Rover 2600S, 135 pk / 5000 rpm, 208 Nm / 3750 rpm, 1300 kg.
Er was destijds ook nog een uitvoering met 3,5 ltr. V8, 161 pk, 271 Nm / 2500 rpm.
In 2005 is Rover failliet gegaan.
(
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rover_(auto)
Werkt alleen als de hele URL geplakt wordt.)
Nog even over 'schoonst rijden bij max. koppel'.
Deze theorie is niet helemaal juist. Het toerental waarbij de motor het
maximum koppel afgeeft, onder volle belasting, is de situatie waarbij de
verbranding het meest effectief is.
Maar dat wil niet zeggen dat dan de uitstoot van CO2 en fijnstof het
geringst is. Bij een lager toerental is de verbranding mogelijk iets minder
effectief, maar de verbruikte hoeveelheid brandstof, en daardoor de
geproduceerde hoeveelheid verontreininging minder. Alleen is het in
verhouding tot het geleverde vermogen iets ongunstiger.
Bovendien worden dergelijke kromme's gemeten, zoals vermeld, bij volle
belasting. Bij halfgas kan door ongunstiger wervelingen, de verbranding
nog ongunstiger verlopen. O.a. Opel (maar ook Honda) heeft hier wat
op gevonden, door het zogenaamde
Twinport systeem. Hierdoor is de motor
zuiniger, en levert de motor ook bij 'weinig gas' aanzienlijk meer
vermogen. Dit laatste is heel goed te merken. Met mijn eigen Opel 1.6
Ecotec (rijklaar 1375 kg) kan in de 2e bij 600 rpm tegen een heuvel op
gereden worden. Onder zulke omstandigheden mag een motor trouwens
niet zwaar belast worden, want dat is heel slecht voor de lagers. Een
motor moet altijd 'soepel lopen'. Maar goed, het kan.