Mattheus 16-28

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Beautiful
Verkenner
Verkenner

Mattheus 16-28

Berichtdoor Beautiful » 16 jun 2008 09:12

Ik heb een vraag over mattheus 16-28.

Daar staat het volgende:
28 [16:28] Mark 9:1. Luk 9:27.Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Dit zegt Jezus tegen zijn discipelen. Weet iemand hoe ik dit moet interpreteren?
Nu staat er dat enkelen van hen nog levend zullen zijn als bij zijn terugkeer op de wolken.
Betekent dit dat dit al snel - nog in de nieuw-testamentische tijd- moet zijn gebeurd? Of dat sommige discipelen simpelweg niet zijn gestorven?

Hoe moet ik dit zien? Bij zoeken op google wordt deze tekst voornamelijk gebruikt om het christendom onderuit te halen. Oftewel, Hij zou haastiglijk komen maar Hij is er nog steeds niet.

Beautiful
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beautiful » 16 jun 2008 14:07

En ook eerder in Mattheus 24 vers 34:
Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Het lijkt wel of Jezus zegt dat Hij is die generatie nog verwacht terug te komen.

Iemand?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 16 jun 2008 17:32

Iemand zei eens, de Bijbel lezen kan soms vergeleken worden met het
eten van een vis. Wat je kunt opnemen, neem het, wat niet (de graat) laat
het liggen. Soms is het ook goed, de woorden te bewaren.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 16 jun 2008 17:58

Ik las die tekst pas ook en vroeg me ook af wat er mee bedoeld werd.. en besloot het na te zoeken..maar daar is nog steeds niets van gekomen :oops: kga het gelijk doen!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 16 jun 2008 18:03

Volgens de kanttekeningen die bij de statenvertaling horen wordt er met het zullen zien komen in Zijn koninkrijk het volgende bedoeld:

"Dit kan verstaan worden òf van zijn verrijzenis en hemelvaart, òf van de zendig des Heiligen Geestes en de verbreiding des Evangelies onder de heidenen, of ook van zijne verheerlijking op den berg, waarvan gesproken wordt in het begin van het volgende hoofdstuk"

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 16 jun 2008 18:12

Maar dat staat er niet...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 16 jun 2008 18:15

Er werd gevraagd hoe je het kan intepreteren, het kan op deze manier..
En anders is het denk ik zoals in jouw onderschrift staat;)

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 16 jun 2008 20:58

Als je de omringende tekst in Lukas 9 leest, lijkt het idd alsof met die tekst verwezen wordt naar de verheerlijking op de berg.
Lukas 9:28
En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat hij medenam Petrus, en Johannes, en Jakobus en klom op den berg, om te bidden

Hierna volgt de beschrijving van de verheerlijking op de berg.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2008 07:37

En dan zou het slaan op Elia die werd opgenomen? Het is lastig dit te interpreteren. Wat valt er onder "de dood niet smaken". Houdt dat in dat je dan niet dood gaat? Het kan ook zijn dat het wijst op Johannes van wie we niets over zijn dood weten, alleen dat hij op Patmos verbannen zat.

Beautiful, jij koppelt de tekst dat aan de terugkeer op de wolken. Maar is dat terecht? Er staat in Lukas:

totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Gaat dat wel over de wederkomt? Of gaat het over de hemelvaart?

De King James Vertaling en de NBV kiezen duidelijk voor een andere vertaling:

KJV: 27 But I tell you of a truth, there be some standing here, which shall not taste of death, till they see the kingdom of God.

NBV: Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor ze het koninkrijk van God hebben gezien.’

HSV: totdat zij het Koninkrijk van God gezien hebben.

Naardense vertaling:
maar ik zeg u: het is waar,
er zijn er onder hen die hier staan
die de dood niet zullen proeven
voordat zij het koningschap van God
hebben gezien!

In Mattheus en Marcus staan de teksten weer anders. Matthew Henry schrijft er eigenlijk niks over, de kanttekeningen van de SV geeft mij Mattheus aan dat het " Zien komen in zijn Koninkrijk" gekoppeld kan worden aan Hemelvaart, Pinksteren of de verheerlijking op de berg.

Tot zover wat brainstorming, verder kom ik ook niet.....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Beautiful
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Beautiful » 17 jun 2008 09:42

tja lastig. Wat betreft de SV lijkt het toch alsof hier de tweede komst van Christus wordt bedoeld.

Als ik de andere vertalingen bekijk die Marnix aandraagt, roept het veel minder vraagtekens op.

Toch eens even rondkijken in andere vertalingen.
Toch moeilijk, ik kan er op internet weinig over vinden in de vorm van preken, exegeses ed.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 jun 2008 18:39

Is idd moeilijk.
Voor mezelf heb ik het zo uitgelegd: wat is het koninkrijk van Jezus? Dat is wat leeft in de harten van de gelovigen. Iedere gelovige erkent uiteindelijk dat Jezus heer en koning is over hem/haar. Dat onzichtbare koninkrijk is over deze wereld verspreid.
Er zijn discipelen geweest die dat hebben ingezien. Die de vruchten van het werk wat ze gedaan hebben, hebben zien groeien. Een groeiproces wat op een gegeven moment niet meer te stuiten was .
Maar of dit juist is weet ik niet. :-k
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 17 jun 2008 18:49

In Dachsel staat:
28 a) Voorwaar zeg ik U, zo ging Hij voort tot Zijn jongeren,
die vertroffen en verwonderd waren over hetgeen Hij zeide
van Zijn wederkomst, in heerlijkheid, hun een teken gevende ten
bewijze dier wederkomst:
er zijn sommigen van die hier staan,
die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des menschen,
die van hen ten hemel opvoer, zullen hebben zien komen in
Zijn Koninkrijk, zodat het reeds met kracht staat opgericht,
voordat zij zelven van hier worden genomen.

Math. 16
21 Aankondiging van het lijden, de dood, en de opstanding.
22, 23 Petrus wil niet Zijn dood
24, 25 Hij is de behouder
26 Hij is de losprijs voor de ziel
27 Hij komt in de heerlijkheid van Zijn Vader. Dan zal Hij het loon der
gerechtigheid geven, die in Hem gelooft hebben.

Het was dus voor de discipelen toen een bemoediging, het loon zal
komen, voor hen die het leven aan Hem geven.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 jun 2008 10:35

Marnix schreef:de kanttekeningen van de SV geeft mij Mattheus aan dat het " Zien komen in zijn Koninkrijk" gekoppeld kan worden aan Hemelvaart, Pinksteren of de verheerlijking op de berg.

Tot zover wat brainstorming, verder kom ik ook niet.....

verder brainstormend:

Stefanus (hand 7:55+56):
Maar hij, vol zijnde des Heiligen Geestes, en de ogen houdende naar den hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechter hand Gods. En hij zeide: Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechter hand Gods.

Johannes die op Patmos 'in de Geest' eigenlijk de hele toekomst tot aan de wederkomst en de nieuwe Hemel en aarde zag:
En terstond werd ik in den geest; en ziet, er was een troon gezet in den hemel, en er zat Een op den troon.. etc.
..

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 19 jun 2008 16:59

Hij heeft toch gezegd dat Zijn Koninkrijk niet van deze wereld is en heeft het over het Koninkrijk der Hemelen, dus zal de hemelvaart daar heel goed mee te maken kunnen hebben.
Hij zal het koninkrijk ook nog op aarde vestigen. De Hemel komt dan op de aarde. Ooit op de berg Sienaj (Sinai) gebeurde het ook dat de hemel er op neergebogen werd... Het Nieuwe J'roesjalajjiem (Jeruzalem) zal ook neerdalen.
Het Koninkrijk der Hemelen werd op aarde o.a. getoond in de vorm van het Heiligdom (Tempel en de Tent der samenkomst).
De Koning? wie is het? En waar is zijn troon? Toch niet op aarde, want dat is Zijn voetbank. De hemel is toch Zijn troon?
De hemel, is dat niet het Heilige? En de hemel der hemelen, is dat niet het Heilige der Heiligen; is dat niet de hof ten oosten van Eden?

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 jun 2008 14:22

Maar hoe moeten we dan Lukas 17: 20,21 opvatten?

20 En gevraagd zijnde van de Farizeën, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”