Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 11 jun 2008 17:26

MarinusCopy schreef:
De christelijke intolerantie heeft heel wat holebi's het leven gekost op directe en indirecte manieren. Precieze aantallen zijn niet te noemen en dat zal wel nooit helemaal duidelijk worden, maar genoeg om een flinke aversie tegen het christendom te veroorzaken bij de komende eeuwen aan generaties holebi's vermoed ik. En allemaal dankzij die teksten uiteraard. Ik schat enkele tien- tot honderduizenden doden over de laatste duizend jaar of zo. Maar nogmaals dat is toch niet te controleren verder.

Ik ben het absoluut met je eens dat er een woeste vervolging van holebi's is geweest de afgelopen eeuwen, net zoals vervolging van joden op grond van de Bijbel. Dus nu betekent dat mensen die een woord misbruiken dan dat je vervolgens die Bijbel(gedeelten) niet meer mag citeren?

Er bestaat een spreekwoord: elke ketter 'heb' zijn letter... Ik denk dat het absoluut waar is, uiteraard zullen we altijd van mening blijven verschillen over de interpretatie van de Bijbel. Daar zijn we mensen voor die niet het 'volledige' verstand hebben...

Met het feit dat er nog veel kan veranderen bedoelde ik niet zozeer dat ik geen gevoelens voor een vrouw zal (kunnen) houden, maar meer dat ik ook voorbeelden ken waar men ook tegen een persoon van het andere geslacht aanliep waar men zich goed bij voelde.

één keer gevoelens zijn in mijn beleving ook niet een maatstaf voor je hele leven... :P
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 jun 2008 21:33

verwonderde vrouw schreef: In de familie zijn er diverse die homo of lesbi zijn, geen van allen gaan ze naar de kerk.

Ik denk dat dit de belangrijkste reden is, dat ik hier zit: ik heb ook te vaak gezien dat homo's stilzwijgend of soms luid toeterend de kerk verlaten hebben of de kerk een schop hebben gegeven, omdat er geen begrip was, geen liefdevolle opvang, geen luisterend oor. Er was (en is nog vaak) alleen de gesel van de wet.

Ik hoop zo dat dat anders wordt. Misschien wel te beginnen op Refoweb...

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 12 jun 2008 15:28

ChupaChups schreef:
meboy schreef:@ Querty

offtopic: Een vraag uit nieuwsgierigheid, wat hoort er op de puntjes van je onderschrift te staan?

Dat mag ieder voor zichzelf invullen, denk ik.

(?)

Precies.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 14 jun 2008 18:40

goofy1978 schreef:
The Engineer schreef:Degenen die gestopt zijn staan mijns inziens niet open voor dialoog. Laat staan dat ze openstaan voor waarheden.

Volgens de bijbel mag je een keer ophouden en laten gaan hoe iemand erover denkt.

Mat 7,6
Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.

Neem je ook het stuk: " De wet vind zijn vervulling in de liefde" net zo serieus?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 jun 2008 22:01

Ben bang dat te weinig gebeurt.

We zijn er sterren in om elkaar de maat te nemen, maar die jongen of dat meisje in jouw gemeente die homo is, durft die naar jou toe te komen?

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 15 jun 2008 11:47

Denkertje21 schreef:Ben bang dat te weinig gebeurt.

We zijn er sterren in om elkaar de maat te nemen, maar die jongen of dat meisje in jouw gemeente die homo is, durft die naar jou toe te komen?

Iedereen die denkt zich lesbisch te voelen kan bij mij zeer zeker terecht.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 15 jun 2008 13:41

Alleen als ze het denken? :P

meboy

Berichtdoor meboy » 15 jun 2008 14:37

Bij gesprek tussen gemeenteleden of de kerk zelf heb je altijd het "probleem" dat er respect is.

De kerk maakt de band tussen God en de functie die ze zelf hebben binnen Zijn Koninkrijk erg hecht. Zodra je als homo een ander standpunt over homoseksualiteit inneemt dan beroepen ze zich al snel op die band. Vervolgens wil je uit respect die band niet ondermijnen ook al ben je het met het standpunt niet eens.

Je wilt niet tegen een dominee of ouderling zeggen: "u ziet het verkeerd", of, "dat kunt u ook anders zien". Mijn ervaring is dat als je een antwoord krijgt, je het vervolgens één keer probeert te corrigeren en daarna zwijg je uit respect, terwijl je denkt: hoe kan ik ze dit in vredesnaam duidelijk maken? Hoe meer je de neiging hebt om te zeggen waar de haper zit des te meer heeft de kerk de neiging om te wijzen op de band tussen haar en het Gezag.

Uit respect voer je niet de boventoon in het gesprek en luister je vooral. En dat sloopt je op den duur. Je neemt niet de leiding in dat gesprek om uitvoerig uit de doeken te doen hoe het volgens jou zit. Op een forum kan je een begin maken, een kerndeel en een staart. Dat is voor mij onmogelijk geweest in de gemeente. Met als gevolg dat ik me er niet meer thuisvoel.

En uit gevoeligheid zeg ik steeds dat dit niet alleen komt door de gemeente maar vooral ook door mezelf. Dat stelt namelijk een hoop mensen gerust. Maar eigenlijk ben ik nog steeds heel verdrietig over het feit dat (bijna) niemand in de kerk snapt waar ik mee bezig ben. Op 1 dooplid en 1 belijdend lid na, heeft niemand ooit écht geluisterd. Ik voel me vooral een mooie aanleding om aan de rest duidelijk te maken waar de kerk staat terwjl ik niet meer bij dat proces betrokken ben.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 15 jun 2008 15:04

meboy schreef:Bij gesprek tussen gemeenteleden of de kerk zelf heb je altijd het "probleem" dat er respect is.

De kerk maakt de band tussen God en de functie die ze zelf hebben binnen Zijn Koninkrijk erg hecht. Zodra je als homo een ander standpunt over homoseksualiteit inneemt dan beroepen ze zich al snel op die band. Vervolgens wil je uit respect die band niet ondermijnen ook al ben je het met het standpunt niet eens.

Prima dat die band hecht is. Echter, ik begrijp niet zo goed wat die band beroepbaar maakt in een dergelijk gesprek. Een kerkenraad is de vertegenwoordiging van alle gemeenteleden. Natuurlijk 'regeren' zij de gemeente; ik lees uit jouw quote echter meer starheid van de kerkenraad dan een luisterend oor.

Je wilt niet tegen een dominee of ouderling zeggen: "u ziet het verkeerd", of, "dat kunt u ook anders zien". Mijn ervaring is dat als je een antwoord krijgt, je het vervolgens één keer probeert te corrigeren en daarna zwijg je uit respect, terwijl je denkt: hoe kan ik ze dit in vredesnaam duidelijk maken? Hoe meer je de neiging hebt om te zeggen waar de haper zit des te meer heeft de kerk de neiging om te wijzen op de band tussen haar en het Gezag.

Uit respect voer je niet de boventoon in het gesprek en luister je vooral. En dat sloopt je op den duur. Je neemt niet de leiding in dat gesprek om uitvoerig uit de doeken te doen hoe het volgens jou zit.

Dat is inderdaad een moeilijk iets. Dergelijke gegevens schrikken mij steeds weer af om met de kerkenraad in gesprek te gaan. Aan de ene kant heb ik zoiets van: 'ik zie de meerwaarde op dit moment niet in van het outen richting de kerkenraad / gemeente.

Aan de andere kant: je weet nooit in wat voor een situatie je terecht komt. Het idee dat men het van anderen hoort staat me ook niet echt aan, gezien de gekleurdheid die dan mogelijk wordt meegegeven. Of stel dat ze je voor een functie binnen de kerkenraad vragen ofzo, dan lijkt het me toch wel prettig als men reeds op de hoogte is. En verder kan je meer jezelf zijn. Dat is wel een belangrijk punt.
Nu geloof ik overigens wel dat elke gemeente weer verschillend is, ongetwijfeld ook qua reactie en ruimte voor gesprek e.d.

Op een forum kan je een begin maken, een kerndeel en een staart. Dat is voor mij onmogelijk geweest in de gemeente. Met als gevolg dat ik me er niet meer thuisvoel.

Dat is een erg jammer gevolg. Maar je hebt gelijk: op een forum zitten over het algemeen mensen die een gesprek / discussie aan willen gaan, daarom is het prettiger om daar in gesprek te gaan. En zelf ben ik meer een schrijver dan een prater; dat scheelt ook.

En uit gevoeligheid zeg ik steeds dat dit niet alleen komt door de gemeente maar vooral ook door mezelf. Dat stelt namelijk een hoop mensen gerust.

Ja, want dan is het makkelijk voor ze...

Maar eigenlijk ben ik nog steeds heel verdrietig over het feit dat (bijna) niemand in de kerk snapt waar ik mee bezig ben. Op 1 dooplid en 1 belijdend lid na, heeft niemand ooit écht geluisterd. Ik voel me vooral een mooie aanleding om aan de rest duidelijk te maken waar de kerk staat terwjl ik niet meer bij dat proces betrokken ben.

Er is een hoop werk te doen en tijd nodig om dingen te veranderen in veel gemeenten. Luisteren is overigens voor veel mensen moeilijk.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 15 jun 2008 19:05

Hoe meer je de neiging hebt om te zeggen waar de haper zit des te meer heeft de kerk de neiging om te wijzen op de band tussen haar en het Gezag.

Dat kan ook onzekerheid zijn van hun kant..

Meestal komen kerkeraadsleden met twee man op huisbezoek. Ze 'vertegenwoordigen' beide de kerk, die zo haar (ongeschreven) regels/standpunten heeft waar de kerkeraadsleden achter staan (dat hebben ze min of meer ook beloofd toen ze hun ambt hebben aangenomen.) Weet je Meboy, misschien is de kans op een goed gesprek (waarin jij ook je verhaal kunt doen) veel groter als het één op één is.
Beide kerkeraadsleden zullen op huisbezoek namelijk nooit elkaar afvallen. Tenminste..dat verwacht ik niet en dat lijkt me zelfs tegenstrijdig.

Ik denk (maar wie ben ik) dat daar het voornaamste knelpunt zit als het gaat om communiceren over dergelijke problemen tussen leden en kerkeraad.

meboy

Berichtdoor meboy » 15 jun 2008 21:21

Het gaat niet over huisbezoeken. Daarin heb ik (voor de gesprekken met de kerk) nooit zelf de opening gezocht. Het gaat over meerdere contacten die ik met de kerk heb gehad, onder vier ogen of met een ouderling + dominee. Waarin ik zelf het initiatief nam. Ik bedoel; als een dominee is aangesteld door God dan is het niet makkelijk zjn standpunt te relativeren, zeker niet als die koppeling meerdere malen langs komt. Direct of indirect. Dat doet overgens natuurlijk niets af aan de oprechte intentie van die mensen.

Uiteindelijk kiest een kerk altijd voor de gemoedsrust van de grootste gemene deler. En dat recht heeft een kerk ook. Er is echter zo'n flinterdunne lijn tussen harteloosheid en eerlijkheid. Als een kerk staat voor haar standpunt, en die komt toevalligerwijs niet overeen met die van de homo dan moet er juist iets zijn van een warm "desondanks". Desondanks zullen we je warm bij God en de gemeenteleden onder de aandacht brengen. En dát is misschien wat ik het meeste miste.

Als ik een advies zou moeten geven aan al die reformatorsche kasthomo's dan zou ik zeggen: weeg heel goed af of, je gaat praten met je kerk. Want je moet wel heel sterk zjn om jezelf daar zonder schade door heen te slaan. Maar dat is zo dubbel! Want uiteindelijk is het goed geweest voor mezelf. En misschien, ik hoop het, ook voor de eventuele homo's die na mij in deze kerk het willen ondergaan. Echter ik ben zo bang dat die jongens en meiden bezwijken onder de druk.

En als je kiest voor het celbaat dan staat men, in mijn beleving, niet in rijen dik klaar om de liefde te tonen die men zo hoog acht. Zoals ik al zei; na mijn coming out zijn er welgeteld twee geweest die vanuit de kerk, zonder plicht, iets direct hebben gevraagd. 't is toch zo'n gemeente van 3/ 400 man.

Ik besef ook wel dat het lastig is om nog iets goed te doen in mijn ogen. Al die blikken ken ik inmiddels wel. Elk sporadisch "normaal" gesprek wordt ingekleurd, hetzij van mijn kant hetzij van van de kant van de ander. Meelijwekkende groeten of quasi nonchalante gesprekjes ik ben er zo beu van. De twee die werkelijk de moete namen om te komen, door te vragen en te luisteren waren een zegen!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 jun 2008 14:45

meboy schreef:Het gaat niet over huisbezoeken. Daarin heb ik (voor de gesprekken met de kerk) nooit zelf de opening gezocht. Het gaat over meerdere contacten die ik met de kerk heb gehad, onder vier ogen of met een ouderling + dominee.

Uiteindelijk kiest een kerk altijd voor de gemoedsrust van de grootste gemene deler.

Maar dat komt toch op hetzelfde neer als ik zei? Een dominee of ouderling zijn altijd in 'dienst'. Maargoed, het gaat jou om iets heel anders lees ik in je post..meer om de mensen binnen de gemeente in het algemeen. Ik heb dus niets gezegd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 jun 2008 14:53

meboy schreef:Als ik een advies zou moeten geven aan al die reformatorsche kasthomo's dan zou ik zeggen: weeg heel goed af of, je gaat praten met je kerk. Want je moet wel heel sterk zjn om jezelf daar zonder schade door heen te slaan. (...) Echter ik ben zo bang dat die jongens en meiden bezwijken onder de druk.

Het is toch te triest voor woorden dat dit in de gemeente van Christus gebeurt? Ik heb er jongens en meiden aan kapot zien gaan. Soms zelfs letterlijk op de treinrails...

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 jun 2008 15:09

Ik lees af en toe eens een stukje mee met dit topic en ik heb begrepen dat er hier een paar mensen zijn (met homoseksuele gevoelens) die een relatie hebben(?). Hoe gaat de kerk daar mee om?

meboy

Berichtdoor meboy » 16 jun 2008 15:35

Eigenlijk moet je die vraag opsplitsen in twee delen: Hoe gaat de kerk daarmee om als zijnde officieel instituut en als zjnde christelijke gemeente.

Offiicieel, de kerk vraagt concreet van mij het volgende:

De kerkenraad, geroepen om de Sacramenten heilig te houden zoveel als mogelijk is, kan en moet op grond van God's Woord van betrokkene vragen:

- te beloven om tegen deze neiging te strijden
- te beloven geen geslachtsgemeenschap te hebben met iemand van gelijk geslacht.
- Te beloven alles te vermijden op dit gebied dat ergenis kan verwekken in de gemeente, zoals al te nauwe contacten of het samenwonen met iemand van gelijk geslacht.

Dat kon ik niet beloven, mijn antwoord was kort samengevat als volgt:

Het enige wat ik u desondanks kan beloven is dit; een leven waarin slechts de wens en de hoop op een zondeloos bestaan overeind blijft. Een leven waarin het geloof en vertrouwen op het bloed van Christus verlangd wordt. En een leven waarin liefde kan bestaan ondanks haar aardse beperkingen.

Het gevolg is dat het doen van geloofsbelijdenis niet open staat voor mij en dat ik niet kan deelnemen aan de sacrementen. Als ik daadwerkelijk zal gaan samenleven verwacht ik dat men een procedure start om mijn dooplidmaatschap uit te schrijven o.i.d.

Qua christelijke gemeente: er zijn mensen die laten doorschemeren met je mee te leven. Dat hoor je vrijwel altijd indirect. Via ouders of broers en zussen. Qua pastoraat is er één broeder die me na de belijdenisdienst een keer voor een gesprek heeft gevraagd. Dit naar aanleiding van het feit dat ik in een cathechismusdienst ben opgestaan en weggegaan, ik kon het ff niet handelen. Dat heeft geresulteerd in het feit dat er soms in het grote gebed letterlijk wordt gebeden voor homo's die worstelen met hun gerichtheid. Voor de rest heb je het niet echt druk met mensen die de deur bij je platlopen. als ik een celibatair homo zou zijn dan zou dit niet verschillen met de stuatie nu denk ik. Ik denk dat 90% weet dat ik homo ben, ik denk dat 30% weet dat ik een relatie heb. Ik denk dat 5% weet dat ik wil gaan samenwonen. Ik denk dat 1 % precies weet hoe ik er over denk en hoe ik tot die afweging ben gekomen.

Terug naar “Archief”