Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 23 jun 2008 19:00

kwebbel schreef:
liefie schreef:
kwebbel schreef:ik zou niet weten hoe mijn werk zal gaan reageren als ik zou vertellen dat ik zwanger zou zijn (let op: het is dus nog niet zo!!)
mijn leidinggevende zei toen: Dan moet je de opleiding terugbetalen want dan stop je.
Mijn collega is zwanger (gedetacheerd) en die zegt dus dat ze dat absoluut niet mogen doen. Wie heeft er ervaring mee?
Af en toe zit ik daar best mee in m'n maag :? (en OF ik uberhaupt wel zal slagen, t is best pittig die VIG af en toe :| )

Ik had iemand in de klas en die was ook zwanger van haar 2de kindje en die is op een duur gewoon met zwangerschapsverlof gegaan maar ze was wel op school tot een week voor haar bevalling. En ze had flink vooruit gewerkt en ze is gewoon geslaagd hoor.
Een collega van mij werd ook zwanger toen ze met de opleiding bezig was die is nu een jaartje gestopt en die begint nu in september weer.
dus ik begrijp hieruit dat ze je niet mogen ontslaan? (heb een onbepaalde tijd contract)

Ik heb het nog nooit gehoord dat je om die reden je ontslag kreeg maar als het goed is staat dat dan in je contract lijkt mij.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 jun 2008 19:02

liefie schreef:
kwebbel schreef:
liefie schreef:
kwebbel schreef:ik zou niet weten hoe mijn werk zal gaan reageren als ik zou vertellen dat ik zwanger zou zijn (let op: het is dus nog niet zo!!)
mijn leidinggevende zei toen: Dan moet je de opleiding terugbetalen want dan stop je.
Mijn collega is zwanger (gedetacheerd) en die zegt dus dat ze dat absoluut niet mogen doen. Wie heeft er ervaring mee?
Af en toe zit ik daar best mee in m'n maag :? (en OF ik uberhaupt wel zal slagen, t is best pittig die VIG af en toe :| )

Ik had iemand in de klas en die was ook zwanger van haar 2de kindje en die is op een duur gewoon met zwangerschapsverlof gegaan maar ze was wel op school tot een week voor haar bevalling. En ze had flink vooruit gewerkt en ze is gewoon geslaagd hoor.
Een collega van mij werd ook zwanger toen ze met de opleiding bezig was die is nu een jaartje gestopt en die begint nu in september weer.
dus ik begrijp hieruit dat ze je niet mogen ontslaan? (heb een onbepaalde tijd contract)

Ik heb het nog nooit gehoord dat je om die reden je ontslag kreeg maar als het goed is staat dat dan in je contract lijkt mij.
ik weet het niet of dat er in staat................. zou ik eens even na moeten kijken maar volgens mij kunnen ze dat nooit zomaar maken.. ze hebben er wel mee gedreigd zeg maar.. :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 23 jun 2008 19:28

Dat vind ik dus absoluut niet netjes Kwebbel! Dus het zou betekenen als jij zwanger bent, je gewoon ontslag krijgt! Ze kunnen jou toch niet dwingen om te wachten met kinderen, totdat jij je opleiding gehaald hebt!

Je gewoon de eerste jaren (weet niet precies hoelang je nog moet) maar nog niet aan kinderen moet beginnen, je anders je baan kwijt bent. En als dan blijkt dat je onverwachts toch zwanger bent geraakt, betekend het eigenlijks gewoon..... ontslag of je kindje weglaten halen??

Kan het niet begrijpen.....
Wat de toekomst brengen moge........

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 jun 2008 19:36

*Annette* schreef:Dat vind ik dus absoluut niet netjes Kwebbel! Dus het zou betekenen als jij zwanger bent, je gewoon ontslag krijgt! Ze kunnen jou toch niet dwingen om te wachten met kinderen, totdat jij je opleiding gehaald hebt!

Je gewoon de eerste jaren (weet niet precies hoelang je nog moet) maar nog niet aan kinderen moet beginnen, je anders je baan kwijt bent. En als dan blijkt dat je onverwachts toch zwanger bent geraakt, betekend het eigenlijks gewoon..... ontslag of je kindje weglaten halen??

ehmmm... ik heb "plechtig" moeten beloven te wachten met kinderen totdat ik klaar was.. misschien begrijpen jullie dan m'n argumenten waarom ik wilde "wachten".... :oops: ik heb de bond al ingeschakeld en als een instelling mij wil hebben dan kunnen ze m'n leerlingencontract overkopen.
Maar goed, zo ver zijn we nog niet. Eerst wil ik van m'n huidige baan even het fijne van een paar dingen weten...
Ik ben nu klaar met t eerste jaar (tenminste... nog 2 cijfers) mijn eindevaluatie tikken van t eerste jaar en dan moet ik er nog 2!

Ik heb dus via m'n werk de keuze: of ik wacht, of ik moet het weg laten halen? Nou dan hebben ze dikke vette pech want dan neem ik ontslag!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 jun 2008 22:29

In Nederland bestaan ontslagverboden, o.m. voor zwangerschap. Dat wil zeggen dat je niet ontslagen mag worden omdát je zwanger bent (of wilt worden). Je kan wel tijdens zwangerschap om een andere reden ontslagen worden, bijv. omdat je werk onder de maat is enzo, maar niet omwille van je zwanger-zijn.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 24 jun 2008 09:01

Ze kunnen je niet ontslaan omdat je zwanger bent, nee, maar ze kunnen het je natuurlijk wel op andere manieren zuur gaan maken. Aan de andere kant: als je echt beloofd hebt niet zwanger te worden, kan ik me de kant van je werkgever wel een ietsiepietsie voorstellen... (Bedoel ik niet verkeerd naar jou toe, hoor, ik kan me heel goed indenken dat als je heel graag zwanger wilt gaan worden, je overal ... aan krijgt. Het zit ín je, je wilt het zó graag, maar voor je werkgever is dat natuurlijk niet zo!) 'k Hoop voor je dat het allemaal toch goed geregeld kan worden!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 24 jun 2008 09:13

kwebbel schreef:
*Annette* schreef:Dat vind ik dus absoluut niet netjes Kwebbel! Dus het zou betekenen als jij zwanger bent, je gewoon ontslag krijgt! Ze kunnen jou toch niet dwingen om te wachten met kinderen, totdat jij je opleiding gehaald hebt!

ehmmm... ik heb "plechtig" moeten beloven te wachten met kinderen totdat ik klaar was.. misschien begrijpen jullie dan m'n argumenten waarom ik wilde "wachten".... :oops: ik heb de bond al ingeschakeld en als een instelling mij wil hebben dan kunnen ze m'n leerlingencontract overkopen.
Maar goed, zo ver zijn we nog niet. Eerst wil ik van m'n huidige baan even het fijne van een paar dingen weten...
Ik ben nu klaar met t eerste jaar (tenminste... nog 2 cijfers) mijn eindevaluatie tikken van t eerste jaar en dan moet ik er nog 2!

Ik heb dus via m'n werk de keuze: of ik wacht, of ik moet het weg laten halen? Nou dan hebben ze dikke vette pech want dan neem ik ontslag!

soms vraag ik me echt af wat voor organisatie jij werkt :oops:
Als ik jou was zou ik eens goed in je contract kijken wat er staat en zoals bovenstaande post kunnen ze jou dat echt niet verbieden.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 jun 2008 09:18

LIjkt me idd slim om het gewoon feitelijk op te zoeken, je hebt niet zoveel aan wat mensen denken. Wel kan ik me voorstellen dat je soms voordat je ergens aan begint een keuze moet maken om nog even te wachten met het krijgen van kinderen. Je werkgever investeert natuurlijk in je, op zich begrijpelijk dat die daar wat voor terug wil zien. Nou het staat vast duidelijk in je contract, succes ermee, ook met het maken van een keuze (of is dat nog niet aan de orde?)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jun 2008 09:52

liefie schreef:
kwebbel schreef:ehmmm... ik heb "plechtig" moeten beloven te wachten met kinderen totdat ik klaar was.. misschien begrijpen jullie dan m'n argumenten waarom ik wilde "wachten".... :oops: ik heb de bond al ingeschakeld en als een instelling mij wil hebben dan kunnen ze m'n leerlingencontract overkopen.

Als ik jou was zou ik eens goed in je contract kijken wat er staat en zoals bovenstaande post kunnen ze jou dat echt niet verbieden.
dat mag je je best afvragen hoor! Geen organisatie :P ze zijn lief tegen de mensen die "hoog" zijn (bijv. verpleegkundige enz) een collega heeft HBO 5 en die mag alle studies van de wereld uitvoeren, terwijl ik 4 maanden heb moeten smeken bijna letterlijk voor de deur liggen janken voordat ik m kreeg want er was zogezegd geen geld....
Een andere collega trekt altijd haar mond open als ze het ergens niet mee eens is, gaat huilen bij haar teamleider omdat ze geen nachten wilt doen (ze slaapt niet overdag zegt ze) en vervolgens meldt ze zich een week ziek :? klinkt heel stom maar ik maak het natuurlijk van dichtbij mee, ik zie ook wat er gaande is.
Ik heb wel duidelijk gezegd dat ik een opleiding heel belangrijk vind en dat ik daar ook voor ga. Maar het is een Christelijke organisatie (!!!) dus dan zouden ze ook moeten begrijpen dat als je (...) met je man hebt dat het wellicht zou kunnen gebeuren! Ik ga geen spiraaltje inbrengen, aan diverse pillen en beschermhoesjes omdat zij willen dat ik m'n diploma haal. Natuurlijk is een diploma erg belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste van de wereld.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 jun 2008 11:41

Ik denk dat ze het zeggen om jouw te chanteren Kwebbel. Misschien ben je beetje verlegen :?: , te beleefd :?: enzo dat ze daarom dachten het tegen jouw wel te durven zeggen. Een vriendin zat op sollicitatiegesprek (ook bij christelijke werkgever), had verlovingsring om, daar werd naar gevraagd. Ze hadden toen al stuk minder interesse in haar: ze zou wel snel gaan trouwen en zwanger raken en daar hadden ze geen zin in. Ze werd dus niet aangenomen en de verloving ging later ook uit.......

Het kan ook anders: mijn schoonzus was paar dagen overtijd toen ze ging solliciteren, ze werd aangenomen en gaf toen gelijk aan dat ze net zwanger was. Ze wilden haar graag hebben en namen haar toch aan!

André

Berichtdoor André » 24 jun 2008 11:48

Heb je daar een handtekening onder gezet dat je de opleiding terug moet betalen als je stopt?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 jun 2008 11:55

kwebbel schreef:
liefie schreef:
kwebbel schreef:ehmmm... ik heb "plechtig" moeten beloven te wachten met kinderen totdat ik klaar was.. misschien begrijpen jullie dan m'n argumenten waarom ik wilde "wachten".... :oops: ik heb de bond al ingeschakeld en als een instelling mij wil hebben dan kunnen ze m'n leerlingencontract overkopen.

dat mag je je best afvragen hoor! Geen organisatie :P ze zijn lief tegen de mensen die "hoog" zijn (bijv. verpleegkundige enz) een collega heeft HBO 5 en die mag alle studies van de wereld uitvoeren, terwijl ik 4 maanden heb moeten smeken bijna letterlijk voor de deur liggen janken voordat ik m kreeg want er was zogezegd geen geld....
Een andere collega trekt altijd haar mond open als ze het ergens niet mee eens is, gaat huilen bij haar teamleider omdat ze geen nachten wilt doen (ze slaapt niet overdag zegt ze) en vervolgens meldt ze zich een week ziek :? klinkt heel stom maar ik maak het natuurlijk van dichtbij mee, ik zie ook wat er gaande is.
Ik heb wel duidelijk gezegd dat ik een opleiding heel belangrijk vind en dat ik daar ook voor ga. Maar het is een Christelijke organisatie (!!!) dus dan zouden ze ook moeten begrijpen dat als je (...) met je man hebt dat het wellicht zou kunnen gebeuren! Ik ga geen spiraaltje inbrengen, aan diverse pillen en beschermhoesjes omdat zij willen dat ik m'n diploma haal. Natuurlijk is een diploma erg belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste van de wereld.

Het gaat er niet om wat zij willen, het gaat erom wat jij wil, of jij dat diploma belangrijk vind. Als je dat belangrijk vind (wat wel zo lijkt omdat je aangeeft dat je erg je best hebt gedaan om die opleiding te mogen doen) dan kan dat betekenen dat je kiest om later met kinderen te beginnen. Het kan ook zijn dat je nu wil kiezen voor kinderen en dat dat inhoud dat je dat diploma niet gaat halen of later (dat staat dan vast in je contract hoe het geregeld is als je zwanger wordt). Het is jouw leven, jou keus en het gaat om wat jij wil!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 24 jun 2008 12:03

*Annet* schreef:Het kan ook anders: mijn schoonzus was paar dagen overtijd toen ze ging solliciteren, ze werd aangenomen en gaf toen gelijk aan dat ze net zwanger was. Ze wilden haar graag hebben en namen haar toch aan!

Volgens mij heeft je schoonzus dan wel geluk gehad, terwijl ze het helemaal niet aan hoefde te geven dat ze zwanger was! Daar mogen ze namelijk helemaal niet naar vragen!

Kwebbel: wat een raar verhaal van jouw 'baas'! Volgens mij mag dat echt niet hoor!

Zit nu opeens ook aan eigen situatie te denken: werk gedetacheerd, en werk nu gewoon 40 uur in de week (op papier dan 8) ) maar omdat ik gedetacheerd werk kan ik waarschijnlijk niet opeens zeggen dat ik 2/3 dagen per week wil werken. Ik ben secretaresse en moet zoveel mogelijk inzetbaar zijn voor mn opdrachtgever, dus minder werken zit er hier bijna niet bij! Dus tegen de tijd dat ik dat wil, moet ik ook gewoon een andere baan zoeken. :roll:

Het lijkt mij trwns echt heerlijk om minder te gaan werken :oops:
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 jun 2008 12:35

88alries88 schreef:
*Annet* schreef:Het kan ook anders: mijn schoonzus was paar dagen overtijd toen ze ging solliciteren, ze werd aangenomen en gaf toen gelijk aan dat ze net zwanger was. Ze wilden haar graag hebben en namen haar toch aan!

Volgens mij heeft je schoonzus dan wel geluk gehad, terwijl ze het helemaal niet aan hoefde te geven dat ze zwanger was! Daar mogen ze namelijk helemaal niet naar vragen!

Er staat ook niet, dat ze ernaar gevraagd hadden...
Afbeelding

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 24 jun 2008 12:38

M'n zus is ooit aangenomen toen ze al 'zichtbaar' zwanger was ;-) Ze was geloof ik 4 of 5 maand zwanger, en besloot de gok toch te wagen...Ze werd gewoon aangenomen!

Terug naar “Archief”