Misschien ter verduidelijking van mijn vorige posting:
Om te geven vanuit je hart! (Denk hierbij eens aan de weduwe met de 2 koperstukjes)
Daarmee bedoelde ik het volgende: Er is volgens mij niets mis mee, als iemand de 10% regel volgt, mits je dat maar vanuit je hart doet, niet omdat het een gestelde regel zou (kunnen) zijn. Een nadeel van het strikt volgen van de 10 procent regel zou kunnen zijn, dat als er een ander goed doel langs zou komen dat er op dat moment misschien geen financiële ruimte is om daar aan te generen. Een ander nadeel zou kunnen zijn dat je hart gesloten raakt, en je zou kunnen gaan redeneren: 'ik hoe nu niets meer te geven, tenslotte heb ik de 10 procent al gedoneerd'!
Persoonlijk geef ik liever op het moment als een doel mij raakt, of iemand mij om een bijdrage vraagt. Op dat soort momenten beslis ik dan van of ik wil geven, hoeveel ik wil geven en hoeveel ik kan geven.
Soms geef ik zelf wel eens met de gedachte al hij of zij maar niets verkeerds goed met mijn geld, bv in gevallen van dak en thuislozen of straatkrant verkopers. Toch vind ik persoonlijk dat het voor mij zelf niet altijd kunnen om vanuit die gedachte dan maar niets te geven. Soms denk ik dan ook wel eens: 'Wat als ik zijn of haar schoenen zou staan'?
Voor mij zelf sprekende, vind ik dat je in 'sommige gevallen' gewoon moet geven als je daar financiël toe in staat bent, wat de ander dan met dat gegeven geld doet is zijn eigen verantwoording.
Je hoeft niet altijd veel te geven, om iets te geven! Hier bij denk ik dan aan de bijbeltekst van: 'Maar laat, als gij aalmoezen geeft, uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet, opdat uw aalmoes in het verborgene zij .....'.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.