Er zijn ook gemeenten die verdeeld over de hele week diensten hebben.
Wil je alle leden op grond daarvan dan verplichten aanwezig te zijn?
Moderator: Moderafo's
Jo'tje schreef:Er zijn ook gemeenten die verdeeld over de hele week diensten hebben.
Wil je alle leden op grond daarvan dan verplichten aanwezig te zijn?
- De invulling van de zondag (minder rustdag)Riska schreef:Rolf schreef:Maar er zijn (m.i.) ook een aantal goede tradities, die de laatste 30 - 40
jaar heel sterk zijn afgenomen. Is dat niet jammer?
Definieer ze eens? Wat versta jij onder 'goede' tradities?
Race406 schreef:Marnix schreef:de twee keer is niet Bijbels te onderbouwen. Dat we 2x op een zondag kerk hebben is gewoon een traditie. En in mijn ogen een goede.
Als er staat dat we de onderlinge bijeenkomsten niet moeten nalaten, dan betekent dat in mijn ogen dat we de diensten zoveel mogelijk moeten bijwonen. In de begintijd kwamen ze misschien 1x bij elkaar, maar ook dat was een menselijke instelling. Maar 2x is een goede gewoonte. In de tempel was er ook al op de sabbath het ochtend- en het avondoffer. Zodoende zijn 2 diensten wel ergens op gebaseerd.
Heb je evenwel 1 dienst per zondag, dan is het niet verzuimen van de "onderlinge bijeenkomst" al iets makkelijker..
Rolf schreef:- De invulling van de zondag (minder rustdag)
- De kleding (minder eerbiedig)
- De voorbereiding op de zondag (vroeger was daar de zaterdagmiddag en -avond voor).
- Huwelijk (nu samenwonen)
- Eerbied en ontzag voor de ouders (is minder)
- Taalgebruik
- 'Anders leven' en soberheid en (nu veel wereldgelijkvormigheid, en luxe)
Met die luxe sowieso eens. Wat wereldgelijkvormigheid betreft, klopt soms ook hoewel men die conclusie tegenwoordig wel heel makkelijk trekt.
Maar goed, de vraag is of het Bijbelse regels zijn, dan mogen ze opgelegd worden.... zijn het menselijke bedenksels, dan mogen we mensen daar niet aan binden. Ik denk dat een aantal veranderingen ook heel positief zijn omdat ze niet Bijbels waren maar gewoon menselijke regels op basis waarvan toch gelovigen vaak werden geoordeeld, beoordeeld of veroordeeld door medekerkleden.Erikhavenaar schreef:waarom word er altijd zo negatief gedaan over de reformatorische gezinte. of zeg maar zwarte kousen... ik ben zelf bijna in alle kerken geweest (lichtelijk overdreven) ik ben van oorsprong gereformeerde gemeente in nederland. ben daarna gereformeerde gemeente geworden. toen werd ik opstandig (14 jaar) ben naar de gereformeerde kerk vrijgemaakt gegaan, chr. ger. kerk. herv. kerk hersteld, ben nu weer gereformeerde gemeente en dooplid daarvan. ik ben trots op het feit dat ik mag behoren tot de gereformeerde gezinte. wij zijn orthodox christen. de moslims zijn trots op hun orthodoxe leer. zij schamen er zich niet voor. nou, ik ook niet. ik hecht waarde aan de ''ouderwetse regels''.
Een concreet voorbeeld. Als je op zondagmiddag naar een verjaardag toeMarnix schreef:Waar baseer je dat op? We hoeven niet te werken op zondag, we mogen
wel ontspannen, dingen doen.
In de kerk past m.i. eerbied en netheid.Wat is eerbiedige kleding? En waarom mag ik niet in een hippe blouse in
de kerk zitten?
Ik bedoel er iets anders mee. Nl. dat op zondag niet teveel de drukte vanJe leeft elke dag met Hem. Je voorbereiden voor de zondag lijkt me dan
niet zo van toepassing. Je moet niet op zaterdag opeens extra gaan
bidden en Bijbellezen omdat het de dag daarop zondag is. Dan gaat er de
rest van de week iets mis.
De manier van aanspreken zegt inderdaad niet alles. Maar ouderenAllicht, hoewel mensen dat soms ook op basis van verkeerde zaken
concluderen. Aanspreekvormen zeggen op zich niets over eerbied en
ontzag. Zeker niet in deze tijd. Ik ben eerbied en respect voor mijn
predikanten maar een van hen spreek ik gewoon met jij of voornaam aan.
Ben ik met je eens Rolf, als ik kijk hoe sommige (ik bedoel er niets mee!) jeugd in de Kerk zit met topjes en blote armen, korte rokjes tot boven de knie en laarzen waar je U tegen zegtRolf schreef:In de kerk past m.i. eerbied en netheid.Marnix schreef:Wat is eerbiedige kleding? En waarom mag ik niet in een hippe blouse in de kerk zitten?
wauw dat is dan wel weer een mooi antwoordRiska schreef:Kwebbel, ik snap wat je bedoelt en soms heb ik ook zo mijn vraagtekens.
Aan de andere kant:
een moeder vroeg aan een dominee wat hij er nou van vond, want zoonlief ging wel naar de kerk, maar met versleten spijkerbroeken, enz. enz. Get antwoord van die dominee ben ik nooit vergeten:
U zou ook dankbaar kunnen zijn dat hij tenminste nog gaat en iets van het evangelie meekrijgt.
En dat is ook zo...
kwebbel schreef:Ben ik met je eens Rolf, als ik kijk hoe sommige (ik bedoel er niets mee!) jeugd in de Kerk zit met topjes en blote armen, korte rokjes tot boven de knie en laarzen waar je U tegen zegtRolf schreef:In de kerk past m.i. eerbied en netheid.Marnix schreef:Wat is eerbiedige kleding? En waarom mag ik niet in een hippe blouse in de kerk zitten?(sorry als ik bot overkom!!) maar dat vind ik niet eerbiedig. Je verschijnt voor God om Zijn Woord te horen en dan vind ik gepaste kleding (ik ben opgevoed met rokken tot minstens onder de knie, armen niet te bloot (dus geen spaghetti-topjes) en degelijke schoenen (dus geen cowboylaarzen o.i.d)
Nogmaals, ik wil niemand tegen het hoofd stoten, sorry als dit wel het geval is, het is gewoon een kwestie van (denk ik) Wat vind ik dat wel kan en wat niet ?!
Rolf schreef:Er is m.i. wel verschil tussen het gewone dagelijkse leven, en de kerk.
In de kerk nader je tot God. Dat is de plaats waar Hij met Zijn Naam wil
zijn (1 Kon. 8 : 29). Daaar past meer eerbied.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 31 gasten