Een op vijf gelovigen gaat naar de kerk. En jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 jun 2008 21:41

Denkertje21 schreef:
Lalage schreef:
Qwerty schreef:
marcel081276 schreef:ik ga tegenwoordig niet meer naar een kerk en mijn vrouw mist het ook niet zo erg. ik ga niet meer omdat de dingen die er gesproken worden mij niet meer boeien en soms echt tegenstaan dus waarom zou ik mij gaan zitten ergeren.

greetz mars

Aan ergernis gaat de dwaas ten onder (Job)

Dus kan je beter niet gaan als je weet dat je je steeds zit te ergeren... ik heb daar ook weleens last van, helaas.

beetje te simpel toch? "Ik erger me, dus ga ik maar niet". Probeer eens te ontdekken wat het is dat je ergert...

Wat zei Jezus ook al weer? Iets van "Gij zult allen aan Mij geërgerd worden"....

Misschien staat het hier kort, maar daarom weet jij toch niet hoe hij tot die keuze is gekomen? Misschien is het wel jaren strijd geweest voordat het zover was.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 16 jun 2008 21:46

ik erger me aan de manier hoe er naar andere mensen(niet gelovigen) gekeken word, ik proef dan uit de preek dat gelovigen toch een stapje voor staan op niet gelovigen terwijl ik iedereen gelijk zie.
Ook word alles wat niet in de bijbel staat als duivels gezien terwijl er zoveel mooie dingen te ontdekken zijn die niet in de bijbel staan maar zeker niet van de duivel kunnen zijn omdat ze goed doen aan mensen en uit liefde gebeuren.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 jun 2008 22:00

Oke, en heb je al wel eens in andere kerken gekeken hoe het daar is? Je scheert niet alle gelovigen/kerken een beetje over één kam :wink: .

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jun 2008 23:23

Ik ben gisteren op tijd uit Brussel (ik was daar op familiebezoek) vertrokken (met de trein en de fiets) om te kunnen orgelspelen in de Avondmaalsdienst in Krimpen aan de Lek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2008 06:46

Ontdekken wat me ergert? Als ik me erger dan weet ik heus wel waaraan hoor... Er worden namelijk vaak dogma's en anekdotes verkondigd in plaats van bijbelstudie en dat vind ik erg jammer. Als er dan ook nog dingen worden verteld waar mensen bang van kunnen worden dan erger ik me nogal.

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 17 jun 2008 14:08

marcel081276 schreef:ik erger me aan de manier hoe er naar andere mensen(niet gelovigen) gekeken word, ik proef dan uit de preek dat gelovigen toch een stapje voor staan op niet gelovigen terwijl ik iedereen gelijk zie.
Ook word alles wat niet in de bijbel staat als duivels gezien terwijl er zoveel mooie dingen te ontdekken zijn die niet in de bijbel staan maar zeker niet van de duivel kunnen zijn omdat ze goed doen aan mensen en uit liefde gebeuren.

greetz mars

Vanuit het perspectief van de redding in Christus hebben ware gelovigen idd een klein stapje voor op (nog) niet gelovigen.
Je gelooft jezelf toch niet als je beweert dat je iedereen gelijk ziet. Welk onderscheidingsvermogen heb je dan?

Je laatste alinea is te generaliserend en te weinig doordacht lijkt mij zo.
Hier past relativering en scheiding van object en subject.

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 17 jun 2008 14:14

Lalage schreef:Ontdekken wat me ergert? Als ik me erger dan weet ik heus wel waaraan hoor... Er worden namelijk vaak dogma's en anekdotes verkondigd in plaats van bijbelstudie en dat vind ik erg jammer. Als er dan ook nog dingen worden verteld waar mensen bang van kunnen worden dan erger ik me nogal.

Op dogma's blijven hameren, wanneer deze toch al genoegzaam bekend zijn, voegt weinig tot niets toe aan de opbouw en de bemoediging van de gelovigen.
Een spaarzame anekdote kan wel eens tot nut zijn om iets duidelijk te maken. Kan zeker niet in iedere dienst gebruikt worden.

Dat bang van worden zul je iets meer moeten uitleggen, daar heb ik niet zo'n beeld bij.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2008 14:52

Qwerty schreef:Dat bang van worden zul je iets meer moeten uitleggen, daar heb ik niet zo'n beeld bij.

Voorbeeldje: "Bid maar veel voor je ongelovige vrienden, want straks is het te laat!" Dat komt nogal hard aan als een van je ongelovige vrienden is overleden. Bovendien ben ik het niet met het dogma achter die uitspraak eens.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 jun 2008 16:07

Lalage schreef:
Qwerty schreef:Dat bang van worden zul je iets meer moeten uitleggen, daar heb ik niet zo'n beeld bij.

Voorbeeldje: "Bid maar veel voor je ongelovige vrienden, want straks is het te laat!" Dat komt nogal hard aan als een van je ongelovige vrienden is overleden. Bovendien ben ik het niet met het dogma achter die uitspraak eens.

Reden te meer om het advies op te volgen lijkt me, want het kan inderdaad zo maar te laat zijn.
Dat jij het niet eens bent met het dogma wil natuurlijk niet zeggen dat een predikant dit dan niet mag zeggen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2008 19:00

Wullimpie schreef:
Lalage schreef:

Reden te meer om het advies op te volgen lijkt me, want het kan inderdaad zo maar te laat zijn.
Dat jij het niet eens bent met het dogma wil natuurlijk niet zeggen dat een predikant dit dan niet mag zeggen.

Van mij mag hij het zeggen, maar dan ga ik liever niet meer naar diensten waar hij preekt. Het ging hier toch over dingen waar je je aan ergert. Ik word daar gewoon heel erg verdrietig van en dat lijkt me niet echt constructief. Je kunt ook op een positieve manier mensen stimuleren om hun geloof met anderen te delen. Bangmakerij is nergens voor nodig. De bijbel zegt: 'Wie nog angst kent, kent de ware liefde nog niet.'

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 jun 2008 15:47

De vraag is dan natuurlijk of deze dominee angst wil zaaien, of dat hij een ongelovige niet over heeft voor de eeuwige ondergang. ik weet dat jij daar anders over denkt
Als hij alleen het eerste wil bereiken lijkt me dat inderdaad onwenselijk, het laatste lijkt mij alleen maar te prijzen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jun 2008 16:20

De bijbel zegt: 'Wie nog angst kent, kent de ware liefde nog niet.'
Dus wanneer iemand onder het gehoor van die dominee zit en angstig wordt kent de ware liefde niet, exact de reden waarom de dominee zo preekt ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2008 20:08

hmm nee zo bedoel ik het niet ;) Ik denk dat het de bedoeling is dat je van een kerkdienst opgebouwd wordt en niet dat je er depri van wordt. Misschien denk jij daar anders over, maar ik ben op zondagmiddag liever blij dan verdrietig.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 jun 2008 21:22

Wullimpie schreef:De vraag is dan natuurlijk of deze dominee angst wil zaaien, of dat hij een ongelovige niet over heeft voor de eeuwige ondergang. ik weet dat jij daar anders over denkt
Als hij alleen het eerste wil bereiken lijkt me dat inderdaad onwenselijk, het laatste lijkt mij alleen maar te prijzen.
Je kunt het natuurlijk ook op verschillende manieren brengen. Ook al zal de man in kwestie het met de beste bedoelingen doen, het kan mensen afschrikken.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 18 jun 2008 23:29

"Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?" (Johannes 6:60)

Terug naar “Archief”