Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roechama
Verkenner
Verkenner

Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

Berichtdoor Roechama » 02 jul 2008 17:36

Hoe zou je reageren als iemand die je kent/een vriend(in) je vertelt dat hij/zij niet meer gelooft en hoe dat zo gekomen is. Je weet bij die persoon dat het niet een bewust trappen tegen is, maar dat iemands geloof beetje bij beetje is weggesijpeld.
Vind je dat iemand recht heeft op iemand eigen overtuiging? Dat iemand trouw mag zijn aan zijn eigen geweten in dit opzicht?

Is er wat jou betreft ruimte voor pluralisme in de samenleving, dus dat er meerdere opvattingen van geloven en niet-geloven naast elkaar bestaan?
Of zou eigenlijk iedereen christen moeten zijn of worden?

Ehsan Jami en Hirsi Ali kregen het ongerief van moslim en niet-moslim over zich heen toen ze zich publiekelijk ongelovig verklaarden. Ken jij voorbeelden van mensen die niet meer geloven, hoe is daarop gereageerd?
In necessariis unitas,
in non necessariis libertas,
in utrisque caritas

Eenheid in het nodige, vrijheid in het onzekere, in alles de liefde.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Re: Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 02 jul 2008 18:14

Roechama schreef:Hoe zou je reageren als iemand die je kent/een vriend(in) je vertelt dat hij/zij niet meer gelooft en hoe dat zo gekomen is. Je weet bij die persoon dat het niet een bewust trappen tegen is, maar dat iemands geloof beetje bij beetje is weggesijpeld.
Vind je dat iemand recht heeft op iemand eigen overtuiging? Dat iemand trouw mag zijn aan zijn eigen geweten in dit opzicht?

Ja.
En ik heb best wat mensen in mijn omgeving die hun geloof door de jaren heen kwijt zijn geraakt, vind dat soms wel moeilijk, maar het zij zo. Ik wil er nog best een gesprek over aangaan, en uitleggen waarom ik wel kan geloven, maar that's it.

sela

Berichtdoor sela » 02 jul 2008 18:48

ja, ik denk dat het eerlijk is om soms de feiten te bekijken..
en wie ben je om boven een ander te gaan staan?
God gaat met een ieder zijn eigen weg..

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jul 2008 21:09

ik sluit mij bij Sela en Hippieblijhoofd aan.

Als je er boven op gaat zitten dat geloven erg belangrijk is en dit en dat, dan verwijder je enkel maar van elkaar.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

esra
Sergeant
Sergeant

Re: Is er ruimte voor geloofsafval binnen het christendom?

Berichtdoor esra » 02 jul 2008 21:48

Roechama schreef:Hoe zou je reageren als iemand die je kent/een vriend(in) je vertelt dat hij/zij niet meer gelooft en hoe dat zo gekomen is. Je weet bij die persoon dat het niet een bewust trappen tegen is, maar dat iemands geloof beetje bij beetje is weggesijpeld.

Is er wat jou betreft ruimte voor pluralisme in de samenleving, dus dat er meerdere opvattingen van geloven en niet-geloven naast elkaar bestaan?
Of zou eigenlijk iedereen christen moeten zijn of worden?

Ehsan Jami en Hirsi Ali kregen het ongerief van moslim en niet-moslim over zich heen toen ze zich publiekelijk ongelovig verklaarden. Ken jij voorbeelden van mensen die niet meer geloven, hoe is daarop gereageerd?

je kunt mensen niet dwingen te geloven, dat is 1. dat doet god ook niet. hij geeft ons een vrije keuze en dat zouden wij ook moeten doen.

of iedereen christen moet zijn? TUURLIJK. want de bijbel zegt dat we zonder te geloven in de heer verloren gaan. en wat is er nou erger dan al die miljoenen mensen, maar vooral ook onze vrienden en misschien wel familie verloren gaat.

maar zoals ik al zei kunnen we niet eisen van mensen dat ze christen zijn.
sinds het begin van de mensheid leven er meerdere geloven naast elkaar. en dat zal altijd zo zijn. we moeten elkaar respecteren en we kunnen naast elkaar leven.

wat kun je dan doen voor de mensen die afdwalen van de kudde.

bidden...
met heel je hart en ziel...
Afbeelding

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 jul 2008 21:48

Moeilijk. Ik heb hier beste wel vaak over nagedacht. Er is geen afval van de heiligen... Iemand is gedoopt en dan "Die nooit laat varen het werk van Zijn handen' en "Ik heb u in beide handpalmen gegraveerd"...

Uiteraard kan iemand het geloof loslaten, maar wás er dan ooit iets?

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 03 jul 2008 07:08

Mijns inziens kun je iemand die van het geloof afvalt, alhoewel ik dan betwijfel of hij/zij inderdaad ooit het ware geloof heeft gehad, niet zomaar aan de kant schuiven. We hebben in de wet onze plicht tot onze naaste, of die nu van het geloof af is of niet.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 03 jul 2008 08:12

Denkertje21 schreef:Uiteraard kan iemand het geloof loslaten, maar wás er dan ooit iets?

Lastige vraag he?? Ik heb hier best wel lang mee "geworsteld" de beleidenisgeschriften leren immers dat er geen afval van gelovigen mogelijk is.... Als ik echter de bijbel lees staan daar toch hele andere dingen in, vind het nog steeds niet heel gemakkelijk om de vraag te beantwoorden maar ik neig toch steeds meer naar een standpunt dat het zo kan zijn dat iemand, ondanks dat deze persoon zeer diep gelovig was, dit geloof wel kan kwijtraken. Uiteraard is het zo dat God die persoon nooit uit het oog verliest maar of hij/zij weer terug komt is nog maar de vraag...

Verder vind ik dat het niet zo kan zijn dat je een persoon op zijn/haar daden mag veroorden/afrekenen dus als iemand in mijn directe omgeving het geloof vaarwel zeggen dan zou ik deze persoon niet anders gaan behandelen ofzo. Sterker nog ik denk dat het heel bealngrijk is tijd en energie in die relatie te blijven steken en je liefde te laten schijnen. En zoals hier al gezegd is blijf bidden!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 03 jul 2008 08:18

Ken jij voorbeelden van mensen die niet meer geloven, hoe is daarop gereageerd?

Een oud-predikant van onze gemeente heeft het ambt neergelegd, en verklaard het christelijk geloof een poppenkast te vinden. Hij is docent geworden. Op zijn keuze werd met verbazing en verwondering gereageerd. Ik weet niet of er toentertijd ook speciale voorbede voor hem is gedaan. Wel weet ik dat hij die vrijheid had, en ook heeft genomen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jul 2008 09:07

Maar wat moet je dan met de gevallen engelen? Die waren er van eeuwigheid. Bij God. En toch gevallen en duivels geworden...

Dus ook 'gevallen' gelovigen?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 03 jul 2008 09:22

De engelen al gevallen voordat de mens viel in zonde. Verder vraag ik mij nu zo hard op af of een engel wel een gelovige is?? Natuurlijk hij aanbid en dient God maar kun je hem scharen onder de zelfde noemer gelovige als je spreekt over mensen?

Misschien is dit niet zo heel gelukkig geformuleerd door mij
Uiteraard is het zo dat God die persoon nooit uit het oog verliest maar of hij/zij weer terug komt is nog maar de vraag...

God heeft iedereen in het oog dus vandaar ook niet de gelovige die de rug naar God toekeerd..
Ik bedoelde dit niet in de zin van die persoon zal toch wel zalig zijn/worden

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 jul 2008 09:27

Ik vind dit echt heel moeilijk..
Stel dat een kind van God afvallig wordt... Dat zou betekenen dat Jezus te veel heeft geleden...

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 03 jul 2008 09:28

Ik vind dat iemand absoluut vrijheid heeft op het opzij schuiven van haar/zijn geloof. Voor mij persoonlijk zou dat weinig te maken hebben met mijn waardering voor die persoon. Ik begrijp het ook, want ik ben zelf ook als een vlotje in een woeste oceaan.
Ik heb een vriendin die christelijk is opgevoed (let op de nuance!) en die nu, door haar vriend, erg bezig is met boeddhisme. Dat vind ik wel 'erg', maar ik vind het erg interessant om te horen wat ze er nu zo boeiend aan vindt. Tegelijk bid ik dat zij en haar vriend God vinden.
Jammer vind ik het, dat er in het christendom in het algemeen weinig ruimte of begrip is als mensen van hun geloof 'af vallen'. Als ik maar een beetje van mijn, volgens mijn moeder 'vrijzinnige', ideeen ventileer, ben ik bijna een paria. Angst is altijd een slechte raadgever.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 03 jul 2008 09:32

Denkertje21 schreef:Ik vind dit echt heel moeilijk..
Stel dat een kind van God afvallig wordt... Dat zou betekenen dat Jezus te veel heeft geleden...

Maar is het niet zo dat er pas geoordeeld wordt door God als Hij terugkomt of als je komt te overlijden??
Het is inderdaad geen makkelijke vraag, de laatste tijd hier best veel over na zitten denken en er flink studie naar gedaan in de bijbel maar ik zie toch verschillende voorbeelden waar het wel gebeurd, maar ook het tegenovergestelde. God zegt eerst tegen Nineve jullie stad gaat volledig verwoest worden, de mensen bekeren zich en tonen berouw en God besluit toch ineens iets anders te doen...

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 03 jul 2008 09:32

Sorry dubbele post

Terug naar “Archief”