Wie/ wat kies je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Wie/ wat kies je?

Berichtdoor bloempie » 10 jan 2004 00:42

Ik heb wel eens dat ik door allerlei dingen van God afgetrokken wordt. Soms is het heel moeilijk om dan te kiezen. Kiezen jullie boven alles toch God? Of ken je het ook dat je opgaat in andere dingen, of dat je (misschien wel tegen je wil in) dingen doet die niet stroken met wat God ons voorhoudt?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Re: Wie/ wat kies je?

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 09:16

bloempie19 schreef:Ik heb wel eens dat ik door allerlei dingen van God afgetrokken wordt. Soms is het heel moeilijk om dan te kiezen. Kiezen jullie boven alles toch God? Of ken je het ook dat je opgaat in andere dingen, of dat je (misschien wel tegen je wil in) dingen doet die niet stroken met wat God ons voorhoudt?

Dat herken ik ook, en het beste is dan om die plaatsen (en zo mogelijk personen) te mijden waar je van God afgetrokken wordt. Daarbij denk ik in elk geval aan het voetbalveld, andere sportgelegenheden, discotheken, cafe's, kermis en circus, en meer van zulke ijdele plaatsen.
Ook is het verstandig om geen filmss te kijken of teveel naar de radio te luisteren.
Het helpt in elk geval om het afleiden tegen te gaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 12:37

bloempie19 schreef:Ik heb wel eens dat ik door allerlei dingen van God afgetrokken wordt. Soms is het heel moeilijk om dan te kiezen. Kiezen jullie boven alles toch God? Of ken je het ook dat je opgaat in andere dingen, of dat je (misschien wel tegen je wil in) dingen doet die niet stroken met wat God ons voorhoudt?

Volgens mij is het de kunst om niet op te gaan in de wereld. Maar op te gaan in God. Overwin het kwade door het goede!
Dus niet direct kijken wat je moet doen om je relatie te verstorven, maar volop in je relatie met God opgaan.

Ik hoorde van een dominee die elke avond 2 uur achter zijn tv hing, hij d8 dat hij het nodig had voor zijn rust. Op een gegeven moment d8 hij er eens overna hoeveel uren hij eigenlijk verspeelde. Hij zette direct zijn tv in de krant te koop. En dacht: als mijn tv binnen nu en 24 uur niet verkocht is dan hou ik hem, en precies naar 24 kwam er iemand aan de deur voor zijn tv. De uren heeft hij daarna doorgebracht voor God, zijn werk is enorm gezegend.

Dus de lijfspreuk: overwin het kwade door het goede.
Strijd niet tegen je oude mens, maar leef voor je nieuwe mens.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2004 13:21

hijwel schreef:Ik hoorde van een dominee die elke avond 2 uur achter zijn tv hing, hij d8 dat hij het nodig had voor zijn rust. Op een gegeven moment d8 hij er eens overna hoeveel uren hij eigenlijk verspeelde. Hij zette direct zijn tv in de krant te koop. En dacht: als mijn tv binnen nu en 24 uur niet verkocht is dan hou ik hem, en precies naar 24 kwam er iemand aan de deur voor zijn tv. De uren heeft hij daarna doorgebracht voor God, zijn werk is enorm gezegend.

Dus de lijfspreuk: overwin het kwade door het goede.

Sorry hoor, maar dit zijn van dit ontzettende chliche-voorbeelden.
Ik ken heel veel mensen met een tv, ook dominees. Het gaat er niet om of je een tv hebt, maar hoe je hem gebruikt.

Ik kan ook een voorbeeld geven, maar dan andersom. Een tante van mij die principieel tegen het hebben van een tv is, heeft uren doorgebracht bij mijn ouders om tv te kijken tijdens: Eerste en Tweede Golfoorlog, 11 september 2001, de verkiezingen, moord op Pim Fortuyn en tijdens meer van dat soort momenten.

Wees dan principieel en kijk nooit tv.

Ik ben het met jullie eens wanneer jullie gaan zeggen dat veel dingen afleiden van God, maar dat zit meestal niet in de dingen die wij hebben of de plaatsen waar wij heen gaan, maar dat komt door onze eigen verdorvenheid. Wat is onze motivatie om tv te kijken, om te voetballen, om naar een cafe te gaan om een biertje te drinken.

Ik kom regelmatig met mijn vriendin in een cafe, ga regelmatig met haar naar een alternatieve cinema, maar ik krijg niet het gevoel en zij ook niet, dat dit dingen zijn die ons van God leiden.
Laatst gewijzigd door Sabra op 10 jan 2004 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2004 13:30

Sabra schreef:Ik kan ook een voorbeeld geven, maar dan andersom. Een tante van mij die principieel tegen het hebben van een tv is, heeft uren doorgebracht bij mijn ouders om tv te kijken tijdens: Eerste en Tweede Golfoorlog, 11 september 2001, de verkiezingen, moord op Pim Fortuyn en tijdens meer van dat soort momenten.

Zoals met 11 september toen. De megapool bij ons in het centrum stond vol met het gereformeerde volk. :(

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 jan 2004 13:32

Er zijn vaak mensen die meer uit naam Gereformeerd zijn, ze gedragen zich meestal Gereforkeerd. :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 13:39

Sabra schreef:Sorry hoor, maar dit zijn van dit ontzettende chliche-voorbeelden.
Ik ken heel veel mensen met een tv, ook dominees. Het gaat er niet om of je een tv hebt, maar hoe je hem gebruikt.

Ik kan ook een voorbeeld geven, maar dan andersom. Een tante van mij die principieel tegen het hebben van een tv is, heeft uren doorgebracht bij mijn ouders om tv te kijken tijdens: Eerste en Tweede Golfoorlog, 11 september 2001, de verkiezingen, moord op Pim Fortuyn en tijdens meer van dat soort momenten.

Ik ben het met jullie eens wanneer jullie gaan zeggen dat veel dingen afleiden van God, maar dat zit meestal niet in de dingen die wij hebben of de plaatsen waar wij heen gaan, maar dat komt door onze eigen verdorvenheid. Wat is onze motivatie om tv te kijken, om te voetballen, om naar een cafe te gaan om een biertje te drinken.

Ik kom regelmatig met mijn vriendin in een cafe, ga regelmatig met haar naar een alternatieve cinema, maar ik krijg niet het gevoel en zij ook niet, dat dit dingen zijn die ons van God leiden.

Sorry hoor, :mrgreen:

Maar ik veroordeel niemand omdat hij tv kijkt, ik doe het ook vaak. Maar ik denk dat God meer met ons wil dan elke dag 2 uur achter de TV hangen. Ik zeg juist helemaal niet dat het verkeert is of dat je TV weg moet doen. Maar ik wil aangeven dat je beter naar je God kan luisteren, dan naar je oude ik.

Dus ik zeg helemaal niks over wat je moet doen, maar ik geef alleen een tip om naar je God te luisteren. Ik doe dat ook te wijnig.

Maar die dominee (pinkster gemeente) was er heel blij mee dat hij doordat hij zijn tv weg deed God meer kon dienen.

joris

Berichtdoor joris » 10 jan 2004 19:38

maar weer terug naar de vraag? er zijn al genoeg topics over tv gebruik lijkt mij.

Ik kom er steeds meer achter door boeken die ik lees en ervaringen die ik op doe dat God overal is. Dus niet in een leer, niet op zondag in de kerk. Maar altijd bij mij. HIj is om mij heen, zoals psalm 139 zegt. En dat betekent dat ik dus niets kan doen zonder God eigenlijk.

Ik kies zeker niet altijd voro het goede, maar ik merk wel dat het steeds beter gaat. Dat komt omdat God steeds duidelijker spreekt en ik steeds beter zijn stem versta. Gewoon gedachten, gewoon kriebels in je buik.
Vandaag nog een heel mooi voorbeeld gehad dat ik door Go ddoor een hele praktische oplossing van Hem niet in de verleiding kon worden gebracht om een oude zonde van mij in praktijk te brengen. Wat precies vertel ik hier maar niet, maar geloof me maar. En tegelijk op dat moment hoorde ik in de auto op skyradio een ongelooflijk mooi gospellied over dat God bij je is en je niet beschaamd laat staan>D at je zelf vaak vragen hebt maar dat Hij onverstoorbaar bij je blijft.

Knipoogje van God. HElemaal te gek!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 10 jan 2004 21:29

[quote="hijwel"]

Ik hoorde van een dominee die elke avond 2 uur achter zijn tv hing, hij d8 dat hij het nodig had voor zijn rust. Op een gegeven moment d8 hij er eens overna hoeveel uren hij eigenlijk verspeelde. Hij zette direct zijn tv in de krant te koop. En dacht: als mijn tv binnen nu en 24 uur niet verkocht is dan hou ik hem, en precies naar 24 kwam er iemand aan de deur voor zijn tv. De uren heeft hij daarna doorgebracht voor God, zijn werk is enorm gezegend.
quote]

Bedoel je David Wilkerson? Van hem heb ik pas ook zo'n verhaal gelezen. Hij was eerst verslaafd aan tv kijken en is daarna naar de onderwereld van New York gegaan om het evangelie aan de drugsverslaafden, punks enz. te gaan verkondigen, met veel vrucht op zijn werk. Dat is denk ik een goed voorbeeld van: Overwin het kwade door het goede.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jan 2004 23:38

Tabitha schreef:Bedoel je David Wilkerson? Van hem heb ik pas ook zo'n verhaal gelezen. Hij was eerst verslaafd aan tv kijken en is daarna naar de onderwereld van New York gegaan om het evangelie aan de drugsverslaafden, punks enz. te gaan verkondigen, met veel vrucht op zijn werk. Dat is denk ik een goed voorbeeld van: Overwin het kwade door het goede.

Ja die bedoel ik, maar het komt een beetje vreemd over zoals jij het zegt. :mrgreen:

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 11 jan 2004 12:58

joris schreef:Ik kies zeker niet altijd voro het goede, maar ik merk wel dat het steeds beter gaat. Dat komt omdat God steeds duidelijker spreekt en ik steeds beter zijn stem versta. Gewoon gedachten, gewoon kriebels in je buik.
Vandaag nog een heel mooi voorbeeld gehad dat ik door Go ddoor een hele praktische oplossing van Hem niet in de verleiding kon worden gebracht om een oude zonde van mij in praktijk te brengen. Wat precies vertel ik hier maar niet, maar geloof me maar. En tegelijk op dat moment hoorde ik in de auto op skyradio een ongelooflijk mooi gospellied over dat God bij je is en je niet beschaamd laat staan>D at je zelf vaak vragen hebt maar dat Hij onverstoorbaar bij je blijft.

Knipoogje van God. HElemaal te gek!

Komt met erg bekend voor dit, ik wil steeds beter weten wat God van mij wil en hoe en ik zie het ook steeds meer. En daarvoor gebruikt God ook radio en tv, mij net de dingen laten zien/horen die ik nodig had op dat moment. En nu wil ik dat ook zien!
Laatst gewijzigd door Erna82 op 16 jan 2004 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 11 jan 2004 21:02

ja goed is dat he. Dat merk ik ook, ik kom mensen tegen die ik net nodig heb, lees boeken, zie artikelen die precies in mijn otnwikkeling passen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 jan 2004 21:26

Sabra schreef:

Inderdaad, zo zie ik het ook. Ga je naar de kroeg om gezellig wat te drinken, of ga je er heen om eens lekker uit je dak te gaan?
Je motivatie maakt het verschil. Maar dit soort dingen hebben denk ik ook te maken met wat jij persoonlijk vindt wat wel en niet kan.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 jan 2004 21:29

hijwel schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. In dit leven zul je altijd moeten strijden tegen je oude mens. Pas na dit leven is dat over. Natuurlijk moet je leven voor je nieuwe mens, maar dat gaat niet zonder strijd.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 11 jan 2004 21:35

bloempie19 schreef:hijwel schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. In dit leven zul je altijd moeten strijden tegen je oude mens. Pas na dit leven is dat over. Natuurlijk moet je leven voor je nieuwe mens, maar dat gaat niet zonder strijd.
ik ben het wel met Hijwel eens. Ik kom het ook steeds weer tegen dit thema in allerlei boeken en situaties. Overwin het kwade doro het goede is mijn lievelingslijfspreuk, komt rechtstreeks uit de bijbel. Als ik mij niet vergist heeft Hijwel deze lijfspreuk ondertussen ook als lijfspreuk (ik weet niet wie eerder was, maakt ook niet uit). Door gericht te zijn op het goede, zie hierovor oko romeinen 1 kan je het kwade overwinnen. Jezus heeft het kwaad al de kop vermorzelt, dus wij kunnen ons richten op het goede. Ik kmerk dat ik meer vrucht voortbreng als ik mij richt op het goede en niet probeer te vechtne tegen de zonde. Dat moet ik inderdaad aan JEzus overlaten.

Terug naar “Archief”