat zwaarder in gewicht en de verhoudingen in deze naaf zijn ook wat anders(zwaarder) dan bij de Sachs naaf. Verder was het model Traversa met wat dunnere velgen en banden uitgevoerd als standaard, dat zit dus op zijn Staccato.

Mochten mensen vragen hebben mbt fiesten dan kunnen ze mij pb'en of het gewoon in dit topic droppen.

Het klinkt mischien wat overmoedig om te zeggen, dat ik alles van fietsen weet, maar het is simpelweg gewoon mijn vak en ik heb weer geen verstand van auto's, computers of horloges.

Verder maakt het niet uit of je nu een Batavus of Gazelle koopt met 7 of 8 versnellingen, want er zitten dezelfde naven in en de kwaliteit maakt niet echt uit. Alleen is de geometrie wat anders.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jul 2008 22:16

De informatie op internet is inderdaad niet altijd betrouwbaar.
Echter , het betreft vooral links, van een type fiets. Verder heb ik enkele
ervaringen van mijzelf en anderen doorgegeven. O.a. over vering,
afstelling schakelmechanisme en naafversnelling. Ik heb niet de ervaring
van een fietsenmaker, als daarin fouten zitten, zou ik graag weten wat.

Jaren geleden had ik zelf een fiets met twee versnellingen, in de naaf.
Die heb ik enkele keren helemaal uit elkaar gehaald (en weer
gemonteerd). Als je weet hoe tandwielen in de versnelllingbak van een
auto eruit zien, met een speciale vorm voor afrollen en je ziet de
tandwielentjes in een naaf van een fiets, dan kun je niet anders dan de
conclusie trekken dat dat heel veel krachtverlies moet geven. Omdat ze
zo klein zijn, en vanwege de slechte vorm.

Misschien dat de huidige tandwieletjes in een zevenversnellingsnaaf
anders zijn, dat weet ik niet, die heb ik nog nooit uit elkaar gehaald.
Maar dan nog moet het veel krachtverlies geven, omdat ze heel klein
zijn, en daardoor de vrijwing veel groter is.

Om dit moment heb ik zelf een Batavus Florence (1994), met zeven
naafversnellingen, en die trapt niet licht (t.o.v. een derailleur). Misschien
dat de naaf zo is samengesteld, dat bij een 7-versnellingsnaaf de 5e
en de 6e zo min mogelijk verlies hebben. Doordat dan de overbrenging
dan bijna 1 op 1 is. Dat weet ik niet.

Verder denk ik dat ook de soort banden van invloed zijn op de weerstand.
En vering zal waarschijnlijk ook iets meer kracht vergen.
En, de juiste framemaat is ook belangrijk. Dat hoeft niet perse de waarde
uit de tabel te zijn. Zelf kies ik soms liever 1 a 2 maten groter. Liefst
de benen bijna gestrekt als de trapper laag staat.

Mocht ik een nieuwe fiets aanschaffen, dan een met derailleur. Het
voordeel weegt m.i. ruim op tegen het nadeel (iets meer onderhoud). En
voorvering, waarschijnlijk geen achtervering, i.v.m. moelijker optrekken.
De fijnste en meest lichttrappende fiets die ik gehad heb, was een [url=http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=1523994#1523994]Giant
Trooper[/url] (sportfiets, 21 versn.).

Mocht ik het niet goed hebben, graag jouw reactie.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 04 jul 2008 08:16

ChupaChups schreef:Oké. Ik zal er nog ff een schepje bovenop doen:
ik bedoelde met 'jullie' ook Jannoek omdat zij 'm ook via internet besteld had :D

Maar bedankt voor de tip, ga ik ook doen, heb ook een nieuwe fiets nodig nl.


ik heb 'm van fietsophetnet (.nl ;)), nog goedkoper dan de site van lalage zie ik. Ik had m'n fiets binnen een week thuis, en het stuur werd ook nog recht gezet en de trappers gemonteerd. :)

Ben erg tevreden over hun service ook.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8284
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jul 2008 08:36

Ik heb de framemaat wel uit een tabel gehaald, daar stond dan welke framemaat je moet hebben bij welke lichaamslengte. En dat is goed gelukt, ik ben 1,79 meter lang en heb gekozen voor de framemaat die achter 1,70-1,80 meter stond.

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 06 jul 2008 12:57

Vergeet na een half jaar niet de ketting goed laten stellen.

Op een nieuwe ketting zit aardig wat rek, waardoor hij na een half jaar redelijk slap staat.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 06 jul 2008 13:22

ook de spaken van je wielen weer vast laten zetten die trillen ook heel snel los bij een nieuwe fiets.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 jul 2008 18:01

Framemaat
Ik heb het nog eens gecontroleerd, maar heb inderdaad een maat die
groter is dan de tabel. Trede voor mij is 1,80 - 185: 55 - 57 cm. Maar ik
heb een Batavus Florence met een 61 cm zadelbuis, terwijl het zadel 5 cm
hoger staat. En de houding is prima zo. Dus een tabel kan niet altijd
vollediig op afgegaan worden.
Sommige fietsen hebben ook nog een andere stand (meer rechtop) voor
de zadelbuis, de trappers staan dan iets meer naar achteren. Niet fijn
vind ik, tenminste voor een gewone stadsfiets of sportfiets.

arjanhkc
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2008 18:53
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Berichtdoor arjanhkc » 07 jul 2008 22:23

Zo'n tabel is grote kolder. Niet iedereen heeft even lange benen bij een bepaalde lengte en de bovenlichamen zijn dan van zelf ook verschillend.

Verder is het netter om het over pedalen te hebben, dan over trappers :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 aug 2008 20:04

Verder is het netter om het over pedalen te hebben, dan over trappers


Welja, dat je niet mag zeggen dat een paard poten heeft vond ik altijd al kolder, maar dit slaat echt alles :P

Mijn fiets (nouja, 1 van de 3 die ik in totaal bezit) is helaas ernstig kapoet.
Hij staat hier in Ede veel op het station en heeft daar nogal wat te verduren. Blijkbaar waren er ook wat dingen grondig mis wat meer met de leeftijd van de fiets te maken had. Reparatie ging al gauw richting de €250 en dat is voor mij echt niet te betalen. Dat heb ik er ook niet voor over, de komende maanden staat hij weer dagelijks op het station.
Morgen dus naar de fietsenhal (speciale hal met héél veel gebruikte fietsen) en daar mag ik hem dan inruilen voor een 'nieuw' stationsbarrel.
Ik ben heel benieuwd :mrgreen:
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8284
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 21:52

Mijn nieuwe fiets trapte vrij zwaar, dus ik heb hem naar een fietsenmaker gebracht. Die zei: ow zo'n fiets van internet, die is helemaal niet goed afgemonteerd dus daar ben ik wel een uur mee bezig, dus dat kost wel iets. Het leek mij toch wel de moeite waard om dat te laten doen. Conclusie: veel schroefjes zaten los, twee spaken zaten los :shock:, het zadel zat los, kortom hopeloos :roll:
Gelukkig trapt hij nu wel iets lichter, al blijft het anders dan mijn oude Gazelle met drie versnellingen.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4052
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 30 aug 2008 07:02

ik heb ook een nieuwe fiets, zo'n moederfiets. Ik vind het niet errug hip maar hij rijdt goed en daar gaat het maar om. Zodra ik hem niet meer nodig heb ruil ik hem in voor iets hippers. Ik vind een opoe fiets ook wel erg leuk.

Afbeelding

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 30 aug 2008 07:49

Ik heb een elctrische fiets, heerlijk! Met een nexus versnelling van 7.
Dus als het te zwaar wordt zet ik mijn accu aan.

Mijn dochter heeft trouwens een heerlijke moeder fiets gekocht.
Ook met 7 versnellingen en hij trapt dus heel erg licht. Je stuur stuur staat niet zo ver naar buiten zoals bij een moeder fiets en er hangt geen stoeltje aan je stuur maar die zit op het fraim.
Zal eens kijken waar die vandaan komen er is namelijk wel een site van.
Ze kosten nieuw volgens mij € 700,00

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 aug 2008 10:41

Nieuwe fiets
In het verleden was het zo, dat bij een nieuwe fiets na een gering aantal
kilometers, enkele bewegende delen nagekeken, en zonodig opnieuw
afgesteld moesten worden. O.a.:
- balhoofd
- trapas
- voor- en achterwiellagering
- kettingspannig
- versnelling (indien van toep.)
- remmen (indien van toep.)
- en, een drupje olie in rem- en versnellingkabels (indien van toep.)
Ook moesten sommige onderdelen gecontroleerd worden op losraken, o.a.:
- spaken
- spatborden
- stuur
- bagagedrager
- zadel

Met een beetje ervaring is dat eigenhandig te doen. Maar in geval van
twijfel is het beter er niet aan te beginnen. Want o.a. de afstelling van
de lagering komt precies.

Fietsenmaker Arjanhkc kan het misschien nog wat duidelijker naar voren
brengen. Of dit de laatste 10 - 15 jaar veel veranderd is, weet ik zo niet.

Lalage schreef:Gelukkig trapt hij nu wel iets lichter, al blijft het anders dan mijn oude
Gazelle met drie versnellingen.
Zou er verschil zitten in soort versnellingsnaven, m.b.t. licht trappen?
Zie deze post.
Voor mij is een ding nu wel duidelijk. Geen fiets weer met
naafversnelling. Maar goed, het blijft een persoonlijke keus, waarbij
een afweging gemaakt moet worden tussen de voordelen van een
derailleur (lichter trappen) en de nadelen (iets meer onderhoud).

Speling in wielen
Bij oudere fietsen zit er nog wel eens speling in de wielen. Dat is
gemakkelijk te verhelpen. Als volgt:
- de buitenste moeren iets los draaien
- de binnenste moeren (met speciaal plat gereedschap) aandraaien, zodat de speling bijna weg is
- de buitenste moeren weer aandraaien, hierdoor wordt de speling nog iets minder
- controleren of er geen speling in zit, en of het wiel licht draait
(Zwaar draaien mag beslist niet, dan kunnen de lagers stuk gaan).
- Controleren of het wiel goed in de voor- of achtervork zit
(evenveel ruimte aan beide zijden van de band)
- Zonodig dit proces herhalen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten