Drie-eenheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 jan 2004 13:56

1 Johannes 5:7

"Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een."

en Jezus was het vleesgeworden Woord, staat ook in de bijbel.
Dus in deze tekst staat toch eigenlijk de drie-eenheid?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 11 jan 2004 17:00

JialiKelly schreef:1 Johannes 5:7

"Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een."

Ik zal alvast Eliyahu even citeren:

Messianics klampen zich wanhopig vast aan 1 of 2 manuscripten waar het wel in staat, net zoals de statenvertaling in Joh 5:7 de drie-eenheid weergeeft, die in 4 van de ongeveer 30.000 manuscripten voorkomt.

Hij is het dus niet met je eens :wink:

Ik kan zijn argument met betrekking tot dit vers niet inhoudelijk beoordelen trouwens.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 jan 2004 17:25

hoe vaak heeft Eliyahu het nodig dan dat iets tegen hem gezegd word?

als God één keer tegen je zegt : "je zonden zijn je vergeven" is dat genoeg.
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 11 jan 2004 17:46

cire schreef:

Messianics klampen zich wanhopig vast aan 1 of 2 manuscripten waar het wel in staat, net zoals de statenvertaling in Joh 5:7 de drie-eenheid weergeeft, die in 4 van de ongeveer 30.000 manuscripten voorkomt.

Ik kan zijn argument met betrekking tot dit vers niet inhoudelijk beoordelen trouwens.

Bs'd

Waarbij ik er nog even wil bij vermelden dat geen van die 4 manuscripten verder terug gaat dan de 16e eeuw.

Dus iedere serieuze bijbelgeleerde is het er over eens dat het een 16e eeuwse vervalsing is.

Al zullen sommigen misschien liever "vergissing" zeggen.

Eliyahu

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 11 jan 2004 17:52

Eliyahu schreef:
cire schreef:

Bs'd

Waarbij ik er nog even wil bij vermelden dat geen van die 4 manuscripten verder terug gaat dan de 16e eeuw.

Dus iedere serieuze bijbelgeleerde is het er over eens dat het een 16e eeuwse vervalsing is.

Al zullen sommigen misschien liever "vergissing" zeggen.

Eliyahu

Bs'd

Laat ik nog ff dit gedeelte van mijn home page, hier te vinden: http://www.geocities.com/bergZion er bij zetten:

En wat betreft 1 Johannes 5:7? "Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het woord en de heilige geest; en deze drie zijn 1."

Wel, dit lijkt een goede tekst om de drie-eenheid te bewijzen, afgezien dan van het feit dat dit een vervalsing van uw bijbel is. In de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen die niet bewezen kan worden. Het Nieuwe Testament is in stukjes en beetjes tot ons gekomen, een evangelie van hier, een brief van Paulus van daar… De eersten die hier uit een betrouwbare tekst samenstelden van het griekse Nieuwe Testament, waren Westcott en Hort in 1881.

In die griekse grondtekst van 1 Johannes 5:7 staat: "Want drie zijn er die getuigen."

.......Dat is alles.

Gevolg door vers 8: "De geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot 1"

Het hele stuk over de Vader, het woord en de heilige geest, en dat deze 1 zijn, is niet aanwezig in de originele griekse tekst. De griekse grondtekst van het Nieuwe Testament van dr. Eberhard Nestle wordt tegenwoordig beschouwd als de meest betrouwbare griekse tekst die er bestaat, en in die tekst zijn de verzen 7 en 8 van 1 Johannes 5 exact gelijk aan die in de tekst van Westcott en Hort. (U hoeft me hiervoor niet op mijn woord te geloven, vraag het gewoon aan uw pastoor of dominee, en hij zal deze feiten bevestigen, uitgezonderd natuurlijk wanneer hij tegen u liegt)

Dit hele stuk tekst dat niet thuis hoort in uw christelijke bijbel staat in de Nieuwe Vertaling tussen vierkante haken. In de inleiding tot de Nieuwe Vertaling staat geschreven: "Tussen vierkante haakjes [....] staan woorden of tekst gedeelten waarvan word aangenomen dat ze niet tot de oorspronkelijke tekst behoord hebben. Ze komen alleen in het nieuwe testament voor." (sic)

Er bestaat niet iets zoals een drie-eenheid, niet in het Oude Testament en niet in het Nieuwe Testament.

Eliyahu 8)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jan 2004 22:16

trijntjejohanna schreef:zal ik je dan een advies(goede raad) geven... verdwijn van refoweb.. er is niemand die nu nog op je zit te wachten.. je bent wel welkom hier.... maar ga dan op een normale manier bezig met discussies.... je begon aardig goed eerlijk gezegd.. maar nu reageer je zo selectief en verzin je allerlei SMOESJES om overal maar onderuit te komen, ook door het op ons af te schuiven...

ik zou zeggen zet de discussies voort op andere fora... verveel ze daar... hier hoeft het zo niet meer...

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 03:40

Na een flinke leespartij vannacht begin ik het knagende vermoeden te krijgen dat Eliyahu wel eens wat verstandige opmerkingen tussen alle spam door gooit :wink:

Dat 1 Joh 5:7 verhaal is bijvoorbeeld inderdaad een discutabel geval. En zo ben ik de afgelopen tijd al een heleboel dingen tegengekomen. Toch leuk als je op internet grondteksten er een beetje bij kan sleuren. Zo kom je nogal wat dwalinkjes tegen in de kerk kan ik je wel vertellen. Ik vind dat echt jammer. Zeker als je dan dat terug ziet in vertalingen, dat men de bijbel doet buikspreken in plaats van spreken.

Nou ja, hoe dan ook, ik geloof zeker wel dat Jezus de Zoon van God is. Raak niet meteen in paniek. Maar de drie-eenheid is vanaf vandaag voor mij ook een mooi onderwerp op de grote ter-discussie stapel (Hij blijft maar groeien! Poepoe)

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 12 jan 2004 14:13

Zie hier drie verschillende rollen waarin God zich heeft geopenbaard aan Israël

7 Ik zal de goedertierenheden des HEEREN vermelden, den veelvoudigen lof des HEEREN, naar alles, wat de HEERE ons heeft bewezen, en de grote goedigheid aan het huis van Israel, die Hij hun bewezen heeft, naar Zijn barmhartigheden, en naar de veelheid Zijner goedertierenheden.
8 Want Hij zeide: Zij zijn immers Mijn volk, kinderen, die niet liegen zullen? Alzo is Hij hun geworden tot een Heiland.
9 In al hun benauwdheid was Hij benauwd, en de Engel Zijns aangezichts heeft hen behouden; door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Hij hen verlost; en Hij nam hen op, en Hij droeg hen al de dagen van ouds.
10 Maar zij zijn wederspannig geworden, en zij hebben Zijn Heiligen Geest smarten aangedaan; daarom is Hij hun in een vijand verkeerd, Hij Zelf heeft tegen hen gestreden.
11 Nochtans dacht Hij aan de dagen van ouds, aan Mozes en Zijn volk; maar nu, waar is Hij, Die hen uit de zee opgebracht heeft, met de herders Zijner kudde? Waar is Hij, Die Zijn Heiligen Geest in het midden van hen stelde?
12 Die den arm Zijner heerlijkheid heeft doen gaan aan de rechterhand van Mozes; Die de wateren voor hunlieder aangezichten kliefde opdat Hij Zich een eeuwigen Naam maakte?
13 Die hen leidde door de afgronden; als een paard in de woestijn, struikelden zij niet.
14 Gelijk een beest, dat afgaat in de valleien, heeft hun de Geest des HEEREN rust gegeven. Alzo hebt Gij Uw volk geleid, opdat Gij U een heerlijken Naam zoudt maken.
15 Zie van den hemel af, en aanschouw van Uw heilige en Uw heerlijke woning; waar zijn Uw ijver en Uw mogendheden, het gerommel Uws ingewands en Uwer barmhartigheden? Zij houden zich tegen mij in.
16 Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet, en Israel kent ons niet; Gij, o HEERE! zijt onze Vader, onze Verlosser van ouds af is Uw Naam.
17 HEERE! waarom doet Gij ons van Uw wegen dwalen, waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vrezen? Keer weder om Uwer knechten wil, de stammen Uws erfdeels.
18 Uw heilig volk heeft het maar een weinig tijds bezeten; onze wederpartijders hebben Uw heiligdom vertreden.
19 Wij zijn geworden als die, over welke Gij van ouds niet hebt geheerst, en die naar Uw Naam niet zijn genoemd.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 12 jan 2004 14:15

Eliyahu schreef:

En waar blijven nou die teksten met 10 messiaanse profetieen vervuld door JC?

Eliyahu.

Eli, is Psalm 22 een messiaanse profetie?
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 12 jan 2004 14:23

X schreef:je begon aardig goed eerlijk gezegd.. maar nu reageer je zo selectief en verzin je allerlei SMOESJES om overal maar onderuit te komen, ook door het op ons af te schuiven

er is niets nieuws onder de zon.

וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2004 14:42

Eliyahu schreef:
trijntjejohanna schreef:waarom doe je de moeite hier nog dan....

Bs'd

Misschien is het je nog niet opgevallen, maar ik doe hier al die moeite niet meer.

Die anderhalve post die ik hier nog neerzet stelt niets voor.

PS Eliyahu, volgens mij was dit een verkapt verzoek om gewoon op te knallen, niets meer en niets minder. Verwacht overigens niet dat ik nog op je onzin ga reageren; lees Brions verhaal nog maar eens :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 jan 2004 14:52

Vin schreef:Na een flinke leespartij vannacht begin ik het knagende vermoeden te krijgen dat Eliyahu wel eens wat verstandige opmerkingen tussen alle spam door gooit :wink:

Dat 1 Joh 5:7 verhaal is bijvoorbeeld inderdaad een discutabel geval. En zo ben ik de afgelopen tijd al een heleboel dingen tegengekomen. Toch leuk als je op internet grondteksten er een beetje bij kan sleuren. Zo kom je nogal wat dwalinkjes tegen in de kerk kan ik je wel vertellen. Ik vind dat echt jammer. Zeker als je dan dat terug ziet in vertalingen, dat men de bijbel doet buikspreken in plaats van spreken.
Ook dr. G van de Brink weet met behoorlijke zekerheid te melden dat dit gedeelte later toegevoegd is en hoogstwaarschijnlijk later toegevoegd is. (in: van koine tot canon)

Toch valt daar m.i. de leer van de Drie-eenheid in het geheel niet mee. Sla een gereformeerde dogmatiek open en je ziet vanuit de bijbel onderbouwd worden, zowel vanuit OT als NT dat de leer van de Drie-eenheid bijbels is.
The one thing you can give and still keep is your word.

Vin

Berichtdoor Vin » 13 jan 2004 15:06

Maarten schreef:Toch valt daar m.i. de leer van de Drie-eenheid in het geheel niet mee. Sla een gereformeerde dogmatiek open en je ziet vanuit de bijbel onderbouwd worden, zowel vanuit OT als NT dat de leer van de Drie-eenheid bijbels is.
Nee, met 1 tekst valt de hele leer niet om nee. Daarom is het dan zo jammer dat het er dan foutief ingelegd word als dat niet nodig is. Maar er zijn ook anderen die erover schrijven (en ook de andere teksten onder de loep nemen uiteraard), voor mij voldoende aanleiding om er zelf wat nader naar te kijken. Gelukkig kan en mag ook, mijn zaligheid hangt er niet van af.

Terug naar “Archief”